Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tevreden over uitgeverij?

Voor de gelukkigen onder ons: Zou je bij jouw uitgeverij blijven en zo ja, waarom en zo nee, waarom niet? Hier bedoel ik niet de discussie over e.b. of regu want die is al uitgebreid elders gevoerd. Ik ben benieuwd of de uitgever leverde wat je had verwacht, zowel qua eindproduct (opmaak e.d., evt. omslagontwerp) als marketing.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een bevriende collega, die ruim is 'gearriveerd' als auteur, deelde enkele ervaringen met mij. Leerzaam vond ik die, want je komt ze bij mijn weten zo zelden tegen vanwege angst voor repercussies. Zo had hij problemen gehad met zijn uitgeverij omdat die het contract open had gebroken nadat verkopen tegen waren gevallen. Toch kreeg hij daarna, door bij De Slegte terecht te komen, een verveelvoudiging van zijn verkoop. Het verhaal vertelt niet of zijn uitgever zo leep was of gewoon lui, maar het leerde mij dat het dus geen ramp hoeft te zijn als de uitgever zich niet aan het contract houdt. Maar netjes is het niet natuurlijk.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verkoop bij de Slegte levert de auteur niks op, toch? De uitgever verkoopt zijn overschot als geheel, koopt de auteur af of zo en dat is het?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat dacht ik ook wonderer, maar deze auteur heeft al meer boeken geschreven. Door het vergroten van zijn bekendheid werden die ineens veel vaker gekocht en dat leverde hem nogal wat op. Leuk, maar dat moet je dus wel meer titels in de winkel hebben liggen. Of hij aan het boek dat bij De Slegte kwam te liggen nog wat heeft verdiend weet ik eigenlijk niet, dat zal ik hem nog eens vragen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ahh. Ik hoop dat ik over niet al te lange tijd ook mijn ervaringen kan melden, maar nu nog niet helaas.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jessi: Ik wil op zich best mijn ervaringen met je delen, maar niet hier in dit openbare gedeelte van het forum. Als je het echt wilt weten kun je me mailen. Succes!

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat fijn Kim, heel graag. Ik mail je straks. Ik heb nog een paar brieven van uitgeverijen bijeen geharkt. Lemniscaat: Heel sympathieke afwijzing met uitleg over fonds. Gottmer Uitgevers Groep: Met respect en netjes, maar vanwege fonds wel afwijzing. Synthese: Kille afwijzing over fonds en verkoopmogelijkheden in - naar mijn subjectieve idee - niet heel vriendelijke bewoordingen. Aspekt: inmiddels bekend, een fiat doch onaantrekkelijk financieel voorstel.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tsja, mijn vorige reactie, zie ik nu pas, hoorde eigenlijk in het topic 'communicatie met uitgeverijen'. Lekker handig van me :-(

