Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Reageren of niet?

Allereerst heb ik een vraagje: dit subforum is vindbaar via google. Kan dit topic, als er geen reacties meer komen, verplaatst worden naar Schrijverscafé? Ik zou het namelijk vervelend vinden als degene waarover dit gaat zichzelf hier herkent. Ik heb een hele tijd geleden een manuscript afgerond, het naar een uitgeverij gestuurd, na 7 maanden weer geen antwoord gehad en nu ben ik bezig 2 andere uitgeverijen te benaderen. Alleen... een vriendin van mij kent een uitgever (die sowieso niet past mijn genre en doelgroep) en zij heeft hem gemaild over mij en gevraagd of hij iemand weet die mijn genre uitgeeft (en gelukkig ook gezegd dat ik geen POD wil). Ik wist dat ze gemaild had (pas nadat ze dat had gedaan overigens :P), maar eigenlijk had ik niet verwacht dat ze antwoord zou krijgen. Nu wil die uitgever dingen weten over mijn manuscript. Hoeveel woorden het heeft, wat voor stijl het is, de doelgroep, enz. Een beetje de dingen die je in een begeleidende brief zou zetten. Ik heb geen idee of ik hierop in moet gaan of niet, want ik heb dus al 2 uitgeverijen die ik benader (en dat zijn meteen de twee grootste in het genre). Aan de andere kant kan reageren natuurlijk ook geen kwaad... Mijn vraag aan jullie is dus: is reageren zinvol of kan ik dit beter laten zitten?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tjeetje, ik ruik een dilemma! Ik lees dat je de uitgever (via je vriendin) niet bij jouw genre en doelgroep vindt passen. Zit daar je antwoord niet in besloten?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien dat ik iets heel geks zeg, ik heb geen ervaring met uitgevers, maar zou je kunnen reageren met de toevoeging dat je het manuscript al naar twee andere uitgevers hebt gestuurd in het genre en eerst wil wachten of je daar reactie van krijgt. Als hij interesse heeft in je manuscript zou hij dat over een half jaar ook moeten hebben (mocht je bij de anderen afgewezen worden). Niet reageren lijkt me ook niet helemaal netjes, al heeft je vriendin ongevraagd contact opgenomen. Het is me trouwens niet helemaal duidelijk of hij dat vraagt om te kijken of hij iemand voor je weet of omdat hij zelf interesse heeft. Maar misschien weet je dat zelf ook niet.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Reageren kan nooit kwaad. De kans dat de grote uitgevers je willen is klein, want hun aanbod is groot. Je schat zelf de kans in dat de kleine uitgever je ms niet wil. Het ergste wat er dus kan gebeuren is dat de kleine uitgever je werk wel wil. Heb je dan nog geen reactie van de grote uitgevers, dan kun je bellen en zeggen dat ze snel moeten zijn, want dat je een uitgever hebt gevonden. Hoe erg is dat? En in theorie kan het dan ook nog zijn dat de grote uitgever snel iets serieuzer naar je werk gaat kijken en het ook wil hebben en dan heb je keus. :P

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de snelle reacties! Hm, misschien moet ik 'niet reageren' veranderen in 'afwijzend reageren'. Ik schat de kans dat die uitgever geïnteresseerd is in mijn ms trouwens op 0%, want zijn fonds staat is precies tegengesteld aan hetgeen wat ik schrijf. Eigenlijk vraag ik me af of ik er wat aan heb om die gegevens over mijn ms door te sturen, om het wat anders te formuleren.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Reageren wil toch helemaal niet zeggen dat je je vastlegt? Gewoon reageren. Misschien heeft die man wel een fantastisch netwerk.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals Helga al aanstipt, misschien heeft die man een fantastisch netwerk. Belt hij zijn vriendje bij een passendere uitgever op van goh moet je dit lezen, dit lijkt me echt iets voor jullie om uit te geven. Ok, de kans is klein, maar misschien kan hij je gewoon al een paar goede tips geven voor als het niets wordt bij die andere uitgevers.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar hij vraagt niet om het hele manuscript, alleen om gegevens die zeg maar bij een begeleidende brief horen... bovendien gaat het mailcontact (nog) via die vriendin, dus ziet hij niets over mijn manier van schrijven. Dat hij een netwerk zou kunnen hebben is ook al door mijn hoofd geschoten, maar aan de andere kant denk ik dat hij me misschien niet meer dan vertellen dan hetgeen wat ik nu al weet...

