Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een vuist voor Nederlandstalige YA

Uitgevers lijken niet warm te lopen voor Nederlandstalige YA. Idee: met meerdere schrijvers tegelijk een manuscript insturen. Doel: de geselecteerde uitgever(s) laten zien dat er aanbod is van Nederlandstalige YA, dus: zichtbaar worden. Als meerdere manuscripten van publiceerbaar niveau blijken te zijn (of te kunnen worden), zal dat de drempel voor onze drukkende vrienden mogelijk verlagen. Waarom deze manier? Het is een haalbare vorm van samenwerking, die amper extra tijd of inspanning kost. Het doel van deze draad: 1. Uitgevers selecteren. 2. Een 'week van het bombardement' (B-week) bepalen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Suggestie: zorg dat de brief bij het manuscript ongeveer dezelfde inhoud heeft. In ieder geval een referentie aan het feit dat het ms YA is (of zou moeten zijn), en dat dat in Nederland vrij uniek is (ken je precieze marktpositie). Eventueel aan elkaar refereren, en/of aan het initiatief. "U bent een fijne uitgever voor YA, dat heb ik gehoord bij mijn collega's die ook hun ms hebben ingestuurd." NB: Ik vind het wat extreem om van een bombardement te spreken. Het lijkt mij zinniger om eerst met uitgevers in gesprek te raken over YA, zodat er samenwerking kan ontstaan in plaats van vijandigheid. Bovendien is het zonde van het werk: een uitgever geeft een x-aantal boeken uit, en als er een bombardement is van boeken die enigszins gelijkwaardig zijn kan toch maar één worden uitgegeven. Je zou de meest veelbelovende uitgevers met een groep YA-schrijvers kunnen aanspreken op de Manuscripta. http://www.manuscripta.nl/

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Goeie opmerkingen van Schlimazlnik. Uitgeverijen moeten een beter idee krijgen van wat er aan YA-schrijvers zoal rondloopt. Als je meerdere manuscripten tegelijk opstuurt, zit je idd met het probleem van de hoeveelheid. Maar goed, over het algemeen worden er maar enkele uitgekozen, dus als je laat zien dat het aanbod groot is, kan het zijn dat de ogen opengaan. :) Lijkt me overigens wel iets dat niet in de heel nabije toekomst kan. (Of er moeten heel veel YA-schrijvers een manuscript klaar hebben liggen) Maar ik zou er best voor te porren zijn! Heb je meteen een goede deadline. :D

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me niet voorstellen dat een uitgeverij onder de indruk is als ze op hetzelfde moment een heleboel manuscripten krijgen in een genre dat ze niet uitgeven. En als ze het genre wel uitgeven, zie ik ook het nut van "collectief" insturen niet meteen. Dat maakt de kans voor de individuele schrijvers toch alleen maar kleiner? De vraag naar meer Nederlandstalige YA kan alleen maar effectief zijn als die van lezers komt, dus je zou misschien in eerste instantie een website kunnen maken of een evenement organiseren gericht op die lezers? Als uitgeverijen zien dat het beperkte aanbod dat er nu is, goed verkoopt, zullen ze heus wel op de kar springen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou zelf nooit zo'n label aan mijn manuscript hangen bij het insturen. Dan ga je op de stoel van de uitgever zitten lijkt mij. Wel zet ik een leeftijdsaanduiding erbij bv 12+ of 15+ laat de uitgever maar beslissen hoe hij dit noemen wilt en of hij het eens kan zijn met mijn inschatting. Als je een wereldboekschrijft kom je er nog steeds doorheen. YA of niet.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij sommige uitgevers moet je dat label eraan hangen, DeEllis. Kijk, dit vind ik als ik erop google, de eisen die uitgeverij De Boekerij stelt bij het opsturen van een manuscript: Hier. Kijk vooral eens naar punt 5. Over dat wereldboek gesproken: weet je door hoeveel uitgevers Harry Potter is afgewezen? Die serie heeft J.K. Rowling rijker gemaakt dan de koningin van Groot-Brittannië, dus ik zou Harry Potter and the Philosopher's Stone wel een wereldboek durven noemen. Ik denk niet dat het slim is om een regen van manuscripten op te sturen, om de redenen die hierboven zijn gegeven. Ik zou iemand aanwijzen die namens de groep een mail stuurt met gerichte vragen, dat is veel makkelijker en dan hoeven we niet met elkaar te concurreren op het gebied van manuscripten. Maar is het niet handiger om dit topic naar het besloten deel van het forum te verplaatsen, of om dit via e-mail/een ander forum te regelen? Iedereen die wil kan dit meelezen en ik weet niet of dat zo handig is.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uitgevers lijken niet warm te lopen voor Nederlandstalige YA.
