Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat is het juiste moment voor een eigen website?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt om te kijken of mijn vraag al eens aan de orde geweest is. Ik vond enkel draden over het hoe en waarom van een eigen website. Daar was ik niet naar op zoek. Ik heb namelijk voor mezelf al besloten om met een eigen website te beginnen. Mijn vraag is wat daarvoor eigenlijk het meest geschikte moment is. Je kunt natuurlijk stellen dat het niets uitmaakt en je gewoon moet starten als je daar zin in hebt. Dat is me iets te gemakkelijk. Een website moet voor mij zinvol zijn en dat is naar mijn idee alleen zo als je iets op schrijfgebied te melden hebt dat mensen willen lezen en er ook een reële kans bestaat dat meer dan een handjevol mensen dat ook inderdaad doet. De technische kant (Hoe maak ik een mooie en praktisch ingedeelde website? Hoe zorg je dat die hoog in Google komt?) laat ik geheel buiten beschouwing. Daar gaan andere draden al over en gelukkig ken ik een paar superdeskundige mensen die me daar graag bij helpen. Ik wil sowieso niet met een website starten vóórdat ik tenminste één zelfstandige publicatie op mijn naam heb staan. Ik ken voorbeelden van mensen (ik geef géén namen prijs!) die de allereerste keer dat ze een kort verhaal in een wedstrijdbundel of tijdschrift gepubliceerd kregen gelijk een website het levenslicht deden zien waarop ze naast dat complete verhaal zowat elke zin plaatsten die ze ooit schreven, plus al hun schrijfvoornemens voor de komende jaren. Het lijkt me zo dat weinig mensen op zoiets zitten te wachten. Daarmee bekritiseer ik niemand die dat allemaal worst zal wezen en die onbekommerd een website opstart zonder zich over al die lastige vragen het hoofd te breken. Vrijheid blijheid op dat punt! :) Nu even heel concreet. Tot op dit moment zijn er negen verhalen van mij (vijf daarvan in de fantasysfeer) in diverse bundels en in het tijdschrift Pure Fantasy gepubliceerd. Daarnaast komt op 3 december mijn eerste zelfstandige publicatie uit bij Averbode, namelijk in de reeks 'Vlaamse Filmpjes' (jeugdboekjes voor 10-13-jarigen). Mijn gevoel zegt mij dat ik beter af kan wachten of dat geen eendagsvlieg blijkt te zijn en pas een website te beginnen als ik met een tweede (zelfstandige) publicatie het tegendeel bewezen heb. Maar... misschien ben ik met die houding wat al te voorzichtig? Hoe denken jullie daarover? Ik ben vooral nieuwsgierig naar het antwoord van mensen die op ongeveer hetzelfde punt met dezelfde vraag 'worstelden', maar andere opmerkingen/meningen zijn natuurlijk ook welkom. ;)

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
oeps! foutje. Was aan het proberen en deed iets verkeerd, Ik moet me eerst nog voorstellen. Later, als ik wat meer heb rondgekeken!

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, Asdale! Niet zo'n punt van maken! We zetten immers allemaal ergens in de posts wel onze URL's. De ene in zijn onderschrift, de andere weer in zijn profiel. Dat doen we deels ook om te lokken, of het is geen van beide lokken. Ik overwoog ook zoiets te plaatsen tot ik me realiseerde dat het met columns en korte verhaaltjes veel gemakkelijker is dan voor een romanschrijver.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Scorpio Daar maak ik me nog niet zo druk om. Ik ken wat mensen die daar heel goed in zijn en me best willen helpen. De technische kant van de zaak komt dus best wel goed.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Hekate Je hebt gelijk. Die Vlaamse Filmpjes liggen niet in de boekhandel en hebben niet eens een ISBN, omdat ze vrijwel alleen in abonnementsvorm op Vlaamse basisscholen geleverd worden. Ik kan dus best nog even wachten met die website.