Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgeverij vraagt 'voorschot' van schrijver. Is dat gangbaar?

Ik ben bezig met het schrijven van wat moet worden: een boek over de internationale modewereld. Ik heb jarenlang gewerkt bij drie internationaal toonaangevende modehuizen. In dat boek wil ik een beeld geven van de dagelijkse praktijk, maar ook van de 'bijzonderheden'. Ik heb een eerste gesprek gehad met een uitgeverij. Na dat gesprek werd mij meegedeeld dat de uitgeverij, als die tot uitgave overgaat, van mij als schrijver een garantiebedrag of een minimale afname (door mijzelf dus) vraagt. Dat lijkt me vreemd. Volgens mij zijn er drie mogelijkheden, normaal gesproken: - ofwel de uitgeverij ziet er weinig of niets in en geeft niet uit - ofwel de uitgeverij ziet er wel wat in, geeft uit en neemt dus het risico maar betaalt geen voorschot - ofwel de uitgeverij ziet er wel wat in, geeft uit en neemt dus het risico en betaalt wel een voorschot Maar in dit geval vraagt de uitgeverij dus als het ware een 'voorschot' van mij, in plaats van andersom. Concreet luidt dus mijn vraag: is dit gangbaar? Lex

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Er is nog een reguliere uitgever die zo werkt. De persoon die dat schreef werd niet geloofd. Ik weet niet meer om welke uitgever het ging.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over Aspekt zijn er een aantal negatieve berichten geweest (die zijn terug te vinden in het forum middels de zoekfunctie).