Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgeefgroep voor 'eigen beheer auteurs'

Veel auteurs die in eigen beheer uitgeven willen meer dan alleen maar verkoop via een eigen website, of rechtstreekse verkoop aan familie, vrienden, collega's etc. Zij zoeken het grote publiek. Probleem is de ISBN-registratie en beschikbaarheid van hun boek bij het Centraal Boekhuis. Dit heeft mij aan het denken gezet. Veel uitgeverijen vallen onder een uitgeefgroep en boekhandels sluiten zich meer en meer aan bij een keten. Samenwerking is van essentieel belang voor het uitwisselen van kennis, om te profiteren van gezamenlijke inkoop, marketing en vertegenwoordiging, de uitstraling en het verbeteren van de marktpositie. Dit geldt ook voor auteurs die in eigen beheer (willen) uitgeven. De oplossing: een uitgeefgroep voor eigen beheer auteurs. Denk eens aan de voordelen: - de vaste kosten delen van een aansluiting bij het Centraal Boekhuis - gebruikmaken van een uitgeversregistratie bij Bureau ISBN - lagere kosten voor grafische en promotionele dienstverlening - kennis- en ervaringsplatform - gezamenlijke webshop - géén genoegen meer nemen met standaard royalty - maandelijks het geld van de verkoopresultaten op je bankrekening Bestaat hier interesse voor? Reageer gerust, ook voor meer info.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit bestaat al volgens mij. Het heet: een clusteruitgever. Als je dat woord ingeeft op je zoekmachine, krijg je een heleboel resultaten.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Denk eens aan de voordelen: - de vaste kosten delen van een aansluiting bij het Centraal Boekhuis - gebruikmaken van een uitgeversregistratie bij Bureau ISBN - lagere kosten voor grafische en promotionele dienstverlening - kennis- en ervaringsplatform - gezamenlijke webshop - géén genoegen meer nemen met standaard royalty - maandelijks het geld van de verkoopresultaten op je bankrekening
Kun je een en ander specificeren? Vaste kosten delen: Hoe hoog zijn de kosten, hoeveel auteurs heb je nodig om tot een aanvaardbare investering te komen, en wat is aanvaardbaar? Lagere kosten voor grafische en professionele dienstverlening: Hoe hoog zijn de kosten nu, en hoe laag worden ze? Gezamenlijke webshop: Die zal ook wat kosten, waar moeten auteurs aan denken? Geen genoegen nemen met standaard royalty: Waarmee wel? Maandelijks het geld op je rekening: Welk geld, wiens rekening? :)
(...) een uitgeefgroep voor eigen beheer auteurs.
Wie gaat deze leiden, en er de verantwoordelijkheid voor nemen?

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben benieuwd naar je antwoorden. Heeft uitgeverij Pamac (waarvoor je werkt) iets met je idee te maken?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Clusteruitgevers zijn er al aardig wat Aad. Je bent toch zelf lid van een clusteruitgever: http://www.vrijeuitgevers.nl/uitgevers.php De voordelen zijn algemeen bekend. Als je daar je eigen originele draai aan kunt geven en genoeg mensen kunt werven zou het wat kunnen worden, maar er zijn al wat initiatieven gestrand op dat vlak.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Clusteruitgevers zijn er al aardig wat Aad. Je bent toch zelf lid van een clusteruitgever: http://www.vrijeuitgevers.nl/uitgevers.php
Maandelijks het geld op je rekening: Welk geld, wiens rekening?
Ik geloof dat ik het al weet: De Vrije Uitgevers schrijft op de website dat er meer dan 150 uitgeverijen bij de organisatie zijn aangesloten. Opstartkosten zijn 200 euro x 150 = toch 30.000 euro. Zie ik dat wel goed? Clusterkosten: minimaal 35 euro per maand x 150 = toch elke maand minimaal 5.250 x 12 = minimaal 63.000 jaaromzet. Niet dat de clustermensen er niets voor doen, maar toch leuke business.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het zo ligt, dan lijkt dit dus op reclame, spam. Terwijl er natuurlijk niets is tegen het idee van een clusteruitgeverij, is dit misschien niet de meest sympathieke manier van presenteren.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit bestaat al volgens mij. Het heet: een clusteruitgever. Als je dat woord ingeeft op je zoekmachine, krijg je een heleboel resultaten.
