Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een deel van je verhaal opsturen...?

Ik ben al een tijdje "meelezer" op dit forum en ergens stond dat sommige schrijvers ook een aantal hoofdstukken van hun verhaal naar een uitgever sturen. In de hoop dat de uitgever dan om meer vraagt. Zoals ik al zei ik woon niet in Nederland en een aantal hoofdstukken opsturen komt hier best vaak voor hoor ik. Maar ik schrijf in het Nederlands. Wanneer stuur je een aantal hoofdstukken op naar een uitgever? Of is het beter om dat helemaal niet te doen?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
(waarom is hier geen apart onderdeeltje voor eigenlijk?)
Dat is er wel, maar dat had je al gevonden zie ik :) Heb je voorstelstukje even bij je vraag weggehaald

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Vorig jaar was ik bij Walhalla (feest aan het eind van de boekenweest, georganiseerd door NightWriters) en daar zaten twee uitgevers en Paul Sebes. De uitgevers merkten de trend op dat steeds meer mensen fragmenten tekst instuurden. Kluun adviseert ook om dit te doen op zijn website, zijn eigen uitgever echter is er op tegen. Zelf heb ik besloten mijn manuscripten nog even niet ongevraagd op te sturen. Ik probeer mijzelf in de schijnwerpers te schrijven door aan wedstrijden mee te doen. Het winnen van schrijfwedstrijden staat leuk op je schrijfcv en het komt voor dat uitgevers contact opnemen met een winnaar van zo'n wedstrijd.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, als je dat doet - een paar hoofdstukken opsturen - pak je dan brutaalweg de eerste vijf hoofdstukken van je eerste schrijfsel, dus de onverbeterde versie of ga je die vijf of zes hoofdstukken ook nog eens fijnpolijsten? Ik vraag dat omdat ik later in het verhaal erachter kom dat ik in het begin iemand een wasmachine had moeten laten winnen, of iets dergelijks. Of zouden ze zich daar niet zo dik over maken, zo'n wasmachine meer of minder....? Leanne

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Afterhoursclinic, meestal staat er op de site wel of uitgevers hele manuscripten willen. Als dat er niet staat, kun je het altijd proberen met een aantal hoofdstukken. Echter, die moeten al wel perfect zijn. Je moet je hele manuscript af hebben, zo goed als je kunt en dan pas opsturen. Als de schrijver al niet zijn of haar uiterste best doet op een verhaal, waarom zou een uitgever er dan energie in steken?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat de anderen al zeggen: sowieso eerst optimaliseren en dan pas richting uitgever. Je kunt er voor kiezen om een synopsis en enkele hoofdstukken op te sturen. Dat hoeven niet per se de beginhoofdstukken te zijn, je kunt ook uit het begin, midden en eind fragmenten nemen zodat ze zich een beter beeld kunnen vormen van het verloop en de stijl gedurende het verhaal.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik ben er benieuwd naar wat voor jezelf een reden zou zijn om een paar hoofdstukken naar een uitgever te sturen, en wat een reden zou zijn om dat te doen met een voltooid manuscript?

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben er benieuwd naar wat voor jezelf een reden zou zijn om een paar hoofdstukken naar een uitgever te sturen, en wat een reden zou zijn om dat te doen met een voltooid manuscript?
Messcherpe vraag... ik ben namelijk al een tijdje bezig met iets waarvan ik zélf denk: ik heb iets goeds. Het is een fossiel dat ik aan het uitborstelen ben. Maar op sommige dagen loop ik helemaal vast, dan kan ik de juiste toon niet vinden of ben ik dat ene gevoel kwijt waar ik al die tijd op gesurfd heb. Dan baal ik ervan en vraag me af of het inderdaad wat is. Dan vraag ik me af of het opsturen van wat ik al heb misschien helpt met motivatie.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mm, interessant. Met deze vraag zat ik zelf ook een beetje. Aan de éne kant lijkt onnodig om je hele manuscript op te sturen aangezien toch maar een heel klein deel wordt gelezen. Daarom zou het misschien juist goed zijn om een uitgever jou een bijzonder goed deel (naar jouw mening dan ;-) ) op te laten sturen zodat je laat zien wat je kunt. Aan de andere kant is dit ook weer minder logisch omdat het toch de bedoeling is dat je boek vanaf de eerste pagina boeit (zo denkt een uitgever, toch?). Ik denk dat je best slechts een paar hoofdstukken kunt opsturen, maar dan moet je er wel voor zorgen dat de uitgever al 'in' het verhaal zit, aangezien je goede hoofdstuk anders veel minder sterk overkomt. Dan is het dus van belang om in de brief die je meestuurt met je script duidelijk uit te leggen hoe het verhaal is gekomen tot de plek waar het nu is: het hoofdstuk dat de uitgever gaat lezen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben er benieuwd naar wat voor jezelf een reden zou zijn om een paar hoofdstukken naar een uitgever te sturen, en wat een reden zou zijn om dat te doen met een voltooid manuscript?
Aangezien de meeste uitgevers niet alles lezen lijkt het me logisch om een paar lukrake hoofdstukken te sturen. Samen met een goede synopsis. Temeer je er vanuit mag gaan dat je dit meerdere malen moet doen voor er een uitgever hapt zou ik dat doen. Een heel manuscript opsturen is dan een kostbare zaak. Ik zou het alleen nooit doen als het verhaal nog niet helemaal af is. Wat moet je als er een hapt en zegt: 'Stuur de rest ook maar.'

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je beter naar andere manieren kunt zoeken om je te motiveren. Je beschrijft hierboven een aantal twijfels waar je mee worstelt. Misschien kun je die eerst onderzoeken en je manuscript afschrijven zodat je weet of je er tevreden over bent. Je kunt beter eerst zelf een antwoord zoeken op je vragen voor je het ms opstuurt.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
@DeEllis: ik heb gehoord dat die dingen gebeuren. Dat betekent dat je eerlijk moet zeggen: 'Ik heb het nog niet af.' Dan zegt een uitgever waarschijnlijk: 'Stuurt u de rest maar als u zover bent.' Als auteur heb je dan misschien de motivatie om er flink aan door te gaan werken. Ik geloof dat Afterhoursclinic die motivatie graag ontvangt. Maar wat als een uitgever op basis van die enkele hoofdstukken de rest níet wil lezen? Komt het boek dan wel af? Of niet? Waar haal je dan de motivatie vandaan?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou sowieso geen uitgever benaderen zonder een voltooid manuscript te bezitten waarover ik zelf honderd procent tevreden ben. Alle mogelijke moeite moet ik gedaan hebben de tekst perfect te krijgen. Wellicht kan ik een uitgever benaderen door slechts enkele hoofdstukken te sturen, als teaser, met daarbij uiteraard een synopsis. Heeft iemand interesse, dan zal vanzelf de vraag volgen of ik het complete ms wil sturen. Of denk ik nu te simpel?