Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Laag Voorschot !

Hey, Met wat voor voorschot zou je als schrijver vandaag de dag blij mogen zijn ? Mijn uitgever wil het voorschot niet in één keer uitbetalen, maar in drie stappen. Vind ik raar klinken..en hij geeft niet meer dan 9 duizend. Redelijk voor een debuut of laag? 1e Oplage 6.000.. Daarnaast een hoop gezeur natuurlijk om het naar zijn wens aan te passen. Is dat normaal in Uitgevers land en Schrijvers kringen ? Vriendelijke groeten Litteken-gezicht

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee laten we dat maar niet doen...daar worden al heel wat televisieprogramma's mee gevuld. ;) Ik vind het voorschot aan de hoge kant. Zeker in deze tijd...Het gaat niet zo denderend in de uitgeversbranche ook deze moeten elke euro goed besteden. En het risico nemen om zo'n hoog voorschot neer te leggen voor een debutant is in mijn ogen best zeldzaam. Ik wacht af...als het inderdaad zo is dan wil ik een gesigneerd exemplaar :)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het voorschot is hoog voor een debuut, zes keer zo hoog, denk ik zelfs. Of het te hoog is mag de uitgever bepalen. In dit geval wilde hij het boek graag op de markt brengen of is hij zo onhandig geweest er eerst fiks in te investeren voor het voorschot gesprek op tafel kwam :-). Je eerste oplage is het dubbele van een gemiddelde eerste oplage. En ik raad je inderdaad ook aan geen kinderboeken te gaan schrijven! Je geeft in al je posts blijk van verbazing, die aanzwelt naarmate je vaker te horen krijgt dat het een hoog voorschot is. Want je bent zo gewoontjes, het boek is zo gewoontjes, het ging allemaal zo makkelijk, hoe is het dan toch mogelijk. Tja, dat weten wij ook niet. Is het een grote uitgeverij 'met veel geld en is het onderwerp iets waarvan wij met zijn allen zeggen: 'Verdraaid, hij heeft gelijk, dat boek willen wij ook!' Maar je zegt niets (en misschien heb je daar redenen voor, dat weet ik niet), dus we kunnen niet roepen: hij heeft gelijk. We kunnen wel denken, 'Hmm, merkwaardig, zo'n voorschot. Vooral voor een boek dat zo gewoontjes is.' Hoe dan ook, gefeliciteerd, veel succes en ik hoop dat je nog een keer verklapt welk boek het is.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wie begon er over integratie? Waarom noem je de uitgever niet? Zo'n uitgever wil iedereen wel. Of heb je zelf een enorme investering gedaan? Ik heb het gevoel dat je ons allemaal in de maling neemt.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn voorschot voorstel lag namelijk op 15k.
Heb je niet te laag ingezet? :confused: Misschien kun je iets meer vertellen waarover je toekomstige bestseller gaat?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik me afvraag: waarom kom je nu vragen of je voorschot misschien te laag is? Je had hier eerder kunnen vragen - wat gebruikelijk is bij een voorschot (in jouw genre, bij jouw uitgever) - of het vragen van een voorschot van een x bedrag realistisch is - hoe je er achter komt wat gebruikelijk is in het wereldje. Misschien krijg je wel minder omdat je zo'n stampij maakte wegens die foto.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik me afvraag: waarom kom je nu vragen of je voorschot misschien te laag is? Je had hier eerder kunnen vragen - wat gebruikelijk is bij een voorschot (in jouw genre, bij jouw uitgever) - of het vragen van een voorschot van een x bedrag realistisch is - hoe je er achter komt wat gebruikelijk is in het wereldje. Misschien krijg je wel minder omdat je zo'n stampij maakte wegens die foto.
Goed dat ik dat juist niet heb gedaan. Dan had ik blijkbaar veel lager ingezet en veel minder uit de onderhandelingen gehaald. Denk je ook niet ? Als sommigen zelfs geen voorschot krijgen, en ik had het geweten dan had mijn voorstel veel lager gelegen en dan gaat de Uitgever weer nog lager zitten. Ik heb er veel tijd in gestopt, maar ik denk dat de Uitgever weet dat er gewoon geen contract komt als het nog lager was geweest. Dan was ik naar een andere Uitgever gelopen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie begon er over integratie? Waarom noem je de uitgever niet? Zo'n uitgever wil iedereen wel. Of heb je zelf een enorme investering gedaan? Ik heb het gevoel dat je ons allemaal in de maling neemt.