Is dit zo? Naar mijn idee lijken uitgevers vooral niet warm te lopen voor de gedachte Nederlandstalige YA het label young adult te geven. Als ik in de kast voor de leeftijdsgroep 15-25 kijk (de meeste bibliotheken hebben wel een scharminkelig exemplaar staan) zie ik toch veel namen als Anne Provoost, Marita de Sterck, Dirk Bracke, Floortje Zwigtman, Lydia Rood en Ted van Lieshout. Veel van hun boeken zijn in mijn ogen young adult. Het staat er alleen niet op.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk niet dat het slim is om een regen van manuscripten op te sturen, om de redenen die hierboven zijn gegeven. Ik zou iemand aanwijzen die namens de groep een mail stuurt met gerichte vragen, dat is veel makkelijker en dan hoeven we niet met elkaar te concurreren op het gebied van manuscripten. Maar is het niet handiger om dit topic naar het besloten deel van het forum te verplaatsen, of om dit via e-mail/een ander forum te regelen? Iedereen die wil kan dit meelezen en ik weet niet of dat zo handig is.
Denk dat je gelijk hebt, met z'n allen insturen doet waarschijnlijk meer voor hun werkdruk dan voor ons succes ;) Bovendien - hoe lang wacht je dan op elkaar? Schrijven gaat niet zo snel, en als je in het midden van een (rommelig) manuscript zit, moet je tot de volgende 'ronde' of zo wachten? Besloten forum/ander forum/email vind ik wel een goed idee, maar ik weet nog te weinig van hoe het hier allemaal werkt om daar een eerste stap voor te nemen geloof ik :D

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb inmiddels ook de andere draad gescand en het valt me op dat YA hier op het forum min of meer gelijkgesteld wordt aan YA in het Fantasygenre (oké, dat ligt ook aan de titel van het topic, maar toch). Dat vind ik opvallend, want volgens mij is YA net zo breed als de literatuur en bevat het zowel genres als chicklit en hogere literatuur als fantasy. Binnen de eerste twee zijn er volgens mij relatief veel Nederlandstalige schrijvers te vinden (al dan niet met etiket). Als het inderdaad jullie bedoeling is om met name fantasyboeken onder de aandacht te brengen van uitgevers, denk ik dat het probleem breder is dan de YA. Uitgevers geven gewoon heel weinig Nederlandstalige fantasy uit en ik vermoed dat de focus eerder daar zou moeten liggen.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klopt wel, Hadassah. YA omvat alle genres - fantasy, avontuur, sf, chicklit, "probleemboelen" (denk aan Carry Slee)...En toch is er inderdaad een soort tendens om het samen te laten vallen of in elk geval sterk te associëren met fantasy (danwel high, danwel urban, of algemener magisch realistisch) of dystopische genres. Niet alleen hier, trouwens, het gebeurt gewoon veel.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat dat komt omdat de meest populaire YA-boeken (Twilight) in dat genre vallen. Dan denk je al snel dat dat de kansen liggen. Persoonlijk vind ik Twilight etc weinig fantasy. Het is gewoon een liefdesromannetje met een horrorsausje, dat in thematiek beantwoord aan de belevingswereld van de bakvis.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Persoonlijk vind ik Twilight etc weinig fantasy. Het is gewoon een liefdesromannetje met een horrorsausje, dat in thematiek beantwoord aan de belevingswereld van de bakvis.
