Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Contract verbreken

Hai ik heb sinds 1,5 jaar 3 titels / boeken bij een uitgever. Maar ik ben zeer ontevreden over de verkoop. Die is belachelijk laag, namelijk 10 titels (+-) per boek. Ter vergelijking een ander boek, deels in dezelfde categorie, verkoopt bij een andere uitgever dik 3500 keer. Maar die uitgever had ik destijds nog niet. Nu wil ik natuurlijk het contract verbreken. Ik denk hierbij aan Wanprestatie, In Gebreke Blijven en ook het feit dat degene eigenlijk geen uitgever is (gezien de cijfers). Heeft iemand enig idee hoe te handelen? Ik wil natuurlijk nu met deze boeken naar een andere uitgever om wel normale verkoopcijfers te halen. Alvast met dank. (enige achtergrond) Ik had destijds geen enkele ervaring met uitgevers en kon het ook niet goed inschatten. De website zag er goed uit, het contact verliep soepel maar gaandeweg, na het tekenen van het contract begon ik al twijfels te krijgen. Die blijken nu bevestigd. montein

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In je contract staat doorgaans op welke gronden je het kunt verbreken. Te lage verkoopcijfers zal daar niet bij horen. Daar ben je namelijk zelf ook voor een deel verantwoordelijk voor, door actief te promoten. Gezien de cijfers denk ik dat je het niet hebt over een reguliere uitgever maar over een POD-bedrijf? Dan is de PR sowieso je eigen pakkie an. Een reguliere uitgever zal namelijk geen drie titels van je uitgeven als je eerste titel al niet verkoopt. Denk ik. Staat er in je contract niet een tijd genoemd hoelang het geldt?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, het is geen POD maar een kleine uitgeverij. Ik vermoed zelf dat te lage verkoopcijfers wel een reden kunnen zijn, zeker bij dit soort aantallen. Die zijn zo laag dat ik denk dat er sprake is van een wanprestatie. Ook kun je evt. aanvoeren dat de Uitgever in kwestie geen uitgever is (gezien de lage aantallen), de andere partij doet zich voor als iets wat hij niet is. Dat lijken mij de argumenten,

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk niet dat de uitgever geen uitgever meer is als hij te weinig boeken verkoopt. Wel denk ik dat hij dan failliet gaat. Maar waarom heb je titel 2 en 3 daar aangeboden als titel 1 al niet verkocht? Dat zal een rechter ook willen weten als jij het contract eenzijdig wilt verbreken. Maar ik kan me ook voorstellen dat de uitgever jou met dit soort oplages ook wel wil laten gaan. Wat heb je zelf aan promotie gedaan?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Het lijkt me erg lastig om bij een bedrijf dat claimt een uitgever te zijn (in zijn communicatie) aan te tonen dat het dat niet is. Het is geen beschermde titel en er zijn geen eisen aan verbonden. Lage verkoopcijfers kunnen alleen als wanprestatie aangemerkt worden als je in je contract minima hebt opgenomen, maar dat doet geen enkele uitgever. De uitgever zal slechts spreken van een inspanningsverplichting, iets wat ook lastig te meten is. Naar mijn weten is dat nog niemand gelukt, maar als je het vriendelijk speelt (dus niet wanprestatie roepen en klagen) kun je het contract misschien met wederzijdse goedkeuring verbreken. Als het echt maar 10 verkopen per titel zijn zullen ze er weinig aan verliezen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Montein, Ik snap dat je teleurgesteld bent door de slechte verkoopresultaten, maar in juridisch opzicht is dat geen bijster sterk argument voor het in stelling brengen van wanprestatie. Uitgeven is namelijk een inspanningsverplichting (en geen resultaatsverplichting). Het is bij een inspanningsverplichting vrij moeilijk om te bewijzen dat het de uitgever is die te kort schiet in de naleving van het contract en dat daardoor de verkoop achter blijft. Alleen dan is de uitgever in verzuim en maak je enige kans om op basis van wanprestatie het contract eenzijdig te mogen verbreken. Bovendien zal je kosten moeten maken (voor de rechterlijke procedure) terwijl op voorhand niet vaststaat dat de rechter het met je eens zal zijn. Dat er sprake is van lage verkoopaantallen maakt niet dat de uitgever ineens geen uitgever meer is, zeker als de uitgever ook nog boeken van anderen in zijn fonds heeft (en die wellicht beter verkopen). Heb je al eens met de uitgeverij gesproken over de slechte resultaten en welke mogelijkheden zij zien om die te verbeteren. Als zij er zelf ook geen brood meer in zien, is het mogelijk om met beider instemming het contract te ontbinden, maar de regels daarvoor zullen als het goed is in het contract staan dat je gesloten hebt. Succes toegewenst, hoewel je aan dit advies geen rechten kan ontlenen (niet persoonlijk bedoeld, maar om misverstanden te voorkomen).

