Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

heel erg onzeker

Hallo, Ik ben hier nieuw op het forum. Ik heb al heel veel onderwerpen gelezen en nog niet echt hetzelfde gezien als waar ik mee zit. Ik heb mijn manuscript naar een (groote) uitgeverij gestuur. Ze hebben mij na drie weken voor een gesprek uitgenodigd. Ik ben op het gesprek geweest en daar vertelden ze mij dat ze wel iets in mijn boek zagen, maar dat het nu niet in staat was om zo uitgegeven te worden. Ik moest er nog wel wat aan veranderen. Ik heb veel tips gekregen en heb mijn manuscript veranderd. Nadat ik mijn verbeterde manuscript had opgestuurd kreeg ik geen antwoord meer. Ik kreeg zelfs geen ontvangstbevestiging. Ik dacht, ik laat ze even met rust, ze zullen wel heel druk zijn. Ongeveer een maand nadat ik mijn verbeterde manuscript had opgestuurd heb ik eens gemaild met de vraag of ze mijn verbeterde manuscript al hadden gelezen. Ook hier kreeg ik totaal geen reactie op. Ik heb er weer drie weken overheen laten gaan en toen maar eens een keer gebeld. Ze zeiden mij dat ze heel druk waren en dat ik over een maand maar eens een herinnerings mail moest sturen. Dat heb ik een maand later gedaan en alweer geen reactie. ( ook niet van: we zijn er nog niet aan toegekomen of we zijn er mee bezig. Nee helemaal niks.) Ik heb nog weer eens drie weken gewacht en uiteindelijk een mail gestuurd met daarin de vraag: of ze het nou hadden bekeken en dat ik toch graag wel eens een antwoord zou hebben. Vrijwel direct kreeg ik een, tja hoe zal ik het formuleren? Boze email? E-mail waarvan je kon aflezen dat ze mijn mail totaal niet op prijs hadden gesteld. In die mail stond: dat ik niet de enige was waar ze mee bezig zijn, dat mijn manuscript bij de redactie ligt en dat ze hem lezen zodra ze er tijd voor hebben. Als ik niet kan wachten, moet ik maar naar een andere uitgeverij stappen. Wat moet ik hier nu van denken? Ik ben nu heel erg onzeker. Betekend dit nu dat ze geen interesse meer hebben? Had ik die mail beter niet kunnen sturen en nog weken en misschien zelfs maanden moeten wachten? Ik durf ze nu niet meer te mailen. En ik word gek van de onzekerheid. Zal ik het dan inderdaad beter naar een ander toesturen? Of kan ik beter wachten? Deze uitgeverij is trouwens de enige waar ik het manuscript naar toe had gestuurd. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik was in al die maanden dat ik heb gewacht alweer bezig met een nieuw verhaal en ben nu helemaal gedemotiveerd. Ik zit nu helemaal vast als ik schrijf, omdat ik zo ongelofelijk zenuwachtig en onzeker ben. Ik hoop dat er iemand is de mij advies kan geven. Misschien is er zelfs wel iemand die dit ook heeft meegemaakt. In ieder geval bedankt,

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me je onzekerheid goed voorstellen, gizmo. Het is natuurlijk hartstikke positief dat je op gesprek geweest bent. Dat doen ze niet als ze er niet echt potentie in zien. Wat ik niet helemaal meekrijg, is of je degene benaderd hebt die je toen gesproken hebt of dat je in het algemeen gemaild hebt? Het lijkt me dat je gesprekspartner van toen je toch te woord zal willen staan omdat je op zijn/haar aanwijzingen bent gaan herschrijven?

