Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Publiceren in literaire tijdschriften, poging 2

De vraag was dus, of er ook culturele/literaire bladen zijn die daadwerkelijk verhalen publiceren van nobele onbekenden. We gaan er even van uit dat die verhalen voldoende niveau hebben en niet geschreven zijn door één of andere idioot die slechtgeschreven zinnen aan elkaar knutselt met fuks en kuts. Waarom de vraag. Twee redenen. Me dunkt dat de meeste schrijvers (of mensen die daar voor willen doorgaan) meteen beginnen aan hun eigen boek van Violet en de Dood. Niks oefenen, niks naambekendheid, niks leergeld. Gewoon neerschrijven die vette vis en daarna doodleuk opsturen naar Prometheus, Querido en De Bezige Bij. Die shit moet natuurlijk wel in de winkels geraken. Met enige verontwaardiging wachten ze dan wekenmaandenjaren op het goede nieuws dat uiteraard niet komt. Want de uitgeverijen zitten niet op puberale nonsens van het klootjesvolk te wachten. Dus ik denk dan: Stuur eerst eens iets op naar de bladen. Als het goed genoeg is, heb je meteen al een beetje naam, en wordt je manuscript wél serieus genomen op die derderangs uitgeverij waar je je eerste roman naartoe stuurt. Wordt het niets, dan weet je dat er nog werk aan de winkel is. Klinkt logisch toch? Dan blijft nog de vraag: wie staat er voor open. Nemen we bijvoorbeeld Deus Ex. Na een muisklik op contact krijg je te lezen dat ze echt wel op je onzin zitten te wachten. Alleen strookt dat niet met wat in hun nummers staat. Want meestal zijn het themanummers die vol staan met teksten die speciaal geschreven zijn voor dat nummer. Dus kraaide de haan voor de derde keer: waar kunnen we terecht? (En ik ben niet ruth paul of wat zijn naam ook is. Ik ga echt niet zitten bloggen heur. IP is makkelijk te controleren trouwens) Dries: Ik heb persoonlijk toestemming gegeven voor de heropening van dit onderwerp. Hou het netjes en ga niet publiekelijk zitten beschuldigen. Nergens voor nodig, ik heb alles nagtrokken. Niks aan de hand.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
De Revisor ken ik als een gedegen en goed literair tijdschrift. Het is (redelijk) actueel en de redactie heeft zeker oog voor kwaliteit in de Nederlandse letteren zonder een al te veel opgelegd programma. Iemand als Thomas Roosenboom heeft de start van zijn schrijversloopbaan deels aan de Revisor te danken. Het is niet spectaculair of vernieuwend ofzo, maar ik lees het graag. Het lijkt me geweldig als daar een verhaal van mij in zou staan. Dr.Nebogipfel (en iedereen hier): Succes! Ik hoor er graag meer over.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Recent is een verhaal van mij verschenen in het literaire tijdschrift Noachs Kat. Ik gebruik het schrijven van korte verhalen om ervaring op te doen en bepaalde technieken uit te proberen. Als een blad het niet wil plaatsen om wat voor reden dan ook, dan heb ik tenminste goed kunnen oefenen. Het geeft een geweldige kick als je je verhaal zo mooi gedrukt ziet staan! Of het helpt voor de opbouw van een cv weet ik niet en het boeit me weinig. Als ik een manusscript instuur en ze vinden het niet goed, dan gaan ze het echt niet uitgeven. Voor mij is het gewoon een leuke belevenis als een redactie iets van mij wil plaatsen. Het is voor mij ook iets van een test. Vindt een redactie het goed genoeg dan heeft je verhaal blijkbaar enig niveau. Even voor alle duidelijkheid: ik ben totaal onbekend als schrijver. Dus ook als 'nobody' heb je de kans dat een tijdschrift iets van je wilt plaatsen. Hoe zong Will Curly het ook alweer: 'Niet geschoten, is altijd mis........' (Of was het nu wijlen Nico Haak??). Groeten, TheMaestro

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
kort even mijn ervaringen (vooral om aan te tonen dat tijdschriften geen hermetische bolwerken van reeds gevestigde namen zijn, het zijn juist dé plaatsen waar je moet beginnen, als aspirant debutant, vind ik toch) -Deus ex Machine: ik stuur bijna tien jaar verhalen naar hen, en bijna altijd als ze het afwijzen, kreeg ik kort maar helder een argumentatie, én tips over hoe het beter kan; en twee keer werd een verhaal aanvaard, en dat alles erg snel en vriendelijk. -De Brakke Hond: werkt erg traag, maar ook bij hen vriendelijk aanvaard recent. Naar ik me laat vertellen is dit voor België hét blad waar je in moet belanden om 'in het milieu' gelezen te worden. -Op Ruwe Planken: super sympathiek blad, jonge bende, met een hele actieve en creatieve entourage er rond, waren al twee keer zo vriendelijk een tekst op te nemen, en één keer afgewezen. Zeker een blad om eens uit te proberen. ik zoek gelijkaardige bladen om ook eens iets naartoe te sturen: jong, actief en gepassioneerd door proza, poëzie én muziek en voordracht. -DWB: nog niet binnengeraakt, en nooit ook maar een reactie van teruggekregen, maar ik blijf proberen. Eerder botweg en onvriendelijk afgehandeld door: Plebs (de naam alleen al), Van Nu & Straks (idem) en Lava (maar eerder door een misverstand wat geheel mijn schuld was - stuur NOOIT hetzelfde verhaal naar twee bladen, ook al hoor je maandelijk niets van het eerste blad waar je het naartoe stuurde - het overkwam mij twee maal, en schaamde me er terecht kapot voor) Zo. Blijven proberen dus, zou ik zo zeggen.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oscar, Die aanvaarde verhalen, kreeg je daar een vergoeding voor? Of mag ik dat niet vragen?

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oscar, Die aanvaardde verhalen, kreeg je daar een vergoeding voor? Of mag ik dat niet vragen?
Hangt van blad tot blad af. De meesten betalen niets, ze hebben het al moeilijk genoeg om te overleven denk ik. En de twee bladen van wie ik wel al eens iets betaald kreeg, die betalen een klein bedrag, noem het een bescheiden dagloon.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, je krijgt er bij de meeste bladen niets voor. Van sommige bladen is de oplage zo klein dat het een wonder is dat ze nog bestaan. Doe er je voordeel mee. Veel schrijfplezier...

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oek de Jong zat toch in een grijs verleden bij de Revisor en is daarna een eigen tijdschrift begonnen. Zal wel slechte ervaringen hebben.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Me love jou, MJ! Inderdaad, het was een beetje een stomme vraag... Vreselijk off topic: waarom is iedereen hier van naam veranderd, trouwens? Niet dat ik een geregelde gast ben, hier. het valt me alleen op.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, het was geen stomme vraag, HG. Alleen valt het me wel eens op dat mensen alleen dit forum bezoeken en niet kijken wat Schrijven Online nog meer te bieden heeft. Ik moet trouwens wel lachen om jouw onderschrift. Harry Mulisch gelooft in God. Ik heb het hem zelf horen zeggen. Volgens je cirkelredenering die ik dan even voor je afmaak, geloof je in God omdat je in Harry Mulisch gelooft.