Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

E boeken, zelf uitgeven en hoe?

Hai, ik heb diverse titels geschreven en die waren al een tijdje te koop via Mobipocket en dat ging best goed. Maar mobipocket is overgenomen door Amazon en sindsdien is er veel mis. Ik ben dus benieuwd naar andere kanalen om mijn e boeken uit te geven maar tegenwoordig is er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Heeft iemand goede tips? met dank alvast, montein

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die beredenering snap ik echt totaal niet. Want als een e-boek maar drie euro kost, is je vriend zelf eerder geneigd om hem te kopen. Kost hij 13 euro, dan zal hij hem eerder willen 'lenen' of illegaal downloaden. In een artikel las ik dat mensen hooguit 7 tot 8 euro willen betalen voor een e-boek, tegenover 17-18 euro voor een p-boek. Dat was ook de reden waarom e-bookverkoop in Nederland maar nauwelijks van de grond komt, en mensen eerder geneigd zijn illegaal te downloaden.
Nee, voor die drie euro wordt dat bestand makkelijker aan vrienden en kennissen gemaild. En in ruil daarvoor mailen die vrienden en kennissen weer ebooks terug. Wat jij nu schetst is een ideaalbeeld waarin iedereen zich netjes aan de regels houdt. Ik heb het over een illegale markt die niet via torrentsites en nieuwsgroepen gaat maar via mensen onderling. Dat is niet met een wetgeving in te dammen. Dan moet de overheid mails van mensen gaan lezen. Ik kom regelmatig in Engelse boekenwinkels. De boeken daar zijn goedkoper dan die in Nederlandse boekenwinkels. Het zou dus vreemd zijn als dat niet het geval was met ebooks. Het prijsverschil tussen een Engels boek en een Engels ebook en tussen Nederlands boek en een Nederlands ebook zal niet veel van elkaar verschillen.
Ik heb zelf een Kindle (een e-reader gekoppeld aan Amazon), en met tegen de miljoen e-boeken in hun aanbod, tegen betaalbare prijzen (vaak onder de 8 dollar), en het enorme gebruikersgemak, koop ik veel meer boeken dan vroeger. Soms kosten boeken 3 dollar, soms 1, soms 5. Afhankelijk van wat de schrijver zelf vraagt (ja, er zijn veel zelfstandige schrijvers die publiceren), en het soort boek. Ook worden er veel kortverhalen en novelles uitgegeven en verkocht. Dat biedt voor ons schrijvers ook nieuwe mogelijkheden. Je hebt daar trouwens ook traditionele uitgevers die 15 dollar voor een e-book vragen, net als hier. Dat vinden de meeste mensen te veel, er is kritiek op, en mensen kopen ze niet zo snel. Nederland (en sowieso Europa) loopt heel erg achter op e-book gebied: ongeveer 2-3% van de boekverkopen bestaat hier uit e-books, in Amerika bijna 23%. De omzet in Amerika van e-boeken alleen was vorig jaar 1,54 miljard dollar (zie: http://mashable.com/2013/04/11/ebooks-23-percent-…). Goed voor de economie, en goed voor de schrijver. Kunnen we in Europa ook best gebruiken. De e-bookverkopen gaan in Amerika trouwens zo goed, en schrijvers kiezen steeds vaker voor digitale self-publishing (want afhankelijk van het verkoopbedrag, krijg je op een platform als bijv. Amazon 35 of zelfs 70% royalties), dat traditionele uitgeverijen er onder lijden. En de tendens van e-books en digitalisering zal alleen maar doorzetten, of mensen dat nu leuk vinden of niet. Je zou gek zijn als je daar als schrijver, en als uitgever, niet op anticipeert. En als Europa niets doet, vertrekken er veel schrijvers en kopers naar Amerika. Digitaal gezien dan. Dat gebeurt nu al. En ik ben er zelf ook mee bezig. Natuurlijk, Nederland is een piepkleine markt, in vergelijking met de Engelstalige. Maar zo'n zeer gebruiksvriendelijk platform als Amazon, met een speciale e-reader eraan gekoppeld, dat hebben wij in Nederland of Europa niet (Anaïd Haen wees me laatst op www.xinxii.com, een Europees e-bookplatform dat e-books naar allerlei Europese én internationale e-bookwinkels distribueerde, maar daar gebeurde helaas (nog) niet zoveel) . Hadden we dat wel, en vooral: hielden uitgevers de prijs laag (uit onderzoek blijkt dat mensen niet meer dan 7 of 8 euro willen betalen voor een e-boek, tegenover 17-18 euro voor een p-boek), én konden schrijvers zelf op dat platform publiceren, dan had de markt er hier nu heel anders uitgezien. Er zijn immers duizenden mensen die boeken lezen, maar die moet je wel kunnen bereiken. Met een goed online platform kan dat, veel beter dan met plaatselijke boekhandels.
Ik ben helemaal met jou eens dat de Nederlandse uitgever geen visie toont. Aan de andere kant vind ik het ergens ook wel begrijpelijk in deze tijd van economische malaise. Om aan ebooks te verdienen moeten uitgevers daar eerst geld in steken. En dat blijft hoe dan ook een experiment, ook al is de ereader op de Amerikaanse markt geslaagd. Want in Nederland een boek op de markt zetten is een stuk lastiger dan in de Engelstalige. Het gebruik van een Kindle in samenwerking met een account op Amazon is voor jou ideaal maar ik kan genoeg mensen (jong en oud) aanwijzen die een ereader van welk merk dan ook helemaal niks vinden. Dat heeft niks met de prijs van ebooks te maken, maar met het idee dat het geen boek is. Sommigen vinden een volle boekenkast mooi. Anderen willen af en toe bij een boekenwinkel naar binnen lopen en in alle gemak een boek uitkiezen. Dat gevoel is helemaal weg met de ebook. Misschien dat een nieuwe generatie daar weer heel anders over denkt, maar dat duurt nog een tijdje.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Judy Bedankt voor de uitleg. Als de prijzen in NL zakken zal dat zeker het illegale downloaden afremmen. Voor een paar euro ga je niet al die moeite doen om uit te zoeken waar en hoe je een boek gratis kan vinden. Bovendien gunnen de meeste mensen de schrijver echt wel zijn boterham. Maar als een e-boek 13€ kost, krijgt de schrijver hier maar een fractie van, en dat weten de lezers ook. En die prijs willen ze niet betalen. Dit is een psychologisch effect dat niet weg valt te rationaliseren. De lezer denkt heus niet plotseling: oh ja, de uitgever heeft zoveel geïnvesteerd, dus ik betaal wel een tientje extra. :lol: Bovendien is het duidelijk dat een e-boek minder investering vergt dan een p-boek (leuk nieuw woord,Judy)