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb juist alleen maar met de gesprekspartner van toen gecommuniceerd. Ik vind het echt wel raar. Ik had toch op zijn minst een bevestigingsmail of zoiets dergelijks verwacht. Maar nee helemaal niks! Aan de ene kant begrijp ik heel goed dat ze het druk heeft, maar aan de andere kant vind ik ook dat ze mij heus wel even een mailtje had kunnen sturen nadat ik mijn verbeterde manuscript had opgestuurd, of na de eerste keer dat ik haar gemaild had om te vragen of ze het al had gelezen. Ik zat al die maanden met kriebels in mijn buik te wachten op een antwoord en ik werd elke week, hoe langer hoe meer, onzekerder doordat ik totaal geen reactie kreeg. Ik weet nu echt niet meer wat ik ervan moet denken. En nu ben ik bang dat ik mijn kans verprutst heb door die mail te sturen. Maar aan de andere kant vind ik het ook niet meer dan normaal dat ik graag een antwoord wil hebben. Heel erg tegenstrijdige gevoelens dus. En ik had echt het gevoel tijdens het gesprek dat het allemaal wel goed zat. Ze heeft zelfs gezegd dat ze kon zien dat ik talent heb en dat ik een heel mooie schrijfstijl heb. Dat mjn verhaal heel lekker leest. Dat is toch allemaal positief? En nu voel ik me zo rot en denk ik dat ik het niet goed heb gedaan, dat mijn verbeterde versie niet goed genoeg is etc. etc. Ik word echt gek van die onzekerheid. En het gaat er echt niet om dat ik niet kan wachten hoor. Als ik nou gewoon een mailtje had gekregen waarin stond dat het ontvangen was en dat het nog wel een paar maanden kon duren voordat ik antwoord kreeg, dan was ik al gerustgesteld geweest.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon ook naar andere uitgeverijen sturen. Je laat nu alles van die ene traaaaage uitgeverij afhangen. Vergroot je kansen en stuur je manu naar drie, vier andere uitgeverijen.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, wat Lance zegt. Naar andere uitgeverijen sturen, ondertussen lekker doorschrijven aan je nieuwe manuscript en die mevrouw een kort, vriendelijk mailtje sturen waarin je aangeeft dat je haar reactie afwacht. Als ze zo positief was, zou ik er niet direct van uitgaan dat ze niet met je verder wil, maar dat ze het inderdaad heel erg druk heeft. En mocht je van een andere uitgever ook een positief bericht krijgen, dan kom je alleen maar sterker te staan. Succes!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het zeker weer gaan versturen naar andere uitgevers. Mocht je dan toch nog iets horen dan kun je altijd nog kiezen wat je doet. Wel super lullig als het zo gaat, ik kan me je onzekerheid levendig voorstellen. Sterkte en laat je niet te gek maken, blijkbaar heb je iets goeds in handen en moet je erin blijven geloven dat je een uitgever vindt.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vervelend dat je zo'n boze mail krijgt, ze hadden ook gewoon meteen duidelijk kunnen maken dat het wel enige tijd kan duren. Ik heb zelf een dik jaar moeten wachten op een definitief ja na een eerste kennismakingsgesprek. Wel heb ik op een gegeven moment aangegeven dat ik mijn ms ook naar andere uitgevers opstuurde omdat het zo lang duurde. Daar hadden ze begrip voor. Maar gisteren kreeg ik toch het verlossende woord. Dat het lang duurt is op zich dus niet vreemd. Zo'n boze mail wel. Maar ja, wie weet wat er gaande is. Misschien zitten ze midden in een reorganisatie en moet betreffende persoon er wellicht uit. Ik verzin maar even wat :\\ Succes met wachten, dan wel rondsturen van je ms. En die onzekerheid is heel herkenbaar, ik heb menig dipje gehad tijdens al dat wachten. Als schrijver ben je dan toch erg machteloos.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is normaal dat het een tijd duurt, de meeste uitgevers hebben het druk. Voordat je een reactie krijgt en een boek echt klaar is, uitgegeven wordt en op de markt komt, moet je in termen van maanden tot jaren denken, zeker als je debutant bent (ik neem tenminste aan dat je dat bent). Het kan ook meespelen dat de uitgeverij groot is en dat de werkdruk voor de mensen daar hoog is (en ze dus ook prikkelbaarder zijn). Verder is het meestal niet echt persoonlijk bedoeld, je bent gewoon één van de velen, zeker als je nog niet bij een uitgever binnen bent. Met deze dingen in je achterhoofd, kun je het misschien wat beter relativeren. Het is natuurlijk al hartstikke mooi dat je in de eerste instantie een goede reactie en een gesprek hebt gekregen. En dat zo snel (de gemiddelde wachttijd bij een uitgeverij is minimaal 2 of 3 maanden!). Dat zal zeker iets zeggen over de kwaliteit van je werk, want de meeste mensen die een manuscript insturen krijgen een afwijzing. Neemt niet weg dat een persoon natuurlijk best wat aardiger/normaal kan reageren als je hem/haar iets vraagt, zeker na herhaaldelijke mails. Als het je echt dwarszit, zou je nog kunnen overwegen om een rustige, eerlijke mail of brief te sturen of gewoon even te bellen om de boel op te klaren? En in de tussentijd je manuscript naar andere uitgevers sturen zoals eerder werd gezegd. Hoe mensen zich ook tegen je gedragen, trek het je niet persoonlijk aan en laat je niet kisten! Gewoon lekker verder gaan met je werk, dat is het belangrijkste.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even off topic: Wat een goed bericht, Favake, gefeliciteerd! Zo'n bericht toont weer aan dat het meestal allemaal niet zo snel gaat. En wat Judy zegt, hun eerste reactie was erg snel, dus hoopgevend.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eén ding weet ik wel, je moet juist heel erg trots op jezelf zijn dat je op gesprek bent geweest. Een hoop van ons kunnen dat niet na vertellen. Met mij zijn er vele die wel 5 á 6 afwijzingen van verschillende uitgeverijen hebben gekregen, met hierin de tekst: 'Je past niet in ons fonds', vermeld. Zorg dat je lekker gemotiveerd blijft, stuur het manuscript idd naar meerdere uitgeverijen op en begin lekker aan je nieuwe verhaal. Als het je tijd is, komt het vanzelf goed. Succes!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, wat Favake zegt, herken ik ook! Bij m'n eerste (prenten)boek heeft het lang geduurd voor ik een uitgever vond, ik heb veel afwijzingen gehad. En toen ik er één vond die het wel zag zitten, een goede, bekende uitgeverij ook nog, heeft het een jaar geduurd voor ik het officiële ja-woord kreeg. Na herhaaldelijk mailen van mijn kant (al reageerde mijn contactpersoon een stuk aardiger). Ze hadden het gewoon heel erg druk, er lagen letterlijk stapels werk bij hun op het bureau (en die liggen er nog steeds). Het was niets persoonlijks. Nou ja, en nog steeds is het voor mij met nieuwe manuscripten altijd afwachten geblazen. Willen ze het uitgeven of niet? En zoniet, welke uitgever dan wel? En als ze geïnteresseerd zijn, wanneer dan écht, officieel? In de tussentijd maar door blijven schrijven en niet mijn plezier verliezen. Kortom: geduld hoort bij het vak van schrijver, en (het overwinnen van) onzekerheid ook.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eén ding weet ik wel, je moet juist heel erg trots op jezelf zijn dat je op gesprek bent geweest. Een hoop van ons kunnen dat niet na vertellen. Met mij zijn er vele die wel 5 á 6 afwijzingen van verschillende uitgeverijen hebben gekregen, met hierin de tekst: 'Je past niet in ons fonds', vermeld.
Maar 6 afwijzingen? Na 100 ben ik zelf de tel kwijtgeraakt :D :D :D