Doet het er toe welke uitgever het is, prometheus, contact of balans of een andere uitgeverij in de rij van bekende namen..Het is een bekende uitgeverij, maar ik denk niet dat ze het op prijs stellen om zo even de naam hier te plaatsen dus doe ik dat ook niet. Ik heb informatie over het contract gegeven, percentages en hoogte voorschot, het is niet meer dan netjes dat ik de uitgever niet noem. Waarom zou ik investeren? Ik ben niet gek geworden, het is toch heel normaal dat het investeren voor rekening van de uitgever is.. Lijkt mij tenminste normaal.. Ik hou niemand voor de gek, ik dacht eerder dat het andersom was toen ik hoorde dat er weleens helemaal geen voorschotten worden uitbetaald. Ik las op google dat boeken bijna geen geld opleveren en dat klonk als een behoorlijk depressieve schrijver. Die daarom de rest ook de moed wil ontnemen om lekker aan het schrijven te gaan. Vooral schrijven beste vrienden, laat je niet gek maken, en er valt genoeg te eten met een boek dat redelijk verkoopt. Vertel je verhaal, dat is veel belangrijker dan al deze zakelijke bijkomstigheid. Ik begon niet met euro tekens voor mijn ogen, ik schreef zonder ook maar te weten of ik het verhaal af zou schrijven, zonder te weten hoe het schrijversvak werkte en wat uitgevers doen of wat de gebruikelijke percentages zijn. Ik schreef omdat ik een verhaal had dat zich moest vertellen.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zou een uitgever het niet op prijs stellen dat je ze noemt, als jouw naam/boek (zoals je in een eerdere post zei) al in hun catalogus staat?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zou je het wel over exacte bedragen en oplagen mogen hebben en niet over de naam van de uitgever? Een beetje krom vind ik dit. Je vertelt ons over Wonderland, maar vertelt ons niet waar het ligt. Wel gefeliciteerd met je tegenvallende oplage en je lage voorschot, overigens.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zou een uitgever het niet op prijs stellen dat je ze noemt, als jouw naam/boek (zoals je in een eerdere post zei) al in hun catalogus staat?
Omdattttttt ik de percentages en hoogte van voorschot wat eigenlijk niet iedereen aangaat, heb gegeven.. Enne lekker cynisch jij met je felicitatie. Beetje jammer. Je mag ook een keer oprecht blij zijn voor een ander.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begon niet met euro tekens voor mijn ogen, ik schreef zonder ook maar te weten of ik het verhaal af zou schrijven, zonder te weten hoe het schrijversvak werkte en wat uitgevers doen of wat de gebruikelijke percentages zijn. Ik schreef omdat ik een verhaal had dat zich moest vertellen.
Wij beginnen niet over geld. Maar goed, als jij geen eurotekens voor ogen hebt, waar gaat je verhaal dan over? Dat mag je toch wel vertellen? Ik ben blij voor je, met je succes. Maar ben ook wel benieuwd naar dat verhaal dat verteld moet worden.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
het is niet meer dan netjes dat ik de uitgever niet noem.
Dus kun je hier ook nooit vertellen onder welke naam het boek wordt verkocht, of wat de titel is, en dus zijn je claims nooit te controleren.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gefeliciteerd!
Vooral schrijven beste vrienden, laat je niet gek maken, en er valt genoeg te eten met een boek dat redelijk verkoopt. Vertel je verhaal, dat is veel belangrijker dan al deze zakelijke bijkomstigheid. Ik begon niet met euro tekens voor mijn ogen, ik schreef zonder ook maar te weten of ik het verhaal af zou schrijven, zonder te weten hoe het schrijversvak werkte en wat uitgevers doen of wat de gebruikelijke percentages zijn. Ik schreef omdat ik een verhaal had dat zich moest vertellen.
Nou dat stemt mij hoopvol. Tuurlijk is het feit dát je boek wordt uitgegeven veel belangrijker dan het geld dat je ermee verdiend, maar toch, als je moet kiezen wil iedereen er ook het liefst lekker veel mee verdienen. Maargoed, dat is voor mij nog ver weg, eerst maar eens een manuscript afschrijven... :D Ik ben trouwens benieuwd waar je boek over gaat. Als het er is, doe je dan een boekpresentatie op de site?

