Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ervaringen Brave New Books

Hoi, Iemand ervaring met Brave New Books? Ik lees dat je zowel met als zonder ISBN-nummer een e-book en/of gewoon boek kan aanmaken. Zonder ISBN wordt het enkel via bol.com verkocht en met ISBN ook via het Centraal Boekhuis. Nu ja ... zo begrijp ik het toch van website. Ze verzekeren dat na 5 dagen je je boek ziet in de webshop. Ik ben ondertussen 8 dagen verder (werkdagen), maar nog niks te zien. Dus daarom dat ik toch maar eens op zoek ga naar ervaringen hiermee. Mijn bedoeling was: elke novelle via e-book aanbieden, zonder ISBN-nummer (aangezien je bij BNB 12,75 euro betaalt per nummer) en dan als ik er 2 of 3 heb, ze te bundelen en met ISBN-nummer te koop aan te bieden. Maar aangezien het nu al vanaf het begin niet zo vlotjes verloopt, ben ik toch aan het twijfelen om niet via de gewone kanalen te proberen. Maar waar kan ik dan het best een uitgeverij vinden die e-books uitgeeft? Alvast bedankt voor jullie tips en info! Groetjes, Els

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Smashwords distribueert inderdaad naar Kobo. Maar voor zover ik weet, weten zij niet dat dit dan via Kobo naar Bol wordt gestuurd. Dat is iets dat Kobo doet. Maar dat gebeurd dus wel, want mijn Smashwords ebooks, zijn nu via Kobo te koop op Bol. En niet meer via BNB. Ben zeer benieuwd hoe dit zal gaan met jou ebooks en via wie je dan de royalties uitbetaald gaat krijgen. Smashwords of BNB? Leuk dat je boek ook bij de standaard boekhandel te koop gaat zijn! De papieren versie, neem ik aan? Van je familieleden moet je het inderdaad niet hebben. Het eerste boek wordt nog wel op gereageerd, maar bij het tweede hebben ze zoiets van, 'heb je nu alweer een boek geschreven?'. Ik heb twee keer een boekpresentatie gehad. Beide van boeken met veel 'local interest'. Helaas leverde het geen publiciteit op, ondanks de persberichten. Het blijft lastig, reclame te maken voor je eigen boek. Maria

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat inderdaad over de paperback. Ik wil het sowieso wel eens proberen zo'n boekenpresentatie. Wie weet ;) vanaf deze week ga ik promotie voeren en de lokale kranten contacteren. Dit is wat er staat bij distributie via Smashwords Simply by distributing to Kobo via Smashwords, your books will also reach WH Smith in the UK, FNAC in France and Portugal, Livraria Cultura in Brazil, Angus & Robertson in Australia, Bookworld in Australia, Indigo in Canada, Collins in Australia, Feltrinelli in Italy, bol.com in the Netherlands, ... Dus ze weten ondertussen wel dat het via Kobo op bol.com komt. Ach we wachten af ;) zonder promotie komt er nog niet veel binnen, helaas. Ik verwacht op zich ook niet echt superveel, maar ik verwacht wel dat mijn ebook toch meer zal verkopen dan mijn eerste novelle. Want de prijs van mijn ebook staat momenteel op 3,99 euro. Is absoluut niet veel en onder de prijs van vele andere ebooks, maar ik hoop dat dit de drempel naar downloaden lager maakt, en dat als ze tevreden zijn, ze de volgende boeken ook willen kopen. Smashwords zelf raadt dit ook zelf aan om te doen. Dan heb je meer verkopen en op den duur hou je evenveel over dan mensen die het boek duurder prijzen en minder verkopen.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, bedankt voor je uitleg. Ik had nog op Smashwords gekeken, maar niet gevonden dat ze nu weten dat Kobo naar Bol distribueerd. Cool. Wat mij betreft is dit nu een goede reden om Bravenewbooks de deur uit te doen, want daar kun je je ebook niet goedkoop genoeg zetten, aangezien het Centraal Boekhuis er nog tussen zit. Maar dit is natuurlijk alleen een mogelijkheid voor mensen die goed Engels kunnen, want de Smashwords site is alleen in het Engels. En inderdaad, een goedkoper ebook leidt op den duur naar meer verkopen, dus meer naamsbekendheid! Maria

