Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

succes door omslagkeuze?

Hej mensen, ik heb een boek geschreve, het vinden van een uitgever was simpel, de eerste gelijk raak. maar ik wil een goede omslag voor het boek en dat is moeilijk, een goed omslag is belangrijk, de uitgever wou een saaie foto, ik niet want op elk boek plakt tegenwoordig een saaie foto. Hoe doen jullie dat aanpakken he met de omslag. groetjess

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het ligt er natuurlijk aan wat voor uitgever het is, wat de mode is, en wat voor verhaal er in het boek staat. Sommige uitgevers hebben een bepaalde signatuur: bij wijze van spreken kun je al op een kilometer afstand zien dat het boek door die uitgeverij is uitgegeven. Als die uitgeverij een goede naam heeft, is dat voor veel mensen al genoeg om het boek te kopen. Dit geldt ook voor series die door een uitgever worden gepubliceerd: bijvoorbeeld dat al hun boeken in genre X dezelfde uitstraling hebben, ongeacht de schrijver of de precieze inhoud. Bij bepaalde genres worden bepaalde omslagen verwacht: je kunt daar al snel zien dat je met het genre X hebt te maken. Bijvoorbeeld de literaire thriller: uitsnede van een (half)naakte vrouw in een kwetsbare positie, vaak vanaf de rug gezien. Eerlijk gezegd denk ik dat de fouten en slordigheden in je eerste bericht op dit forum de lezers hier er meer van weerhouden je boek te kopen dan een saaie omslag.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het ligt er natuurlijk aan wat voor uitgever het is, wat de mode is, en wat voor verhaal er in het boek staat. Sommige uitgevers hebben een bepaalde signatuur: bij wijze van spreken kun je al op een kilometer afstand zien dat het boek door die uitgeverij is uitgegeven. Als die uitgeverij een goede naam heeft, is dat voor veel mensen al genoeg om het boek te kopen. Dit geldt ook voor series die door een uitgever worden gepubliceerd: bijvoorbeeld dat al hun boeken in genre X dezelfde uitstraling hebben, ongeacht de schrijver of de precieze inhoud. Bij bepaalde genres worden bepaalde omslagen verwacht: je kunt daar al snel zien dat je met het genre X hebt te maken. Bijvoorbeeld de literaire thriller: uitsnede van een (half)naakte vrouw in een kwetsbare positie, vaak vanaf de rug gezien. Eerlijk gezegd denk ik dat de fouten en slordigheden in je eerste bericht op dit forum de lezers hier er meer van weerhouden je boek te kopen dan een saaie omslag.
haha je laatste stuk klinkt wel hatelijk, ik vind het grappig dat mensen hier zoveel moeite doen om een uitgever te vinden.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Scarface, jij weet waar je boek over gaat en als jij geen foto op de cover wilt, kun jij het beste bedenken wat je dan wel passend vindt, dat kunnen wij zo niet beoordelen. (En dan nog, wij zijn geen vormgevers) Het klinkt inderdaad alsof je met Boekscout of FreeMusketeers in zee bent gegaan en bij mijn weten heb je dan flinke inspraak in hoe de voorkant eruit komt te zien. Logisch, want wil je dat je boek verkocht wordt, zul je dat toch vooral zelf moeten doen. Wat vind je er grappig aan dat schrijvers op zoek zijn naar uitgevers? De meesten zijn hier op zoek naar een reguliere uitgever, die ook de redactie, vormgeving en een deel van de promotie doet. Wat is daar grappig aan? De meesten willen een zo goed mogelijk eindproduct dat maximaal verkoopt ...

