Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heb je wel eens een 'eigen beheer' boek gekocht van iemand die je niet kent?

Voortbordurend op mijn ietwat mislukte vorige thread ("hoeveel exemplaren van je self-pubished boek heb je verkocht") dacht ik: misschien eens andersom denken. Dus: Heb jij wel eens een boek van een Nederlandse schrijver gekocht dat hij/zij in eigen beheer heeft uitgegeven? Iemand die je niet kent (dus geen vrienden, forumkennissen, kennissen, familieleden)? Waarom niet?

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb jij wel eens een boek van een Nederlandse schrijver gekocht dat hij/zij in eigen beheer heeft uitgegeven? Iemand die je niet kent (dus geen vrienden, forumkennissen, kennissen, familieleden)?
Neen.
Waarom niet?
Te duur.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Neen. Omdat ik niet goed weet waar en hoe ik als consument een goed selfpub-boek vind dat aansluit bij mijn interesses... De aanschafprijs is ook een punt van aandacht voor mij.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Neen. Omdat ik niet goed weet waar en hoe ik als consument een goed selfpub-boek vind dat aansluit bij mijn interesses... De aanschafprijs is ook een punt van aandacht voor mij.
Maar koop je dan helemaal geen boeken? De prijs ontloopt elkaar toch niet zo veel? Of bedoel je dat je slechtere kwaliteit-prijsverhouding verwacht? Dito dit voor Yrret.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja, een gedichtenbundel - bij de dichteres zelf op een braderie, ze bloosde.
Versierpogingen tellen niet 8)

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet gekocht. Een eigen beheer online kopen trekt me ook niet aan. Een titel is niet altijd veelzeggend, evt recensies die gaan van 1 tot 4 *zijn volgens mij te uiteenlopend. Inkijkpagina's kunnen een beeld geven over de schrijfstijl, maar geven niets weer van het plotverloop of spanningsopbouw. Op een boekenbeurs of braderie zoals gezegd kan je door rechtstreeks contact (en nee, geen versierkunstjes!) en door de persoonlijkheid vd auteur waarschijnlijk meer te weten komen over hoe de inhoud eruitziet. Kan, zeg ik wel. Het is niet noodzakelijk zo. En je bladert meer dan vier pagina's door.

Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook nog nooit gedaan. Gedeeltelijk omdat ik ze niet zo vaak tegenkom, probleem bekendheid. Zelfs al koop ik online, dan zijn dat toch boeken die ik al eens in een boekhandel of zo ben tegengekomen, of waar ik over heb gehoord, of waarvan ik de auteur al ken. En gedeeltelijk omdat ik inderdaad een beetje met het vooroordeel zit omtrent prijs/kwaliteit, besef ik... Vind ik wel erg van mezelf, zo'n vooroordeel. Maar in de POD-hoek zit er nu wel wat meer onkruid tussen de gewassen, zeg maar, dus het komt wel ergens vandaan.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, een gedichtenbundel. Jaren geleden gekocht van de schrijver in café De Rat (Utrecht). Ik hoop dat het, na recycling, een meer nuttig bestaan heeft gekregen als kladblok.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm. Deze reacties zijn niet bemoedigend voor self publishing. Bijna alsof het zonde van de tijd en het geld is.

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dito dit voor Yrret.
http://www.cultuurindex.nl/publicaties/amateursch…
Samengevat is de markt voor self-publishing klein en gefragmenteerd, maar groeiend. Kenmerkend is dat de consumentenprijs relatief hoog is en dat de focus op genres vooral informatief is.
Daarentegen is – met een gemiddelde prijs van € 16,15 – de gemiddelde consumentenprijs van self-publishers flink hoger dan die van de overige titels bij CB.
Maar koop je dan helemaal geen boeken?
Ik koop mijn boeken in de kringloopwinkel en op de boekenmarkten.
De prijs ontloopt elkaar toch niet zo veel?
Neen, dat klopt. Het zijn slechts enkele euro`s.
Of bedoel je dat je slechtere kwaliteit-prijsverhouding verwacht?
Neen, die verwacht ik niet.

Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm. Deze reacties zijn niet bemoedigend voor self publishing. Bijna alsof het zonde van de tijd en het geld is.
Ik denk dat het vooral zaak is om te beseffen dat je investering niet stopt bij de drukkosten. Een budget voor redactie en promotie is minstens even belangrijk. Als iemand erin is geslaagd om zijn selfpublished boek zo te polijsten en te promoten dat het in de boekhandels ligt, dan zou ik het zomaar kunnen kopen zonder zelfs maar te beseffen dat het selfpublished is. Volgens mij zijn trouwens veel van die goedverkopende Engelstalige selfpubbers begonnen met het kweken van een aanhang door verhalen, zeg maar gerust hele boeken, eerst op gratis platforms als Wattpad ter beschikking te stellen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Misschien leuk om te lezen, Zelfuitgevende auteurs bestormen de bestsellerlijsten: http://www.buzzboeken.com/zelfuitgevende-auteurs-… Denk ook aan De verwarde cavia van Paulien Cornelisse, boeken van Nanda Roep en Sylvester Zwanenveld, Sonja Bakker, uiteraard, en met wat googlen vind je genoeg andere self-publishing succesauteurs. Het gaat dan niet enkel over fictie. Met non-fictie bereik je misschien een groter publiek. Er is wel meer voor nodig dan schrijven alleen, lees: http://www.buzzboeken.com/frank-krake-bij-een-gro… Tot slot: de vraagstelling is nogal subjectief / dirigerend:
Heb jij wel eens een boek van een Nederlandse schrijver gekocht dat hij/zij in eigen beheer heeft uitgegeven? Iemand die je niet kent (dus geen vrienden, forumkennissen, kennissen, familieleden)? Waarom niet?
Op zijn minst had tevens omwille van de volledigheid gevraagd kunnen worden: Waarom wel? :)

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me bij Thérèse aan. In de vraagstelling ligt eigenlijk al een oordeel besloten. Het is ook niet zo dat je boeken die in eigen beheer zijn uitgegeven nooit in de boekhandel aantreft. Een boekhandelaar doet die echt niet automatisch in de ban. Als ze het goed doen, worden ze besteld, eigen beheer of niet. Ik denk dat je ook een duidelijk verschil moet maken tussen mensen die serieus werk maken van hun uitgave in eigen beheer (door bijvoorbeeld een goede redacteur en vormgever in te huren) en zij die hun ongeredigeerde geesteskind rechtstreeks naar een POD-drukkerij sturen. Ik heb sterk de indruk dat de vraagsteller dat hier op één hoop gooit.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Overigens besteedt Schrijven Magazine in het komende nummer uitgebreid aandacht aan het fenomeen uitgeven in eigen beheer.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me bij Thérèse aan. In de vraagstelling ligt eigenlijk al een oordeel besloten. Het is ook niet zo dat je boeken die in eigen beheer zijn uitgegeven nooit in de boekhandel aantreft. Een boekhandelaar doet die echt niet automatisch in de ban. Als ze het goed doen, worden ze besteld, eigen beheer of niet. Ik denk dat je ook een duidelijk verschil moet maken tussen mensen die serieus werk maken van hun uitgave in eigen beheer (door bijvoorbeeld een goede redacteur en vormgever in te huren) en zij die hun ongeredigeerde geesteskind rechtstreeks naar een POD-drukkerij sturen. Ik heb sterk de indruk dat de vraagsteller dat hier op één hoop gooit.
Paulien Cornelisse en Sylvester Zwanenveld kan ik niet zien als erg sterke voorbeelden. Die stonden al in de picture en trekken op grond van hun bekendheid aandacht. En Sonja Bakker? Ik maak de hoop nog groter dan de vraagsteller. Er zijn ook kleine uitgevers die je boek willen uitbrengen, er ook werk in steken, maar in wezen in de marge - of in een kleine niche - blijven steken. Verleidelijk, maar ook daar schiet je - als je een breed lezerspubliek wil - geen meter mee op. Semi-professioneel gebeuren waar de - een- of tweepits - uitgever misschien net een droog broodje - zonder beleg - mee verdient.
Het is ook niet zo dat je boeken die in eigen beheer zijn uitgegeven nooit in de boekhandel aantreft. Een boekhandelaar doet die echt niet automatisch in de ban. Als ze het goed doen, worden ze besteld, eigen beheer of niet.
Maar dat zegt toch echt geen fluit, want dan doet een boek het dus al goed (relatief begrip trouwens). Een echt goed boek vindt zijn weg naar een gerenommeerde uitgever, ontsnapt aan de slushpile. De boekenwinkels liggen er nog steeds vol mee. Edit: wat niet wil zeggen dat er geen uitzonderingen zijn (die de regel bevestigen) en er tussen de POD uitgaven en uitgaven van kleine uitgeverijen geen parels te vinden zijn. Maar vind ze maar eens. Oesterbanken te over. Edit 2: Wat betreft kleine uitgeverijen ken ik één voorbeeld van een parel. Weg zonder bestemming van Janp Meijers. Uitgeverij MBoox. Maar zijn kwaliteiten kende ik vooraf van SOL en Literair Werk.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op zijn minst had tevens omwille van de volledigheid gevraagd kunnen worden: Waarom wel? :)
Nou... gezien de reacties tot nu toe was 'waarom niet' volgens mij spot-on ;-)