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk, het opbrengen van geduld en de knagende onzekerheid horen bij het vak van schrijver. Maar aan de andere kant wil je je ook welkom voelen. Je wilt je veilig weten binnen een uitgeverij. Want als je je welkom en veilig voelt, krijgt je creativiteit de ruimte. Als je van een uitgeverij het gevoel bent dat je gewoon een van de velen bent, zou ik me persoonlijk afvragen of ik wel in die stal wil zijn. Ik schrijf voor twee uitgeverijen en beide uitgeverijen ervaar ik als een warm nest. Ik weet dat de mensen die daar werken, blij zijn met wat ik doe. Zou het anders zijn, dan zou ik er gewoon niet kunnen aarden.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wilde vragen of je jezelf wel wilt verbinden aan een uitgeverij waarbij je contactpersoon zo bot reageert, maar Helga was me al voor :) . Schrijven, redigeren, uitgeven: het zijn kwetsbare processen omdat er gesleuteld wordt aan jouw creatieve uiting. Je moet vertrouwen kunnen hebben in de uitgever, en zéker in de redacteur die je gaat begeleiden. Natuurlijk is het geweldig dat er interesse is getoond, maar als de "nazorg" zo bagger is, dan zou ik me nog wel even achter de oren krabben en me afvragen of de drang tot publiceren, zo'n behandeling waard is. Want natuurlijk hebben ze het druk, en al die redenen meer, maar ik vind dat toch geen excuus om op een dergelijke manier te communiceren. Als het eerste manuscript dat je had ingediend die uitgever beviel, is het niet onrealistisch om te vermoeden dat het ook bij andere uitgeverijen interesse op zal wekken. Je onzekerheid vind ik volkomen logisch, maar als ik jou was, zou ik me daar overheen zetten en twee dingen doen: 1: die contactpersoon laten weten dat je van deze gang van zaken niet gediend bent en niet begrijpt waarom een prettig verlopen gesprek, zo'n afstandelijk vervolg heeft gekregen. 2: je manuscript (als je het zelf beter vindt, de tweede versie) opsturen naar meerdere uitgeverijen. Succes!