Ja, inderdaad een clusteruitgeverij, maar dan alleen voor auteurs die in eigen beheer uitgeven. Uitgeverijen kunnen zich niet aansluiten.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Denk eens aan de voordelen: - de vaste kosten delen van een aansluiting bij het Centraal Boekhuis - gebruikmaken van een uitgeversregistratie bij Bureau ISBN - lagere kosten voor grafische en promotionele dienstverlening - kennis- en ervaringsplatform - gezamenlijke webshop - géén genoegen meer nemen met standaard royalty - maandelijks het geld van de verkoopresultaten op je bankrekening
Kun je een en ander specificeren? Vaste kosten delen: Hoe hoog zijn de kosten, hoeveel auteurs heb je nodig om tot een aanvaardbare investering te komen, en wat is aanvaardbaar? Lagere kosten voor grafische en professionele dienstverlening: Hoe hoog zijn de kosten nu, en hoe laag worden ze? Gezamenlijke webshop: Die zal ook wat kosten, waar moeten auteurs aan denken? Geen genoegen nemen met standaard royalty: Waarmee wel? Maandelijks het geld op je rekening: Welk geld, wiens rekening? :)
(...) een uitgeefgroep voor eigen beheer auteurs.
Wie gaat deze leiden, en er de verantwoordelijkheid voor nemen?
Voor fondsbeheer brengt het CB maandelijks 188,09 euro ex. btw in rekening. Door gebruik te maken van sommige andere services kan dit oplopen tot ongeveer 250,- euro. Met tien auteurs kunnen we starten. Het delen van deze kosten maakt het CB toegankelijk voor auteurs die in eigen beheer uitgeven. De kosten voor grafische en promotionele dienstverlening is op onze site te vinden. De prijzen die de uitgeefgroep gaat hanteren zullen concurrerend zijn en het staat de auteur volledig vrij om hier geen gebruik van te maken en drukwerkgereed aan te leveren. Tja, en wat kost een webshop nou tegenwoordig. Geen standaard royalty waarop je lang moet wachten, maar maandelijks de verdiensten uit verkoop via het CB op je eigen bankrekening. Ondergetekende gaat dit alles leiden en draagt dus ook de verantwoordelijkheid.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben benieuwd naar je antwoorden. Heeft uitgeverij Pamac (waarvoor je werkt) iets met je idee te maken?
Met Uitgeverij PAMAC heb ik in de afgelopen twee jaren een stuk ervaring en kennis opgedaan. Ook las ik over de problematiek rond uitgeven in eigen beheer. Deze uitgeefgroep wordt waarschijnlijk een eigen uitgeverij en geen onderdeel van PAMAC.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Clusteruitgevers zijn er al aardig wat Aad. Je bent toch zelf lid van een clusteruitgever: http://www.vrijeuitgevers.nl/uitgevers.php
Maandelijks het geld op je rekening: Welk geld, wiens rekening?
Ik geloof dat ik het al weet: De Vrije Uitgevers schrijft op de website dat er meer dan 150 uitgeverijen bij de organisatie zijn aangesloten. Opstartkosten zijn 200 euro x 150 = toch 30.000 euro. Zie ik dat wel goed? Clusterkosten: minimaal 35 euro per maand x 150 = toch elke maand minimaal 5.250 x 12 = minimaal 63.000 jaaromzet. Niet dat de clustermensen er niets voor doen, maar toch leuke business.
Ik kijk absoluut niet naar wat De Vrije Uitgevers maandelijks omzet of verdient. Het staat in verhouding tot het aantal aangesloten uitgevers (op dit moment zo"n kleine 200). Voor PAMAC was destijds de overweging dat een eigen account bij het CB te duur was. De vaste kosten worden gedeeld en de variabele kosten zijn voor jezelf. Tja, en met een eenmalige fee heb ik geen moeite. Voorts zijn we dik tevreden over de dienstverlening.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het zo ligt, dan lijkt dit dus op reclame, spam. Terwijl er natuurlijk niets is tegen het idee van een clusteruitgeverij, is dit misschien niet de meest sympathieke manier van presenteren.