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb zelf mijn boek via BnB uitgegeven. In drie versies. Een luxe paperback een A5 paperback en een E-book. Ik heb er bewust voor gekozen om mijn boek exclusief uit te geven via Bol.com. Mijn E-book is ook bij Kobo te koop (Maria geeft op haar facebook al aan de driehoek..).De reden is domweg de marge. Exclusief betekent dat je meer marge krijgt. En meer is in mijn geval een euro per verkocht boek meer. Dat is nogal wat. Het is in ieder geval beter dan via een uitgever. Het proces lijkt kinderlijk eenvoudig bij BnB maar je e-boek moet wel aan bepaalde eisen voldoen om goed uit de verf te komen. Men linkt je door naar Sigil. Een goed programma waarmee ik in ieder geval een (al zeg ik het zelf) mooi E-book heb kunnen maken. Het gehele programma is in het Engels, dus dat is lastig wanneer je die taal niet machtig bent. Ik heb wel snel antwoord gekregen op mijn vraag, zoals ik al eerder heb gezegd in dit draadje. Els, is het allemaal gelukt?

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ursula, Gefeliciteerd met je uitgave via BNB! Ik snap alleen niet helemaal wat je bedoeld met marge. Wil je daarmee zeggen dat BNB tegenwoordig een soort van exclusiviteit ‘afdwingt’ in ruil voor hogere royalty’s? Als ze dat nu inderdaad doen, dan zou ik persoonlijk nog wel eens nadenken of ik BNB wel zou willen gebruiken. Via Smashwords kan ik namelijk ook op Bol komen, dus daar heb ik BNB niet meer voor nodig. Bovendien kom ik dan op nog veel meer webshops terecht, wat mijn ebooks onder ogen van meer lezers brengt en dus meer potentiele kopers. Via Smashwords krijg ik altijd 60% van de prijs van een verkocht ebook, terwijl dat via BNB afhangt van de prijs. Hoe hoger je een ebook prijst op BNB, hoe meer royalty’s je krijgt, maar hoe hoger de prijs van het ebook, hoe minder je er van verkoopt. Je in mijn ervaring moet je de prijs op BNB behoorlijk opschroeven voor je op de 60% van Smashwords komt. Of heb ik het mis en heb jij er persoonlijk voor gekozen om alleen via BNB te publiceren en dat het niets met hun regels te maken heeft? Maria

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maria, is het bij jou gelukt op via Smashwords op bol.com te komen? Want bij mij dus niet! Ik sta op een Tsjechische site, waarschijnlijk omdat ze mijn taal niet echt goed door hebben? Ik moet er in het nieuwe jaar eens werk van maken om het recht te zetten. Mijn boek bij BNB is goed gelukt en ben er nog altijd heel blij mee. Promotie heb ik nog niet heel veel gedaan, daar ga ik me nu mee bezig houden dit jaar! Had paar probleempjes met mijn cover die niet helemaal goed stond, maar perfect en supersnel opgelost door de medewerkers van BNB. Echt niet te klagen.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Els, Het heeft bij mij ook een tijd geduurd voor mijn Smashwords boeken op Bol terecht kwamen. De ene een maand of zo, de andere wel een half jaar. Je moet eerst kijken of ze goed op Kobo staan. Als dat het geval is zullen ze vroeger of later verschijnen op Bol. Niet ideaal, maar het werkt wel. Ik hoop dat het bij jouw ook lukt. Maria

