Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

servo

Wie heeft er ervaring of informatie over uitgeverij Servo? (Zie hun website.) Bij voorbaat dank voor uw reaktie

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik weet is dat Servo toentertijd (midden jaren negentig) veel debutanten had. Maar ik geloof ook dat je er wat voor moest betalen om kans te maken op een publicatie bij hen? Van degenen die bij Script+ toen door de strenge selectie kwamen werden in samenwerking met Servo de verhalen uitgebracht. Hoe de uitgeverij nu werkt weet ik helaas niet. Is dit wat, Rosen172?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors, ja ik doe wat spitwerk voor een huisgenoot, om straks enigzins verstandig met haar manuscript om te gaan. Maar ik kreeg tegengestelde berichten over Servo. Zelf zegt Servo een kleine uitgeverij te zijn voor debutanten. Een ander bericht luidde dat het een pod bedrijf was, waarbij je boek ook niet in de boekwinkel komt. Mara, dank je. Misschien komen er nog meer reakties. bedankt!

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
marriejeane, even googelen geeft de link zo. Is inderdaad onduidelijk op hun website of het nu POD is of niet, maar het lijkt er wel op, omdat er geen eisen staan aan de boeken. Ik citeer: 'Selectiecriteria die bij Servo gelden zijn: geen wetenschappelijk getinte uitgaven en geen kinderboeken.'

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er staat dat je zelf een financiele bijdrage moet leveren aan het ontstaan van de boeken. Die kun je terugverdienen met royalties. Maar hoe hoog die dan zijn en hoeveel je bij moet dragen staat er niet. Zou ik wel nieuwsgierig naar zijn als ik zou overwegen met hen in zee te gaan.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees: "Dankzij de contacten met literaire bureaus en het Ministerie OCW wordt door Servo een concept-contract gehanteerd, waarbij het risico voor de uitgeverij en de auteur acceptabel genoemd kan worden en waarbij de auteur per verkocht exemplaar het voorgeschoten bedrag terugontvangt." Niemand weet wat voor contacten dat zijn (misschien wel slechte - grapje!) Maar dus geen standaardcontract - wat de meeste reguliere uitgevers hanteren. En wat ik ook lees is dat de auteur kennelijk een bedrag voorschiet en terugontvangt. Maar over hoeveel geld hebben we het: "Startoplage circa 1000 stuks." Een beetje bladeren door het fonds laat zien dat een boek bij Servo tussen de 12 en 20 euro kost. Ik kan me niet voorstellen dat je als auteur 12.000 tot 20.000 euro voor moet schieten, maar ik denk wel aan rond de 5.000. 1000 boeken vormgeven en drukken doe je niet zomaar. "Het contract wat door Servo gehanteerd wordt, blijkt zeer betrouwbaar en sluit goed aan bij de specifieke wensen van de auteur." ??? (Correct geschreven moet het overigens zijn: Het contract dat...)

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De boeken van Servo zijn wel gewoon via het CB, Centraal Boekhuis, te bestellen en dus via de boekhandel leverbaar. Het is dus geen eigen beheer kwestie. Ik heb namelijk laatst gewoon een roman van Jacob Israël de Haan bij hen, via de boekhandel, besteld.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alle eigenbeheerboeken die je een ISBN geeft of laat geven zijn door de boekhandel te bestellen, Frits. Dat zegt niks. Iedereen kan een ISBN aanvragen. In dit geval zullen de nummers via Servo gaan. Maar mijn eigenbeheerboek dat ik bij Boekenbent heb uitgegeven, heeft ook gewoon een ISBN van die POD-uitgeverij.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja, ik hoorde dus de stelling, dat een boek, dat door Servo wordt uitgegeven, n i e t in de boekhandel terecht komt. (Natuurlijk wel via CB, maar daar gaat het niet, over)

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien komt het allleen in de boekhandel als iemand het bestelt. Als een boek een ISBN heeft, kan een boekhandelaar het opvragen en voor de klant bestellen. Maar ik geloof sowieso niet dat alle boeken in alle boekwinkels terechtkomen, ook niet als ze regulier worden uitgegeven. Dat hangt van de boekhandelaar af. Ik kan me voorstellen dat een boek van een Brabander meer in Brabant te verkrijgen is, en een boek van een Fries meer in Friesland. (Overigens, grappig, rosen172, die bloemen op je avatar ;). Strorozen?)

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne, het klopt. De boekhandel, bijvoorbeeld Bruna, kan jouw boek in de winkel zetten. Zij hebben een eigen formule. Het werkt net als in een supermarkt: waarom denk je dat de lekkere dingen bij de kassa liggen? Als je er maar voor betaalt als groothandel! Welk merk zet je vooraan? Puur een commerciële reden. Alweer over dat geld dus.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne, u hebt gelijk, een boek van een Brabander ligt eerder in een brabantse boekwinkel, dan in een Friese. Maar l i g t in een boekhandel. Daar zorgt de reguliere uitgever wel voor. Maar een pod doet dan niet, noch in Friesland, noch in Brabant. Maar van Servo weet ik dat juist niet. Mara, ja uitgevers zijn er niet voor ons plezier.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
rosen172: "Maar l i g t in een boekhandel. Daar zorgt de reguliere uitgever wel voor." De uitgever zorgt er niet voor dat je boek in alle winkels ligt. Ook de uitgever maakt een keus. Waarom neem je niet even contact op met servo? Ik zou het antwoord op jouw vraag ook wel willen weten.