Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe volwassen zijn 14 jarigen eigenlijk?

Hoi, ik ben al lang bezig met het schrijven van een verhaal vanuit de belevingswereld van een 14-jarige. Nu merkte iemand op dat mijn 14 jarige hoofdpersoon tamelijk volwassen is en zij vond dat 14 jarigen nog best kinderlijk waren. Mijn eigen ervaring is anders. Mijn partner werkt op een school met 14 en 15 jarigen en als ik met hen praat vind ik dat je toch ook wel behoorlijk volwassen gesprekken kan voeren. De opmerking kwam n.a.v. het volgende fragmentje dat ik schreef: “Is Wolf eigenlijk een beroeps crossmoter rijder, of zoiets?” “Nou hij handelt in onderdelen en doet reparaties en zo. Maar hij rijdt ook veel wedstrijden. Beetje shady af en toe.” legde ik uit. Ik wees naar mijn Yamaha. “Dat is mijn moter.” “Jij hebt óók een móter? Wow Frank, jij zit echt volkomen vol verrassingen!” “Ik heb allang niet meer gereden. Het is maar een oude hoor. Die van Wolf is groter” “Je bedoelt zijn moter" flapte Frederike er met lachende ogen uit. Ik grinnikte. (De jongen en zijn vriendinnetje Frederike staan in een schuur met motoren.) Wat is jullie ervaring? Ik hoef geen beoordeling over het stukje tekst maar vraag me af of ik qua niveau te hoog of te laag zit.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat ik vreemd vind is dat een 14-jarige een motor heeft. Misschien begrijp ik het stukje tekst niet, kan best. Qua taalgebruik lijkt het me niet vreemd. 14-jarigen kunnen zowel volwassen als kinderlijke uitspraken doen. Schrijf je expres moter in plaats van motor? Zelfs 14-jarigen weten wel dat zo'n ding een motor heet. Ook jongeren wel.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moter = motor :D ja dat is een slechte gewoonte van me om steeds 'moter' te schrijven. Het moet motor zijn hoor! Er zijn verschillende maten crossmotoren overigens.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sommige 14-jarige zijn vrij kinderlijk maar je hebt er ook die al heel volwassen zijn. Dat kan al komen door bijv: opvoeding, levenservaring, sociale contacten. Daarom denk ik dat jij zelf het beste kan bepalen hoe jou 14- jarige is. Persoonlijk denk ik dat dit stukje heel goed kan passen bij die leeftijd. groetjes

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mamame heeft gelijk. Toen ik 14 was, zaten er in de klas ook zowel kinderlijke als volwassen-achtige 14-jarigen :nod:

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken 20-jarigen die zich zeer onvolwassen gedragen. Het hangt inderdaad af van de opvoeding, de sociale omgeving, het karakter en de omgeving zelf (stad/platteland), maar de meeste 14-jarigen zijn volwassener dan men zomaar aanneemt. Dat kan je al merken als je vrijuit met hen praat op school. Het gedrag is variabel, met name of ze zich alleen, met twee of in groep bevinden. Bij oma op bezoek zijn het engeltjes, maar in groep worden het meestal bengeltjes: ruw, spontaan, onbezonnen, haantjesgedrag. Alleen op hun kamer zijn het dikwijls eenzame, emotionele, onzekere denkertjes. Tip: doe eens wat veldwerk: stap bijvoorbeeld 's morgens op een bus vol schoolkinderen en spits je oren... Of blader wat door blogs en fora. Rode oortjes gegarandeerd. PS: er scheuren hier af en toe 12/13-jarige machootjes op een ouwe motor door de velden, dus jouw motorverhaal is best aannemelijk.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Veertienjarigen zijn net mensen. Sommige zijn nog heel kinderlijk, bij volwassenen zou je zeggen naief, andere zijn door de wol geverfd. Toen ik 14 was, las ik allang geen kinderboeken meer. Op een aantal andere gebieden bleef ik nog lang naief. Sindsdien heb ik een boel veertienjarigen zien langskomen. Binnen die groep heb je ook weer verschillende doelgroepen, net zoals je bij volwassenen doelgroepen hebt op grond van andere criteria dan leeftijd. Op school worden ze gesorteerd op leervermogen. Dat heeft veel te maken met taalvaardigheid. Er is, qua taalvaardigheid, een wereld van verschil tussen een veertienjarige op het laagste VMBO-niveau en eentje van het VWO, of zelfs uit het begaafdenklasje. Daarom denk ik dat je deze vraag alleen goed kunt beantwoorden, als je je doelgroep nauwkeuriger definieert.