Ik heb echt geprobeerd om het initiatief te brengen met een stuk relevante informatie. Een bedrijfsnaam heb ik niet genoemd. Ik heb zeker niet de intentie die forum te gebruiken als reclamemiddel.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik ben benieuwd naar je antwoorden. Heeft uitgeverij Pamac (waarvoor je werkt) iets met je idee te maken?
Met Uitgeverij PAMAC heb ik in de afgelopen twee jaren een stuk ervaring en kennis opgedaan. Ook las ik over de problematiek rond uitgeven in eigen beheer. Deze uitgeefgroep wordt waarschijnlijk een eigen uitgeverij en geen onderdeel van PAMAC.
Met het woord "waarschijnlijk" staat of valt veel, Aad. Dat maakt het verschil tussen ongeoorloofde reclame op deze site en een leuk initiatief van een mede-forumlid met rete veel ervaring. Dus wat is het nou? Edit: *Cross-post**, maar dan nog. Ook al lees ik je laatste opmerking: is het jouw initiatief of niet?

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt op dit moment bij het CB een goedkoop alternatief genaamd CB-compact. Dit is, denk ik, erg interessant voor kleine uitgevers. Je hebt via CB-compact "toegang" tot 1800 boekhandels (fysiek & online). Kijk hier maar eens: http://www.cbcompact.nl/kosten/ Ik denk dat je gewoon even een analyse moet maken wat de kosten zijn via een clusteruitgeverij of via je eigen uitgeverij. Overigens, het starten van een uitgeverij, het aanvragen van een uitgeversprefix en het aanvragen van een ISBN-nummer is binnen 15 minuten gedaan. Been there, seen it, done it. :-)

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt op dit moment bij het CB een goedkoop alternatief genaamd CB-compact. Dit is, denk ik, erg interessant voor kleine uitgevers. Je hebt via CB-compact "toegang" tot 1800 boekhandels (fysiek & online). Kijk hier maar eens: http://www.cbcompact.nl/kosten/ Ik denk dat je gewoon even een analyse moet maken wat de kosten zijn via een clusteruitgeverij of via je eigen uitgeverij. Overigens, het starten van een uitgeverij, het aanvragen van een uitgeversprefix en het aanvragen van een ISBN-nummer is binnen 15 minuten gedaan. Been there, seen it, done it. :-)
Je hebt gelijk, maar je kunt een titel alleen als A-boek wegzetten, dus met 42% boekhandelskorting. Als O-boek met standaard 30% korting, minder kan ook, is niet mogelijk.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Er zijn al heel wat van die clusteruitgeverijen. Ik heb in het verleden weleens geïnformeerd naar het hoe en wat. Het werd mij veel te duur. Ik zou sowieso geen opstartkosten betalen maar dit moet in jouw geval wel. Op zich wel logisch, maar niet iedereen heeft een kapitaaltje liggen om zich bij zo'n cluster aan te sluiten. Dan lijkt een pod me aanzienlijk goedkoper. Ook via pod kun je bij het CB terecht. Een clusteruitgever is ook geen 'reguliere' uitgever.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben benieuwd naar je antwoorden. Heeft uitgeverij Pamac (waarvoor je werkt) iets met je idee te maken?
Met Uitgeverij PAMAC heb ik in de afgelopen twee jaren een stuk ervaring en kennis opgedaan. Ook las ik over de problematiek rond uitgeven in eigen beheer. Deze uitgeefgroep wordt waarschijnlijk een eigen uitgeverij en geen onderdeel van PAMAC.
Met het woord "waarschijnlijk" staat of valt veel, Aad. Dat maakt het verschil tussen ongeoorloofde reclame op deze site en een leuk initiatief van een mede-forumlid met rete veel ervaring. Dus wat is het nou? Edit: *Cross-post**, maar dan nog. Ook al lees ik je laatste opmerking: is het jouw initiatief of niet?
We zitten nog in een verkennende fase, dus we moeten nog brainstormen over een en ander. Daar is toch niets verkeerd aan. En inderdaad, dit is een eigen initiatief.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn al heel wat van die clusteruitgeverijen. Ik heb in het verleden weleens geïnformeerd naar het hoe en wat. Het werd mij veel te duur. Ik zou sowieso geen opstartkosten betalen maar dit moet in jouw geval wel. Op zich wel logisch, maar niet iedereen heeft een kapitaaltje liggen om zich bij zo'n cluster aan te sluiten. Dan lijkt een pod me aanzienlijk goedkoper. Ook via pod kun je bij het CB terecht. Een clusteruitgever is ook geen 'reguliere' uitgever.