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Scarface ik zal je feliciteren als eerst met je succes. Ik zelf vind het voorschot best hoog en wat je zelf ''eist'' of dacht te krijgen nog hoger. Ik weet niet of dit gebruikelijk is maar uitgevers zullen wel voorzichtig omgaan met geld. Misschien als ze wisten dat ze een goudmijntje in handen hadden dat ze dan inderdaad meer uitgeven om het beste eruit te halen. Aangezien (tenminste dat maak ik op uit je posten) dit je eerste boek is dat word uitgegeven zou het best kunnen dat ze op safe spelen. In de schrijversboeken die ik heb gelezen hoeft een uitgegeven boek niet perse een succes te zijn. Meer kan ik er nu niet over zeggen want straks geef ik verkeerde informatie. Ik zeg alleen wat ik denk en nu ga ik naar een verjaardag. Ik ben benieuwd wat het voorschot uiteindelijk wordt ;)

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
[/quote]Vooral schrijven beste vrienden, laat je niet gek maken, en er valt genoeg te eten met een boek dat redelijk verkoopt. Vertel je verhaal, dat is veel belangrijker dan al deze zakelijke bijkomstigheid. Ik begon niet met euro tekens voor mijn ogen, ik schreef zonder ook maar te weten of ik het verhaal af zou schrijven, zonder te weten hoe het schrijversvak werkte en wat uitgevers doen of wat de gebruikelijke percentages zijn. Ik schreef omdat ik een verhaal had dat zich moest vertellen.[/quote] @Leven van een schrijversloon dat doen maar enkele. Er zijn maar enkele die een commercieel succes hebben en in een grote villa wonen. En de rest kan er van dromen...

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het totale voorschot is aan de hoge kant, maar dat geldt ook voor de oplage (zeker voor een autobiografisch verhaal). Daar moet wel een dijk van een verhaal achter zitten. Dat de uitgever het voorschot in delen wil uitkeren, hoor je niet vaak, maar gelet op het totale bedrag, vind ik het als veiligheidsmaatregel wel begrijpelijk. Jammer dat je niet wat meer wilt vertellen over de aard van het verhaal, dat helpt ons ook om deze bedragen en aantallen in een perspectief te plaatsen. Je doet voorkomen alsof het heel normaal is wat jou overkomt (terwijl je aan de andere kant aangeeft niets te weten van het schrijverswereldje), maar dit is dus absoluut niet gebruikelijk. Dat ongeloof uit zich bij sommigen in cynische reacties. Dat is jammer, maar dat heb je ook een beetje in eigen hand, scarface, door de tegenstrijdigheden in je posts. Je zegt dat het niet normaal is, dat schrijvers (soms) geen voorschot krijgen, maar daarmee bedoel je niet dat dat niet gebruikelijk is (want dat weet je helemaal niet), maar dat een schrijver het (volgens jou) verdiend om een voorschot te krijgen, vanwege het werk dat hij/zij erin gestopt heeft. Iedere andere schrijver zal dat met je eens zijn, maar ook in de schrijverswereld zit er een verschil tussen 'iets verdienen' en 'iets krijgen'. Onrechtvaardig misschien, maar het komt dus voor. En niet iedereen ziet daarin een reden om dan maar niet meer te schrijven. Er zijn zelfs mensen die bereid zijn om zelf te investeren in het laten verschijnen van hun boek, omdat het hen helemaal niet gaat om de financiële opbrengst (hoe gering misschien ook), maar omdat ze hun eigen boek willen vasthouden. Jij had bij het schrijven van je verhaal dan wel geen eurotekens in de ogen, maar nu ben je misschien toch een beetje verblind door de gang van zaken. Hopelijk zie je in de reacties terug dat je geboft hebt.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Naja, in ieder geval klinkt het zo dat welke beslissing je ook gaat nemen, dit boek uiteindelijk wel ergens uitgegeven gaat worden :). Dus gefeliciteerd met het schrijven van een goed boek in ieder geval. Je zou voor jezelf eens kunnen kijken met welk bedrag je wél tevreden zou zijn en of dat zo'n groot verschil is. Misschien zou je met 12.000 euro wel tevreden zijn, naja, dan zit je er "maar" 3000 euro onder. Sowieso, als je verwacht dat je boek succesvol gaat worden, dan maakt het voorschot toch niet uit? Want je hebt alleen iets aan een voorschot als je boek minder opbrengt, dan het bedrag van het voorschot. Toch?

