Een centrale drukkerij voor onafhankelijke schrijvers
Ach, als ik de Volkskrant toch niet had. :!:
Vandaag laat Jelle Brandt Corstius weten dat als schrijvers zelf hun boek produceren, distribueren en promoten, ze er veel meer aan over houden.
Eigenlijk zou er een centrale drukkerij voor onafhankelijke schrijvers moeten komen, vindt hij. Die mag dan wel een klein percentage in zijn zak steken, maar de schrijver krijgt dan toch nog een hogere opbrengst per boek dan bij een uitgeverij.
Wat betreft de distributie: maak een mooie website en bied zelf uw waren aan. Een voorraad is niet nodig, elke bestelling kan apart worden gedrukt.
Een lastig struikelblok is, vooral voor debutanten, de promotie. Maar daarin zouden het CPNB, het Fonds voor Letteren en de talloze andere subsidieorganen een nieuwe rol kunnen spelen. Zij zouden er ook voor kunnen zorgen dat uw boek in de boekwinkels komt te liggen.
Jelle maakt zelfs een rekensommetje. Als je 2.000 exemplaren verkoopt à 15 euro, dan is de opbrengst 30.000 euro. Daarvan gaat 20 procent naar productie en het ontwerp. Houdt u 24.000 over voor de belastingen.
De man heeft humor.
Maar je kan het ook omdraaien: als het een drama wordt, die website, en u verkoopt slechts 500 meesterwerken, omdat u weigert met 'uw kop op de televisie te gaan', dan zou dat toch nog 6.000 euro opleveren, hetzelfde bedrag dat u van uw uitgever ontving over 2007.
Hij verzucht tot slot te hopen dat jullie dit alles vandaag in de Volkskrant lezen.
Omdat jullie de Volkskrant niet hebben plaats ik artikel hier maar.
En voor een leuke discussie. :D
Dit komt me bekend voor.
Ik weet niet wie Jelle
Als schrijver ben je toch
Deze Jelle schrijft dit
Wat een eer, afgeserveerd
Als er iemand is die van
Zou ik vanwege virussen wel
Haha, geweldig! Wat die man
Jelle Brandt Corstius: zoon
Hahaha, even z**ken, voor
Ik vind zijn reactie tegen