Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe lang blijft een ISBN-nummer bestaan?

Omdat ik -na wat herschrijfwerk- mijn boekje 'Geluk... waarom NIET?!' wil proberen te laten heruitgeven, heb ik mijn contract niet verlengd. Heeft iemand enig idee hoe lang een ISBN-nummer verbonden blijft aan een boektitel?

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat ik -na wat herschrijfwerk- mijn boekje 'Geluk... waarom NIET?!' wil proberen te laten heruitgeven, heb ik mijn contract niet verlengd. Heeft iemand enig idee hoe lang een ISBN-nummer verbonden blijft aan een boektitel?
je kan toch overleggen met de uitgever waar je nu dat boek heb laten uitgeven. gewoon zeggen dat je hem heb herschreven en dus opnieuw wil laten uitgeven

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Een ISBN is niet verbonden aan een boektitel. Het is verbonden aan een specifieke uitgave. Dus paperbacks en gebonden versies hebben een ander ISBN. Als jij een boek opnieuw uitgeeft bij een andere uitgever is het onmogelijk om hetzelfde ISBN te houden. In de ISBN ligt ook de code van de uitgever besloten. Een ISBN verloopt in principe nooit, maar in de praktijk vervalt een ISBN wel door (goedkopere) heruitgaven, fusies van de originele uitgeverij of andere veranderingen aan het boek of de betrokken partijen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, dus als ik het door een andere uitgever laat uitgeven, kan ik het boekje gewoon dezelfde titel geven. Ik dacht dat zoiets misschien een probleem zou kunnen worden, niet dus. Bedankt!

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hetzelfde boek (afgezien van wat wijzigingen) met dezelfde titel, denk je niet dat dat verwarring gaat opleveren?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn boek 'Pas op, Tirza' heeft ook twee ISBN's. Een voor de hardcover en een voor de softcover. Een boek is vaak in verschillende versies te koop. Pocket, softcover, hardcover, speciale uitgave voor een boekhandelsketen, ECI-uitgave enz. Allemaal verschillend ISBN met dezelfde titel. Is geen probleem. Jouw eerste uitgave staat met dit ISBN als het goed is ook in die Landelijke bieb in Den Haag, hoe heet die ook alweer, en wordt daar eeuwig bewaard. Nou ja, bijna eeuwig dan. Dus je ISBN blijft ook 'eeuwig'.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
CB :)
Hetzelfde boek (afgezien van wat wijzigingen) met dezelfde titel, denk je niet dat dat verwarring gaat opleveren?
Waarom? Dat gebeurt toch wel vaker? Er moet niet teveel veranderen natuurlijk, maar veel boeken hebben meerdere drukken waarbinnen ook we eens iets verandert. Ook lopen er wel eens uitgeefcontracten af, waarna hetzelfde boek bij een andere uitgever (na nieuwe eindredactie) opnieuw wordt uitgegeven.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mmm. Ja, als je het zo zegt ;) Misschien zelfs wel beter dan met een andere titel, dan denken mensen misschien dat ze een nieuw boek hebben en blijkt het oude inhoud te zijn.