Beter had ik het niet kunnen omschrijven!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me af: wie heeft er een manuscript van een YA-verhaal af of zover geschreven dat het binnen enkele maanden naar een uitgever gestuurd kan worden? En wie is er door ervaringen uit het verleden (wedstrijden, andere publicaties) van overtuigd dat het een reële kans maakt om uitgegeven te worden?

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me af: wie heeft er een manuscript van een YA-verhaal af of zover geschreven dat het binnen enkele maanden naar een uitgever gestuurd kan worden? En wie is er door ervaringen uit het verleden (wedstrijden, andere publicaties) van overtuigd dat het een reële kans maakt om uitgegeven te worden?
Goeie vraag. Ik ben iig nog lang niet zover. Overigens wordt YA en fantasy YA in bepaalde boekhandels ook wel los van elkaar gezien. Ik geloof dat ze bij Donner in Rotterdam een aparte kast hebben voor de 'supernatural' en één voor jeugdliteratuur 15+. Maar wat momenteel goed verkoopt is idd de supernatural YA.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me af: wie heeft er een manuscript van een YA-verhaal af of zover geschreven dat het binnen enkele maanden naar een uitgever gestuurd kan worden? En wie is er door ervaringen uit het verleden (wedstrijden, andere publicaties) van overtuigd dat het een reële kans maakt om uitgegeven te worden?
Hm, ik begrijp mede door dit topic dat het ms dat ik aan het schrijven ben een YA-verhaal is. En ja, dat wil ik binnen enkele maanden (half jaar) naar de uitgever sturen. Ook ben ik er, lekker arrogant, van overtuigd dat het uitgegeven gaat worden (dat baseer ik o.a. op reacties van uitgevers en recensenten op mijn eerdere werken). Ik ben alleen niet van plan het te brengen als een YA-verhaal, dat bepalen ze bij de uitgever maar. Ik stuur het in als jeugdverhaal voor 14+. Ook zie ik het nut niet zo van "een vuist voor Nederlandstalige YA". Het lijkt mij veel zinniger gewoon aan een goed verhaal te werken en als dat goed genoeg is het op te sturen naar een uitgever. Is het écht goed genoeg en geven ze dat genre jeugdboeken uit, dan komt het er wel.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij sommige uitgevers moet je dat label eraan hangen, DeEllis. Kijk, dit vind ik als ik erop google, de eisen die uitgeverij De Boekerij stelt bij het opsturen van een manuscript: Hier. Kijk vooral eens naar punt 5. Over dat wereldboek gesproken: weet je door hoeveel uitgevers Harry Potter is afgewezen? Die serie heeft J.K. Rowling rijker gemaakt dan de koningin van Groot-Brittannië, dus ik zou Harry Potter and the Philosopher's Stone wel een wereldboek durven noemen.
Weet je? Ik word altijd simpel van het Harry Poter voorbeeld gedoe. Alsof dat een goed voorbeeld is van wat je kunt verwachten. Als iemand de loterij wint zegt dit alleen dat ik in theorie ook kan winnen, maar een redelijke kans hebben is echt iets anders. Verder hang ik geen label aan mijn manuscript. Als een uitgever dit wenst doe ik het ook niet. Alleen als er ergens specifiek gevraagd zou worden om YA, en ik denk ertussen te passen en ook nog eens kans te maken zou ik het zo noemen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me af: wie heeft er een manuscript van een YA-verhaal af of zover geschreven dat het binnen enkele maanden naar een uitgever gestuurd kan worden? En wie is er door ervaringen uit het verleden (wedstrijden, andere publicaties) van overtuigd dat het een reële kans maakt om uitgegeven te worden?
