Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

nieuwe uitgeverij Letterrijn - pod of regulier?

Ben laatst een nieuwe uigeverij tegengekomen en ik vraag me af of iemand van jullie ervaring met hen heeft? Ik vraag me namelijk af of het een POD uitgeverij is of dat het een reguliere uitgeverij is. Ik kan het namelijk nergens op de site vinden, maar misschien ben ik wel blind. Als het regulier is kan ik het misschien wel aan mijn lijstje "eventueel te benaderen" toevoegen :P voor in de toekomst... Het gaat om deze uitgeverij: http://www.letterrijn.nl/Home.aspx Iemand meer informatie?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik de informatie bij 'manuscripten' lees, zou ik eerder denken dat dit geen POD-uitgeverij is. Je kan het hen natuurlijk ook vragen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik de informatie bij 'manuscripten' lees, zou ik eerder denken dat dit geen POD-uitgeverij is. Je kan het hen natuurlijk ook vragen.
Ja, dat vermoeden heb ik ook, maar het wordt nergens duidelijk vermeld. Vind de informatie erg karig die gegeven wordt. Wil het wel aan ze vragen, maar ik wil niet de indruk wekken dat ik ook daadwerkelijk geïnteresseerd ben in het geval dat het een POD betreft (want dat wil ik niet).

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan kan je toch benadrukken dat je net niet in een POD, maar wel in een reguliere uitgeverij interesse hebt, en dus daarom die vraag stelt. Je kan je vraagstelling ook ietwat aanpassen, of desnoods vermelden waar je effectief al dan niet naar op zoek bent.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kleine reguliere uitgeverijen (small press) kunnen wel degelijk selecteren en redigeren, maar gebruik maken van print on demand om te kosten voor opslag en druk laag te houden. De kwaliteit van de teksten staat en valt met de kwaliteiten van de redactie. Dat is dus iets anders dan publish on demand, waarbij de uitgever iets publiceert als de schrijver daar om vraagt (en meestal voor betaalt). Over het algemeen maakt publish on demand gebruik van print on demand, hoewel dat niet vanzelfsprekend hoeft te zijn. Publish on demand heeft geen belang bij een kwalitatieve selectie van manuscripten. LetterRijn lijkt me, gezien de homepage, small press en zeker geen publish on demand. Of de redactie professioneel is, valt niet te zeggen zonder de boeken te kennen, of de naam van de redacteur.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
LetterRijn lijkt me, gezien de homepage, small press en zeker geen publish on demand. Of de redactie professioneel is, valt niet te zeggen zonder de boeken te kennen, of de naam van de redacteur.
Nou, van wat ik lees maken ze gebruik van een proeflezerspaneel om te bepalen of een boek wordt uitgegeven of niet. Wie bepaalt dan wat kwaliteit is? Een selectie willekeurige mensen? Zonder professionele achtergrond? Dat klinkt niet goed, voor zover ik het lees.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er staat dat het oordeel van het lezerspanel niet doorslaggevend is. Het is voor de uitgever een manier om de markt voor het boek te testen. Wat ik wel vreemd vind is dat één van de geplande uitgaven een Engelse titel heeft terwijl de uitgeverij zich richt op Nederlandstalige schrijvers... Bij een Engelse titel verwacht ik een Engelstalig boek. Maar nee, ziet er zeker niet uit als POD.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Even geneusd. Als het een reguliere uitgeverij is, dan had dat er beter bij kunnen staan. Vooral omdat het een jonge uitgeverij is.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, van wat ik lees maken ze gebruik van een proeflezerspaneel om te bepalen of een boek wordt uitgegeven of niet.
Hoe denk je dat een reguliere uitgeverij dat aanpakt? Ik ken verschillende grote, reguliere uitgeverijen die het leeswerk en een eerste leesbeoordeling aan vrijwilligers overlaten.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik heb dat elders ook al gelezen, dat ze gebruik maken van zo'n proeflezerspanel. En waarom ook niet? Je doelgroep bestaat toch niet enkel en alleen uit professionelen? Integendeel :).