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Schlimazlnik Ik zie niet veel in een pseudoniem omdat ik tot op heden alles gewoon onder mijn eigen naam publiceerde. Het voordeel van een simpeler naam weegt volgens mij niet echt op tegen de nadelen. Ik geloof wel dat je voor twee valkuilen op moet passen. Aan de ene kant moet je niet bij je eerste zelfstandige publicatie al hoog van de toren gaan blazen, maar met overdreven bescheidenheid kom je ook nergens. Op het punt van die gratis website geef ik je gelijk, tenminste als het om reclame gaat. Als er echter een goede mogelijkheid is om een normale site zonder reclame op te zetten, zal ik dat zeker overwegen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Janheij Dank voor je post! Ik neem noch Asdale, noch Ing iets kwalijk. Ik geloof eigenlijk niet dat Asdale alleen reageerde om haar eigen website te promoten. Ik ga Ing ook niet om haar reactie bekritiseren. Soms vat je de bedoeling van iemand wel eens verkeerd op.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Je kunt een bescheiden website (laten) maken, met wat informatie over jezelf, en een overzicht van je publicaties. Lezers kunnen je dan toch vinden, googlend op je naam, en iets te weten komen over wie je bent. Dan blaas je niet hoog van de toren, maar je bent toch aanwezig. Je kunt naar mijn mening die website de lucht in laten gaan op het moment dat je Vlaamse Filmpje verschijnt - ook al is dat dan een publicatie in abonnementsvorm. Ondertussen werk je waarschijnlijk door aan andere projecten, of misschien doe je iets dat eraan gerelateerd is, bijvoorbeeld een presentatie of een lezing, en dat kun je dan ook vermelden. Dient zich een volgende mijlpaal aan, dan voeg je de informatie daarover toe. Wat foto's erbij en zo langzamerhand bouw je je website uit. Maar je kunt ook wachten tot je een 'groot succes' hebt behaald met je schrijven, en pas dan een website laten maken. Het is maar precies wat jou het meest aanspreekt. Mensen beslissen meestal op hun gevoel en hun eigen timing.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Janheij Dank voor je post! Ik neem noch Asdale, noch Ing iets kwalijk. Ik geloof eigenlijk niet dat Asdale alleen reageerde om haar eigen website te promoten. Ik ga Ing ook niet om haar reactie bekritiseren. Soms vat je de bedoeling van iemand wel eens verkeerd op.
Zo is het Janheij! :)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Thérèse Ik denk dat je het aardig samenvat en dat het ongeveer zo zal gaan. Maar misschien stel ik die website om praktische redenen toch liever tot de zomer uit. Dan ga ik namelijk in de VUT en heb ik een zee van tijd om mijn website ook echt uptodate te houden. En wie weet... is er dan wel een publicatie meer. Je mag daar nooit van uitgaan, maar ik ben wel van nature een optimist. :) Bedankt allemaal voor het meedenken en voor de vele nuttige tips/adviezen. ;)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
En wie weet... is er dan wel een publicatie meer. Je mag daar nooit van uitgaan (...)
Daar moet je juist van uitgaan! Succes! :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een website gemaakt om eigenlijk alle redenen die hier genoemd zijn. Voor die ene lezer die me zoekt, voor het bedrijf waar ik solliciteer, voor de klant die een schrijfopdracht wil plaatsen. Ik wilde oefenen met het maken, onderhouden en kijken wat ik er nu precies mee wil. De kosten zijn minimaal, ik heb alleen een domeinnaam geregistreerd en de site zelf met een gratis programma van google gebouwd. Je kunt er niet veel mee, maar je bent in een avond klaar en vervolgens ben je aanwezig op het internet.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik ga ook eerst maar eens die domeinnaam registreren. Dat kost maar een paar euro. Met het vervolg heb ik nog geen haast (en belangrijker, op het moment ook te weinig tijd). Ik ga in elk geval veel van de adviezen in deze draad straks ter harte nemen! ;)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mijn website heeft me in de loop der jaren zoooo veel opgeleverd! Vaste lezers, schrijfklussen, een boekje en recentelijk contact met mijn uitgever. Ik denk dat je het belang van een site niet kunt overschatten. Maar je moet er niet van uit gaan dat het snel wat oplevert. Ik ben er nu ruim acht jaar mee bezig...