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke, je hebt gelijk, echt grappig is het niet he. Nee, het was een beetje agressie richting die eerste reactie op mijn spelfouten. Ik ben begin twintig, zo typ ik op internet, wat boeit dat ? Nee ik doe het niet in eigen beheer, ik keek even wat rond en de keuze van mijn Uitgeverij ging meer bij toeval. Ik wil niet verklappen waar het verhaal over gaat, hoe stom dat ook klinkt. Het is een serieus verhaal, drama, spanning, actueel, leuk, soms triest, En de omslag die ik erop wil was best lollig, met mooie kleuren. Misschien niet stoer genoeg, vond de uitgever. En daarom zoeken we naar een beter omslag samen met de vormgever, maar het lijkt nu alsof de omslag alles bepalend kan zijn voor het succes. Of moet ik gewoon maar vasthouden aan die eerste omslag die ik zo mooi vind zelf, maar misschien niet al te passend is voor de inhoud van het boek ? Hoe onderhandelen jullie trouwens met de uitgever ? Want het grappige is dat ik en mijn uitgever elkaar al maanden zien, maar er moesten zoveel dingen geregeld worden zoals juridisch gedoe enzo dat we dat nu pas in de laatste week zijn gaan bespreken. Hoeveel procent royalty kan je max vragen als goed schrijver met goed boek dat potentie heeft ? Want de uitgever liet doorschemeren dat ik percentages kan vragen die hoger liggen dan in het standaardcontract, ik hield me alleen bezig met een voorschot en dacht dat uitgevers niet afwijken van het standaardcontract, omdat ik overrompeld was zette ik het in de wacht. Maar wil wel weten tot hoever ik kan gaan. Ik stelde voor in ieder geval eerder door te stromen naar de categorie van 17.5procent, maar hoe zouden jullie het doen en tot hoeveel kan je gaan ? 20 ? 22.5 ? bij hoeveel exemplaren ? Groetjes, Tony Hontana

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben begin twintig, zo typ ik op internet, wat boeit dat ?
Wat het boeit? Je bent een schrijver, je gaat een boek uitgeven, en je bent niet de enige schrijver. Je moet je op een positieve manier onderscheiden naar je (potentiële) lezers toe als je dat boek wilt verkopen. Als lezer zit ik niet te wachten op een schrijver met zulk extreem slordig taalgebruik, er zijn er immers zat die wel tonen taalbeheersing te hebben en zichzelf daarmee goed in de etalage zetten.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Want de uitgever liet doorschemeren dat ik percentages kan vragen die hoger liggen dan in het standaardcontract, ik hield me alleen bezig met een voorschot en dacht dat uitgevers niet afwijken van het standaardcontract, omdat ik overrompeld was zette ik het in de wacht. Maar wil wel weten tot hoever ik kan gaan. Ik stelde voor in ieder geval eerder door te stromen naar de categorie van 17.5procent, maar hoe zouden jullie het doen en tot hoeveel kan je gaan ? 20 ? 22.5 ? bij hoeveel exemplaren ? Groetjes, Tony Hontana
Een uitgever die zelf laat doorschemeren dat hij wel minder wil verdienen? Wie is dat? Daar willen we allemaal wel bij uitgeven.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een uitgever die zelf laat doorschemeren dat hij wel minder wil verdienen? Wie is dat? Daar willen we allemaal wel bij uitgeven.
Inderdaad DeEllis, mijn interesse is gewekt.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om even op het onderwerp terug te komen, ik denk dat je eigen inbreng heel belangrijk is. Ik kies in de bieb ook boeken die me aanspreken qua omslag. Daarbij moet ik wel zeggen dat het heel persoonlijk is. Een boek met een heks op de voorkant zal ik niet snel meenemen, een boek met een simpele foto van een pistool daarentegen misschien wel. Ik weet dat het gaat om de inhoud van het boek, maar ook hier zijn vooroordelen niet te vermijden. En dan nog even dit: het internet mag dan een snelle, moderne, makkelijke en informele manier zijn om gelijkgestemden te ontmoeten, die gelijkgestemden op een schrijverssite zijn wel kritisch. Dus ook je reacties op een schrijverssite moeten daarop aangepast zijn. Schrijven doe je zo foutloos (en boeiend) mogelijk, dus wat boeit dat? Heel veel.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Conformeren om de rest blij te maken ligt niet in mijn aard. Sorry dat niet iedereen hetzelfde is. Maar los daarvan, de omslag blijft dus belangrijk ? Net als het gedoe rondom liefde, wie valt voor uiterlijk en wie voor het innerlijk ? Uiteindelijk speelt uiterlijk wel degelijk een grote rol, is het niet ? Wat betreft de uitgever, het percentage verhaal kwam naar boven toen ik mijn voorschot voorstel deed. En ik wel snel door heb als er ergens iets te halen valt, zo doende werd de vastheid van de percentages opeens iets waar wel over valt te onderhandelen. Achja misschien kom je in het leven wel verder als je durft te zijn en niet teveel aantrekt van de zogenaamde mening van anderen. Conformeren maakt mij misselijk, ik schrijf niet om rijk te worden, ik schrijf om de kunst van het schrijven. En daarom hoef ik geen erkenning voor iemand die ik niet ben, of respect voor iemand die ik niet kan zijn. Ik ben een simpele jongen, en ik vind schrijven leuk, ik ben vast heel anders als de mainstream schrijvers en lezers hier, maar misschien is het dat wat de uitgever zo aantrok. Ik weet het niet.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je ziet je uitgever al maanden en hebt het niet over royalty's gehad? Wat voor juridisch gedoe? En je kunt meer vragen? Jij vindt zijn voorstel voor de cover te saai en hij vindt jouw voorstel niet stoer genoeg. Een beetje tegenstrijdig. Als hij vindt dat je veel meer kunt vragen dan zou ik voor de volle 100% gaan. Je weigert om te vertellen welk genre je geschreven hebt, en ook om welke uitgever het gaat. Ik heb een vaag vermoeden en zou nog maar eens heel goed nadenken.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Scarface starring Tony M/Hontana: I always tell the truth. Even when I lie. Jij hebt het beter voor elkaar dan je alter ego. Gefeliciteerd :(