Ik haha. Als ik niet zou geloven in een redelijke kans om uitgegeven te worden zou ik mijn manus in de kachel gooien. Jammer genoeg is het geen YA, maar wel fantasy. Ahoewel, het zou met wat aanpassingen prima in die doelgroep kunnen passen.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aan mijn manuscript is nog even werk, al hoop ik het op tijd af te krijgen voor de CBA. Kans op publicatie vind ik moeilijk te beoordelen, aangezien ik nog nooit een langer verhaal naar een uitgever gestuurd heb, maar ik kreeg (op basis van kortverhalen neem ik aan) wel de vraag van iemand van een uitgeverij om eens een stuk te laten lezen, dus geheel onbestaande acht ik die kans niet. Wat dat label betreft, je moet toch eerst weten wat voor genre je schrijft of voor welke doelgroep voor je je ms naar een uitgever kunt sturen? Verder kan het mij ook niet schelen, hoor, maar het lijkt me weinig zinvol om YA SF te gaan insturen naar een uitgever die alleen kinderboeken uitgeeft of die expliciet aangeeft geen verbeeldingsliteratuur te willen (en zo zijn er helaas wel een paar), net zoals je bijvoorbeeld ook geen roman naar een uitgever van kookboeken zou sturen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klopt wel, Hadassah. YA omvat alle genres - fantasy, avontuur, sf, chicklit, "probleemboelen" (denk aan Carry Slee)...En toch is er inderdaad een soort tendens om het samen te laten vallen of in elk geval sterk te associëren met fantasy (danwel high, danwel urban, of algemener magisch realistisch) of dystopische genres. Niet alleen hier, trouwens, het gebeurt gewoon veel.
Maar waar gebeurt dit nog meer dan? Ik heb een college over jeugdliteratuur gevolgd gedurende 12 weken, waarin het vaak ging over het vervagen van grenzen tussen jeugdliteratuur en volwassenliteratuur/ young adult, (dus ik dacht dat ik ontzettend op de hoogte was van wat er speelde ;) )maar ik had tot deze topics nog nooit gehoord dat het wordt geassocieerd met fantasy. Ik ben het in de bibliotheek ook maar mondjesmaat tegengekomen in de crossoverkast. (Misschien omdat Twilight permanent uitgeleend is. ;) ) Ik verkeerde tot dit topic ook in de veronderstelling dat young adult (van welke nationaliteit schrijver dan ook) booming business was, dus misschien moet ik maar eens een rondje langs wat grotere boekhandels gaan maken om te kijken wat er in de kasten staat.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hekate, natuurlijk heeft het altijd een genre label en moet je kijken of het bij een uitgever past. Daar ben ik het mee eens. Ik denk alleen dat een leeftijdsaanduiding buitenom AVI niet objectief is, en ik voel me zeker geen expert. Daarom laat ik het liever aan de uitgever over om te beslissen in welk hokje hij dit wenst te plaatsen. Ik weet niet of YA booming business kan worden in Nederland. Het lijkt me een doelgroep waarvan er velen niet lezen. Als ik naar mezelf kijk dan verslond ik boeken tot ik 13 jaar was. Erna valt een gat van zeker vijf jaar voor ik het lezen weer oppakte. Dit kan nu anders zijn natuurlijk, ik heb daar geen zicht op als ik eerlijk ben.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kom het regelmatig tegen op websites over boeken/blogs die het hebben over YA fictie. Maar het is uiteraard nog geen regel, er is voldoenden non-fantasy. Ik denk dat er momenteel gewoon een aantal heel populaire titels zijn die min of meer fantasy zijn - Twilight natuurlijk, maar ook The Hunger Games, Matched, etc. Die trekken veel aandacht, en zijn specifiek onder het label van Young Adult.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zei je wel, let vooral op het woordje "maar".
Ik kom het regelmatig tegen op websites over boeken/blogs die het hebben over YA fictie. Maar het is uiteraard nog geen regel, er is voldoenden non-fantasy.
Vooralsnog zie ik hier twee groepen: - diegenen die wel een YA boek hebben dat zeer waarschijnlijk publicabel is, maar die geen behoefte hebben aan het initiatief - de rest

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In aansluiting op dat laatste: idee gaat even in de ijskast. De draad kan te allen tijde worden geactiveerd. Dank voor inbreng.