Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heb je wel eens een 'eigen beheer' boek gekocht van iemand die je niet kent?

Voortbordurend op mijn ietwat mislukte vorige thread ("hoeveel exemplaren van je self-pubished boek heb je verkocht") dacht ik: misschien eens andersom denken. Dus: Heb jij wel eens een boek van een Nederlandse schrijver gekocht dat hij/zij in eigen beheer heeft uitgegeven? Iemand die je niet kent (dus geen vrienden, forumkennissen, kennissen, familieleden)? Waarom niet?

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Met self-publishing is de kans op veel lezers klein, tenzij je een BN'er bent. Maar het helpt als je het in elk geval serieus neemt. Dus steek er veel tijd in. Zelf heel veel redigeren en herschrijven is een must. Maar ook een of twee andere mensen er inhoudelijk naar laten kijken. Mijn tweede roman... Ik laat een vriendin ernaar kijken, op wie ik een personage baseer. En iemand die met afstand ernaar kijkt en aan redactie kan doen. Bij dat laatste is het ook belangrijk dat je iemand zoekt die kritisch durft te zijn. Geen familielid dat alles geweldig vindt, om het maar even gechargeerd te zeggen. En ik heb een goede illustrator gevonden. Dat laatste kost natuurlijk wat geld, maar dat hoort er wél bij als je ambities verder reiken dan alleen verkoop aan familie en vrienden. Dat garandeert nog steeds geen verkoopcijfers of topkwaliteit, maar zo heb je in elk geval iets beters dan de amateurs die zonder enig redigeerwerk iets naar de drukker sturen. Als je het daarna ook nog wil verkopen, moet je ook moeite doen. Online reclame maken. Maar je kan ook naar een boekhandel gaan in jouw woonplaats, of de plaats waar het boek zich afspeelt, hen twee exemplaren aanbieden en vragen of ze het in de winkel willen leggen. Een gigantische bestseller zal het niet worden, maar je kan best een paar tientallen of honderd boeken verkopen op die manier.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn antwoord op de vraag: Ik zou het niet weten.

Uitgebreider: als die selfpubber z'n boek op BOL heeft weten te krijgen, dan zou het heel goed kunnen. Als ik een boek wil hebben over onderwerp X, dan kijk ik niet naar de naam van de auteur of de uitgever. Meestal zegt me dat niets. Wat staat er over de inhoud beschreven? Hoe zijn de reviews? Is de verschijningsdatum actueel? Een boek voor ontspanning? Daar ken ik wel de nodige namen. Soms een onbekende. Hoe ziet de cover er uit? De flaptekst. Steekproefje op enkele bladzijden. Zo consumeert de massa en ik ben niet (veel) beter  ;-)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Don Leone, 

Als je bij bol niet zoekt op titel of naam auteur, gebeurt er niets. De consument komt pas bij die selfpubber, als hij er gericht naar zoekt. (De kennissen van die selfpubber ;) )

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik weet wat je bedoeld. Daarom noemde ik als eerste ‘onderwerp X’. Non-fictie. Zoek ik een boek over snoeien van rozen en onze selfpubber heeft daar over geschreven, dan is er een redelijke kans dat ik z’n boek vind.

Bij fictie kan ik zoeken op literaire thriller, nieuw verschenen. Zou het boek van de selfpubber dan niet mee naar boven komen. Ik weet natuurlijk niet hoe “discriminerend” hun zoekfunctie is. Je kan sorteren op meest populair, maar dat ook achterwege laten.