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Zjors... Die besprekingen gingen vrij snel. De 1e titel waren we het over eens, en hij was ook geinteresseerd in de andere 2, binnen ongeveer 2 maand. Toen waren er natuurlijk nog geen verkoopcijfers bekend. @Zjaan Die inspanningsverplichting kan ik mogelijk nog wel hard maken. Zo was er bijv. in 1e instantie geen registratie bij het Centraal Boekhuis (is pas later gebeurd). Ook heb ik het boek in geen enkele boekhandel gezien. Het is inderdaad wel slim om de toon goed te houden, en dat zal ik ook doen. Tegelijkertijd... vind niemand dit soort aantallen zo waanzinnig laag dat je al bij voorbaat kunt spreken van een wanprestatie?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Montein, als er in jouw contract geen minimale verkoopaantallen staan, maak je in mijn beleving weinig kans (in juridisch opzicht). Dat de verwachtingen anders waren (anders was men vast niet tot uitgave overgegaan), maakt dat echt niet anders. Een contract is een tweezijdige verplichting. De uitgever zou (als het tot een proces komt) ook kunnen opmerken dat jij zelf niets hebt gedaan om het boek in de winkels te krijgen. Voor je het weet zit je in een welles-nietes situatie, waar niemand beter van wordt. Een ontbinding met beider instemming is kansrijker en heeft minder risico's. Wat ben je trouwens met de verhalen van plan als het contract wordt ontbonden? Heb je al een nieuwe uitgever of ga je het in eigen beheer uitbrengen? Ook je laatste vraag is heel begrijpelijk en menselijk, maar ook al zou dit héle forum uit solidariteit met jou zeggen dat deze aantallen heel laag zijn (en dat zijn ze ook), dan nog maakt dat niets uit bij de vaststelling of er al dan niet sprake is van wanprestatie. In de juridische wereld draait het (vooral) om de juridische argumenten; wat en hoeveel mensen hier iets op een forum roepen, verandert daar helaas niets aan.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Nu wil ik natuurlijk het contract verbreken. (...) Heeft iemand enig idee hoe te handelen?
Goed het contract lezen. Daar zijn beide partijen aan gebonden. Soms wil een andere partij (je nieuwe uitgever) de contracten wel overnemen. Je kunt dat vragen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij zit er niets anders op dan een goed gesprek aangaan met die uitgever. Zoals hierboven al staat heb je geen poot om op te staan. Als die verkoopcijfers werkelijk zo laag zijn moet die uitgever met een behoorlijk overschot aan boeken zitten waar hij van denkt dat hij er nooit vanaf komt. Dit geeft jou iets om te onderhandelen. Leg uit dat je teleurgesteld bent in de verkoop aantallen en dat je je kunt voorstellen dat hij dit ook is. Zeg dat je overweegt om de verhalen te herschrijven en dat je de oude versie uit de markt wilt halen. Bied hem aan de restvoorraad op te kopen omdat je je realiseert dat hij een investering in je gedaan heeft. Als hij hiervoor openstaat kun je voorzichtig aankaarten dat je in dat geval de huidige contracten wilt ontbinden. Met in de aanval gaan zul je niets winnen, dan zet hij zijn voeten dwars in het zand.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
DeEllis, wat heeft Montein aan de restvoorraad? Daar heb je niks aan bij een overstap naar een andere uitgever. Kost alleen maar geld. Je mag die rest voorraad waarschijnlijk niet eens meer verkopen als je bij de nieuwe uitgever zit.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb hier geen verstand van hoor, maar ... Kan je niet kijken of je dat contract zelf kan overkopen? Als het toch maar 10 boeken zijn en het verkoopt niet verder, kan je misschien voor een bepaald bedrag dat contract gewoon vernietigen. Die uitgever heeft daar misschien ook wel oren naar.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
DeEllis, wat heeft Montein aan de restvoorraad? Daar heb je niks aan bij een overstap naar een andere uitgever. Kost alleen maar geld. Je mag die rest voorraad waarschijnlijk niet eens meer verkopen als je bij de nieuwe uitgever zit.
