Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

CV?

Ik heb een reactie van een reguliere uitgever gekregen dat ik mijn ms bij wijze van uitzondering per mail mag toesturen :) Er is, naast FM (waar ik inderdaad genoeg voor gewaarschuwd ben; dank jullie wel allemaal), nog hoop dus! Máár, men vraagt een toelichting en CV bij het manuscript. Een toelichting snap ik, maar wat bedoelen ze met CV? Ik kan me niet indenken dat ze mijn werk - CV willen weten! Wie kan me helpen?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk inderdaad gewoon in het kort wat je tot dusverre gedaan hebt, om een indruk van je te krijgen: wie is de persoon achter dit manuscript?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die dingen die interessant zijn voor de uitgever en het potentiele publiek als het tot een uitgave komt. Het gaat toch over dat boek in het buitenland? Dat vinden uitgevers altijd leuk om te lezen, waar je overal uithing en waarom. Lezers ook. Goh, wat een interessant persoon, denken die dan. Goh, dat gaat verkopen, denkt de uitgever dan. Dus pleur alles erin wat jou interessant maakt. :D Laat maar achterwege wat je mislukkingen zijn :unibrow:

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb gewoon mijn cv gestuurd. Ja mijn werkervaringen etc en mijn persoonlijke gegevens.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat maar achterwege wat je mislukkingen zijn :unibrow:
Ah, nu snap ik het, ik schreef al m'n mislukkingen in mijn CV, vandaar dat het zo moeizaam gaat :D

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat maar achterwege wat je mislukkingen zijn :unibrow:
Ah, nu snap ik het, ik schreef al m'n mislukkingen in mijn CV, vandaar dat het zo moeizaam gaat :D
Maar fouten (mislukkingen) zijn er toch om van te leren? Bovendien staan gaten in je CV niet bepaald "mooi" en ze kunnen veel vragen oproepen. Met de tegenvallende ervaringen die beschreven zijn in je CV kan je laten zien dat je niet bepaald stil heb gezeten en dat je bijvoorbeeld alles aangepakt hebt om het niveau te bereiken waar je nu op zit.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat maar achterwege wat je mislukkingen zijn :unibrow:
Ah, nu snap ik het, ik schreef al m'n mislukkingen in mijn CV, vandaar dat het zo moeizaam gaat :D
Maar fouten (mislukkingen) zijn er toch om van te leren? Bovendien staan gaten in je CV niet bepaald "mooi" en ze kunnen veel vragen oproepen. Met de tegenvallende ervaringen die beschreven zijn in je CV kan je laten zien dat je niet bepaald stil heb gezeten en dat je bijvoorbeeld alles aangepakt hebt om het niveau te bereiken waar je nu op zit.
Dit vind ik echt heel mooi gezegd, FS!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar of een uitgever dat ook zo ziet? Maar dat van die 'gaten' klopt zeker. Gaten in een cv roepen vragen op.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat maar achterwege wat je mislukkingen zijn :unibrow:
Ah, nu snap ik het, ik schreef al m'n mislukkingen in mijn CV, vandaar dat het zo moeizaam gaat :D
Maar fouten (mislukkingen) zijn er toch om van te leren? Bovendien staan gaten in je CV niet bepaald "mooi" en ze kunnen veel vragen oproepen. Met de tegenvallende ervaringen die beschreven zijn in je CV kan je laten zien dat je niet bepaald stil heb gezeten en dat je bijvoorbeeld alles aangepakt hebt om het niveau te bereiken waar je nu op zit.
Dit vind ik echt heel mooi gezegd, FS!
Dank je Eigen. :) Wat vind je er eigenlijk mooi aan?

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om te laten zien dat je met vallen en opstaan, met knokken, met werken, met leren, met mislukkingen, met tegenslagen, met volhouden, met doorgaan er ook wil komen...