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie het belang van die website echt wel in. Anders had ik deze draad ook niet geopend. Maar ik wil het wel meteen goed doen en wacht daarom even af tot ik er meer tijd voor heb. Ik denk dat een klungelige, slecht bijgehouden website erger is dan helemaal geen website.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik blog al heel lang, al een jaar of zes. Daar ben ik ooit mee begonnen, en op mijn website heeft de weblog dan ook een prominente plaats. Dat heeft veel voordelen. Mensen 'beleefden' het schrijven van Aangeraakt met me mee omdat ik er weleens wat over schreef. Bovendien gebruik ik de blog ook weleens als 'speeltuintje', zoals ik dat noem. Er zijn dingen die ik in mijn weblog bedacht heb, die later in het boek terecht kwamen. Daarnaast genereert een weblog - zoals ik op een ander topic ook al zei - beweging. Je krijgt er bezoekers door, dynamischer dan alleen wanneer mensen via Google op je site komen omdat ze op je naam of boektitel hebben gezocht. Ik vraag me altijd af of een website die alleen informatie geeft over bijvoorbeeld boeken, publicaties en contactgegevens wel heel veel zin heeft, behalve dat je dan vindbaar bent. Ik denk dat je in dat geval dan ook sowieso pas je website moet openen op het moment dat je iets kunt laten zien, zoals een boek. Wil je er wel een blog in opnemen, dan moet je zo snel mogelijk beginnen. Het creëren van een lezerspubliek dat je graag leest kost veel tijd.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Emma F. schreef:
Ik denk dat je in dat geval dan ook sowieso pas je website moet openen op het moment dat je iets kunt laten zien, zoals een boek.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Eigenlijk is voor mij zelfs het criterium dat een tweede boek(je) op komst moet zijn. Als mijn eerste publicatie namelijk een 'toevalstreffer' blijkt te zijn en ik slaag er maar niet in om daar een vervolg aan te geven, dan schiet die website denk ik het doel voorbij. Ik hoop die tweede publicatie ergens in het komende (school)jaar te bereiken. Is dat niet zo, dan stel ik denkelijk die website gewoon nog even uit. Nu heb ik ook wel een stuk of negen verhalen in bundels of tijdschriften gepubliceerd, waarvan een stuk of vijf in het fantastische genre, maar ik heb sterk het idee dat die (zelfs allemaal tesamen) in je schrijvers-CV veel minder gewicht in de schaal leggen dan één enkele zelfstandige publicatie. Ik wil me straks wél goed op die website voorbereid hebben en mijn voordeel doen met de ervaring van anderen. Je verhaal over de voordelen van zo'n weblog spreekt voor mij duidelijke taal. Als ik zo'n weblog ook een prominente plaats op mijn website geef, is het belangrijk om die van het begin af aan goed bij te houden. Dat is voor mij een extra reden om niet al te snel te beginnen. Je hebt gelijk dat het tijd kost om een publiek voor een log te vinden. Dat vind ik echter geen probleem. Die tijd neem ik gewoon. Ik kijk niet op een jaartje meer of minder. ;)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hay, volgens mij heb jij je wel genoeg bewezen om een website te rechtvaardigen. Als je echt niet wilt, dan komt er natuurlijk nog geen website, maar je publicaties zijn géén toevalstreffers. Degenen die je verhalen kennen willen misschien best lezen wat je nog meer hebt gedaan.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank! ;) Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik niet helemaal zo bescheiden ben als ik me af en toe voordoe. :D Mijn allereerste reden om die website nu nog niet op te starten, is heel simpelweg tijdgebrek. Ik wil het wel meteen goed aanpakken en dat kost een investering in tijd. Vanaf de kerstvakantie is dat tijdprobleem waarschijnlijk goeddeels de wereld uit en ga ik langzaam maar zeker de daad bij het woord voegen.