Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Meerdere uitgevers aanschrijven?

Hallo Allemaal, Ik sta op het punt om mijn eerste boek uit te geven en heb hier een aantal vragen over. Na het doen van de nodige research heb ik een lijst met 30 uitgevers weten te verzamelen. Hiervan genieten er 2 mijn voorkeur. Uiteraard heb ik gekeken naar het type boeken dat deze uitgevers reeds uitgegeven hebben. Op dit forum (en diverse andere sites) las ik dat de kans dat een uitgever je accepteert minimaal is. Vandaar ook dat ik mijn kansen wil spreiden en alle 30 uitgevers tegelijk wil aanschrijven. Mijn vragen: 1. Is het normaal om dit te doen, of is het "not done" om zoveel uitgevers aan te schrijven? 2. Stel dat ik een uitgever vind, maar eigenlijk pas akkoord wil geven indien er bij mijn favoriete uitgevers geen mogelijkheden zijn. Is dat mogelijk of word ook dit als "not done" beschouwd? 2. Ik heb ook een Engelse vertaling van mijn boek en hier wil ik buitenlandse uitgevers voor gaan benaderen. Is het een probleem om meerdere uitgevers te hebben voor 1 boek? 3. Richten Nederlandse uitgevers zich alleen op Nederland of kan ik met mijn vertaalde versies ook bij hen terecht? groeten Robin

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan aan mijn gebrek aan bevattingsvermogen liggen, maar ik kreeg de indruk dat je een ongelofelijke haast had. Nu heb je anderhalf jaar de tijd? Dan kun je nog heel veel schrijven.
Haha, gezien de reacties ligt het waarschijnlijk aan mijn manier van vertellen/uitleggen. Ik heb absoluut geen haast. Wel ben ik ongeduldig, maar dat is weer een heel ander verhaal :) Ik denk dat het vooral komt omdat ik me flink verkeken heb op de tijd die zaken in beslag nemen en misschien had ik vanaf het begin bepaalde dingen iets duidelijker moeten formuleren. Met "ik sta op het punt om mijn boek uit te geven", bedoelde ik uiteraard dat mijn boek vanuit mijn oogpunt klaar is en ik op zoek wilde gaan naar een uitgever, niets meer niets minder. Ik stond er totaal niet bij stil dat deze zin door "schrijvers" heel anders opgevat zou worden en had al helemaal niet verwacht dat het voor zoveel ophef zou zorgen :)

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ps. ik hoop dat je tijdens het schrijven en in jouw "normale" leven minder snel van dit soort aannames doet. Dit zegt namelijk enorm veel over jou als persoon!
In rt doe ik ze veel sneller. ps. - Hoop - is angst.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik stond er totaal niet bij stil dat deze zin door "schrijvers" heel anders opgevat zou worden en had al helemaal niet verwacht dat het voor zoveel ophef zou zorgen :)
Verander "schrijvers" maar in "lezers" - en - "ophef" in "nauwelijks waarneembare trillingen".

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het was een onhandige/verkeerde formulering dat ben ik met je eens. Maar vind je het zelf dan ook niet een beetje flauw om daar zo op te reageren? Het was tenslotte overduidelijk dat ik het niet zo bedoelde. Maar ok duidelijk. Mijn excuses en ik zal er in het vervolg op letten.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bambino, ik ben benieuwd of je bereid bent tot het doen van concessies als een uitgever interesse heeft. Uit je voorgaande reacties herleid ik een beetje dat de totstandkoming van dit boek een persoonlijke reis voor je is geweest.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bambino, is het geen beter idee om een gedegen boekproposal te maken en dat op te sturen naar (enkele) uitgeverijen, i.p.v. je complete manuscript?

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bambino, ik ben benieuwd of je bereid bent tot het doen van concessies als een uitgever interesse heeft. Uit je voorgaande reacties herleid ik een beetje dat de totstandkoming van dit boek een persoonlijke reis voor je is geweest.