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is gewoon een lastige leeftijd. Zoals al meer gezegd is, is iedereen anders en op bepaalde vlakken al volwassen. Taalgebruik, hobby's. Het feit dat het gesprek over motors gaat, doet denken aan 16+ers.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet. Veertienjarige zijn niet volwassen, maar sommige denken dat ze het wel zijn en komen dus heel wijs over. De tekst is wel te doen, maar tekstueel is er wel nog e.e.a. op aan te merken. kan iets logischer geschreven worden naar mijn mening. xsg, succes!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als veertienjarige een crossmotor hebben kan zeker, vooral op het platteland zie je dit regelmatig. Veertienjarigen die al met iemand naar bed geweest zijn komen ook veel voor, vaak omdat de vriendjes veel ouder zijn. In dat geval zal die persoon ook ouder taalgebruik en gedrag hebben. Of dit wenselijk is in een boek weet ik niet, de doelgroep zal er in elk geval van smullen zeker als ze zelf nog niet zo ver zijn.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind mjn zoon van tien al zo volwassen praten af en toe. Dan zeg ik tegen hem: "Zeg old wief waar bemoei jij je toch mee." Of als hij weer iets zegt waarvan ik denk: waar haalt hij dat nou vandaan? "Wat een wijze woorden zeg, hoe oud ben jij? Tachtig? :unibrow: " En dan moeten we samen heel hard lachen. Wat ik eigenlijk bedoel is: Elk kind is anders en volgens mij bestaat er niet echt zo iets als geestelijke leeftijd, als je begrijpt wat ik bedoel. En volgens mj zijn veertienjarigen toch al best kleine volwassenen hoor! Ik bedoel, ze weten alles over de bloemetjes en de bijtjes, ze gaan al naar de middelbare school en ze zitten meestal rond die leeftijd al in de pubertijd. Ze voelen zichzelf ook niet meer kind. En ik zie er niks verkeerds aan hoor Qua taalgebruik in je stukje tekst.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmm, ik ben nu zelf 14 en hoor mijzelf af en toe woorden uitspreken waarvan ik denk; hoe kom ik eraan? :p Al heb ik heel veel leeservaring en ik denk dat zoiets ook een rol speelt. Of het boek wat je leest je 5e boek is of je ontelbaarste boek. Al klinkt het gek, van boeken lezen leer je eigenlijk heel goed nederlands taalgebruik. Ik denk niet dat dit te volwassen geschreven is voor de leeftijd, al kan ik het niet echt zeggen omdat het vooral eigen mening is. En het verleden van de desbetreffende persoon is natuurlijk ook belangrijk. Succes!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zie hier een ervaringsdeskundige :nod: Ik heb Nederlandse woorden ook geleerd door lezen.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met de vorige twee sprekers eens. Daar komt dan nog bij dat het sekse verschil ook een rol speelt. in het algemeen zijn meisjes van 14 rijper en volwassenenr dan de meeste jongens van die leeftijd. ik denk dat het een goed niveau is voor de doelgroep 14-jarigen, het kan zelfs nog wel iets volwassener, zeker als het meisje aan het woord is. maar die jongens van 14-15 met een crossmotor? Een oude Puch, Zündapp of Yamaha kan ik me wel voorstellen op een weiland of akker, dat zijn brommers, maar een echte motor?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het hangt er inderdaad ook (deels) van af of iemand nou VMBO of Gymnasium doet. Toen ik 14 was dachten mensen dat ik 16/17 was door mijn taalgebruik. Zelf zou ik een scooter of brommer geloofwaardiger vinden aangezien je voor een motor minstens 18 moet zijn maar ik weet niet hoe dat er op het platteland aan toe gaat. Ik vind de personen trouwens heel normaal praten, niet per se volwassen en 14-jarigen kunnen wel hele zinnen formuleren. Je zou ze misschien in "jongeren"taal kunnen laten praten maar dat hangt ook heel erg af van de persoon.