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je ziet je uitgever al maanden en hebt het niet over royalty's gehad? Wat voor juridisch gedoe? En je kunt meer vragen? Jij vindt zijn voorstel voor de cover te saai en hij vindt jouw voorstel niet stoer genoeg. Een beetje tegenstrijdig. Als hij vindt dat je veel meer kunt vragen dan zou ik voor de volle 100% gaan. Je weigert om te vertellen welk genre je geschreven hebt, en ook om welke uitgever het gaat. Ik heb een vaag vermoeden en zou nog maar eens heel goed nadenken.
Ja, was nog niet relevant voor mij, ik wist dat onderhandelingen makkelijk zouden gaan in mijn voordeel. Want de eerste uitgever had meteen interesse, en Prometheus heb ik genegeerd omdat ze wel mooie boeken uitgeven maar ik niet als het zoveelste product van Prometheus wilde eindigen. Wat voor vaag vermoeden heb je dan ? Gooi het er maar uit. Het is juist wat je zegt over de voorstellen voor de cover van het boek. Ik vond het zijne saai en lelijk, maar beide voorstellen waren trouwens van de uitgever. De andere vond ik mooi, maar hij zei even later dat het voor hem toch net niet was wat hij wil. Lastig he ? Ik wil een mooie cover, dat het niet de beste weergave is voor de inhoud van het boek..geeft dat ? Wat ik wil lijkt op de lollige kaft van dat boek van Arnon Grunberg, wel een ander concept maar ook met mooie kleuren en leuk beeld. Wat hij wil had een jongen moeten zijn als op De vliegeraar van Khalid Hosseini, maar is te lelijk om mezelf mee te willen associeren vind ik. Groetjes

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Scarface starring Tony M/Hontana: I always tell the truth. Even when I lie. Jij hebt het beter voor elkaar dan je alter ego. Gefeliciteerd :(
Oh dat weet ik niet, ik ben best wel een pechvogel hoor haha. Ik lijk best wel op mijn alterego, in het ongeluk op ons pad :p

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oja mevrouw Tja.. Je hebt het over voor de volle 100 procent gaan. Wat is dat dan ? Ik kan toch niet 100 procent vragen..40% is al voor de boekenhandel. Hoeveel eet de Uitgever zelf mee ? Tot hoever kan ik gaan ?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik zou ook niet door Prometheus uitgegeven willen worden, net zo min als door andere reguliere uitgevers. :rolleyes: Natuurlijk zeg ik niet, wie ik bedoel. Jij geheimzinnig, dan ik ook. Ik ken trouwens een heel goede vormgever, maar die houd ik voor mezelf. :D

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De enige uitgevers die ik ken waar je zelf je percentage mag bepalen zijn uitgevers als Pumbo en dergelijke. Zij vertellen je wat de kostprijs is en je mag daar zelf een percentage bovenop zetten dat je wilt gaan verdienen. Zo bepalen ze de verkoopprijs. Maar dan zou ik toch liever naar Prometheus gaan :D

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een ludieke discussie wordt het zo wel, maar veel wijzer worden we hier niet van. Van mij mogen de forumregels voor de aankondiging van een publicatie best aangescherpt worden. Wie om wat voor reden dan ook weigert de naam van een uitgever te noemen en ook verder niets over zijn/haar publicatie los wenst te laten, kan misschien beter niets plaatsen tot hij/zij toe is aan een draad bij de boekpresentaties.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Persoonlijk ben ik redelijk oppervlakkig als het gaat om kaften. Wanneer ik een boek zoek heb ik wel graag een mooie kaft. Eentje die aantrekt in plaats van afschrikt :P Wanneer ik een boek zoek in de bibliotheek of in een winkel valt een mooie goeie kaft met leuke leesbare letters wel op. Het moet overdreven mooi te zijn maar een beetje opvallen tussen de andere boeken is altijd handig. Persoonlijk pak ik zo'n boek sneller uit de kast dan een boek dat onopvallend op de achterste plank ligt wachtend tot ik hem opmerk. Overigens zijn niet alle boeken met mooie kaft goed daarom lees ik ook altijd de achterkant xD