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan toch ook dat die uitgever meer info wil, om je te kunnen introduceren bij een juiste collega-uitgever dan wel je te verwijzen naar een juiste collega-uitgever? Dat zou ook kunnen verklaren waarom hij alleen de gegevens wil die in de begeleidende brief staan. Wees hem/haar gewoon ter harte, gebruik die mogelijke kruiwagen en kijk waar die je brengt. Eruit springen kan altijd nog.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan toch ook dat die uitgever meer info wil, om je te kunnen introduceren bij een juiste collega-uitgever dan wel je te verwijzen naar een juiste collega-uitgever? Dat zou ook kunnen verklaren waarom hij alleen de gegevens wil die in de begeleidende brief staan. Wees hem/haar gewoon ter harte, gebruik die mogelijke kruiwagen en kijk waar die je brengt. Eruit springen kan altijd nog.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat verlies je ermee als hij je niets kan vertellen wat je og niet weet behalve tien minuutjes om de gegevens te mailen? Misschien kan je die vriendin vragen zijn mail door te sturen zodat je er persoolijk op kan reageren?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uit je bericht haal ik dat je vriendin alleen informatie heeft gevraagd aan die uitgever en niet probeert om je manuscript daar onder te brengen, heb ik dat goed begrepen? Als dat zo is, lijkt het me geen enkel probleem om hem de gegevens te leveren. Het is hartstikke aardig van hem dat hij mee wil denken, wie weet met welke tips hij komt, uitgeverijen waar je zelf nooit aan zou hebben gedacht, mensen die hij kent enzovoort. Mocht hij wel om je manuscript vragen, dan zou ik hem dat ook gewoon geven. Ook weer met de gedachte: ook als hij het niet wil uitgeven omdat het niet in zijn fonds past, heeft hij misschien wel goede tips. Natuurlijk zou het zo kunnen zijn dat hij het wél uit wil geven én dat je dan ook nog een positieve reactie krijgt van een van de andere uitgeverijen die meer je voorkeur hebben. Maar dan kun je toch vanuit die (luxe)positie altijd nog zeggen: sorry, bedankt voor je hulp, maar ik wil liever toch bij een andere uitgeverij? Je bent nergens toe verplicht zolang je geen contract hebt getekend. En als je bang bent dat hij eerder toehapt dan een andere uitgeverij kun je inderdaad bedenktijd vragen en dan die andere uitgeverijen bellen met de mededeling: ik heb een aanbieding van een andere uitgeverij, als jullie mij ook nog willen, moeten jullie snel zijn. Ik zou me op dit moment geen zorgen maken, die man mailen en rustig afwachten wat hij voor je kan betekenen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
(...) een vriendin van mij kent een uitgever (...) en zij heeft hem gemaild over mij en gevraagd of hij iemand weet die mijn genre uitgeeft (...) Nu wil die uitgever dingen weten over mijn manuscript.
Misschien is de vraag: ben je het ermee eens dat zij dit gedaan heeft? Zo ja: dan kun je op de vraag van de uitgever ingaan. Zo nee: dan laat je het erbij zitten en trek je je eigen spoor.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel erg bedankt voor de reacties! Jullie hebben gelijk: ik verlies er niets mee als ik reageer. Sorry trouwens voor de 'overlast' door dit topic, ik wist gewoon even niet wat ik ermee aanmoest. Gelukkig hielpen jullie handvaten heel goed. Wat een gedoe toch, dat schrijven. :D

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hee Spirit, nu zijn we natuurlijk ook heel benieuwd hoe het verder gaat met je verhaal. Succes.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, ik heb dus gereageerd. Als er echt nieuws is, zal ik het melden, dat ben ik jullie wel verplicht na mijn gezeur. :P

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is nog geen update (waar ik van weet, ik heb die vriendin vandaag niet gesproken). Ik heb alleen mijn ms teruggevraagd aan de uitgeverij die geen antwoord gaf, want die versie van het ms is niet uitgeefwaardig en ik was/ben het wachten op een afwijzing beu. :P Zodra er echt iets te melden is, doe ik dat.