Dit is een hele goede vraag en je slaat eigenlijk de spijker op zijn kop! Het boek is inderdaad een soort van Biografie. Het gaat over slechte (en goede) tijden uit mijn leven. Ik ben een open boek, maar als het gaat om mijn diepste gevoelens en problemen, ben ik een enorme binnenvetter. Omdat ik het enorm lastig vind om hier persoonlijk met iemand over te praten werd mij geadviseerd om het eea op papier te zetten. Dit bleek goed te werken, en had zelfs een soort van therapeutische werking. Het begon steeds serieuzere vormen aan te nemen, vandaar dat ik op een gegeven moment besloot om er een boek van te maken. Zelf ben ik absoluut geen professionele schrijver. Sterker nog, voordat ik aan mijn boek begon had ik nog nooit een boek gelezen. Ook heb ik geen enkele ervaring met schrijven. Vandaar wellicht ook mijn "domme/onhandige" vragen en opmerkingen. Ik ben gewoonweg totaal niet thuis in dit wereldje. Zaken die voor jullie als normaal worden gezien, zijn dat voor mij niet. Dit is ook de reden waarom "uitgeven" een doel op zich is geworden. Natuurlijk zou het leuk zijn als het boek straks veel verkocht gaat worden, maar ik ben al lang blij als straks een eigen exemplaar in mijn handen kan houden. Hoewel het in eigen beheer ook prima is, wil ik wel een poging wagen om er een uitgever voor te vinden. Ik snap ook wel dat de kans dat, de wet waar ik het over had, een impact zal hebben op mijn boek., minimaal is. Omdat deze wet nogal controversieel is, zal het wel de nodige aandacht krijgen van de media. Mij lijkt het, gezien het feit dat mijn boek over hetzelfde onderwerp gaat, een mooi moment om dan mijn boek uit te geven. Wellicht dat het hierdoor makkelijker word om mijn boek te promoten. Of dit wel of niet realistisch is even terzijde, maar in mijn ogen kan het in ieder geval geen kwaad. Ik ben gedeeltelijk bereid om concessies te doen. Hiermee bedoel ik dat ik open sta voor kritiek en bereid ben om zaken aan te passen. Aan de andere kant wil ik bepaalde dingen zoals bijvoorbeeld de cover en enkele hoofdstukken niet aanpassen qua inhoud omdat die voor mij en voor het vertellen van mijn verhaal heel belangrijk zijn. Als een uitgever hierover valt, dan valt er altijd (tot bepaalde hoogte) over te praten. @juliette Ja dat zijn dus van die dingen waar ik me nu in aan het verdiepen ben. Termen als proposal, synopsis etc waren voor mij zo goed als onbekend. Inmiddels heb ik bijna het hele forum doorlopen en leer ik elke dag wat dingen bij. Hopelijk zorgt dat ervoor dat ik straks de juiste beslissingen neem :)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe ben je eigenlijk tot die lijst van 30 uitgevers gekomen? Heb je hun websites, en dan met name de pagina's over manuscripten insturen, goed bekeken? Vaak staat daarin hoe lang ze er ongeveer over doen om te reageren, en dat is zelden minder dan 3 maanden, zeker niet bij de grote. Als je per se de cover zelf wil ontwerpen, denk ik dat je toch eerder voor POD/eigen beheer zult moeten gaan, of misschien een hele kleine uitgeverij waar je meer inspraak krijgt over dat soort zaken. De meeste uitgeverijen hebben toch een vaste stijl van covers.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bambino, de opmerking die Hekate maakt over uitbrengen in eigen beheer was ook een beetje mijn conclusie. De reden waarom ik het idee had dat het een persoonlijke reis voor je was, had te maken met je eigen (vroegtijdige) organisatie van zaken waar je als schrijver indirect of helemaal niet bij betrokken bent. Wellicht heb jij goede redenen voor de cover die jij zelf ontworpen hebt. Die mag beter zijn dan de gemiddelde boekencover die tegenwoordig in de winkels ligt. Natuurlijk mag je daar ideeën over hebben. Maar net als de titel die je boven je manuscript zet, is het enkel een suggestie. Misschien denkt een uitgever daar heel anders over. En daar moeten jullie over in conclaaf. Maar houdt wel in je achterhoofd dat de uitgever de rekening betaald. Persoonlijk zou ik zulk overleg niet op het coverontwerp laten stranden. Uiteindelijk wilt een auteur toch dat zijn of haar verhaal gepubliceerd en gelezen wordt. En als je daar anders over denkt, zou ik de POD-optie serieus overwegen. Nadat je je lijstje met uitgevers zonder succes hebt afgewerkt, natuurlijk.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe ben je eigenlijk tot die lijst van 30 uitgevers gekomen? Heb je hun websites, en dan met name de pagina's over manuscripten insturen, goed bekeken? Vaak staat daarin hoe lang ze er ongeveer over doen om te reageren, en dat is zelden minder dan 3 maanden, zeker niet bij de grote. Als je per se de cover zelf wil ontwerpen, denk ik dat je toch eerder voor POD/eigen beheer zult moeten gaan, of misschien een hele kleine uitgeverij waar je meer inspraak krijgt over dat soort zaken. De meeste uitgeverijen hebben toch een vaste stijl van covers.