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me bij Thérèse aan. In de vraagstelling ligt eigenlijk al een oordeel besloten. Het is ook niet zo dat je boeken die in eigen beheer zijn uitgegeven nooit in de boekhandel aantreft. Een boekhandelaar doet die echt niet automatisch in de ban. Als ze het goed doen, worden ze besteld, eigen beheer of niet. Ik denk dat je ook een duidelijk verschil moet maken tussen mensen die serieus werk maken van hun uitgave in eigen beheer (door bijvoorbeeld een goede redacteur en vormgever in te huren) en zij die hun ongeredigeerde geesteskind rechtstreeks naar een POD-drukkerij sturen. Ik heb sterk de indruk dat de vraagsteller dat hier op één hoop gooit.
Wat je nu schrijft is allemaal puur hypothetisch en is geen weergave van de manier waarop 99.99% van de eigen beheer boeken worden uitgegeven. Zeker als ik kijk naar fictie in Nederland, is dat echt het afvoerputje van de literatuur. Een boekhandelaar bij mij in de stad vertelde dat hij wel eens verzoeken krijgt van amateur-schrijvers om een eigen beheer boek bij hem te verkopen. En omdat hij de kwaadste niet is, wil hij er best een paar op een stapeltje leggen naast andere 'lokale uitgaven'. Verkoopt het dan ook? Nope. Ja, familie en vrienden. Overigens is dat natuurlijk allemaal prima, en maakt het mij persoonlijk geen klap uit wie er zelf boeken wil drukken en verkopen. Ik vraag me wel oprecht af waarom eb schrijvers denken dit te moeten doen. Voor de lezer is hun boek niet leuk. Voor de boekhandelaar levert het niets op. Dus waarom dan die moeite steken in een doodgeboren ding? Steek die tijd dan in het beter leren schrijven. Ik weet dat dit slechts één boekhandel is, maar ik vermoed sterk dat dit de regel is en niet de uitzondering.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Dat je boek in de boekhandel ligt, is inderdaad (nog) geen reden om van succes te spreken. Anderzijds: om succes met je boek te hebben, is het wel handig dat het in de boekwinkel ligt. Tegelijkertijd zijn boeken op andere plaatsen te koop dan in de boekwinkel, denk vooral aan internet. Wanneer mensen googlen op een thema dat hen interesseert en ze stuiten op een uitgave die daaraan beantwoordt, is het boek snel besteld. Maar er is nog een relevante vraag: zijn lezers zich bewust van de wereld achter het boek? Vraag de eerste de beste tien boekwinkelbezoekers eens bij welke uitgeverij boek X is uitgebracht. Waar gaat het het publiek meer om: om het verhaal, de poëzie, de schrijver c.q. dichter of om de uitgeverij die erachter staat? En hoe kan dat?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou nou, Harryhol. Je gaat er weer met gestrekt been in... Als er iets hypothetisch en uit de lucht gegrepen is, dan is dat wel jouw percentage van 99,99%. Ja, ik weet ook wel dat de meeste POD-uitgaven te weinig kwaliteit hebben voor een reguliere uitgeverij. Zelf heb ik nooit zelfs maar overwogen om iets in eigen beheer uit te geven, ook omdat ik geen zin heb in al het werk dat er rond een mooi verzorgde uitgave met een deskundige redactie komt kijken. Meestal zul je die kosten er nooit uithalen, zelfs niet met een kwalitatief goed boek, omdat je qua (onder andere) promotie en distributie een enorme handicap hebt in vergelijking met wat bij een 'echte' uitgeverij verschijnt. Maar het gaat me te ver om denigrerend en puur negatief te gaan doen over alles wat niet regulier wordt uitgegeven. Daar zal ik nooit in meegaan. Angus heeft deels gelijk als hij stelt dat een echt goed boek over het algemeen wel een uitgever vindt, maar hij geeft zelf al aan dat die vlieger niet altijd opgaat. Er zijn heel wat boeken die niet vanwege te weinig kwaliteit, maar in de eerste plaats om commerciële redenen afgewezen worden, zeker meer dan 0,01%, maar gokken op een percentage ga ik niet doen. Dat is zinloos nattevingerwerk. Voor mensen die tegen de stroom in toch via eigen beheer een succes van hun boek weten te maken, kan ik alleen maar bewondering hebben. Ik zal het komende themanummer dan ook met belangstelling lezen.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat je boek in de boekhandel ligt, is inderdaad (nog) geen reden om van succes te spreken. Anderzijds: om succes met je boek te hebben, is het wel handig dat het in de boekwinkel ligt. Tegelijkertijd zijn boeken op andere plaatsen te koop dan in de boekwinkel, denk vooral aan internet. Wanneer mensen googlen op een thema dat hen interesseert en ze stuiten op een uitgave die daaraan beantwoordt, is het boek snel besteld.
