Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kostenplaatje zelf uitgeven boek

Wellicht is het handig om een overzicht te maken van de prijzen van de verschillende aanbieders.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Calbona: Opmaak: Een boek tot 80 pagina’s € 60,00 Een boek tot 150 pagina’s € 90,00 Meer pagina's € 105,00 Voor een standaardboek met zwart/wit binnenwerk en een kleurig omslag betaalt u per stuk vanaf € 4,75 Totaal bij 25 stuks: 60,- + (25x4,75=118,75)=178,75 Prijs per boek:7,15 90,- + (25x4,75=118,75)= 208,75 Prijs per boek:8,35 105,- + (25x4,75=118,75)= 223,75 Prijs per boek:8,95

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je berekening klopt niet en is onvolledig. In de eerste plaats kun je in Adobe zelf je boek opmaken, die kosten kun je je dus besparen. Op de omslag moet een afbeelding - kun je zelf maken maar dan wordt het wel een amateuristisch verhaal. Dus die kosten komen ook op je af. Wat is een standaardboek? Die bestaan naar mijn persoonlijke mening niet. Calbona zegt duidelijk: kom met het ms en je krijgt van mij een offerte. Je moet eerst duidelijk specificeren wat jezelf kunt aanleveren.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
The Phantom, Ik heb de gegevens overgenomen van de site. Er staat nergens op de site dat je zelf de opmaak kunt doen. Als dat wel zo is, zou hij het erbij moeten zetten. Het woord standaardboek staat ook op zijn site. De zin heb ik letterlijk overgenomen. Dat je vindt dat het zelf maken van een omslag amateuristisch overkomt, is jouw mening. Het gaat erom wat Calbona vraagt voor een omslag. Het gaat er niet om hoeveel jouw/het ideale boek zou kosten. De berekening is wel degelijk correct. Het zou hooguit lager kunnen uitvallen als men de opmaak zelf mag doen en hoger als men speciale wensen heeft.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is eigenlijk wat ik bedoel te zeggen. En je moet het ook niet direct als kritiek zien maar meer als een soort herinnering. Want er staan bij Calbona een paar dingen niet vermeldt. Niet dat zoiets nu zo belangrijk is maar wanneer hij zegt ik maak een keurige kleuromslag wat moet je daar dan onder verstaan? Je eigen opmaak doen is niet zo verschrikkelijk moeilijk. Je eigen omslag maken, als je daar hoge eisen aan stelt, ja, dat is wel moeilijk. mario schrijft een boek van 500 bldz., jij mss van 150, of 200 - wat moet je onder een standaard boek verstaan? Dat zegt Calbona niet. Wil je het precies weten, stuur de man een gespecificeerde aanvraag: m.a.w. zoveel pagina's binnenwerk, zoveel tekst en een kleurenomslag. De kleurenomslag wordt gemaakt door:? en vul dat in. Zet daarna het resultaat op het forum zodat iedereen weet wat de werkelijke prijs is in een reele situatie. Als mijn reactie wat kort door de bocht was, sorry.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
The Phantom, Ok, helemaal duidelijk. Wellicht is het handig om eens op een rijtje te zetten met welke kosten men te maken krijgt als men zelf een boek wil laten drukken en waar men rekening mee moet houden. Ik heb overigens de indruk dat je veel weet van boekomslagen; hoe ingewikkeld het is om een goede omslag te maken en wat de kosten zijn. Kun je daar meer over vertellen?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Eliza Ja, daar heb je gelijk in. Ik heb ooit twee tijdschriften gehad: in een was ik chef redacteur en in de andere uitgever. Voor het overige heb ik veel foto's gemaakt die voor omslagen bedoeld waren. In de loop der jaren is er in technisch opzicht veel veranderd. Nu de lithografie vrijwel niet meer bestaat en het drukken veelal op digitale wijze plaats vindt, kan een prive persoon een foto of omslag maken die geschikt is om geprint te worden. Er zijn goedkope en dure oplossingen. Maar laten we beginnen bij het begin. 1) De camera. De huidige norm voor een pro digi camera is tenminste een met 10 mil pixels. 2) de software. Met een simpel programma als Photoshop Elements kom je een heel eind. Met het stukken duurdere Adobe CS2 of de nieuwe #3 kom je met professionele mogelijkheden. Maar de leercurve van zulke programma's is vrij steil, daar kun je niet zomaar mee gaan werken. Pas na verloop van tijd en veel oefening begin je het te begrijpen. Hetzelfde dus als met schrijven. 