Herschrijven en uitgeven bij een andere uitgeverij
Hoi allemaal!
Ik ben helemaal nieuw en nog nooit op een forum geweest!! haha. Maar ik heb jullie hulp nodig.
Ik heb al een boek uitgegeven via Boekscout, maar het is in het Engels. Dit omdat ik bijna 10 jaar in het buitenland heb gewoond en alleen Engels sprak, en dus ook alleen Engelse vrienden had. Nu ben ik sinds een jaar ongeveer weer terug in Nederland en een paar mensen hebben mijn boek gelezen en zijn erg onder de indruk, omdat het een realistisch verhaal is (non-fictief) met toch wel een behoorlijk heftig onderwerp (verslaving, drank, drugs, trauma's en mishandeling). Een paar mensen hebben me geadviseerd om het in het Nederlands te gaan herschrijven en dat het misschien wel heel goed zou vallen op de nederlandse markt, vooral in de psychiatrie.
Nu ben ik in de knoop met mijn contract. Ik wil Boekscout niet direct vragen of ik dit mag doen, want zij doen er natuurlijk alles aan om mijn boek in hun beheer te houden en zullen zeker gelijk nee zeggen. Maar is het wettelijk gezien echt niet toegestaan om jouw eigen verhaal te vertalen, dan te herschrijven en het op te sturen naar een reguliere uitgeverij? Of om het zelfs uit te geven in eigen beheer? Het verhaal zal veranderd zijn met een andere titel, maar de kern is wel hetzelfde. Mijn contract bij hun loopt nog tot juni 2017, maar zolang wil ik echt niet wachten.
Ik hoor graag van jullie!
Groetjes
Sarah
Hoi, Ik had in het andere