Geloof je dat eerlijk? Mensen kopen boeken online van schrijvers die ze kennen of die hen zijn aangeraden. Niet op basis van een vage indruk. In een boekwinkel ontdek je juist nieuwe dingen, door een stukje te lezen.
Maar er is nog een relevante vraag: zijn lezers zich bewust van de wereld achter het boek? Vraag de eerste de beste tien boekwinkelbezoekers eens bij welke uitgeverij boek X is uitgebracht.
Mensen gaan er van uit dat wat ze kopen in de boekhandel aan een bepaalde minimale kwaliteitseis voldoet. Mensen denken niet na over de uitgever omdat ze weten dat boeken in boekwinkels van een 'betrouwbare bron' komen. Een EB boek kan zomaar vol onzin staan. Vol met spelfouten. EB boeken zijn door geen enkel filter gegaan. Ze gaan rechtstreeks van de harddisk van de amateur naar de drukker. En kom niet aan met 'maar die schrijvers hebben een heel team achter zich'. Natuurlijk niet. En zelfs áls ze dat hebben, is die relatie totaal anders. Als ik een redacteur en een vormgever inhuur voor mijn boek ben ik de werkgever. Een door mij ingehuurde redacteur gaat echt niet zeggen 'dit boek moet je absoluut niet op de markt brengen'. Dat is een andere relatie dan een schrijver met een uitgever heeft.
Waar gaat het het publiek meer om: om het verhaal, de poëzie, de schrijver c.q. dichter of om de uitgeverij die erachter staat? En hoe kan dat?
Uiteindelijk interessante vragen, maar dit is niet on topic, hè. Misschien een idee om daar een eigen topic over te openen? De vraag was hier: heb je wel eens een eigen beheer boek gekocht, en waarom niet.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou nou, Harryhol. Je gaat er weer met gestrekt been in... Als er iets hypothetisch en uit de lucht gegrepen is, dan is dat wel jouw percentage van 99,99%. Ja, ik weet ook wel dat de meeste POD-uitgaven te weinig kwaliteit hebben voor een reguliere uitgeverij. Zelf heb ik nooit zelfs maar overwogen om iets in eigen beheer uit te geven, ook omdat ik geen zin heb in al het werk dat er rond een mooi verzorgde uitgave met een deskundige redactie komt kijken. Meestal zul je die kosten er nooit uithalen, zelfs niet met een kwalitatief goed boek, omdat je qua (onder andere) promotie en distributie een enorme handicap hebt in vergelijking met wat bij een 'echte' uitgeverij verschijnt. Maar het gaat me te ver om denigrerend en puur negatief te gaan doen over alles wat niet regulier wordt uitgegeven. Daar zal ik nooit in meegaan.
Heb je wel eens een eigen beheer boek gekocht?
Angus heeft deels gelijk als hij stelt dat een echt goed boek over het algemeen wel een uitgever vindt, maar hij geeft zelf al aan dat die vlieger niet altijd opgaat. Er zijn heel wat boeken die niet vanwege te weinig kwaliteit, maar in de eerste plaats om commerciële redenen afgewezen worden, zeker meer dan 0,01%, maar gokken op een percentage ga ik niet doen. Dat is zinloos nattevingerwerk. Voor mensen die tegen de stroom in toch via eigen beheer een succes van hun boek weten te maken, kan ik alleen maar bewondering hebben. Ik zal het komende themanummer dan ook met belangstelling lezen.
Totdat je mij een concreet voorbeeld kunt geven van een succesvol in eigen beheer uitgegeven fictie boek, is je stelling echt hypothetisch. Dat is niet 'met een gestrekt been er in'. Dat is gewoon reageren op wat je schrijft. Want wat je schrijft onderbouw je niet, en dus is het hypothetisch.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een onzin dat iemand zijn gelijk zou kunnen of moeten bewijzen door een titel of de naam van een auteur te noemen. Aan dat soort rare spelletjes doe ik niet mee, Harry.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een onzin dat iemand zijn gelijk zou kunnen of moeten bewijzen door een titel of de naam van een auteur te noemen. Aan dat soort rare spelletjes doe ik niet mee, Harry.
Jij vindt dus dat alles wat je zegt klakkeloos geloofd moet worden? Da's pas een raar spelletje.