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om te laten zien dat je met vallen en opstaan, met knokken, met werken, met leren, met mislukkingen, met tegenslagen, met volhouden, met doorgaan er ook wil komen...
OK!:!: Dank je voor je uitleg. ;)

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een cv is gewoon je standaard curriculum vitae, je persoonsgegevens dus, je werkervaring, waar je naar school bent geweest etc.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik snap wel wat een CV is natuurlijk, maar waarom zou een uitgever mijn CV willen zien? Een boek uitgeven heeft toch niks met mijn werksituatie te maken?! Of zie ik dat verkeerd?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je CV vooral relevant moet zijn. Als ik naar een baan als stucadoor solliciteer, is het niet relevant om te vermelden dat ik een schrijfcursus heb gedaan en bij een poëzieclub zit. Als ik als schrijver solliciteer, lijkt het mij niet relevant dat ik me via 13 bedrijven van putjesschepper heb opgewerkt naar stucadoor. Die poëzieclub, eventuele schrijfgerelateerde cursussen en mogelijke successen bij schrijfwedstrijden zijn dan wel relevant. Je kunt heel kort vermelden dat je als stucadoor werkt, maar of dat nodig is? *kijkt andere forummers vragend aan*

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je CV vooral relevant moet zijn. Als ik naar een baan als stucadoor solliciteer, is het niet relevant om te vermelden dat ik een schrijfcursus heb gedaan en bij een poëzieclub zit. Als ik als schrijver solliciteer, lijkt het mij niet relevant dat ik me via 13 bedrijven van putjesschepper heb opgewerkt naar stucadoor. Die poëzieclub, eventuele schrijfgerelateerde cursussen en mogelijke successen bij schrijfwedstrijden zijn dan wel relevant. Je kunt heel kort vermelden dat je als stucadoor werkt, maar of dat nodig is? *kijkt andere forummers vragend aan*
Precies! Dat vraag ik me dus ook af! Is het voor een uitgever zinvol om te weten op welke scholen in gezeten heb en waar ik gewerkt heb? Ik heb bovendien geen enkele schrijfclub, cursus of wedstrijd of iets dergelijks ooit gedaan. Dit verhaal is echt het allereerste dat ik ooit geschreven heb!

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het goed is om in een cv *alle* dingen die je in een cv kunt zetten, belangrijk zijn, ongeacht op welke functie je solliciteert. Alleen kun je de meeste relevante dingen wat uitgebreider neerzetten. Het gaat erom dat degene bij wie je solliciteert een geheel beeld van jou krijgt. Vaak willen ze niet alleen dat je je werk goed doet, maar ook dat je bij de werkgever past. Malika, als je nog nooit iets met schrijven hebt gedaan enje wilt er wel iets neerzetten, kun je bijvoorbeeld opschrijven dat je lid bent geworden van een schrijfforum. :)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mee eens Trenke. Ik ga er een vanuit dat, als een werkgever om mijn CV vraagt, dit ook is wat zij wil hebben. Anders vraagt zij wel om mijn bibliografie, of mijn biografie. Zie een uitgever maar gewoon als een werkgever als ieder ander. Stel, je solliciteert na drie jaar op kantoor naar je droombaan bij de manage, dan stop je zonder nadenken je CV bij de brief. In je brief zet je natuurlijk wel dat je niet eerder op de manage werkte omdat er geen baan beschikbaar was, dat je wel een cursus dieren EHBO hebt gevolgt, zes verzorgpony´s had en aan paardrijden doet sinds je vijfde. Maar dat CV hoort er gewoon bij.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bovendien moet een uitgever al zoveel papier verwerken, dat het mij onwaarschijnlijk lijkt dat ze dingen gaan vragen die ze toch niet hebben. :P Overigens, FS, ik denk dat iedereen meer tegenslagen heeft gehad. Een cv met tegenslagen is sowieso niet interessant en dan wordt het ook nogal snel nogal groot, lijkt mij. Of zie ik dat verkeerd?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
weg