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bovendien is het duidelijk dat een e-boek minder investering vergt dan een p-boek (leuk nieuw woord,Judy)
Ik heb 'm niet zelf bedacht, ik las het ergens online. Vond hem zelf ook heel leuk!

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een klein updateje: inmiddels ben ik begonnen met het publiceren van e-books. Vandaag is m'n eerste uit. Ik ga er geen reclame voor maken natuurlijk (wie wat wil weten, kijkt maar in mijn links), maar wil wel even ervaringen delen. Ik heb het gedaan via Kobo Writing Life: http://nl.kobo.com/writinglife Dat ging eigenlijk heel makkelijk allemaal: account aanmaken, persoonlijke gegevens invullen, boekgegevens invullen en dan je e-boek + bookcover uploaden. Je drukt op publiceren, en dan duurt het 1 tot 3 dagen voor hij online staat en is hij te vinden in Kobo's webwinkels over de hele wereld (nou ja, als je in het Nederlands publiceert, blijft je markt natuurlijk klein). Echt simpel. En je kan in alle talen publiceren, ze hebben webwinkels wereldwijd. Voor zover ik weet, wordt er niet apart belasting ingehouden zoals bij de Amerikaanse websites, wat betekent dat je ook geen Amerikaans belastingnummer hoeft aan te vragen (Kobo is geloof ik Canadees/Japans of zo en de Europese tak zit in Luxemburg). In het up-to-date dashboard kun je meteen zien hoeveel exemplaren je verkocht hebt, waar, en hoeveel royalties je krijgt. Betaling geschiedt eens in de zoveel tijd per bankoverschrijving. Omdat ik er net 1 dag op sta, heb ik dus nog geen ervaring met hoe ze uitbetalen (ik bedoel, hoe stipt/netjes ze zijn e.d.), of dat de Kobo webwinkels en je werk een beetje vindbaar zijn tussen alle internetbrei. Ik kan wel zeggen dat het boeken uploaden aardig gebruiksvriendelijk is. Wat wel veel tijd kost is natuurlijk om te bedenken wat je in je boekomschrijving wil zetten e.d. Ook raad ik aan om een fragment uit je boek in de omschrijving te plaatsen; klanten kunnen namelijk niet zoals bij bol.com of Amazon.com in het boek kijken. Ik ga ook Engels werk (vertalingen) e-publiceren, ook bij anderen, zoals Amazon. Af en toe laat ik hier even weten hoe dat gaat, maar wie het uitgebreid wil volgen (ook over Amerikaans belasting gedoe en zo): ik zal er uitgebreid over bloggen op mijn Engelstalige website (zie onderschrift).