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vanwege mijn liefde voor Engelstalige SF heb ik een korte tijd gebruik gemaakt van Kobo Plus. In die tijd heb ik ook wel eens een Nederlandstalig ebook 'geleend' dat in eigen beheer uitgegeven was.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
De vraag was hier: heb je wel eens een eigen beheer boek gekocht, en waarom niet.
Je hebt gelijk, Harry:
Heb jij wel eens een boek van een Nederlandse schrijver gekocht dat hij/zij in eigen beheer heeft uitgegeven? Iemand die je niet kent (dus geen vrienden, forumkennissen, kennissen, familieleden)? Waarom niet?

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Neen. Omdat ik niet goed weet waar en hoe ik als consument een goed selfpub-boek vind dat aansluit bij mijn interesses... De aanschafprijs is ook een punt van aandacht voor mij.
Maar koop je dan helemaal geen boeken? De prijs ontloopt elkaar toch niet zo veel? Of bedoel je dat je slechtere kwaliteit-prijsverhouding verwacht? Dito dit voor Yrret.
Ik woon in China, de boekhandel heeft geen Nederlandse boeken en ja, ik vind boeken relatief duur. De laatste keer dat ik in Nederland was kocht ik in een tweedehandsboekwinkel een stapeltje Nederlandstalige romans en kinderboeken voor prijzen tussen de 0,50 en 2,50 euro per stuk. Mijn dochter en ik hebben daar nog dagelijks plezier van. Als iemand weet hoe ik e-boeken aanschaf voor die prijs en kan betalen met paypal, houd ik me aanbevolen.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Neen. Omdat ik niet goed weet waar en hoe ik als consument een goed selfpub-boek vind dat aansluit bij mijn interesses... De aanschafprijs is ook een punt van aandacht voor mij.
Maar koop je dan helemaal geen boeken? De prijs ontloopt elkaar toch niet zo veel? Of bedoel je dat je slechtere kwaliteit-prijsverhouding verwacht? Dito dit voor Yrret.
Ik woon in China, de boekhandel heeft geen Nederlandse boeken en ja, ik vind boeken relatief duur. De laatste keer dat ik in Nederland was kocht ik in een tweedehandsboekwinkel een stapeltje Nederlandstalige romans en kinderboeken voor prijzen tussen de 0,50 en 2,50 euro per stuk. Mijn dochter en ik hebben daar nog dagelijks plezier van. Als iemand weet hoe ik e-boeken aanschaf voor die prijs en kan betalen met paypal, houd ik me aanbevolen.