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Letterrijn zit achter de wedstrijd Tales of the Unexpected. Ze communiceren goed. Een grote uitgever is niet per definitie beter, maar ze kunnen een grotere marketingmachine inzetten. Zouden ze dat echter voor een debuterend schrijver doen? Een kleintje/beginner die nog wat moet opbouwen zou weleens veel beter kunnen passen. Uiteindelijk is het de kwaliteit die telt. Hoe je dat meet? Sinds het succes van 50 grijze tinten heb ik geen idee meer...

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uiteindelijk is het de kwaliteit die telt. Hoe je dat meet? Sinds het succes van 50 grijze tinten heb ik geen idee meer...
Een hele scherpe, Leonardo :p

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was onder de veronderstelling dat uitgevers boeken als de 50 tinten serie in hun fonds namen om hoge verkoopcijfers te garanderen. Zo konden ze dan de kwalitatief betere (maar misschien minder verkochte) boeken blijven uitgeven. Maar goed...over LetterRijn gesproken, hebben ze voor een POD niet een te afgebakend fonds? Romans en poëzie zijn volgens de manuscriptensectie niet welkom. PODs nemen toch eigenlijk alles, zolang het niet volgens de normen en waarden van de hedendaagse maatschappij als abject wordt ervaren.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even geneusd. Als het een reguliere uitgeverij is, dan had dat er beter bij kunnen staan. Vooral omdat het een jonge uitgeverij is.
Heb je een voorbeeld van een website van een reguliere uitgeverij waar dat erbij staat? Dat heb ik nog nooit gezien ... Ik zie op basis van de website van LR geen enkele aanleiding om aan te nemen dat het hier om "publish on demand" zou gaan, zouden ze dan niet veel meer uitgaven hebben, als ze zomaar alles uitgeven? Aangezien ze aangeven dat verhalenbundels in hun fonds zitten, terwijl de meeste uitgeverijen daar juist geen interesse in hebben, heb ik ze in ieder geval aangemerkt als potentieel interessant (als ik ooit genoeg verhalen waarover ik helemaal tevreden ben bijeen kan sparen voor een bundel).