Ik heb nog niet alle uitgevers compleet gescreend en heb in eerste instantie gekeken wat voor boeken zij uitgeven en uitgegeven hebben. Op basis daarvan heb ik een lijst gemaakt. Zodra ik mijn "proposal/synopsis" klaar heb ga ik de websites wat nader bekijken. Bedankt in ieder geval voor alle tips/info.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bambino, de opmerking die Hekate maakt over uitbrengen in eigen beheer was ook een beetje mijn conclusie. De reden waarom ik het idee had dat het een persoonlijke reis voor je was, had te maken met je eigen (vroegtijdige) organisatie van zaken waar je als schrijver indirect of helemaal niet bij betrokken bent. Wellicht heb jij goede redenen voor de cover die jij zelf ontworpen hebt. Die mag beter zijn dan de gemiddelde boekencover die tegenwoordig in de winkels ligt. Natuurlijk mag je daar ideeën over hebben. Maar net als de titel die je boven je manuscript zet, is het enkel een suggestie. Misschien denkt een uitgever daar heel anders over. En daar moeten jullie over in conclaaf. Maar houdt wel in je achterhoofd dat de uitgever de rekening betaald. Persoonlijk zou ik zulk overleg niet op het coverontwerp laten stranden. Uiteindelijk wilt een auteur toch dat zijn of haar verhaal gepubliceerd en gelezen wordt. En als je daar anders over denkt, zou ik de POD-optie serieus overwegen. Nadat je je lijstje met uitgevers zonder succes hebt afgewerkt, natuurlijk.
Daar heb je gelijk in. Wel is het natuurlijk zo dat ik voor deze zaken zelf de rekening betaald hebt, en dat scheelt de uitgever weer een flinke investering (cover, redigeren, etc). Natuurlijk komen er nog vele andere kosten bij kijken en zal de uitgever ook een eigen controle doen en dat is iets waar ik zeker rekening mee hou. Zoals gezegd sta ik open voor kritiek en ben ik bereid om bepaalde zaken aan te passen. Zolang dit in overleg gaat en redelijk is voorzie ik hier geen problemen in.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De kosten die uitgevers normaliter maken voor het inelkaar zetten van een degelijke cover zijn het einde van de wereld niet. Volgens mij gaat iedere uitgever ervan uit dat de manuscripten die bij hun in de brievenbus belanden vlekkeloos zijn. Je bent dus niet de eerste schrijver die redigeerkosten maakt, en je zult zeer zeker de laatste niet zijn. Het zou leuk zijn als je t.z.t. eens laat horen hoe het gegaan is. Of je een uitgever gevonden hebt, of dat je toch voor eigen beheer bent gegaan.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik denk niet dat een uitgever ervan uitgaat dat de manuscripten feilloos zijn. Een reguliere uitgever redigeert, bij een pod gebeurt dat niet (op Eigenzinnig na). Wil je het toch laten redigeren, dan zul je daarvoor moeten betalen.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal de vorderingen zeker op dit forum plaatsen. Zoals het er nu naar uit ziet zal ik begin januari de eerste uitgevers gaan benaderen. Hoewel mijn boek al "klaar" is, kom ik tijdens het herlezen toch elke keer nog wat dingen tegen die ik wil aanpassen. Wat dat betreft komt er nooit een einde aan haha. Zo te zien verschilt men ook hier van mening wat nou exact het werk van een uitgever is. Ik dacht namelijk zelf (na het lezen van diverse topics en sites) dat de meeste schrijvers hun werk van te voren niet redigeren en dat een uitgever dit voornamelijk deed. De kosten zijn mijns inziens toch best hoog, althans voor mij. Het redigeren/opmaken kostte mij 1400 euro (50.000 woorden) en de cover zal in totaal zo rond de 750 a 1000 euro kosten omdat deze hand getekend is. Dat laatste is natuurlijk mijn eigen keuze, maar het redigeren (inclusief opmaak etc) kost gewoon heel veel tijd en dus ook geld. Indien je dit zelf doet, zal dat, ervan uitgaande dat het goed gebeurd is, toch weer de nodige kosten/tijd voor een uitgever schelen. Daarnaast heb ik het laten redigeren vanwege mijn gebrek aan ervaring. Indien ik mijn eigen versie vol taal- en spelfouten zou doorsturen zouden de meeste uitgevers achterover vallen van het lachen of op zijn best niet onder de indruk zijn, en dat wilde ik voorkomen. Een eerste indruk