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja dat is waar je-roen, daarom heb ik het ook bij de 9.000 gelaten die de uitgever als voorschot wil geven. Het draait uiteindelijk om de echte verkopen van het boek, niet het voorschot. Wel heb ik de drie stappen niet geaccepteerd en nu zijn het twee stappen, bij tekenen en bij inleveren definitieve versie. Het zou raar zijn om een derde deel bij verschijningsdatum (eind augustus is versch.datum) te krijgen, want dan spreek je niet meer van een voorschot vind ik als het boek al in de winkel ligt. Reden voor de redelijke oplage is dat Bruna en Ako redelijk besteld hadden vond de uitgever, Bruna wilde 800ex. @Zjaan, je hebt gelijk, misschien heb ik wel geboft, misschien ook juist niet..ligt er maar aan waar het nu even over gaat. Voordat ik mijn boek schreef heb ik wel vaker geluk of juist ongeluk gehad..ik weet het niet altijd even goed, echt niet. Maarja hoe kan ik het uitleggen, zonder teveel verklappen. Want dat zou toch ook niet leuk zijn? Ik noemde mijn Marokkaanse achtergrond, omdat dat best bepalend is voor het verhaal.. Het is een boek vol avonturen en verhalen, verhalen door de tijd heen, soms een les voor de wereld, soms juist niet. Een avontuur door jaren van gevangenschap, en dat terwijl ik net 23 ben. Een andere jeugd als de meeste jongeren van mijn leeftijd achter de rug, achja..toch zit ik op de Uni. Waar nu nog niemand mijn verhaal weet.. Ik zat voor terrorisme, een symbool voor de kutmarokkaan zoals je die van de televisie kent, er wordt veel over 'ons' geschreven. Dit keer wil één jongen zelf vertellen, niet de braverik die de mooie kant wil laten zien, ik wil slechts vertellen, openhartig en op een unieke manier, geen saaie opsomming van theorien, mijn beleving, mijn avontuur door de tijd heen. Een leuk, mooi ontroerend verhaal uiteindelijk..hoop ik dat het is geworden.. En een definitieve val van het moslimextremisme wereldwijd. Ik heb een verhaal dat zich wil vertellen aan de wereld.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou raar zijn om een derde deel bij verschijningsdatum (eind augustus is versch.datum) te krijgen, want dan spreek je niet meer van een voorschot vind ik als het boek al in de winkel ligt.
Normaal krijg je per jaar je royalties uitbetaald, dus niet al na de eerste verkoopdag. Dus bij verschijningsdatum blijkt het een voorschot. Toch prettig voor je dat ze in je eis zijn meegegaan.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
eind augustus is versch.datum (...) Ik zat voor terrorisme
Tien jaar na dato dit boek.Tijd voor een boekpresentatie? Daar kun je meer vertellen dan je in # 49 doet.
Maarja hoe kan ik het uitleggen, zonder teveel verklappen.
Er is toch al de brochure die iedereen lezen kan? Er zijn toch al bestellingen? Je hoeft niets te verklappen, je vertelt alleen het hoe en waarom van het thema, je werkwijze, het verloop van de eerste zinnen tot het boek, je eigen spanning over de publicatie, en je eventuele opluchting bij het vinden van een uitgever. Dat boek lezen de mensen wel.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu je wat meer vertelt over je verhaal is het ook een stuk duidelijker waarom dit verhaal een groot voorschot oplevert, ik kan me goed voorstellen dat de combi van verteltalent en een dergelijk verhaal een uitgever verleid tot een flink voorschot. Succes!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als Bruna boeken heeft besteld, dan heeft het toch ook een titel? Waarom die niet noemen? Je wilt toch ook reclame maken?