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle reacties. Er is inderdaad nog nooit iets uitgegeven van mij. Ik heb al wel een keer eerder een ander verhaal geschreven en dat naar een uitgever gestuurd( een andere als deze) en ik kreeg toen ook het bekende (het past niet in ons fonds) antwoord terug gestuurd. Ik heb toen een tijdje niks meer geschreven. Maar na een paar weken begon het weer te kriebelen en ben toen aan mijn verhaal(die dus nu bij die betreffende uitgeverij ligt) begonnen. Ik heb die uitgeverij toen uitgekozen, omdat je daar de manuscripts naar toe kon mailen. En omdat ik dacht: wat niet baat, dat niet schaadt. Een druk op de knop en mijn manuscript was verzonden. Ik had helemaal niet verwacht dat ze mij voor een gesprek zouden uitnodigen. En juist door dat gesprek ben ik echt serieus gaan schrijven. Ik ben bijna klaar met mijn nieuwe manuscript, maar had er dus na haar antwoord helemaal geen zin meer aan om verder te schrijven. Maar door jullie antwoorden heb ik toch weer zin gekregen om door te zetten. Uit jullie antwoorden blijkt dat jullie ook maanden en maanden lang hebben gewacht en talloze afwijzingen hebben gehad. Iets wat dus kennelijk heel normaal is in het uitgeverij gebeuren. Alleen weet ik nu niet of ik het nu wel of niet naar die uitgeverij moet sturen. Een paar vrienden van mij(die overigens niet in het schrijfwereldje zitten) hebben mij geadviseerd om daar mee te wachten totdat ik antwoord krijg op het eerste manuscript. Nu ben ik wel heel nieuwsgierig naar jullie reactie, omdat jullie wel in dat wereldje zitten en hier dus veel meer ervaring mee hebben als mij. Ik ga in ieder geval naar aanleidng van jullie advies mijn manuscript toch naar wat andere uitgevers sturen.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Och, Gizmo, ik heb een la vol afwijzingen. Breek me de bek niet open. Wat ik proef uit verschillende posts van jou is dat jouw zin om te schrijven afhankelijk is van reacties van buitenaf. Maar je bent zo als een schip op de golven. Voert de stroming jou zuidwaarts, dan ga je naar het Zuiden. Voert de stroming jou noordwaarts, dan ga je naar het Noorden. Eigenlijk denk ik dat je een betere kapitein bent als je zelf je koers bepaalt. Wat doet een schrijver? Die schrijft, onafhankelijk van de buitenwereld. Je moet voor jezelf alleen de vraag beantwoorden of je een schrijver bent.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eén ding weet ik wel, je moet juist heel erg trots op jezelf zijn dat je op gesprek bent geweest. Een hoop van ons kunnen dat niet na vertellen. Met mij zijn er vele die wel 5 á 6 afwijzingen van verschillende uitgeverijen hebben gekregen, met hierin de tekst: 'Je past niet in ons fonds', vermeld.
Maar 6 afwijzingen? Na 100 ben ik zelf de tel kwijtgeraakt :D :D :D
Ik ben een zeer optimistisch persoon :nod: . Laat ik het zo zeggen: na 6 afwijzingen bij traditionele uitgeverijen heb ik het boek bij een POD uitgeverij laten uitbrengen en ik moet zeggen dat ik daar tot nu toe nog geen spijt van heb. Want mijn bedoeling was om verkocht te worden bij erkende boekhandels en dat is precies de plek waar ik vanaf volgende week kom te liggen. Kortom: altijd positief, maar wel realistisch blijven. En de kostbare tijd in het leven besteed ik liever aan het schrijven van verhalen dan me druk maken over uitgeverijen. ;)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Zoals iedereen zegt: stuur het naar andere uitgeverijen. Ik vind het mailtje van de uitgever ronduit onbeschoft. Je hoeft je echt niet schuldig te voelen omdat je gevraagd hebt hoe het zit en of het al gelezen is. Je zult heus de enige niet zijn die dit doet. (Ik heb het ook gedaan) Als ze je verbeterde versie niet goed vinden hadden ze wel kunnen zeggen wat er verbeterd moet worden. En dat nieuwe manuscript? Dat zou ik sowieso niet naar hen opsturen. Het leven van een schrijver is hard, Gizmo. Maar... niet opgeven. Afwijzingen horen erbij.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterkte en inderdaad, stuur het lekker door naar andere uitgevers, zou ik zeggen. Als zij je werk zien zitten, zijn er vast meer die dat vinden....aan jou de keus.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zie het gesprek als een positieve opsteker, je bent tenslotte opgevallen, en voor de rest: doen wat Ing zegt. Aangeven dat je die mail niet goed begrijpt en tegelijkertijd andere uitgevers gaan proberen. Veel succes!