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om met de deur in huis te vallen: ik heb twee self-pub non-fictie boeken van dezelfde auteur gekocht en het was uitstekend in orde. Zowel de inhoud als de rest. Het kan dus wel. En deze auteur heeft verder een zeer succesvolle wesite en alles eromheen. Sommige auteurs willen het in eigen hand houden, anderen niet. (Ik wil beide, regulier en self). Wat is dat toch dat negatieve rond self-pub? Alsof “alles” niet goed is. Waar de meeste mensen ophouden gaan anderen een paar of veel meer stappen verder in bepaalde “niet”-commerciële, of “te” zware onderwerpen, publiceren het zelf uiteindelijk. O, zie net dat ik op een oeroud topic reageer.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om met de deur in huis te vallen: ik heb twee self-pub non-fictie boeken van dezelfde auteur gekocht en het was uitstekend in orde. Zowel de inhoud als de rest. Het kan dus wel. En deze auteur heeft verder een zeer succesvolle wesite en alles eromheen. Sommige auteurs willen het in eigen hand houden, anderen niet. (Ik wil beide, regulier en self). Wat is dat toch dat negatieve rond self-pub? Alsof “alles” niet goed is. Waar de meeste mensen ophouden gaan anderen een paar of veel meer stappen verder in bepaalde “niet”-commerciële, of “te” zware onderwerpen, publiceren het zelf uiteindelijk. O, zie net dat ik op een oeroud topic reageer.
Er is helemaal niets mis met zelf uitgeven, als dat betekent dat je het echt als een uitgever aanpakt: je huurt een redacteur, een ontwerper. Je werkt aan distributie en pr, etcetera. Wat echter de norm is, is dat mensen hun boek schrijven, en dat boek (waarschijnlijk na afwijzing door een echte uitgever) zonder verdere inspanning uploaden naar lulu of bookscout, of whatever. Om vervolgens te denken dat ze een boek hebben uitgegeven. Niemand die het zal lezen, behalve familie. Niemand die het ooit verder ergens tegenkomt. Dat is geen uitgeven. Dat is jezelf voor de gek houden. Ik gekoof best dat je ook in Nederland in eigen beheer een boek op de markt kan brengen. Maar dat vraagt een flinke investering in tijd en geld. Het is een onderneming.