is belangrijk, dus die wil ik koste wat kost zo goed mogelijk maken. Maar inderdaad, er zijn nog genoeg andere kosten. Ik hoopte een beetje dat ik met deze voorbereiding de uitgevers ook meteen mijn motivatie, mijn geloof in mijn boek en mijn bereidheid om erin te investeren aan kon tonen. Het zal waarschijnlijk weinig indruk maken, maar ik probeer gewoonweg alles te doen om vanuit mijn kant alles tot in de puntjes te regelen. Misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor, maar ik vergelijk het met het verkopen van een auto. Als ik een dealer allemaal losse onderdelen aanbiedt is de kans klein dat hij ze zal aannemen. Indien ik een compleet gerestaureerde en strak in de verf staande auto aanbiedt zal hij sneller geneigd zijn deze te kopen. Hij hoeft er zelf dan namelijk niet veel meer aan te doen en kan het sneller, makkelijker en goedkoper doorverkopen. Ik hoop alleen niet dat, zoals enkelen van jullie al aangaven, dit in mijn nadeel gaat werken. De tijd zal het leren.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk ben ik bang dat het bij reguliere uitgeverijen wel degelijk in je nadeel werkt als je al met een cover en een opgemaakte tekst komt aankloppen. Zij hanteren hun eigen opmaakregels en kiezen een cover op basis van commerciële aantrekkelijkheid. Het siert je dat je in ieder geval al flink geïnvesteerd hebt in je boek. Helaas zijn ook weinig uitgeverijen geïnteresseerd in autobiografieën, tenzij je een BN-er bent. Als ik jou was zou ik eerst je manuscript aanbieden bij de reguliere uitgeverijen die het soort boeken uitgeven als het jouwe. Gewoon allemaal tegelijk. Geef het dan een halfjaar de tijd om alle reacties af te wachten. Mocht het niet lukken, ga dan op zoek naar een POD of onderzoek de mogelijkheid om het in eigen beheer uit te geven. Aangezien je al zoveel geïnvesteerd hebt, zou ik het laatste aanraden.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah ok thanks, dat wist ik niet. Mag ik vragen waar uitgevers dan wel naar op zoek zijn. Als ik zo rond kijk lijken alle genres niet gewild te zijn: fantasy, roman, etc. Komt dat puur door het aanbod en wellicht omdat autobiografieën van onbekende Nederlanders gewoonweg niet interessant zijn voor de massa? Ach ik ga het gewoon proberen en ga er vanuit dat ik word afgewezen dan kan het ook niet tegen vallen.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bambino, bn-ers hebben gewoon een voordeel omdat ze bekend zijn. Dat geldt niet alleen voor een biografie, maar ook voor fictie. Een bekende naam doet het volgens uitgevers denk ik beter in de winkel. Maar het is niet onmogelijk. Denk aan Kluun. Hoewel zijn verhaal volgens mij aangedikt is. En ik vermoed zomaar dat jij dat niet van plan bent. Tja, een paar schoonheidsfoutjes daargelaten kan ik me haast niet voorstellen dat een uitgever zit te wachten op een manuscript met meerdere taaltechnische fouten. Het zegt toch iets over de bekwaamheid van de auteur.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn verhaal bestaat inderdaad alleen uit feiten en is nergens aangedikt. Wel heb ik bepaalde namen aangepast omdat niet iedereen uit mijn omgeving in mijn boek genoemd wilde worden. Het is moeilijk in te schatten of mensen mijn verhaal interessant gaan vinden. Uiteraard ben ik van mening dat het anders is dan alle bestaande verhalen, maar dat zal vast elke schrijver over zijn eigen boek zeggen :) We zullen zien. ik zal via dit forum iedereen op de hoogte houden van de vorderingen.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij de meeste uitgevers staat op hun site op welke manier je een manuscript kunt aanbieden: per post of mail. Vaak staat erbij dat ze een platte tekst willen, anderhalve regelafstand, 12-punts letter, en dan ook nog eens alleen de eerste 50 pagina's. Met een brief over jezelf en een synopsis over je boek erbij. Ik heb dat zelf net allemaal uitgezocht omdat ik gisteren mijn eersteling naar 4 uitgevers heb gestuurd. Ik heb verder begrepen (oa uit het boek van Paul Sebes) dat uitgevers het niet echt waarderen als je afwijkt van hun regels. Maar ja, dat kun je zelf beslissen natuurlijk.