3) de opmaak. Elke drukker kan aan de slag met een PDF file. Dat is een Adobe file die door hen het gemakkelijkst verwerkbaar is. Zij regelen zelf de voorinstellingen en zolang je een PDF file aanlevert in het gewenste lettertype, dan heeft een drukker geen problemen. Instellingen: Voor klein kleurendrukwerk vindt een drukker het prettig als hij foto's krijgt in CMYK en niet in RGB (ik schreeuw niet ik zet het alleen duidelijk neer) Je kunt natuurlijk ook in een tekenprogramma een omslag maken. Als je daarmee om kan gaan, prima. Doe het wel in CMYK. Adobe CS2 of CS3 is een uiterst veel gebruikt grafisch programma dat uit een aantal onderdelen bestaat: 1) Photoshop - het bewerken van digitale en analoge gedigitaliseerde foto's en scans 2) Illustrator - bij uitstek geschikt voor het maken van omslagen, het werken in lagen en aanbrengen van teksten; 3) InDesign - het maken van de definitiefe layout waarmee je ook je tekstbestanden terug kunt zetten in PDF 4) GoLive - webdesign (hier heb ik niet veel verstand van want daar doe ik niets mee. 5) Image ready - een verouderd programma wordt vervangen door lightroom. Zoals Gilbert heeft opgemerkt is een omslag de eerste blikvanger voor de lezer. Ik heb een poster gemaakt van mijn boek en dat hakte er aardig in. Die omslag moet de koper/lezer als een magneet naar je boek doen grijpen. Als dan je tekst ook goed is en pakkend genoeg om de aandacht te trekken, is het waarschijnlijk wel kassa! Zeker voor kinderboeken een uitermate belangrijk onderwerp. De bekende modetijdschriften en glossy's onderkennen dit verschijnsel en besteden veel geld aan de omslagfotografie. De netto-kostprijs voor de omslag van Episoden lag iets onder de 1000 euro; ga dan maar eens na wat een design of ontwerpbureau rekent en dat zijn kosten die de uitgever betaalt. Als ik zo grofweg bereken wat de initiele kosten zijn die een uitgever maakt voor het boek bij de drukker is dan denk ik dat je met een bedrag van tussen de 5 en 10.000 euro rekening moet houden. Dan praten we dus over een professioneel aangemaakt boek. Omslag, binnenwerk, correctie,layout. Ik heb een netto kostecalculatie gezien van Gilbert voor een hardcover en die komt ongeveer op een bedrag van 12.50 euro Nou, dat klopt heel goed. Een hardcover is per definitie veel duurder dan een paperback, om redenen die iedereen weet. Als je alleen maar kan schrijven ben je het duurste uit. Heb je een grafische knobbel, dan kan je heel wat kosten wegduwen. Maar het beste blijft, zoek een echte (met nadruk op echte) uitgever.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow thepanthom, twee tijdschriften. je maakt me wel heel nieuwsgierig hoor! Mag ik zo brutaal zijn om te vragen welke?

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ ThePhantom, je schrijft: "Als ik zo grofweg bereken wat de initiele kosten zijn die een uitgever maakt voor het boek bij de drukker is dan denk ik dat je met een bedrag van tussen de 5 en 10.000 euro rekening moet houden. Dan praten we dus over een professioneel aangemaakt boek. Omslag, binnenwerk, correctie,layout." Betekent dat dat een uitgever een boek van 10 euro 500 à 1.000 keer moet verkopen? Zonder dat er nog een drukker, illustrator, redacteur aan te pas is gekomen?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even nog aanvullend op het omslag-ontwerp. Bij het maken van een omslag dient met rekening te houden met de afloop. Dat is een veiligheidsmarge rond de omslag die afgesneden wordt. Ook moet je precies weten hoe breed de rug wordt. Dat hangt wederom af van het gekozen papier. Hiervoor moet je de dikte van het papier weten. Veiligheidsmarge en papiersoort zijn dus twee twee elementaire waarden die je moet weten alvorens aan de slag te gaan met het ontwerp. Zelf werk ik met Adobe CS2. Het programma eist veel geheugen en is erg complex. Maar er zijn goede boeken te krijgen. Zowel voor een snelstart als ook voor professionele gebruikers, waarvoor dit programma gemaakt is. Succes!