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk........... :rolleyes: definitieve val van het moslimextremisme wereldwijd. Ik heb een verhaal dat zich wil vertellen aan de wereld. Ik krijg hier een nare bittere nasmaak er van in mijn mond. Het is iets wat goed verkoopt zowel op tv en in de krant en andere media. Het gaat tegenwoordig nergens anders over dan over Moslims en hun perikelen. Om eerlijk te zijn ik word er dood ziek van. Ik word doodziek van al die vluchtelingen en moslims die subsidies krijgen om maar dichter, schrijver, fotograaf of een ander kunstzinnig beroep te kunnen uitoefenen. Die alle egards krijgen op tv en radio. Ik word werkelijk dood ziek van dit soort gebazel over moslim extremisten. Ik wordt überhaupt niet vrolijk van als ik moet aanzien een gewoon mens zie ploeteren en schipperen om een boek uit te brengen en geen voet aan de grond krijgt terwijl hele bevolkingsgroepen hier voor gesubsidieerd worden om zogenaamd hun trauma te verwerken. Ik wordt doodziek van mensen die zo'n attitude hebben en beginnen over een torenhoge voorschot en verder niks er over willen zeggen. Gooi het dan ook niet op het forum lijkt mij. Ja sorry....Ik weet hoe deze wereld in elkaar zit ik heb heel dicht bij het vuur gestaan. En mijn ogen zijn eens en voor altijd geopend. Misschien moet ik maar eens een boek schrijven over de attitude van moslims en hun subsidie in Nederland. Geen hond die dat wil uitgeven, laat staan Bruna. Zo.....nu heb ik mij wel niet geliefd gemaakt maar het lucht wel op zo iets. :ninja:

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat mij nogal verwondert, is dat je nog aan het herschrijven bent en er al zoveel 'boeken' zijn verkocht. Er is nog niet eens een boek. Hoe kunnen boekhandels dan zo'n grote bestelling doen? Weet je zeker dat je het niet gedroomd hebt? :ninja:

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is allemaal erg off-topic en erg op de man gericht. scarface wist niet hoe het zat met het gebeuren rondom een voorschot. Nu weet hij dat hij erge mazzel heeft gehad. Aanvallen omtrent zaken waar hij niets aan kan doen of sarcastische opmerkingen dragen niets bij aan dit topic.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo.....nu heb ik mij wel niet geliefd gemaakt maar het lucht wel op zo iets. :ninja:
Ik vind deze hele reactie echt te ver gaan en vreselijk off-topic. Edit: wilde net melden, maar Mijre is er al!

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is allemaal erg off-topic en erg op de man gericht. scarface wist niet hoe het zat met het gebeuren rondom een voorschot. Nu weet hij dat hij erge mazzel heeft gehad. Aanvallen omtrent zaken waar hij niets aan kan doen of sarcastische opmerkingen dragen niets bij aan dit topic.
Het lijkt mij erg handig als we schrijven online vrij houden van enige geloof of politieke overwegingen. Het is niet een aanval, maar wel een uiting dat het ongeloofwaardig overkomt. Jammer dat dit dan net niet vermeld mag worden, en de TS wel een beetje mag provoceren. Waar kan hij dan niks aan doen? Over moslimextremisten beginnen, lijkt mij wel dat hij daar wat aan kan doen. Niet geloofwaardig overkomen? Lijkt mij dat hij daar wel wat aan kan doen. Sorry beheerder ik vind dit geen onderbouwing. En ook dit is geen aanval maar slechts een constatering.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo.....nu heb ik mij wel niet geliefd gemaakt maar het lucht wel op zo iets. :ninja:
Ik vind deze hele reactie echt te ver gaan en vreselijk off-topic. Edit: wilde net melden, maar Mijre is er al!
Ja Sjee...sorry maar nogmaals het is een hekel onderwerp. maar ik weet donders goed waar ik over praat. Jammer dat hier ook de politieke kleur naar boven komt. Neutraal lijkt mij het beste. tenzij het relevant is aan een boek wat daad werkelijk is uitgegeven en besproken kan worden. En even voor alle duidelijkheid...Ik ben iraanse van afkomst.