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik snap wel wat een CV is natuurlijk, maar waarom zou een uitgever mijn CV willen zien? Een boek uitgeven heeft toch niks met mijn werksituatie te maken?! Of zie ik dat verkeerd?
Het boek uitgeven heeft niets met jouw werksituatie te maken, maar het schrijven ervan toch wel. Het is een andere kant van jou, Malika, die wel degelijk van invloed KAN zijn (geweest) op je schrijfstijl en ervaring. Hangt er natuurlijk vanaf welk werk je doet, maar toch. Ik zou er niet teveel tijd aan besteden en gewoon een CV meesturen waarin je werksituatie en ervaring summier beschreven staat. Misschien vragen ze het routinematig vanwege je geboortedatum en adres. :paranoid: Ik zou mijn aandacht juist richten op de, eveneens gevraagde, toelichting. Die is veeel belangrijker (en het kan natuurlijk nooit kwaad om te vermelden dat je geregeld op een zeer gewaardeerd (door ons) schrijfforum rondhangt). Succes. :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het hoeft niet samen te hangen met je manuscript, school en werk(ervaring), interesses ed. zeggen iets over je als persoon en daar is een uitgever waarschijnlijk ook in geinteresseerd.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Overigens, FS, ik denk dat iedereen meer tegenslagen heeft gehad. Een cv met tegenslagen is sowieso niet interessant en dan wordt het ook nogal snel nogal groot, lijkt mij. Of zie ik dat verkeerd?
Maar als je je tegenslagen erin vermeld, laat dat wel zien hoe je met tegenslagen omgaat, of je een doorzetter bent of niet. Dus hoe veerkrachtig je persoonlijkheid is. Wat al eerder gezegd is: relevante informatie uitgebreider beschrijven en wat minder relevant is kort, vind ik ook een goed idee, dan ga je efficiënter om met de ruimte die je nodig hebt voor je CV. En ook tegenslagen kunnen op een positieve manier bijdragen aan wie je bent en wat je wel en wat niet wilt. Maar ze kunnen in een (sollicitatie)gesprek misschien wel vragen stellen als: waarom ben je daarmee gestopt? Of wat wil je nou echt? Dan moet je wel je woordje klaar hebben. Wat overigens heel goed is als je ergens solliciteert: lees de vakbladen, verdiep je in het wereldje waar je wilt werken.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is waar, FS. Maar toch, een cv moet laten zien wat je bereikt hebt en niet zozeer een karakterschets geven van de persoon. Daarvoor is het gesprek meer. Het is voor mij een scheiding tussen privé en werk, zeg maar.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat versta je onder tegenslagen?
Onder tegenslagen versta ik afgebroken studies, banen waarbij geen verlenging van je contract krijgt, waarbij je niet door je proeftijd komt, afgekeurd worden (bij een toelatingstest) voor het een of het ander, ontslagen worden of niet eens worden aangenomen voor een baan of studie. Ook het krijgen van een ziekte of een (psychische of lichamelijke) handicap zie ik als een tegenslag. Tegenslagen zie ik eigenlijk als een soort van "dromendoders".

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, zo. Nu, hoewel dat voor mij toch ook wel dromendoders zijn, de dingen die je noemt, staan ze gewoon heel kil in mijn CV. Daar en daar gewerk, dat en dat gedaan.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, ik heb alles keurig opgestuurd, krijg ik dit terug: Hartelijk dank voor het toezenden van uw manuscript. Ik heb cv en manuscript met belangstelling bekeken. Helaas moet ik u meedelen dat het niet geschikt is voor publicatie bij Uitgeverij xxx. De voornaamste reden is dat het stilistisch nog zeer ongepolijst is. Aan het Nederlands valt nog zeer veel bij te schaven. Bovendien is het nogal fragmentarisch van opzet en naar mijn idee nog te persoonlijk van toon. En dan volgt er nog een rij tips... Op zich wel erg netjes, of niet? Maar ja, de clou van het verhaal is, is dat mijn verhaal gewoon bagger is en dat ik me beter met andere dingen kan bezig houden, nou ja, dat zal ik dan maar doen :) Misschien laat ik het wel gewoon drukken bij een POD uitgever en kunnen mijn familie en vrienden het lekker lezen (want die vinden het wél leuk!) Geen literair hoogstandje dus, maar ik heb er wel veel plezier aan beleefd tijdens het schrijven! Einde verhaal...

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De voornaamste reden is dat het stilistisch nog zeer ongepolijst is.
Misschien dat het boek "Schrijfstijl" (de basis van een goede tekst) van Heidi Aalbrecht, iets voor jou is? :?