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, en e-boeken maak ik met het programmaatje Jutoh: http://jutoh.com/ Je betaalt er wel voor, maar ik ben er heel blij mee (vind hem behoorlijk gebruiksvriendelijk, ik heb hiervoor nog nooit e-boeken gemaakt). Je kan er de standaard epubs mee maken (e-boekbestand), maar ook mobi en andere bestanden. Bij Kobo moet je je boek als epub bestand uploaden.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook nog een (late) felicitatie van mij, Judy! Het klinkt heel interessant allemaal en Kobo ziet er goed uit. Bevalt het jou ook nog steeds, of is het nog een beetje vroeg om daar iets over te zeggen?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Elo, het is nog te vroeg om daar wat over te zeggen. Het loopt (nog) niet echt, en ik verwacht er eigenlijk ook niet al te veel van. Dat heeft ermee te maken dat Kobo volgens mij nog niet echt bekend is bij een Nederlands publiek (niet zoals bol.com bijvoorbeeld), en dat e-books nog niet echt populair zijn in Nederland. En ik natuurlijk onbekend ben. Verder weet ik ook niet hoe het 'algoritme' van Kobo is. Algoritme wil zeggen dat de website aanbevelingen doet aan potentiële kopers, op basis van hun lees/koopvoorkeur; het zorgt zeg maar voor de vindbaarheid van je boek. Elke website hanteert zijn eigen algoritme. Dat van Amazon (http://www.amazon.com/) werkt bijvoorbeeld heel goed, alleen is Amazon voornl. voor Engelstalige boeken. Ik wil mettertijd een vertaalde Engelse versie uploaden, ook naar andere platforms. Van andere (Engelstalige) zelfpublicerende schrijvers heb ik begrepen dat Kobo het in vergelijking met andere platforms sowieso (nog) niet zo goed doet, o.a. omdat het nog niet zo lang bestaat. Wat ik ervan zie, is dat Kobo wel actief aan de weg timmert: ze hebben een nieuwsbrief, FB pagina en goede website waar ze regelmatig interessante info voor zelfpublicerende schrijvers op posten: http://kobowritinglife.com/ Ik denk/verwacht vooral meer van de Engelstalige markt, dat is ook waar ik me op wil richten. Wanneer ik op andere platforms heb gepubliceerd en meer ervaring heb, laat ik het weten.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord, Judy! Ikzelf bevind me nog altijd in de oriënterende fase. Zou zelf graag een keer een e-book(je) uitgeven, waarschijnlijk met wat kortere teksten, al was het maar om eens te kijken hoe het allemaal in zijn werk gaat. Kobo klinkt voor mij nog steeds als een goede optie, ik begreep bijvoorbeeld dat Bol.com alleen e-books van uitgevers accepteert en ik heb niet de ambitie om in het Engels te schrijven. Op dit moment zie ik het meer als een leuk project en uiteindelijk hopelijk iets wat ik op mijn blog kan aanbieden, mochten mensen graag wat meer van mij willen lezen. Maar ik verwacht niet dat veel mensen die mij niet kennen dan ineens iets van mij kopen, ook niet met een beter algoritme. Ik blijf je volgen!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nu drie e-books op smashwords en dat gaat goed. Ze zijn alledrie gratis, het volgende e-book wil ik er betaald op zetten. Benieuwd of het dan ook zo goed blijft gaan met de downloads. Als je een boek in het Engels wilt hoef je deze natuurlijk niet zelf te schrijven. Je kunt ook een Nederlands boeken naar het Engels laten vertalen via Fiverr

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Calenzia, heb je ervaring met Fiverr?
Nog niet voor vertaalwerk, maar wel met andere opdrachten die goed uitgevoerd zijn