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ervaringen met de laatste uitgeverij zijn heel goed. Saai hè. Voor de rest heb ik vanaf 1977 (toen ik begon) een heleboel verschillende afwijzingen. En een paar twijfelgevallen. Heb je daar wat aan?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja natuurlijk, Mara. Ik denk dat als mensen hun ervaringen delen, teleurstellingen soms kunnen worden voorkomen. Althans, voor zover zij meer samenhangen met de kwaliteit van de uitgever dan met die van het schrijfwerk. Het is daarom wel jammer doch begrijpelijk dat nagenoeg niemand hier man en paard durft te noemen, waarmee het voor mij alweer begint te lijken op een doodlopend spoor.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, ik durf best te zeggen dat ik mijn slechtste ervaring met Kluitman had. Eerst zeggen ze dat ik kans maak, dan laten ze me twee jaar wachten op een reactie. Dan krijgen ze een nieuwe uitgeeflijn en redactie. En als klap op de vuurpijl zeggen ze me dat ik nooit voor ze zal kunnen schrijven. Ik heb nu echt zoiets als 'lekker puh!' Ze zouden blij moeten zijn dat ik doorzet. Ook al ben ik een geweldig warhoofd. Toch?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mara: ik heb vorige week toevallig mijn manuscript naar Kluitman gestuurd. Had nog niemand gesproken met ervaringen met deze uitgeverij. Wel een vreemde gang van zaken! Ik ben benieuwd wat ik te horen krijg.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb alleen maar goede ervaringen met Kluitman. Ze geven altijd uitgebreid advies en vertellen precies wat er schort aan je verhaal. Dat heb ik elders nooit gehad.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik mijn manuscript vijf jaar geleden instuurde kreeg ik van Lemniscaat en Querido een standaardafwijsbrief, nadat ik eerst netjes een ontvangstbevestiging had gehad. Ook ik heb hele goede feedback gehad van Kluitman (twee keer, ik had ook al een eerdere versie ingestuurd waarvan ik nu denk: 'O my god!' :)). Daarna zelf geen contact meer gezocht. Als ik mijn volgende manuscript afheb ga ik het zeker weer naar Kluitman sturen. Mijn ervaringen met Boekscout (oké, slechts een POD-uitgever maar er staat in de vraag niet gespeficeerd om wat voor uitgever het gaat) zijn niet geweldig. Op zich hebben ze me heel snel gemaild of ze me konden bellen en zijn de dingen redelijk goed geregeld, maar je moet niet te veel vragen gaan stellen, want dan neem je te veel van hun tijd. Sommige vragen die ik gesteld heb zijn gewoon nooit beantwoord. Als je iets persoonlijks en passant in een mail vermeld, moet je daar ook vooral geen reactie op verwachten. Wat je wel van ze verwachten kunt, als je met ze in zee gaat, is dat ze alles standaard afhandelen. Redelijk goed, maar persoonlijke aandacht, zelfs in geringe mate, moet je niet verwachten.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Op zich hebben ze me heel snel gemaild of ze me konden bellen en zijn de dingen redelijk goed geregeld" Goed geregeld voor wie? Als ik jou betoog zo lees, Trenke, zorgen de mensen van Boekscout voornamelijk goed voor zichzelf. Is dit een uitgever die je betaalt voor je diensten (lees: werk aanleveren)?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar mijn slechte ervaring met Kluitman was van 1985 hè. Nu is het er natuurlijk een stuk moderner. Alles gaat ook sneller sinds de pc. Opzoeken, bellen, terugsturen e.d. En ach, als je wel tig keer een werk van mij onder je neus krijgt, tja, dan word je misschien wel een beetje 'zwart voor de ogen.' Hihi.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1985... Toen was ik twee (bloos). Wel grappig om te horen hoe anders het toen ging en dat het toen allemaal nog niet zo geautomatiseerd was qua ontvangstbevestigingen e.d.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Alles ging hartstikke langzaam! Overal. Maar ik vind wel dat de sfeer op het werk (ik heb tot 1996 op kantoor gewerkt en als bibliothecaresse heb ik met die cataloguskaartjes gestoeid. Die moest ik automatiseren. Jaja, dat begon toen net) destijds nog lekker gemoedelijk was. Naderhand is de wereld zo keihard geworden. Ik kan daar niet goed tegen. Zal wel aan mij liggen maar ik voel dat zo.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij vonden we het in die tijd niet langzaam. We vonden het een normaal tempo, er was geen vergelijkingsmateriaal. Zelfs voetbal ging veel langzamer dan tegenwoordig (laten we nog even naar de beelden kijken). En of de wereld harder is geworden? Dat weet ik niet, hoor. De hele vorige eeuw met bijvoorbeeld twee wereldoorlogen, een paar atoombommen, enkele crises, een Koude Oorlog, een IJzeren Gordijn en de Joegoslavië-oorlogen, vind ik keihard!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De omgeving en zijn problemen bestaan niet. De wijze waarop je op het probleem reageert bepaalt het probleem.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat uitgevers zoveel manuscripten binnen krijgen dat ze door de bomen het bos niet meer zien en alles wat hen even tegenstaat meteen afwijzen. Daardoor worden ze al snel interonmenselijk. Als ik eens een uitgever bel, krijg ik altijd supervriendelijke mensen aan de telefoon, dus hoopvol stuur je wat hoofdstukjes op. De brief die later volgt, met steevast, "Past niet in ons fonds," heeft de warmte van een ijsblokje. De ergste was die van een uitgever die zei, "door de drukte heb ik uw werk niet kunnen lezen." Nee, ik heb eigenlijk geen positieve ervaringen met gewone uitgeverijen. Komt vast omdat ik geen gewoon huis tuin keukenromannetje schrijf.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Interonmenselijk vind ik anders een prachtig woord, Pehamo! :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, volgens mij lezen ze ook een heleboel niet. Ik snap best wel dat ze veel manuscripten krijgen, maar wij hebben toch ook niet voor niets maanden zitten zwoegen? En dan wordt je vaak afgescheept met een standaard brief. Ik had er twee die echt een reden aangaven waarom ze die van mij niet wilde uitgeven. Een gaf zelfs aan dat het commercieel geen voordelen voor hen zou geven. Dan denk ik wel dat het niet echt slecht was. Ik zoek ook nog steeds naar een uitgever. Ik kreeg van Kluitman ook een standaardbrief, niets geen uitleg. Toch zou ik graag zien en ik neit alleen denk ik, dat ze er overal een reden bij zouden zetten in de brief dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Jij ook, Joshua66. En ja, volgens mij hebben uigeverijen het wel erg druk. Liggen er bijzonder grote stapels werk op hen te wachten. En ook hebben ze denk ik gewoon te weinig personeel. Omdat het te duur is een extra redacteur aan te stellen. Tenminste, lijkt mij een logische reden. Balen is het wel, natuurlijk!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk zit ik nooit te zwoegen voor een uitgever. Als ik dat zou doen dan was het plezier er snel af denk ik. Nee, schrijven is iets wat ik moet doen, voor mezelf. Als ik een uitgever vind, dan is dat een mooie opsteker. Met een nee-brief heb ik dan ook niet zoveel moeite. Het zegt me hooguit dat ik nog wat meer moet oefenen, en vooruit, dan schrijf ik er nog eentje.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb pas geleden nog een bijzonder laat mailtje verstuurd naar een uitgeverij die als enige destijds gedegen commentaar teruggaf en het helemaal voor mij redigeerde. Me vertelde waar het probleem zat. Toen ik het voor de tweede keer instuurde konden ze het manuscript niet de tijd geven die het verdiende. Jammer. Dat is dus wat ik bedoelde. Ik heb hem bedankt voor zijn hulp van toen. Maar de uitgever vond het nooit te laat voor zo'n reactie als die van mij!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op dit moment houdt de uitgeverij zich bezig met cursus- en instructieboeken in de categorieën, die hiernaast zijn vermeld. jammer ze houden zich alleen nog maar hier mee bezig.