Ze wil toch weg? En als ik het zo lees bijzonder graag. Het lijkt me dat je kijkt naar je belang. Procederen is zinloos en veel duurder. Als je per se weg wil neem je die boeken over. Tegen een nader overeen te komen prijs. En natuurlijk is het nog beter als je huidige uitgever dit voor je wilt doen. Daarvoor moet je wel succesvol zijn lijkt me en dat is maar voor een paar auteurs zo.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja als je zonder overname van de boeken niet weg mag heb je gelijk ;)
Mijn gedachte was juist dat het tactisch kan zijn via die weg de uitgever zover te krijgen dat hij het contract zal ontbinden. Er zal voor hem ook wat 'in' moeten zitten, anders heeft hij geen enkel belang bij ontbinding.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Maar je weet toch niet of er restvoorraad is? Misschien is het een print on demand uitgeverij. Die heeft geen voorraad. En laatst was hier een internetuitgever - ik weet niet meer welke - die onder publiceren verstond: op de site kenbaar maken dat er een boek te koop is (dat bij voldoende belangstelling geprint zal worden). Vaak zit de winst voor zulke bedrijven niet in het uitgeven van boeken, maar in het binnenhalen van schrijvers. Toch? Echter, zo lang niemand weet wat er in het contract staat, is het moeilijk raad geven.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoe zit het als je de titel verandert, iets in het boek herschrijft en het dan naar een andere uitgever opstuurt? Ik zou de voorraad - als die er al is - onder geen beding overnemen.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Montein, wat voor contract heb je? Wat staat daar in? Ben je lid van een belangenvereniging waardoor je recht kunt maken op juridische hulp, of heb je dat zelf geregeld? Ga sowieso met de huidige uitgever in gesprek. Misschien gewoon beginnen met: verkoopcijfers vallen me tegen, ik wil graag bespreken wat we daaraan kunnen doen. Als je tijd claimt, herhaaldelijk aan de telefoon hangt en afspraken op papier wilt zetten, ontstaat er vanzelf een situatie dat hij je graag kwijt wil, zeker als de verkoop dan niet toeneemt. Maar kijk dus ook in je contract: staat er iets over wat die 'inspanningsverplichting' inhoudt? Wat? Als er niets in staat, is er ook niets waaraan je hem kunt houden. Probeer boven tafel te krijgen of er een voorraad is. Vermoedelijk is die er helemaal niet. Zodra er een voorraad is, kost dat een uitgever geld aan opslagkosten.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Hoe zit het als je de titel verandert, iets in het boek herschrijft en het dan naar een andere uitgever opstuurt? Ik zou de voorraad - als die er al is - onder geen beding overnemen.
Dat is wel degelijk contractbreuk. Ook al ben je zelf de auteur. Of ze erachter komen is een tweede, maar er zijn zelfs rechtszaken gevoerd over enkele verhalen uit een verhalenbundel van uitgever 1 die in een bundel van uitgever 2 waren opgenomen.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai iedereen, dank voor de vele reacties. Op dit moment ben ik nog, vrij netjes, in gesprek.. .hoewel de uitgever op mijn laatste mails niet reageert (terwijl mijn toon toch vrij dringend is waarbij ik vraag om een oplossing voor deze wat mij betreft zeer onbevredigende situatie) Even reageren op enkele dingen: - nee ik zit niet bij een belangenvereniging. Zou misschien wel handig zijn. Juridische hulp kan nu handig zijn, maar ik ben ook nog niet in het stadium dat het zo hard gespeeld moet worden. - wat betreft de verkoop-aantallen. Ik blijf dat zelf wel een punt vinden. En volgens mij ook wel een sterk punt. De vraag is hoe je uitgever definieert, of alleen als iemand die uitspreekt dat hij het probeert te verkopen, of iemand die daar ook daadwerkelijk toe in staat is. Het lijkt me dat laatstgenoemde ook een rol speelt. - Ik moet het contract inderdaad nog even goed gaan nalezen, nog niet aan toegekomen :) - de restvoorraad.. dat zie ik minder zitten. Geen idee of die er is. Heb ik ook zelf weinig belang bij. -titel veranderen en deels inhoud heb ik ook al aan gedacht, maar lijkt me tricky. Dank voor het meedenken in ieder geval. Fijn dat er een plek is waar schrijvers met dit soort zaken terecht kunnen. Ik houd jullie op de hoogte.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Voor mijn gevoel heeft Montein geen poot om op te staan. Goed dat je het noemt, Dries, want dat was ik namelijk van plan. Maar een dure rechtszaak kan ik me niet permitteren.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- wat betreft de verkoop-aantallen. Ik blijf dat zelf wel een punt vinden. En volgens mij ook wel een sterk punt. De vraag is hoe je uitgever definieert, of alleen als iemand die uitspreekt dat hij het probeert te verkopen, of iemand die daar ook daadwerkelijk toe in staat is. Het lijkt me dat laatstgenoemde ook een rol speelt.