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Maria, Dank voor je felicitaties! Ik heb ervoor gekozen om het exclusief bij Bol uit te brengen omdat de royalty's (ik noem het marge in mijn vorige antwoord) dan hoger zijn. Ze dwingen je niet maar je kunt zelf de keus maken. Ga je voor exclusief dan krijg je hogere royalty’s. Natuurlijk betekent die exclusiviteit dat ik dan niet bij Hebban.nl of ander websites te zien ben, alleen bij Bol (en Kobo voor mijn e boek) Ik heb daar goed over nagedacht. Exclusief is meer royalty’s. Daarvoor heb ik gekozen om sneller mijn gemaakte kosten van een professionele redactie eruit te halen. Maar misschien is die keuze wel helemaal verkeerd. De tijd zal het leren. Misschien maak ik nog wel de keus om het alsnog niet meer exclusief te verkopen. @Els, ik ga me dit jaar ook eens oriënteren op het promo-deel. Eerst maar eens kijken of ik bij de lokale boekenwinkel een voet tussen de deur krijg.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ursula, Bedankt voor je antwoord. Nu begrijp ik beter wat je bedoelt. Ik werd wat in verwarring gebracht, omdat Amazon bij het selp-pubben van ebooks twee uitdruklijke keuzes geeft. Exclusief, of niet exclusief. Amazon wil graag dat schrijvers hun ebooks exclusief uitgeven bij hen en lokt de schrijvers daarom met extraatjes. Voorwaarde is wel dat het ebook alleen op Amazon te koop mag zijn en verder nergens. Niets eens op de website van de schrijver zelf. Ik heb het even nagelezen op de site van BNB, maar daar kan ik niet vinden dat zij eenzelfde keuze aanbieden. Ze schrijven: “Voor sommige verkoopkanalen geldt een lagere marge dan voor andere kanalen. Het inschakelen van deze kanalen vergroot je bereik, maar verkopen via die kanalen leveren je logischerwijs een lagere marge op.” Welke kanalen ze hiermee bedoelen weet ik niet en ik herinner me ook niet meer hoe dat ging toen ik mijn ebooks via BNB bij Bol verkocht. Ze schrijven ook: “Jij krijgt, afhankelijk van het verkoopkanaal, een andere marge. Wanneer je jouw boek rechtstreeks via onze webshop verkoopt, zal deze marge hoger zijn dan wanneer je jouw boek verkoopt via bepaalde andere verkoopkanalen.” Voor zover ik weet bedoelen ze hiermee dat je via de eigen webshop van BNB meer marge krijgt dan via Bol en Kobo. Welke verkoopkanalen er voor papieren boeken nog meer zijn weet ik niet, want ik heb nooit een papieren boek via BNB uitgegeven. Ik weet dus ook niet of je de keuze krijgt voor bepaalde verkoopkanalen of niet. Maar ik begrijp hieruit, en uit jou antwoord, dat je dus zelf gekozen hebt om je boek alleen via Bol uit te brengen. Het lijkt er niet op dat BNB schrijvers die voor meerdere verkoopkanalen kiezen ‘straft’ door hen lagere marges te geven of extraatjes te onthouden, zoals Amazon wél doet. Voor zover ik weet komen de lagere marges voort uit het feit dat bepaalde verkoopkanalen BTW doorberekenen op de schrijver, zodat er minder overblijft. Ook weet ik dat van de boeken die via Bol worden verkocht een marge moet worden afgedragen aan het Centraal Boekhuis. Oók bij ebooks, want van de ebooks die ik eerder via BNB op Bol verkocht, hield ik minder over dan datzelfde ebook op Kobo, terwijl ze wel met dezelfde prijs op die webshops te koop waren. BNB heeft toen in een email mij eens uitgelegd waar dat van kwam. Als ik het met het bovenstaande inderdaad correct hebt (dus dat BNB geen exclusiviteit ‘afdwingt’ voor hogere marges), dan zie ik persoonlijk niet in waarom je je boeken niet via andere verkoopkanalen zou verkopen. Baat het niet, het schaadt ook niet, lijkt me. Alle beetjes royalty zijn toch meegenomen? Je ebook is nu via BNB en Bol ook te koop op Kobo, maar er zijn bijvoorbeeld ook best veel mensen die ebooks kopen via de iStore. Dus waarom je ebook daar ook niet op plaatsen? (Dit kan via Smashwords, by the way.) En waarom niet op de Nederlandse Amazon (uiteraard zonder exclusiviteit)? Anyway, je moet het zelf weten. :) Ik wens je succes met de verkoop! Maria