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij Zjors, en als ik even kijk naar de terechte berekening van Marrie Jeanne past zo'n investering beter bij de boeken van Esth*er Verhoef en Sa*skia Noord.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het omslag van mijn columnboekjes kostte gewoon niets. Foto zelf gemaakt, kaft opgemaakt met gratis Open Office (als je de formule voor de rug en de maten weet, zoals Mario zegt dan is dat makkelijk zat) en daarmee in PDF gezet. Naar de drukker en klaar. Alle boeken bij Boekenbent worden zo opgemaakt. Ja, je ziet wel het verschil met een Mulisch waarschijnlijk, maar dat mag ook, vind ik. Hoewel ik veel omslagen van boeken van grote schrijvers lelijk vind. Dat ook nog eens. Phantom, ik kan je zweren dat de boekjes die van mij bij de Eekhoorn uitgegeven zijn en die slechts 7 euro kosten voor een hardcover! niet zo duur in de productie zijn als jij zegt. Daar maken ze nog fikse winst op. Ze worden overigens gedrukt in heel erg Verweggistan. Dat drukt de prijs, ondanks de bootkosten naar hier.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hum, ik denk dat er gewoon sprake is van beroepsdeformatie. Als je gewend bent aan professionele tijdschriften en de kosten die gepaard gaan met het maken ervan, vertaal je dat naar boeken. Net zoals een professionele webdesigner zal zeggen dat een goede site tienduizenden euro's kost, terwijl je ook een goede site kunt maken voor duizend euro.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik naar jouw eerste bericht kijk EWliza, de opmaak van het boek, wat bedoelen ze daar precies mee? Het indelen en omzetten naar Pdf? Of zie ik nu een hele ingewikkelde stap over het hoofd?

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Eliza en Zjors en alle anderen: Dus dan hangt het ervan af, wat je norm is? Wat is het verschil tussen een Miele wasautomaat en een LG? Het verschil tussen een prentenboek van een Diet Huber en een Donald Duck?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omslagfoto's van professionele fotografen zijn online te koop op IstockPhoto. Tegen betaling kan je die downloaden en dan mag je die 500.000 keer gebruiken. Het is maar tientjes-werk. Daarna moet je nog met het omslag aan de slag, waar alsnog de benodigde tijd in zit. Op prijzen van eekhoorntjes en zo (<-- uit elkaar) ga ik niet meer in, sorry.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ceridwen, Ik weet het niet precies. Ik denk dat je de tekst kunt inleveren en zij dan de opmaak doen. Uitlijnen etc. De site er niet echt duidelijk over. Enfin, het leek me handig om prijzen te vergelijken, maar ik begrijp dat de prijzen erg wisselen en inmiddels zijn er misschien ook zoveel aanbieders dat het lastig wordt om daar een overzicht van te maken.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat wordt inderdaad appels met peren vergelijken. Het zou al moeilijk zijn autohandelaren met elkaar te vergelijken. Als het om auto's gaat is het moeilijk een Bentley-dealer met een Opel-dealer te vergelijken. Voorbeeld.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vergelijken kan natuurlijk altijd. Bentley en Opel? Ik zie dat niet zo. Als jij weet hoeveel pagina's, welke papiersoort en of je bijvoorbeeld een fullcolour omslag wil kan je gewoon overal prijsopvraag doen. Je zal zien dat de verschillen enorm zijn. Als je maar duidelijk bent in je vraagstelling, krijg je ook een helder antwoord. Vraag of redigeren inclusief is, of de opmaak. Aan welke eisen je foto moet voldoen voor een mooi resultaat enz. Een brutaal mens heeft de halve wereld. Gooi er 15 of 20 mails tegenaan en je bent een stuk wijzer.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op prijzen van eekhoorntjes en zo (<-- uit elkaar) ga ik niet meer in, sorry.