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Schli, ik moet zeggen dat je de laatste tijd wel erg complimenteus uit de hoek kunt komen. Leuk! :) Mag ook wel eens gezegd worden, vind ik. @ Hay: Je gaf al aan dat je genoeg mensen kent die je kunnen helpen met de opbouw. In hoeverre wil je dit zelf doen? Ik neem aan dat zij een beter resultaat weg kunnen zetten als je aangeeft hun hulp te kunnen gebruiken. Hoewel het wellicht ook zo kan zijn dat als je zelf eraan begint het nog eerder afhebt (tenzij zij ook al met pensioen zijn..? Maarja, wellicht dat iemand toch de tijd heeft om een basis voor je te doen waarin je kunt rommelen (nog niet online zetten, maar kijken wat voor jou het beste werkt en zo)). Maar ik ben het wel met Schli eens. Je hebt jezelf al echt wel bewezen. Ik kijk uit naar IJstijd (Je hebt me toch niet per ongeluk van de lijst geschrapt, hè? Overigens... Over de lijst gesproken. Kan ik er ook nog drie bij je bestellen in plaats van één? (Voor mijn broertje en die van mijn vriend ook elk één.)) :) Én naar je website ;) Volgens mij zitten er gigantische fouten en veel onzinzinnen tussen. Mijn excuses. Deze slijmbal gaat nu haar bed onder slijmen (en snurken). Weltruste.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mijre Gidet Ik zag de tijd bij je post. Dat was inderdaad laat genoeg voor een doordeweekse dag. :D Die lijst ga ik over twee maanden nog eens goed nalopen. Op de eigen school heb ik intussen ook al een heel stel 'voorintekeningen'. Wat dat betreft is het bescheiden formaat van die Vlaamse Filmpjes wel een voordeel. Het antwoord op de vraag wanneer iemand zich in het schrijven 'bewezen' heeft, is best lastig te geven. De eisen die je aan jezelf stelt, groeien namelijk automatisch mee met je schrijven. Toen ik een jaar of vijf geleden de LOI-cursus Creatief Schrijven volgde, voelde ik me al een hele piet toen een vijftal van mijn verhalen de cursistenkrant (LEI) haalde. Ik donderde meteen weer van die roze wolk af toen van de eerste verhalen die ik naar een tijdschrift stuurde gehakt gemaakt werd. Nu mijn eerste boekje op komst is, heb ik mezelf als doel gesteld om dat binnen een jaar door een tweede te laten volgen. Pas als dat gelukt is, mag die website van mij de lucht in. ;)
Maarja, wellicht dat iemand toch de tijd heeft om een basis voor je te doen waarin je kunt rommelen (nog niet online zetten, maar kijken wat voor jou het beste werkt en zo)).
Zo wil ik het ook doen. Ik vraag vast een domeinnaam aan en begin zoals jij het beschrijft. Dan is het verder wachten op het meest geëigende moment om het online te plaatsen. Stiekem hoop ik een beetje :!: op januari.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo schrijfgenoten. Hoewel dit topic al weer enige tijd oud is, wil ik toch graag een duit in het spreekwoordelijke zakje doen. Een website is een fantastisch middel om je boek te promoten, maar met een site alleen red je het niet. Er moeten wel bezoekers komen. Om te beginnen is dan het gehele social media landschap een leuke en goede manier om je website en daarmee je boek onder de aandacht te brengen, maar ook zoekmachines zijn een goede bron. Je kunt daarom niet vroeg genoeg met je website beginnen. Grafisch ontwerp en webdesign is een uit de hand gelopen hobby van me en ik heb inmiddels een klein bedrijfje hierin. (Ik zal de link naar mijn website niet noemen ivm ongewenste spam :D ) Hoe langer je site online is, hoe meer tijd je hebt om geindexeerd te worden door bijvoorbeeld google. In mijn ogen is het dus heel belangrijk om je domeinnaam zo snel mogelijk te claimen, tevens een hostingpakket te regelen en zo snel mogelijk een site online te hebben. Ik heb een leuk idee dat in dit soort situaties toegepast kan worden. (Niet alleen voor schrijvers hoor). Het gaat om het claimen van de domeinnaam, hosting en het direct opzetten van een weblog waar je artikelen over je boek en eventueel het schrijfproces op kunt posten. Hieraan gekoppeld zit een zoekmachineoffensief, zodat je website al zo snel mogelijk wordt geindexeerd op allerlei postings die met je boek te maken hebben. Je bouwt dus al wat 'geschiedenis' op op het internet. Later kan deze blog omgebouwd of uitgebouwd worden naar een volwaardige website, waarbij je de blogberichten etc die je hebt geschreven ook gewoon kunt integreren in de nieuwe site. Op dat moment start je een social media campagne, wat ook een onderdeel uitmaakt van de website. Inmiddels heb ik hier heel veel ervaring mee, dus als er iemand in is geïnteresseerd of meer wil weten, stuur me dan gewoon een berichtje! Voor de sceptici onder jullie, inderdaad, voor niets gaat de zon op. Hiervoor vraag ik dan ook wel een vergoeding in de vorm van een bedrag per maand, maar dat ligt niet hoger dan je normaal gesproken ook kwijt bent aan een domeinnaam en hosting met een goede ondersteuning. Voordeel is dat ik je veel goede tips en adviezen kan geven over de promotie van je boek op internet. Groet, Arne

