Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De Rekenkamer. Wat kost een boek?

Lijkt me leuk. Morgen op NPO 3, 20.25 u. De rekenkamer: Wat kost een boek?

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik had het over de btw ze zeggen dat de btw 2.10 is over een boek van 7,50.... De KRO rekenkamer heeft duidelijk niet echt lang naar deze bron gekeken... wat moet ik dan nog van de rest geloven?

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar heb je een punt, Likaiar. Op dit forum zullen hier wellicht eerdere topics over zijn maar ik zou deze info het liefst willen horen van een betrouwbaar orgaan. Blijkbaar is dat niet de media. Maar bij wie dan wel? Het CB? Een of ander ministerie?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Likaiar, heb je het nou over het BTW-tarief van een e-book? 21% BTW over €7,50 is inderdaad geen €5,40. Volgens mij moet dat €5,93 zijn.
Hoe heb je dat berekend?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik denk dat je het nogal verwarrend verwoordt. De btw is € 1,57. Zoals jij het schrijft, lijkt het dat je bedoelt dat de btw € 5,93 is.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
E-books worden gezien als een digitale dienst en daar moet 21% procent btw voor betaald worden. Het is een Europese richtlijn. Frankrijk berekent echter 5.5% en Luxemburg 3%. Dat is ook de reden dat Apple, Barnes/Noble, Amazon en Kabo zich in Luxemburg gevestigd hebben. Nederland wil nog altijd het braafste jongetje van de klas zijn, dus moet er 21% betaald worden.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een digitaal fotoboek daarentegen heeft wel 6% BTW, zie ik op de website van de belastingdienst. Het is misschien vloeken in de kerk, maar persoonlijk vind ik het idee van de vaste boekenprijs (zoals het in de documentaire gebracht wordt) ook achterhaald.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je de vaste boekenprijs afschaft dan zal bol.com ze vele malen goedkoper aanbieden en daarmee de boekenwinkels helemaal de grond in boren. En de appie zal ook opeens boeken voor spotprijzen verkopen, wat hetzelfde effect heeft. Ik ben benieuwd naar wat de pro's voor afschaffen nou eigenlijk zijn, maar ik weet niet of dat in dit draadje moet. Misschien een ander draadje voor maken als we die discussie willen houden?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik ben benieuwd naar wat de pro's voor afschaffen nou eigenlijk zijn ...
Hier vind je daarover wat meer informatie: http://www.schrijvenonline.org/artikel/afschaffen…
...maar ik weet niet of dat in dit draadje moet. Misschien een ander draadje voor maken als we die discussie willen houden?
Goed idee! De Wet op de vaste boekenprijs is een wet die betrekking heeft op de vaste prijs van een boek - hij gaat niet over de kosten om een boek te maken.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tuurlijk, open maar een nieuwe topic. Al denk ik dat het verstandiger is als de vraag luidt: 'Voor of tegen de vaste boekenprijs?' i.p.v. wat de voordelen van het afschaffen ervan zijn. Die staan in het artikel, waar ik overigens wel een datum bij mis.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
(...) in het artikel, waar ik overigens wel een datum bij mis.
Het artikel is van afgelopen augustus.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt, Therese. Ik begreep dat de vaste boekenprijs is ingevoerd in 2005. Aangezien jij het artikel hebt geschreven en dus ook de research hebt gedaan, neem ik dat je ook weet hoe het er daarvoor aan toe ging. Waren boeken toen fors goedkoper?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
De wet bestond al langer (sinds 1923): https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28652… en: http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/ar… Of de boeken toen goedkoper waren kun je in absolute zin niet zeggen. Alles hangt af van aspecten als uitvoering, oplage, bedrijfskosten en natuurlijk de tijd waarin boeken gemaakt en gekocht worden. In 1923 golden andere prijzen dan in 2014. Toch is het leuk om eens die vergelijking te maken / te berekenen, en alle kosten en levensstandaarden daarbij mee te nemen. Het zou me niet verbazen wanneer zou blijken dat een boek tegenwoordig relatief goedkoper is dan in 1923.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waren boeken toen fors goedkoper?
Ja, fors. Een boek was heel goedkoop. Een auto ook. Drop was echt spotgoedkoop. Er zijn momenten geweest in Amsterdam [1961] dat je bij aankoop van vier winterbanden een boek en een zak drop kreeg. Zo heb ik de gehele collectie van Pinkeltje [1e druk] en een zwarte herinnering aan buikpijn overgehouden dat boeken - toen - fors goedkoper waren. Help - help - ik ben in een voorstelling voor kinderen terecht gekomen. "Ja, jij daar achterin. Zeg het maar." "Uh, uh, meneer... hadden vrouwen vroeger een rok aan?" :p

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou me niet verbazen wanneer zou blijken dat een boek tegenwoordig relatief goedkoper is dan in 1923.
Misschien toch wel. De verbazing bedoel ik. Mijn Opa moest verantwoording afleggen aan mijn Oma voor de uitgaven die hij deed aan boeken. Ik heb geen ander onderzoek nodig dan alleen die cijfers. Boeken waren in/rond 1923 spotgoedkoop, zei mijn Opa, tegen mijn Oma.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In België is er geen vaste boekenprijs, al wordt daar door sommigen wel voor geijverd. Je zou dus wel de gemiddelde prijs van boeken in België en Nederland kunnen vergelijken.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is een goed idee, Hekate. Kent iemand de Belgische variant van Bol? Therese, ik geloof best dat boeken in die tijd relatief duurder waren. Ze hadden in die tijd waarschijnlijk minder geld om uit geven.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon bol ;) Het juiste vlagje rechts bovenaan selecteren. Maar daarmee heb je niet de gemiddelde prijs natuurlijk, geen idee of bol duurder of goedkoper is dan in een bakstenen boekhandel.