Lengte manuscript
Hallo,
Ik zit een beetje verveeld met iets en hoop dat iemand me raad/advies kan geven.
Mijn verhaal is ondertussen klaar en wordt op dit moment proef gelezen door een aantal mensen.
Een beetje onbedoeld, is mijn verhaal echt extreem lang geworden. Halverwege het schrijven merkte ik al dat het een heel lang verhaal zou worden, dus kreeg ik het (niet zo slimme) idee om er twee delen van te maken. Echter, nu de delen klaar zijn en ik ze herschreven/herwerkt heb, en er al om en bij de 40000 woorden gesneuveld zijn, kom ik nog steeds aan een lengte van ongeveer 150000 woorden voor het eerste deel en ongeveer 90000 voor het tweede deel.
Zowel mijn proeflezers als ik zijn van mening dat de beide delen eigenlijk beter samen blijven. Dit enerzijds omdat het beter is als één geheel en anderzijds omdat het tweede deel als op zich staand boek niet sterk genoeg zou zijn (het is eerder de 'afrol' van het eerste deel).
Nu stuurde ik gisteren een mail naar iemand waarbij ik mijn manuscript wil laten redigeren en die vertelde mij dat ik moest rekenen op 35 euro per 1000 woorden. Ze vertelde er wel eerlijk bij dat veel uitgevers voornamelijk manuscripten uitgeven van maximum 70 à 80 000 woorden. Dus zelfs al zou ik er zoveel geld kunnen aan uitgeven om te redigeren (wat ik niet kan), dan is het vooral veel geld verloren om daarna bot te vangen bij een uitgeverij omwille van de lengte van het manuscript.
Dus gisteren ben ik dan (nogmaals) een poging gestart om het manuscript te verkorten en ben ik weer van voor af aan begonnen met een leeg word-document. Ik wik en weeg elke zin en vraag me af hoe ik het korter of anders kan schrijven zonder afbreuk te doen aan hetgeen ik wil schrijven.
Ik kom tot de conclusie dat het dan eerder telegramstijl begint te worden, er veel van het 'gevoel' verdwijnt en het iets wordt dat helemaal niet lijkt op wat ik vind dat het moet zijn.
Ik heb het er vandaag dan nog met drie proeflezers over gehad en ze zijn alle drie van mening dat het afbreuk zou doen aan het verhaal als ik het zou aanpassen gewoon om het korter te maken.
Maar ik heb het gevoel dat het nu een beetje kiezen of delen is, ofwel behoud ik mijn verhaal zoals het is en zal er wellicht nooit een uitgever zijn die mijn manuscript wil lezen, laat staan uitbrengen. Ofwel moet ik plooien om het korter te krijgen en er iets van te maken waarbij ik dan niet 100% meer overtuigd ben dat het goed is zoals het is.
Dus ik zit echt met mijn handen in mijn haar. Heeft een manuscript van die lengte totaal geen kans? En is het misschien een idee om een deel te laten redigeren en dat deel naar een uitgever te sturen?
Mij lijkt namelijk dat ze het na een paar bladzijdes/hoofdstukken wel al gezien hebben als ze het willen afkeuren, ze lezen het sowieso nooit volledig dan. Moest het hen dan toch boeien, kan ik alsnog de rest opsturen, of wordt dat eigenlijk echt niet gedaan?
Ik denk zeker dat er nog wel ruimte is om het te verkorten, dat is zeker, maar ik krijg een manuscript van meer dan 200000 woorden echt niet in de standaard van 70 à 80000 woorden :(.
Hopelijk kan iemand me wat raad geven! (waarvoor alvast mijn grote dank)
Hoi Lienemien. Als je je hele
Wat lang is, hangt af van het
@ Sholted: ik heb het hele
Ginny schreef: Aan de andere
Lienemien, je kunt een stukje
Lienemien, Voor een ander
Het probleem ligt
Elizabeth1995 schreef: Ik
Thérèse schreef: Lienemien,
Vooral bij debutanten nemen
Uitgevers nemen sowieso
Lienemien schreef: Thérèse