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo schrijfgenoten. Hoewel dit topic al weer enige tijd oud is, wil ik toch graag een duit in het spreekwoordelijke zakje doen. Een website is een fantastisch middel om je boek te promoten, maar met een site alleen red je het niet. Er moeten wel bezoekers komen. Om te beginnen is dan het gehele social media landschap een leuke en goede manier om je website en daarmee je boek onder de aandacht te brengen, maar ook zoekmachines zijn een goede bron. Je kunt daarom niet vroeg genoeg met je website beginnen. Grafisch ontwerp en webdesign is een uit de hand gelopen hobby van me en ik heb inmiddels een klein bedrijfje hierin. (Ik zal de link naar mijn website niet noemen ivm ongewenste spam :D ) Hoe langer je site online is, hoe meer tijd je hebt om geindexeerd te worden door bijvoorbeeld google. In mijn ogen is het dus heel belangrijk om je domeinnaam zo snel mogelijk te claimen, tevens een hostingpakket te regelen en zo snel mogelijk een site online te hebben. Ik heb een leuk idee dat in dit soort situaties toegepast kan worden. (Niet alleen voor schrijvers hoor). Het gaat om het claimen van de domeinnaam, hosting en het direct opzetten van een weblog waar je artikelen over je boek en eventueel het schrijfproces op kunt posten. Hieraan gekoppeld zit een zoekmachineoffensief, zodat je website al zo snel mogelijk wordt geindexeerd op allerlei postings die met je boek te maken hebben. Je bouwt dus al wat 'geschiedenis' op op het internet. Later kan deze blog omgebouwd of uitgebouwd worden naar een volwaardige website, waarbij je de blogberichten etc die je hebt geschreven ook gewoon kunt integreren in de nieuwe site. Op dat moment start je een social media campagne, wat ook een onderdeel uitmaakt van de website. Inmiddels heb ik hier heel veel ervaring mee, dus als er iemand in is geïnteresseerd of meer wil weten, stuur me dan gewoon een berichtje! Voor de sceptici onder jullie, inderdaad, voor niets gaat de zon op. Hiervoor vraag ik dan ook wel een vergoeding in de vorm van een bedrag per maand, maar dat ligt niet hoger dan je normaal gesproken ook kwijt bent aan een domeinnaam en hosting met een goede ondersteuning. Voordeel is dat ik je veel goede tips en adviezen kan geven over de promotie van je boek op internet. Groet, Arne
Hallo Arne, Ik ben bang dat je bericht hier als reclame zal worden uitgelegd en dat mag niet. Ik ben het wel met je eens dat het een goed idee is om al vroeg een domeinnaam te claimen en een blog te beginnen. In de afgelopen vijf maanden heb ik nauwelijks naar mijn blog omgekeken, maar het wordt iedere dag bezocht, dankzij de zoekmachines. De aantallen bezoekers nemen ook toe, ondanks mijn passiviteit. Als ik zou doen wat jij voorstelt, social mediacampagne en zo, zou ik nog veel meer bezoekers kunnen trekken. Goed idee dus.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo tantebetje, slim dat je al vroeg bent begonnen met je site. De periode dat je site online is, is 1 van de vele criteria die google hanteert voor de ranking van je site. (En wordpress is fantastisch...) Tja, het is wel begrijpelijk dat mijn vorige bericht als reclame wordt gezien... Ik schrijf zelf ook graag en ben regelmatig begonnen met een verhaal, maar heb nooit echt doorgezet. Ik bezocht dit forum ook regelmatig en stuitte op dit topic. Toen ik las dat velen niet zo goed weten hoe en wanneer ze met een website moeten beginnen voor de promotie van hun boek, leek het me leuk om hiermee te helpen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik zover ben, zal ik graag van je adviezen gebruik maken. Ik besef dat ik de mogelijkheden van het internet nog maar heel gedeeltelijk