Als het je alleen daarom gaat, lijk je net een gefrustreerde schrijver die zijn boeken niet verkocht krijgt. Wat je natuurlijk ook bent bij deze uitgever, maar daar gaat het niet om. Het punt waarop je in moet steken, is dat je uitgever te weinig inspanningen verricht om je boek te verkopen. Dat moet je aantonen: welke stappen heeft de uitgever ondernomen, en welke contractuele verplichtingen heeft hij niet uitgevoerd? Dat je boeken bij hem slecht verkopen is slechts een symptoom van de matige inspanningen van de uitgever, en dus geen punt. Weet je welke andere schrijvers bij die uitgever zitten? Hoe verkopen die, en welk idee hebben zij erbij? Als ze ook van mening zijn dat de uitgever het contract niet nakomt, kunnen jullie misschien samen stappen ondernemen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
de restvoorraad.. dat zie ik minder zitten. Geen idee of die er is. Heb ik ook zelf weinig belang bij.
Waarom niet? Als je toch vastzit aan die ene uitgever, en hij verkoopt niet(s), dan kun je zelf gaan verkopen. Daar zijn altijd mogelijkheden voor. Ik had liever voorraden in eigen bezit dan ergens in een hoek waar niemand komt of kijkt. Maar ook hierbij geldt: eerst lezen wat er in het contract staat.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog even een aanvulling: Het is wel degelijk mogelijk een contract te verbreken op grond van uitgeefaantallen. Lees dit: 2. Redelijke beëindigingregeling voorkomt ongelukken In het Modelcontract worden de mogelijkheden tot opzegging limitatief benoemd: indien de uitgave niet op tijd verschijnt, in geval van faillissement, indien het werk langer dan een jaar niet meer beschikbaar is en indien gedurende twee achtereenvolgende kalenderjaren zo’n gering exploitatieresultaat is behaald met het werk dat voortzetting van de exploitatie door de uitgever kennelijk onredelijk is ten opzichte van de auteur. Opzegging om deze laatste reden kan niet eerder geschieden dan drie jaren na de datum van de verschijning van de laatste druk. De kritische grens voor een redelijk exploitatieresultaat is uiteraard afhankelijk van het soort werk, het stadium van de exploitatie van het werk, verrichte investeringen en de toekomstverwachtingen op dat moment.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dan twee vragen: 1. Hanteert je uitgever ook het Modelcontract? 2. Is het meer dan drie jaar geleden dat je laatste druk verscheen?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
zo’n gering exploitatieresultaat is behaald met het werk dat voortzetting van de exploitatie door de uitgever kennelijk onredelijk is ten opzichte van de auteur.
De vraag is wat het resultaat is, en wanneer dat onredelijk zou zijn. Eén ding daarbij is: hoeveel verkopen je collega's bij dezelfde uitgever? Hoe verkopen soortgelijke boeken bij soortgelijke (kleine) uitgevers? Is er in het traject naar het contract toe gesproken over oplagen en resultaten: welke verwachtingen werden gewekt? Zijn de verkoopaantallen die jij voor ogen hebt realistisch voor de gekozen uitgever? Juridisch geeft die tekst nog heel wat slagen om de arm.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- bijna 3 jaar geleden - het gaat ook niet perse om het feit dat hij het Modelcontract wel of niet hanteert. Het gaat er o.a. om dat er al jurisprudentie over is waarbij dit o.a. als argument is aangevoerd. - en ja, natuurlijk heeft deze tekst nog slagen om de arm, maar het biedt wel enig perspectief... :)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
het gaat ook niet perse om het feit dat hij het Modelcontract wel of niet hanteert. Het gaat er o.a. om dat er al jurisprudentie over is waarbij dit o.a. als argument is aangevoerd.
Daar kun je wel vanuit gaan, maar je mag aannemen dat een rechter zich baseert op het contract dat jullie beiden hebben ondertekend. Dat kun je niet zomaar vergelijken met wat er in andere contracten staat, ook al is dat het Modelcontract. Ik denk dat je alleen sterk staat wanneer er pertinent wettige onjuistheden in je contract staan. Maar veel succes anyway! Ik ben wel benieuwd naar het verloop / de afloop hiervan.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij Free Musketeers is het contract na drie jaar volgens mij vrij. Dan kun je ermee doen wat je wilt. Is je uitgeverij misschien POD én regulier? Mogen ze het dan zomaar stilzwijgend verlengen?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als je het niet schriftelijk opzegt, mogen ze het stilzwijgend verlengen. Dat moet dan wel in het contract staan. Ik geef je weinig kans, Montein, toch succes gewenst.