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
de uitgever wou een saaie foto, ik niet want op elk boek plakt tegenwoordig een saaie foto.
Wat vind jij een saaie foto? En probeer eens concreet te omschrijven wat jij aantrekkelijk vindt, en wat je denkt dat je doelgroep aantrekkelijk vindt. Want daar gaat het toch om: dat de mensen tot wie jij je richt, je boek oppakken?
Hoeveel procent royalty kan je max vragen als goed schrijver met goed boek dat potentie heeft ?
Beter maak je hier een nieuw forumonderwerp voor aan, omdat mensen je topic lezen om je vraag over de omslag. Royalty's is een ander verhaal. Ik geloof trouwens dat daar al veel over geschreven is. Even intikken in de zoekfunctie.
Van mij mogen de forumregels voor de aankondiging van een publicatie best aangescherpt worden.
Dit is geen aankondiging van een publicatie. Het is een vraag over het omslag, en daar zou het in dit topic ook over moeten blijven gaan.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja ik heb je covers niet bij de Bruna zien liggen dus het valt vast mee, ook het vermijden van reguliere uitgevers heeft vast een reden

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is dit toch voor rare post. Iemand heeft een vraag over covers maar wil zich niet 'conformeren' wat in dit geval zou betekenen dat hij een beetje (boel) op foutloos taalgebruik let, maar verwacht wel dat wij meedenken over een cover van een boek waar hij niks over kwijt wil....

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Een ludieke discussie wordt het zo wel, maar veel wijzer worden we hier niet van. Van mij mogen de forumregels voor de aankondiging van een publicatie best aangescherpt worden. Wie om wat voor reden dan ook weigert de naam van een uitgever te noemen en ook verder niets over zijn/haar publicatie los wenst te laten, kan misschien beter niets plaatsen tot hij/zij toe is aan een draad bij de boekpresentaties.
Dat vind ik een beetje ver gaan, want je moet gewoon vragen kunnen stellen zonder de naam van de uitgever te noemen. Toch vind ik dat Scarface wel een beetje aan het opscheppen is. Ik had zo een uitgever, ik mag mijn percentage royalties voorstellen. ik snap niet dat mensen zoveel moeite doen.. etc.. Een beetje bescheidenheid kan geen kwaad hoor. Misschien heb jij geluk gehad. Misschien ligt het allemaal wat genuanceerder dan wij nu denken...

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goede omslag doet heel veel. Een tijdje geleden kreeg ik (mijn uitgever) er ook een compliment over. Aan de omslag konden ze al zien dat het een boek met een zwaar onderwerp was maar luchtig gebracht, door die cover! Een goede cover moet mensen aan het denken maken of ze het boek, jouw boek, zullen aanschaffen of niet. Conformeren kun je ook zien als het maken van een compromis waar iedereen blij mee is. Ze werken in stapjes, de aspecten waar je het in je beginpost over hebt gehad. De cover, het contract, de royalties. Niet alles tegelijk.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het zo vreemd dat je zo veel inspraak hebt in het bepalen van je cover, Scarface. Ik praat wel mee over mijn covers, maar ik bepaal ze absoluut niet zelf. Het roept in elk geval wel de vraag op bij welke uitgever je dan zit. Jammer dat je dat niet kwijt wilt hier.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben wel erg nieuwsgierig naar al die juridische kwesties die afgehandeld moesten worden.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik ook. Je moet eerst een verhaal hebben (en het liefst foutloos) voordat je over een cover gaat nadenken. Het lijkt nu net of een cover allesbepalend is. Misschien gaat het verhaal over procedurefouten. Dan kan Vrouwe Justitia op de cover. Eigenlijk begrijp ik niet zo goed wat je nu eigenlijk precies wilt weten, Scarface.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries heeft natuurlijk gelijk. Ik ben niet aangesteld om de forumregels aan te scherpen. Ik kan me inderdaad situaties voorstellen waarin iemand zijn uitgever (nog) niet wil noemen en toch iets over een manuscript wil posten. Alleen blijft hier naar mijn idee de reden voor al die geheimzinnigheid wel erg in de lucht hangen.