Duur? De vaste kosten worden gedeeld. De variabele kosten staan in verhouding tot de verkoop. Daarnaast is het mogelijk om een titel beschikbaar te stellen zonder voorraad. Zodra het CB een bestelling ontvangt gaat er een printopdracht naar de drukker.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Waarom zou je niet de tarieven van je eigen dienstverlening iets verhogen en omslaan over je klanten (zo héél veel is dat nu ook weer niet, natuurlijk afhankelijk van hoeveel klanten je hebt) en hen een 'gratis' account of iets dergelijks via Pamac geven, waarna je zelf linkt naar het CB, voor zo lang papieren boeken nog bestaan - en alle winstmarges in eigen hand houdt? Het werk heb je er toch van, en verder blijft alles bij hetzelfde.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bestaan er clusteruitgeverijen voor auteurs uit Vlaanderen?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het zo ligt, dan lijkt dit dus op reclame, spam. Terwijl er natuurlijk niets is tegen het idee van een clusteruitgeverij, is dit misschien niet de meest sympathieke manier van presenteren.
Ik heb echt geprobeerd om het initiatief te brengen met een stuk relevante informatie. Een bedrijfsnaam heb ik niet genoemd. Ik heb zeker niet de intentie die forum te gebruiken als reclamemiddel.
Het is me duidelijk. Thx.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zou je niet de tarieven van je eigen dienstverlening iets verhogen en omslaan over je klanten (zo héél veel is dat nu ook weer niet, natuurlijk afhankelijk van hoeveel klanten je hebt) en hen een 'gratis' account of iets dergelijks via Pamac geven, waarna je zelf linkt naar het CB, voor zo lang papieren boeken nog bestaan - en alle winstmarges in eigen hand houdt? Het werk heb je er toch van, en verder blijft alles bij hetzelfde.
Tarieven verhogen? Op het moment dat de klant/auteur schrikt van de prijzen, kijkt hij of zij echt niet meer naar de geboden dienstverlening. Het is de bedoeling dat de uitgeefgroep een eigen identiteit krijgt. Voorts moet PAMAC binnen een paar jaar een echte reguliere uitgever worden. Nu is het nog een mix van fondsuitgaven en uitgaven in eigen beheer. Dat schept verwarring bij media en boekhandel en we worden minder serieus genomen.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is dus niet slim. Daar kun je dan ook beter twee verschillende namen voor gebruiken. Je hoeft van Pamac nu geen reguliere uitgever meer te maken. Die pod-naam is gevestigd met het bijbehorende negatieve imago bij de boekhandel. Een tweede uitgeverij is zo gestart, onder een flitsende naam.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat lijkt mij ook. Als degenen met wie je zaken doet (lezers, boekverkopers, schrijvers) het beeld hebben dat je een bepaald soort bedrijf bent (in dit geval een POD), dan zullen ze de naam blijven associëren met dat bedrijf. Dus inderdaad kun je voor een reguliere uitgeverij beter een andere naam & uitstraling kiezen en dan Pamac bewaren voor waar je nu al goed in bent.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
En bij een reguliere uitgeverij hoort de service van CB, ISBN en alles wat erbij komt kijken; dan is dat clusteridee misschien niet zo passend - want die was voor mensen die in eigen beheer willen uitgeven. Bij elkaar opgeteld krijg je een stoel met drie poten: een reguliere uitgeverij, Pamac en het cluster.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil dit topic graag sluiten. Het idee een clusteruitgeverij voor eigen beheer auteurs op te richten is van de baan. Een kort onderzoek wees uit dat auteurs vooral opzien tegen de maandelijks terugkerende variabele kosten. Dus hebben we het beste uit dit concept ondergebracht bij PAMAC. En voordat het weer als reclame wordt opgevat... de belangrijkste wijziging in onze dienstverlening is niet hier vermeld, maar op de site van PAMAC.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bestaan er clusteruitgeverijen voor auteurs uit Vlaanderen?