Lees ik daar iets minachtends over mijn boek, Mario? Heb je het ooit bekeken? Verschilt de kwaliteit veel van die van jouw boek? Op welke punten? Het is volgens mij een heel behoorlijk boek, ook nog eens full-colour geillustreerd en uitgegeven bij een van de grote kinderboekenuitgevers in Nederland. Niet bij een eigenbeheeruitgever, mocht je dat soms denken. Geillustreerd en vormgegeven door professionals die zo'n 40 nieuwe titels per jaar maken. Maar ja, de boeken van hen zijn goedkoop en de enige angst die ik heb is dat de mensen die ze drukken geen goede arbeidsvoorwaarden hebben. Dat dan weer wel.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@DeEllis Klopt. Op zich wil ik hier niet verder op inspelen, maar er komen ook nog onderhandelingen aan bod, die wederom bij iedereen anders uitpakken. Bij een goede zakenrelatie valt altijd iets te bespreken. Je kunt er in dit geval trouwens beter 15 of 20 telefoongesprekken tegenaan gooien. Maar dat is natuurlijk hoe je het bekijkt.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lees ik daar iets minachtends over mijn boek, Mario? Heb je het ooit bekeken? Verschilt de kwaliteit veel van die van jouw boek? Op welke punten? Het is volgens mij een heel behoorlijk boek, ook nog eens full-colour geillustreerd en uitgegeven bij een van de grote kinderboekenuitgevers in Nederland. Niet bij een eigenbeheeruitgever, mocht je dat soms denken. Geillustreerd en vormgegeven door professionals die zo'n 40 nieuwe titels per jaar maken. Maar ja, de boeken van hen zijn goedkoop en de enige angst die ik heb is dat de mensen die ze drukken geen goede arbeidsvoorwaarden hebben. Dat dan weer wel.
Absoluut niet. Hoe zou ik ook over een product kunnen oordelen, dat ik nog nooit in handen heb gehad? Mijn opmerking met de eekhoorntjes sloeg op de verschillende aanbieders, waar we in andere topics al vaker over hebben gesproken. Het had absoluut niets met jouw of jouw boeken te maken. Omdat jij het over het eekhoorntje had, dacht ik het woord ook te mogen gebruiken. De arbeidsvoorwaarden van die mensen zijn trouwens goed. Ik weet via welke kanaal ze produceren en zal me er binnenkort zelf van de kwaliteit laten overtuigen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Rietje Dat is bijna archeologie. "The Arabian" was een uitermate kostbaar twee-maandelijks tijdschrift voor de gefortuneerde fokkers van Arabische Volbloeden. Omstreeks 1974 - misschien was jij nog niet eens geboren? Het 2e heette "Inhouse" en daar heb ik een vracht geld mee verloren. Dat was omstreeks 1984. Never no more! @ Eliza Beroepsdeformatie? Niet echt, maar je kunt mijn uitspraken heel gemakkelijk controleren door de profi's te benaderen. Iets dat een uitgever ook doet. Ga naar Erik Wondergem en vraag wat een omslag kost. Niet moeilijk toch? Verder: Ik doe hetzelfde wat Zjors doet. Ik maak ook een foto. Die zegt klik. Maar zo simpel als zij het stelt is het natuurlijk niet. Je kunt foto's wel plaatsen in open office, maar op een uiterst gelimiteerde schaal bewerken, eigenlijk kun je dit geen bewerken noemen. Het maakt mij ook niet uit. De verkoopcijfers bepalen de winst, niet de manier waarop een omslag wordt gemaakt. Mario zegt, terecht, dat online vele foto's te koop zijn. Dat is juist, maar vindt maar de geschikte foto. Voor een leuk boekje luistert het allemaal niet zo nauw. Zjors zegt: Ik vind de omslagen van professionele designers niet zo mooi. Daar heeft ze gelijk in, dus maak ik de mijne zelf. Gelukkig kan ik dat en ben ik niet van anderen afhankelijk. Maar ieder z'n meug. Als het allemaal zo makkelijk was, vanwaar dan al die kostbare software? Wat dit onderwerp aangaat vind ik dat jullie hier eens wat meer aandacht aan zouden kunnen besteden. Afgezien van de kostenbesparing is het ook leuk om je eigen PROFESSIONELE omslag te maken.