Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgeverij Nieuw Amsterdam stopt met kinderfonds

Ik las dit bericht net op de weblog van Ted van Lieshout: http://tedvanlieshout.web-log.nl/tedvanlieshout/2… Zeer spijtig, lijkt me. Ze hadden toch een wat afwijkend fonds (geen paarden, voetbal en dolfijnen), maar dat rendeert dus blijkbaar niet. Wat vinden jullie van deze ontwikkeling? Ik weet in ieder geval dat een van onze forummers daar boeken heeft. Vraag me af of ze die nog langer blijven verkopen of nu versneld afschrijven/verramsjen. Dat zou vreselijk zijn. Ook vraag ik me af of er nog een markt overblijft in Nederland naast de goedlopende (wat luchtige) series en de boeken die op het raakvlak zitten van fictie/non-fictie. Dus waar kinderen iets uit leren kunnen. Die twee categorien doen het volgens mij goed. Maar zeg maar het wat meer literaire kinderboek? Moeten we dat maar vergeten verder? Wat vinden jullie?

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het jammer. Als uitgeverijen stoppen met het uitbrengen van ´afwijkende´ boeken nemen steeds minder mensen daar kennis van en wordt de markt om er succesvol in te zijn ook steeds kleiner. De directie was niet tevreden over de resultaten, las ik. Ik vraag me dan af of ze serieuze pogingen gedaan hebben om die te verbeteren of dat ze deze tak rigoreus van de boom hebben gezaagd. Voor de auteurs is het in ieder geval vreselijk om zo´n bericht te krijgen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ja, ik ben daar (ook) over gebeld. Natuurlijk is het zó spijtig dat deze kwaliteitsuitgeverij ophoudt met het uitbrengen van kinderboeken. Ik zou het zeker geen 'afwijkend fonds' noemen, Zjors. Daarmee plaats je deze boeken naar mijn mening buiten de aantrekkelijke categorieën, terwijl juist bij Nieuw Amsterdam heel erg veel aandacht werd (wordt) besteed aan werkelijk álles wat met het kinderboek te maken heeft, niet alleen inhoudelijk, maar ook wat het product betreft (vormgeving, papierkeuze, et cetera). Dat leverde gedegen boeken op, mooi om te lezen en mooi om in de hand te hebben, en waarmee ook prijzen zijn verdiend, zoals onlangs de Gouden Griffel, het hoogst haalbare in de kinderliteratuur. Plus diverse vertalingen naar het buitenland. Wat moet je er nog meer van zeggen. Het is een verlies voor de wereld van het betere kinder- /jeugdboek. Maar goede dingen komen altijd terug. Mensen gaan niet ineens minder goed schrijven, of minder creatief worden. Misschien juist andersom.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer, jammer. :( Maar begrijp ik het goed dat Nieuw Amsterdam nog maar vijf jaar kinderboeken uitbracht? Dan klinkt dit nieuwtje namelijk meer als een beter-ten-halve-gekeerd-dan-ten-hele-gedwaaldbeslissing van de uitgever.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met afwijkend bedoel ik dat ze afwijken van de gangbare series die zo goed lopen overal. Niet dat er iets mis zou zijn met de boeken, integendeel zelfs. Hooguit met de verkoopcijfers. Zoals dat ook in de volwassenliteratuur is tegenwoordig waar de chicklitseries en literaire thrillers tot kassuccessen leiden en de rest (vaak kwaliteitsboeken) niet aan de man wordt gebracht. Zo is het halaas in kinderboekenland vaak ook, denk ik.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Oké. Ik begrijp je. Daar valt van alles over te zeggen - over wat je schrijft - maar niet in dit topic, denk ik.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom niet in dit topic? Dit: 'Ook vraag ik me af of er nog een markt overblijft in Nederland naast de goedlopende (wat luchtige) series en de boeken die op het raakvlak zitten van fictie/non-fictie. Dus waar kinderen iets uit leren kunnen. Die twee categorien doen het volgens mij goed. Maar zeg maar het wat meer literaire kinderboek? Moeten we dat maar vergeten verder? Wat vinden jullie?' was mijn vraagstelling.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Mijn mening ligt voor de hand, denk ik: nee, dat moeten we verder niet vergeten. Gewoon doorgaan, literatuur hoort niet in het vergeethoekje - pront in de winkel. En daar blijft het ook, hoor.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jemig, dit bericht vind ik echt ontzettend schrikken en ontzettend jammer. Toch een beetje angst dat er straks voornamelijk een eenheidsworst aan kinderboeken verkrijgbaar zal zijn.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het enge is: welke uitgevers zullen nog volgen. Ik dacht juist dat kinderboeken het in verhouding zo goed deden? Is dit dan niet zo?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien zijn dat toch de kinderboeken over 100% en Hoe overleef ik... en niet zozeer de literaire kinderboeken. Eeuwig zonde natuurlijk, want ik vind de boeken van Nieuw Amsterdam heel mooi. Maar ik ben een volwassene en geen kind.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
... Zoals dat ook in de volwassenliteratuur is tegenwoordig waar de chicklitseries en literaire thrillers tot kassuccessen leiden en de rest (vaak kwaliteitsboeken) niet aan de man wordt gebracht...
Ik denk dat daar de crux een beetje zit he, niet aan de man wordt gebracht . In het algemeen, niet specifiek door de uitgeverij. De serieboeken zijn over het algemeen niet zo duur, hebben een toegankelijke kaft, lezen makkelijk weg, staan op plaatsen waar ouders ze makkelijk meenemen als cadeau. Een serie (!) meer literaire verhalen, die onder een tientje te koop zijn en een toegankelijk kaft hebben, dat zou wat zijn. En aandacht op les en ouderfora voor het voorlezen van speciaal die verhalen - naast aandacht voor voorlezen in het algemeen. Als je kinderen het lastig vinden om zo'n boek te lezen, of het niet zelf pakken om te lezen, waarom lees je het dan niet voor? Wij hadden een leraar die dat deed, in groep 7 en 8, mooie, literaire kinderboeken, en daarna was de stap naar de afdeling in de kast waar die boeken stonden al veel kleiner, want voor veel van ons smaakten die boeken naar meer! (denkt ineens dat ze die leraar een dankjewel briefje moet sturen :) ).