Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Doelgroep specificeren

Sommige uitgeverijen vragen om de doelgroep te specificeren. Maar wat bedoelen ze hier precies mee?

Als je het genre voldoende specificeert, dan is de doelgroep toch ook al meteen duidelijk, niet? Neem bijvoorbeeld: een psychologische thriller, een post-apocalyptische science fiction, of een romantische tragikomedie.

En of je boek nu voor kinderen of volwassenen is, is toch ook vaak duidelijk als je je publicatieverzoek naar een uitgever stuurt die enkel boeken voor volwassenen uitgeeft, toch?

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat ze bedoelen, voor wie het boek interessant is. Is het meer voor jongvolwassenen, of voor ouderen geschreven? Is het interessant voor een breed publiek, of voor een specifiek publiek?

Voorbeeld: Een non-fictief boek over de opvoeding van het kind, is meestal interessanter voor jongvolwassenen. 

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik wil hier graag nog even op terugkomen. 

De uitgeverij die ik op het oog heb, wil graag dat de doelgroep wordt gespecificeerd. Ikzelf heb een psychologische thriller geschreven. Ik zou mijn doelgroep specificeren als "een breed publiek". Vinden jullie dit specifiek genoeg? Of klink het alsof er niet genoeg is over nagedacht? Mijn boek is nu eenmaal niet voor huismoeders, kinderen, jongvolwassenen, ect... maar effectief voor "een breed publiek". :D

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

"Een breed publiek" geeft geen informatie. Inderdaad klinkt het een beetje alsof je het zelf ook niet goed weet.

"Huismoeders, kinderen, jongvolwassenen, etc." geeft me wel informatie, en roept bij mij meteen vragen op. Je schrijft een psychologische thriller, maar eentje die ook voor kinderen en jongvolwassen interessant is? Dat hoor ik niet vaak. De psychologische thriller is meestal een genre voor volwassen lezers. Vaak zitten er ook elementen in die minder geschikt zijn voor jonge lezers. Hoe zit dat in jouw boek? Is jouw thriller geschreven voor alle leeftijden...?

Anyway. Nog even een overweging: je kunt je doelgroep op twee manieren specificeren.
- Wie je lezers zijn, of
- waar je lezer van houden.

Dus, optie 1 zou kunnen zijn: huismoeders, zakenvrouwen en mensen met weinig tijd. Terwijl optie twee meer zou klinken als: lezers die van suspense en familieintriges houden, en ook graag over realitisch weergegeven, goed-geresearcht politiewerk lezen.
Die tweede manier van je doelgroep identificeren laat in het midden wat voor soort mensen dat dan zijn. In feite kan het een 'breed publiek' zijn, maar toch geef je informatie aan de uitgever over wat jij beoogde met dit manuscript.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

Mijn boek is nu eenmaal niet voor huismoeders, kinderen, jongvolwassenen, ect... maar effectief voor "een breed publiek". :D

Als je weet voor wie je boek níet is, kun je misschien beschrijven voor wie het wél is, want huismoeders, kinderen en jongvolwassenen kun je ook scharen onder een breed publiek. Wie blijven er over als je de huismoeders, kinderen en jongvolwassenen schrapt? En zijn dat dan de mensen voor wie je je verhaal hebt geschreven? 

 

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sommige uitgeverijen vragen om de doelgroep te specificeren.

Zelfingenomen vrouwen en mannen tussen 28 en 35 jaar oud - hoog opgeleid - hoog inkomen - geen kinderen.

Sommige mensen, op een niet bij hun passende positie en werkend bij sommige uitgeverijen, zijn meer dan soms, ietwat in een kleine box denkend en handelend.    

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

DianaSilver, dat vind ik een goede insteek. Niet zozeer beschrijven wie je lezers zijn, maar wel waar ze van houden. Zo kan je de doelgroep beter en bereder beschreven, ipv het hokjesdenken (zoals Yrret het ook goed beschrijft).