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@montein (of iemand anders die ervaring heeft met e-book publicatie via Amazon): Wat is je -blijkbaar- minder goede ervaring hiermee? Of als er mensen zijn die er wél tevreden over zijn? Ik zie dat er enkele SOL'ers zijn die gebruik maken van Smashwords ... .... maar is hier niemand op het forum die Amazon momenteel gebruikt of gebruikt heeft voor zijn/haar e-books? Dankuwel!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Amazon wil nog geen Nederlandstalige boeken accepteren. Via de website van Smashwords worden word-bestanden ook omgezet voor de Kindle. Dus het is een omweg, maar via Amazon zelf lukt het (nog) niet. Er zijn wel honderd geruchten en er zijn mensen die het voor elkaar krijgen, maar mij is het nog niet gelukt.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, voor Engelstalige boeken. Ik heb net 'Building Your Book for Kindle' gedownload, maar dat heb je wellicht zelf al eens doorkruist.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het opgegeven, want mijn Engels is echt knudde. De Smashwords guide was al een verschrikking, die heb ik dus maar drastisch ingekort en er een Nederlandse zeer eenvoudige versie van gemaakt. Amazon is voor mij nog even toekomst.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, het is inderdaad niet evident. Wat ik nodig heb, is eerst en vooral een zee aan tijd om het te door spartelen. Voor iedereen die verkoopt via Smashwords: hoe (ver)loopt de verkoop? Bij de boeken zelf, kan ik -denk ik- niet zien hoe vaak iets gedownload werd, wat wel een belangrijke factor kan zijn voor lezers die daar voorbij komen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zien alleen de auteurs maar, inderdaad. In het dashboard. Het heeft ook niet zoveel zin om die informatie op Smashwords te zetten, aangezien veel van de verkoop niet op Smashwords plaatsvindt maar bijvoorbeeld op iTunes. Daar heb je dan weer wel hitlijsten. Die heb je op Smashwords ook, maar daar bengelen de Nederlanders ver onderin. Voor mij verloopt de verkoop best goed, kan er aardig van uit eten. Maar ik heb veel verhalen op Smashwords staan in allerlei genres, dat scheelt. Mijn beste e-boek verkoopkanaal is iTunes. Via Smashwords. Kobo een goede tweede.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zien alleen de auteurs maar, inderdaad. In het dashboard. Het heeft ook niet zoveel zin om die informatie op Smashwords te zetten, aangezien veel van de verkoop niet op Smashwords plaatsvindt maar bijvoorbeeld op iTunes. Daar heb je dan weer wel hitlijsten. Die heb je op Smashwords ook, maar daar bengelen de Nederlanders ver onderin. Voor mij verloopt de verkoop best goed, kan er aardig van uit eten. Maar ik heb veel verhalen op Smashwords staan in allerlei genres, dat scheelt. Mijn beste e-boek verkoopkanaal is iTunes. Via Smashwords. Kobo een goede tweede.
Hoe kun je zien via welk kanaal het verkocht wordt? Ik zie alleen de dagtotalen in de statistieken. Of zie je dat alleen als je verkoopt? Mijn verhaal staat er nu gratis op. Een paar dagen terug kreeg mijn verhaal premium status, toen is ineens de download weer omhooggeschoten. Komt dat dan ergens te staan of zo? Ik vind dat je ook heel moeilijk kunt zoeken op specifiek Nederlands geschreven verhalen. Of zie ik iets over het hoofd?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De verkoop gaat bij mij helaas niet goed. Tot nu toe worden de gratis e-books goed gedownload en inderdaad vanaf dat ze het premium status hebben gaat het hard. Betaald heb ik nu 1 prentenboek en 1 informatieve reisgids. Beide staan ingesteld op 20% gratis de rest betaald en worden dus alleen gedownload op de momenten dat gratis zijn. Ik merk wel dat de reisgids het dan weer iets beter doet het prentenboek, maar helaas nog niks verkocht.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Via: Als je in het zoekscherm 'dut' intypt, kom je in de lijst Nederlandse verhalen. Als je bent ingelogd en naar je dashboard gaat, zie je in de linkerkolom 'sales & payment report' staan. Daar kun je op klikken, dan kom je op een andere pagina. Kies dan bovenaan voor het jaartal dat je wilt bekijken. Je krijgt dan een link naar een excell-sheet, of je kunt naar onder scrollen, dan zie je je lijst verkopen meteen. Je ziet er welk kanaal en welk land. Overigens: de verwerkingen van de downloads en betalingen van andere websites dan Smashwords is vertraagd. Rond de vierde, vijfde van de maand zie je de eerste cijfers komen van twee maanden ervoor, maar dan heb je nog geen geld ontvangen, dat duurt soms tot nog twee maanden later. @Calenzia: Zegt niets. Jij bent in juli begonnen met publiceren, dus best kans dat je pas in september ziet wat je in die maand hebt verkocht. Of begin oktober.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties. Interessant om er meer over te lezen. Anaïd, heb jij dan vooral reactie op Nederlandstalige verhalen, of publiceer je ook vertalingen? En ik denk Calenzia, dat je het inderdaad pas na vier maand kan beoordelen. Succes alleszins nog aan iedereen!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed om te weten! Lang zeg, twee maanden. Ik ben nu het W7-formulier aan het bestuderen. :D

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb maar één Engelstalig verhaal online staan en da's gratis. Bij mijn weten staat er geen commentaar bij. Ik heb verkoop in het Nederlands over de hele wereld, da's grappig. Dat iTunes Canada een verhaal afneemt.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, Bol.com doet niet mee met Smashwords. Die schijnen vooral van het Centraal Boekhuis af te nemen, en daar kom je ook niet via Smashwords. Ik denk ook niet dat er veel verandering in komt, omdat ze nu een eigen platform hebben, Brave New Books.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Helaas niet, inderdaad. En als je via een mijnbestseller platform een e-boek op Bol.com wilt zetten, zijn de marges echt belachelijk te noemen.