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schlimazlnik heeft gelijk met zijn stelling dat meer reguliere uitgevers gebruik maken van proeflezers. In 2012 was ik proeflezer bij WB-Fantasy, een onderdeel van de Wereldbibliotheek, die onder andere de boeken van Isabel Allende uitgeeft, wel degelijk een regulere uitgeverij dus! Helaas is WB-Fantasy intussen weggesaneerd. Sindsdien ben ik proeflezer bij LetterRijn. Zoals AndreaClimbing al aangeeft, mijn oordeel als proeflezer is voor de uitgever niet doorslaggevend en hoort dat natuurlijk ook niet te zijn. Welke invloed je oordeel heeft op de beslissing om iets al dan niet uit te geven, krijg je niet te horen. Dat is waarschijnlijk ook maar het beste. Het zal denk ik wel zo werken dat als je beoordeling vaak die van de uitgever bevestigt, je mening steeds serieuzer genomen wordt. Ik kan verder beamen wat Leonardo Pisano zegt, namelijk dat de communicatie bij LetterRijn uitstekend verloopt. Dat heb ik als proeflezer al ervaren, maar ook bij de laatste wedstrijd van LetterRijn, 'Tales of the unexpected'. De informatie over de gang van zaken bij de komende bundel met de dertig hoogst geëindigde verhalen (redactie, datum en wijze van presentatie etc) is helder en kwam binnen een paar dagen. Dat heb ik bij andere wedstrijden wel eens héél anders meegemaakt. Ik denk dat goede communicatie en korte lijnen de sterke kanten kunnen zijn van een kleine, pas beginnende reguliere uitgeverij als LetterRijn. De uitgever maakt op mij in elk geval een open, gedreven en bijzonder enthousiaste indruk.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan verder beamen wat Leonardo Pisano zegt, namelijk dat de communicatie bij LetterRijn uitstekend verloopt. Dat heb ik als proeflezer al ervaren, maar ook bij de laatste wedstrijd van LetterRijn, 'Tales of the unexpected'. De informatie over de gang van zaken bij de komende bundel met de dertig hoogst geëindigde verhalen (redactie, datum en wijze van presentatie etc) is helder en kwam binnen een paar dagen. Dat heb ik bij andere wedstrijden wel eens héél anders meegemaakt. Ik denk dat goede communicatie en korte lijnen de sterke kanten kunnen zijn van een kleine, pas beginnende reguliere uitgeverij als LetterRijn. De uitgever maakt op mij in elk geval een open, gedreven en bijzonder enthousiaste indruk.
:thumbsup: Mee eens.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik werd geattendeerd op bovenstaande gedachtewisseling en ben denk het beste in staat om te antwoorden. LetterRijn is min of meer uit nood geboren. Op 11 februari 2011 overleed mijn broer, als schrijver bekend onder het pseudoniem Adriaan Bontebal, nadat 6 weken van de prognose van 9 maanden waren verstreken. Hij had de wens geuit om nog éénmaal een bundel uit te brengen. Helaas was hij niet meer aan het selecteren van de inhoud en het benaderen van zijn voormalig uitgever toegekomen. Toen deze laatste n.m.m. te lang aarzelde, besloot ik dat ik het dan zelf zou gaan uitgeven. Ik had al eerder ervaring met het uitbrengen in eigen beheer (drie bundels n.a.v. een 'wedstrijd') en de stap naar een registratie bij de KvK was vervolgens een logische volgende stap. Op 23 september 2011 was de eerste uitgave van LetterRijn een feit. *** We proberen zo goed en kwaad als mogelijk kwaliteit boven kwantiteit te stellen en daarom regent het niet bepaald publicaties bij LetterRijn. In tegenstelling tot de gevestigde namen in de wereld van uitgevers, gaan wij nadrukkelijk wel met debutanten in zee. *** Tot nu toe is elk boek via het reguliere drukproces vervaardig. Dat wil niet zeggen, dat we geen gebruik zullen maken van Printing on Demand. Dat is erg afhankelijk van de oplage waarin we een boek laten drukken. Publish on Demand is echter niet aan ons besteed en als we met een auteur in zee gaan, dan hoeft hij of zij geen zak met geld mee te brengen. De verhalenwedstrijden dienen om beginnende schrijvers een podium te bieden. Ik weet zelf namelijk nog maar al te goed hoe stimulerend het was dat er een verhaal van mij in gedrukte vorm verscheen. Helaas kom ik door het uitgeven nauwelijks meer toe aan het schrijven... Ons lezerspanel, inmiddels zo'n 75 mensen groot, bestaat uit vrouwen en mannen van verschillende leeftijden. Manuscripten sturen we dan ook erg gericht ter beoordeling toe. Een manuscript gaat pas dan naar het panel toe, wanneer we binnen de uitgeverij denken dat er potentie in zit. Dat dat laatste volslagen subjectief is, is een feit. De proeflezers kunnen ons echter wel bevestigen in onze visie. Afwijzen of aannemen doen we in principe binnen drie maanden en met een onderbouwing, dus niet het gangbare 'dit past niet binnen ons fonds'. *** Mocht iemand nog gerichte vragen hebben, dan kunnen die gerust worden gesteld in een mail aan info@letterrijn.nl of aan mij persoonlijk theo.dog@live.com

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Deze uitleg voegt duidelijkheid toe, Uitgevertje. Maar het is op SO niet toegestaan om enige promotie voor je bedrijf te maken, dus de gegevens over andere uitgaves dan waarover dit topic gaat, heb ik verwijderd.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze uitleg voegt duidelijkheid toe, Uitgevertje. Maar het is op SO niet toegestaan om enige promotie voor je bedrijf te maken, dus de gegevens over andere uitgaves dan waarover dit topic gaat, heb ik verwijderd.
Sorry, ik had de spelregels niet gelezen!

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de stap aangedurfd om een manuscript op te sturen naar Letterrijn. Ze geven duidelijk aan voor welke datum ze reageren, twee weken voor deze datum een afwijzingsmail, waarin duidelijk werd verteld wat de overwegingen waren om het verhaal niet uit te geven. Transparant, keurig op tijd en duidelijk. Wat mij betreft is Letterrijn een aanwinst in uitgeversland.