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het motorrijden is ook geen groot onderdeel van het verhaal. De hoofdpersoon heeft de motor van zijn oudere broer gekregen maar hij doet er eigenlijk niets mee. Toen ik van de week mijn partner op ging halen bij de school waar zij werkt raakte ik in gesprek met een aantal leerlingen. Dit is dan wel een ander land maar ik had toch een vrij normaal gesprek en dat waren grade 9 students, rond de 14/15. Misschien dat je op je 14e nog niet emotioneel zo ontwikkeld bent maar ik geloof zeker dat afhankelijk van een aantal factoren 14 en 15 jarigen gewone normale gesprekken voeren. Maar goed, dit neemt niet weg dat ik de reacties erg waardeer!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind je fragment prima op maat, ik vind 14 jarigen over het algemeen heel volwassen. Prettig om mee te praten ook. Als plattelandsdame kan ik wel zeggen dat er enorm veel wordt geknutseld aan brommers en aan crossauto´s. En als de uitdaging daar vanaf is, dan is er altijd nog wel iemand te vinden met een oude motor. Dus ja hoor. Volstrekt onverantwoordelijk natuurlijk, die krengen gaan er met je vandoor op de grasgrond, veel te veel vermogen, maar nu spreek ik als moeder. Toen ik zelf zo oud was zag ik het gevaar van die motoren helemaal niet in. Al crosste ik er niet zelf op, ik ging er wel vlakbij staan. Misschien is dat het grootste verschil tussen 14 en 38; je vermogen om meer risico´s te nemen, dankzij je onvermogen om alle gevolgen te kunnen overzien.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik denk niet dat een vierteenjarige "volkomen" zegt. ik denk dat een veertienjarige eerder "helemaal" zegt. dan loopt de zin ook iets soepeler. verder vind ik je stukje goed geschreven. niet te volwassen ofzo. veertienjarigen zijn geen kleine kinderen meer en kunnen soms net zo praten als volwassen.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is precies volwassen. Tegenwoordig kunnen zelfs 11 jarigen volwassen reageren. Zij voelen zich bij horen in allerlei discussies omdat op TV of Internet zo over gesproken wordt. Maar een echte volwassen word je niet door een keer op TV iets over gehoord te hebben of enkele keren op Internet te hebben gelezen. Een veertien jarige kan wel door de vergelijking van appel en peren qua vorm en kleur het verschil geven maar inhoudelijk weten zij niets erover. Je bent niet volwassen maar je groeit tot volwassene Ieder kent het gesprek op het schoolplein:"..mijn dochter kan heel volwassen zelf brood beleggen hoor, zij is pas 8".

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat er niet om hoe ze praten, maar om wat ze belangrijk vinden, hoe ze reageren, waar hun emoties zitten. Mijn dochter van 14 kan uitstekend college geschiedenis en politiek geven, maar bij een bedscene op tv duikt ze weg. Ook vinden ze het erg belangrijk zichzelf te zijn en hebben totaal niet door dat al die andere meiden op precies dezelfde manier zichzelf zijn, met dezelfde kleren, interesses en make-up. Een heel kleine afwijking van de norm wordt door haar en haar vriendinnen als groot ervaren.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Precies wat ik ook merk aan mijn eigen 14-jarige, Margriet! Je kon mijn dochter hebben... Wat mij soms verbaast is hoe goed die meiden van 14 weten wat ze willen in de toekomst. Dat had ik op die leeftijd helemaal nog niet. En heel lief: de ene dag heel volwassen en zorgzaam en de volgende weer lekker tegen mama aan kruipen omdat ze ruzie heeft gehad op school. De ene dag onderuit op de bank en geen stap te veel willen zetten en de volgende als een ware keukenprinses een maaltijd in elkaar draaien voor haar en haar zusje omdat wij uit eten gaan. Vind het een fantastische leeftijd: 14.