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beetje flauw om nu te stellen dat de omslag van Zjors niet professioneel is, zonder hem zelfs maar gezien te hebben. En passent suggereer je ook nog eens dat iedereen zonder professionele omslag niet meer dan een 'leuk boekje' heeft gemaakt. Dat is vast niet zo bedoelt, maar het komt wel een beetje denigrerend over. Ik ben er van overtuigd dat iedereen hier veel aandacht aan zijn kaft heeft besteed, er schieten me zo een paar hele mooie te binnen, en met wat handigheid, creativiteit en vleug inspiratie aan de slag gegaan is. Kan het beter, wat werkt en wat niet? Goede vragen. Misschien is dit meer wat voor een nieuw topic, want we dwalen mijlen ver weg bij de vraag van Eliza.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Phantom je hebt vast gelijk wat het de professonele kosten betreft. Iedereen heeft tegenwoordig photoshop, een handleiding en tijd investeren en je kan al met een aardige omslag op de proppen komen. Hiervoor hoef je echt geen jaren naar school. Handleidingen genoeg in de bib. Als je jaren aan een boek kan werken kan je toch ook een maand of wat klooien met zo'n programma? Nog leuk ook als pauze vulling tussen het schrijven door. :)

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
DeEllis, dat klopt niet helemaal hoor. Tuurlijk kun je dingen leren, maar je hebt toch ook inzicht nodig voor een mooie kaft. Net zoals niet iedereen even goed kan schrijven is ook niet iedereen grafisch ontwerper. Gelukkig heb ik een vriend die er erg goed in is, want ik bak er zelf niets van (en dan heb ik het niet over de technische kant).

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@DeEllis Een ieder heeft z'n eigen inbreng, creativiteit - noem maar op. Je kunt met weinig veel. Dat is waar. Maar jullie stellen het allemaal zo liefjes voor. "O, al die toestanden hebben we helemaal niet nodig!" Ik ben een van de eerste gebruikers van Open Office. Ooit. Alle beta versies meegemaakt. Je kunt met Open Office helemaal niets. Maar dat terzijde. ( Met word kan je evenmin wat) Iedereen maakt voor zich uit wat wel en niet wenselijk is. Wat Ceridwen zegt, dat ik suggereer dat iemand zonder een professionele omslag alleen maar een "leuk" boekje maakt is natuurlijk ook niet waar. Ik zal morgen Studio Wondergem deze discussie laten lezen en hen om commentaar vragen. Ikzelf ben al te lang uit de running, maar weet nog wel wat en hoe destijds gevraagd werd. Ik kijk nog steeds naar boekomslagen en wie ze maakt. Als jullie een hit scoren geloof ik niet dat de uitgever zal zeggen: "maak je omslag maar zelf." Of wel?

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Voor een leuk boekje luistert het allemaal niet zo nauw." ThePhantom, dat stak me een beetje. Als je de kaft zelf maakt dan luistert het ook nauw. Voor jezelf.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ach weet je ik ben van mening dat iets wat je niet kunt of waar je geen inzicht of tijd voor hebt, je gewoon door en ander kunt laten doen. Ieder zo zijn vak! Wij zijn voornamelijk schrijvers, sommigen vinden het leuk hun boek ook vorm te geven en anderen laten dat doen. En als je een uitgever hebt, dan maken zij de boekomslag prima toch! En als je net als Zjors je eigen boekomslag maakt is dat ook prima! Knap zelfs en bovendien haar boeken verkopen ook nog eens heel erg goed (dacht ik te begrijpen) Dus ook met een goedkopere omslag kan een boek een hit worden. Zjors heeft dat wel bewezen..en goedkoop hoeft niet meteen te betekenen dat het niet goed is. maar ThePanthom heb jij voor jouw debuut ook een eigen boekomslag gemaakt? is het daardoor denk je een grotere hit geworden?