Proeflezers
Als je manuscript klaar is en je wilt het laten proeflezen, wie kies je dan? Je moeder, je beste vriend(in) of een professioneel iemand.
Ik ben benieuwd hoe je proeflezers kiest.
Wat zijn je verwachtingen? Worden ze betaald?
Stel je vragen waar ze op moeten letten?
Ik ben benieuwd hoe men te werk gaat.
Marjet
Even wennen, in dit nieuwe
(Geen onderwerp)
Ik heb tot nu nog geen
Ik heb tot nu nog geen manuscript af gehad, wel korte verhalen voor bijv. wedstrijden. Ik denk dat het het beste is om proeflezers te hebben die niet te dicht bij je staan, tenzij je van ze weet dat ze heel kritisch kunnen zijn. Ik zou het bijvoorbeeld wel aan mijn moeder geven, omdat die wel vaker iets van me leest en altijd wel commentaar heeft. Vooral over logica in het verhaal. Verder ken ik een aantal mensen via internet die zelf ook schrijven en (dus) ook kritisch naar een verhaal kunnen kijken. De meeste ken ik niet persoonlijk, dus daar zit ook geen barrière in. Als ik echt een keer een manuscript af heb en het wil laten proeflezen, denk ik dat ik een paar hele verschillende mensen kies. Mensen die dicht bij me staan of juist niet, die zelf schrijven of juist niet (je doorsnee publiek zal tenslotte ook niet zelf schrijven). Niet al te veel, een stuk of drie, vier. Een prof zou ook leuk zijn, maar dat kost geld :-P Dat zie ik tegen die tijd wel weer.
Mijn columns laat ik altijd
Bij dag en nacht, bij zon en regen
kom je leuke dingen tegen.
(Dr Seuss)
Ik heb mijn manuscript net
Curiosity killed the cat. Gelukkig ben ik geen kat!
Er zijn al meer topics over
-------------------------------------- Mijn nieuwe kinderwebsite is aangepast!!
Dank je Zjors, daar heb ik
poedelnaakte gedachten en gevoelens zijn even zwak als poedelnaakte mensen. Men moet ze dus aankleden. Paul Valéry
Wow, heb je zo'n oude
Ik heb mijn manu naar een
Ja Wonderer, Ibm'tje uit 93,
poedelnaakte gedachten en gevoelens zijn even zwak als poedelnaakte mensen. Men moet ze dus aankleden. Paul Valéry
Wow, respect... Ik heb mijn
Mijn manuscript heb ik dit
Ik heb nog geen manuscript
Ik heb mijn manuscript laten