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Boze mail? Wat arrogant. Net alsof ze het tegen hun kind van vijf hebben. Ik zou het niet accepteren en meerdere uitgevers benaderen. Dit soort zaken zijn gewoon onprofessioneel. Heel veel succes en vooral doorgaan!

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grote uitgeverijen lijden aan het ivoren-toren-syndroom: ze kunnen kiezen uit vele inzendingen en prefereren wat hen het meest gaat opbrengen. Bij boeken en films gaat het immers niet langer om cultuur of kwaliteit, maar om centen en budgetten. Harde realiteit. Een lullige televisiekok, die een boek voorstelt (dat-ie waarschijnlijk niet eens zelf geschreven heeft) krijgt voorrang omdat daar een opbrengst van 100.000 exemplaren aan vasthangt. Maar: geef de moed niet op! Stuur je manu naar andere uitgeverijen. Mocht je ooit een gevierd schrijver/schrijfster worden, dan kan je alsnog wraak nemen.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Amai, dat is ronduit schandalig van die uitgeverij! Veel succes nog en geef de moed niet op!

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Och, Gizmo, ik heb een la vol afwijzingen. Breek me de bek niet open. Wat ik proef uit verschillende posts van jou is dat jouw zin om te schrijven afhankelijk is van reacties van buitenaf. Maar je bent zo als een schip op de golven. Voert de stroming jou zuidwaarts, dan ga je naar het Zuiden. Voert de stroming jou noordwaarts, dan ga je naar het Noorden. Eigenlijk denk ik dat je een betere kapitein bent als je zelf je koers bepaalt. Wat doet een schrijver? Die schrijft, onafhankelijk van de buitenwereld. Je moet voor jezelf alleen de vraag beantwoorden of je een schrijver bent.
Weet je wat Helga! Je hebt de spijker op de kop geslagen. Zo is het precies. Ook toen ik mijn manuscript aan het verbeteren was, dacht ik alleen maar aan wat zij voor advies had gegeven en wat er volgens haar geschrapt moest worden in mijn tekst. Ik schreef op een gegeven moment alleen naar haar hand: zou zij dit wel goed vinden? Is dit niet een beetje te overdreven?, zou zij dit wel grappig vinden? En opeens dacht ik bijmezelf. Waar ben ik in godsnaam mee bezg?????? Dit is mijn verhaal en nu verander ik het voor haar. Zo is het niet meer van mij! Dit wil ik niet! En toen heb ik alleen maar dingen veranderd waar ik het zelf ook mee eens was. En de dingen waar ik zeer tevreden over was en zij niet zo, heb ik toch laten staan. Niemand heeft dezelfde smaak. Niet iedereen kan lachen om dezelfde humor, snap je! Iets wat zij niet grappig vind, kan een ander natuurlijk wel grappig vinden. Ik moet zeggen dat ik ook wel veel aan haar advies heb gehad hoor! En ik ben zeer tevreden met het eindresultaat. Het is natuurlijk ook dankzij haar tips en advies dat het nu een beter geheel is. Maar zoals Helga schreef: Je bent een betere kapitein als je zelf je eigen koers bepaalt! En ik ben de beste kapitein op mijn schip. Ik ben een schrijver! En daar ben ik trots op! :D

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Succes Gizmo. Als beginnend schrijver is het toch wel triest om te lezen hoe de wereld van de uitgeverijen in elkaar zit. Niet dat het allemaal slecht is, maar zo chaotisch en we zijn zooooo afhankelijk, terwijl wij eigenlijk het beginpunt van het harde werk zijn. Ik vraag me af of het ook in Nederland wellicht beter zou werken met agenten zoals in de UK en USA. De schrijver kan dan al zijn/haar energie steken in schrijven, de uitgever in uitgeven en de agent legt de link tussen beide. Daar zijn vast al discussies over geweest hier. Ik ga even zoeken.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blessed be Ceridwen, ik heb gisteren pagina na pagina Sebes over gelezen :-) Mijn conclusie: we hebben meer LA's in Nederland nodig, dan kunnen we pas goed zien of het wel/niet werkt. Dank!