benut. Voor de lezers van dit topic nog een trucje dan: mijn blog www.betjesonnetje.wordpress.com gaat over sonnetten. Het woord 'sonnet' komt heel veel voor: in de naam van het blog, in mijn schrijversnaam en ook in de titels van de posts. Die heten bijvoorbeeld zoiets als: Sonnet 1, luxe. De eerste regel van deze post is (zo uit m'n hoofd): 'een sonnet over de lente'. Dus telkens dat woord 'sonnet'. De kans is daardoor groot dat iemand die op zoek is naar sonnetten, bij mij terechtkomt. En dat is terecht, want daar gaat mijn blog over. Een paar weken geleden kwamen er ineens ongeveer 100 bezoekers die allemaal gezocht hadden op 'wat is een sonnet'. Ik vermoed dat een leraar aan meerdere klassen opdracht had gegeven om dat eens uit te zoeken op het internet. En die leerlingen komen dus bij mij terecht. Jonge mensen leren sonnetten kennen via mijn site. En daar hoef ik verder niets voor te doen. :) Jammer dat je niet hebt doorgezet met schrijven. Maar het kan nog steeds hoor, een mens is nooit te oud om schrijver te worden. ;) Wil jij hier misschien nog een trucje verklappen? Of heb je zelf ook een blog waar we handige tips kunnen vinden?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Trucs zijn altijd welkom. Ik heb wel een site maar geen www. omdat ik geen trek heb om een blog bij te houden. Er staan alleen boeken op. Het laatste nog niet eens. Dus actief op het gebied van promotie ben ik absoluut niet. Maar het is wel zinvol wat je schrijft.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een belangrijke truc is: pas op met trucjes. Google probeert bij iedere zoekterm een zo relevant mogelijke website te tonen als zoekresultaat. Als je echte trucjes gaat toepassen, waardoor bezoekers wel op je site terechtkomen, maar eigenlijk niet vinden wat ze zoeken, zullen ze snel je site weer verlaten. Ook dit is iets dat google oppikt en meeneemt in de overweging of je site relevante informatie toont voor bezoekers. Het allerbelangrijkste is dus dat je site je bezoekers iets te bieden heeft. Relevante content is dus onmisbaar. Verder kun je je ranking wel verbeteren door veelgebruikte zoektermen te gebruiken op je website. Als mensen zoeken op 'wat is een sonnet', scoor je met je site heel hoog als je 'wat is een sonnet' in de URL hebt staan. In het geval van tantebetje schrijf je dan een blogbericht met als titel: 'wat is een sonnet'. Wordpress maakt dan een URL ...betjesonnetje.wordpress.com/..bla../wat-is-een-sonnet/ De zoekwoorden komen dan dus voor in de URL en dat is heel erg belangrijk. Laat de zoekwoorden verder ook voorkomen in de titel van de pagina, meta-keywords, meta-description en natuurlijk de teksten op de pagina zelf. Gebruik hierbij dan ook headings < h1 > Dit is een heading 1 < /h1 > waar je zoekwoorden in voorkomen, dit is net weer wat belangrijker dan 'gewone' tekst. Maar zorg dus ook, zoals ik al zei, dat mensen op je site blijven rondneuzen, google 'ziet' dat en conludeert dat bezoekers dus blijkbaar interessante informatie op je site vinden en dat levert je een hogere positie op in de zoekresultaten. Een goede manier hiervoor is om op een pagina interessante links naar andere pagina's van je site te maken. Maak je bezoekers nieuwsgierig waardoor ze ook andere pagina's van je website bezoeken. Goed....tot zover voor nu, later vast nog wel meer.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals dus bijvoorbeeld: http://betjesonnetje.wordpress.com/2009/12/18/son… Omdat je hier niet de volledige URL te zien krijgt, is hij hier nogmaals, maar dan een beetje afgehakt: .wordpress.com/2009/12/18/sonnetten-schrijven-wat-is-een-sonnet/ Dit artikel wordt vaak opgevraagd en dan blijven mensen ook vaak rondkijken. De kunst is om te raden waar mensen op zullen googelen. In elk geval is het belangrijk om te zorgen voor titels die de inhoud van het bericht goed samenvatten. Grapjes en spitsvondigheden in de berichttitels zijn taboe als je veel kijkers wilt via de zoekmachines. Ik ken niet of nauwelijks HTML, ik weet niks van meta-keywords, heb geen idee waar je het over hebt, maar met Wordpress lukt zelfs mij het om zulke resultaten te krijgen. Dank je voor de tips, Arne.