Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Free Musketiers of Boekscout?

Hoi, Op dit moment ligt mijn manuscript bij vier erkende uitgevers. Ik dacht; ach, laat ik het toch maar proberen. In eerste instantie wilde ik het gelijk naar Free Musketiers of Boekscout sturen. Maar ja, een uitgever als Podium of Athos uitgeverij is toch wel de hoofdprijs. Mocht het nou toch niet lukken bij één van de vier, met een reden als; "Dit manuscript past niet in ons fonds." Wat je wel vaker leest. Welke van de twee (Free Musketiers of Boekscout) is dan aan te raden en wat zijn de voordelen? Ik vraag dit omdat ik benieuwd ben naar ervaringen van mensen. Ik bedoel hun websites zien er beiden goed uit. Hoop dat iemand mij kan helpen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
samie26, als je even zoekt in forum zul je zien dat er heel veel oude topics van Free Musketeers zijn waar je veel informatie uit kunt halen.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik had bij werkwijze FM gezegd dat ik ze een mailtje zou sturen met de vraag of auteurs moesten betalen als hun boek aan het Centraal Boekhuis werd aangeboden. Het antwoord: Wij melden al onze titels, welke niet in eigen beheer bij ons zijn uitgegeven, gratis aan.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi samie26, Ze kunnen de fouten voor je eruit halen, maar dat kost je dus geld. Weet je iemand in je omgeving die de eventuele fouten eruit haalt? Ik heb een contract bij FM, dus ik weet waar ik het over heb. Succes

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Willem, Als je dat leuk vindt heb ik nog een tip; Bestel in iedere boekwinkel een exemplaar van je boek, maar kom deze niet ophalen. Dan ligt het boek in alle boekwinkels, want POD uitgevers nemen niets terug.
Nou jij bent lekker, zitten al die boekwinkels met een boek die ze misschien nooit verkopen, terwijl zij wel de kosten voor dat boek hebben gemaakt! Vrij asociaal gedacht, is mijn mening hierover. Stel dat elke schrijver dat zou gaan doen, nou dan is de boekwinkel meteen failliet, lekker dan.. (mijn ouders hebben een boekwinkel) Sorry voor de off-topic-heid
Dit is ook offtopic...sorry @ Noekie, dat is toch verschrikkelijk. Ze werken hard als eigen ondernemer. Ik zou dit dus niet doen, dan maar wat meer promoten.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even van de site overgetypt (de tekst is een plaatje dus kopiëren gaat niet) 'Boek beschikbaar bij Centraal Boekhuis, Scholtens Groothandel, Bol.com, en alle andere webwinkels en Free Musketeers Webshop' Daarachter staat in kolommen, bij zowel basis-, standaard- uitgebreid- en uitgebreid pluspakket het woord 'optioneel' en bij promotiepakket staat dat dit € 60,- kost. (per jaar, maak ik op uit de context) Je vindt deze informatie op http://www.freemusketeers.nl/index.php/id_structu…

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Met aanmelding CB bedoelen ze volgens mij cb-online. Maar dat doet elke uitgever toch? Nee, boeken in eigen beheer zijn nergens verkrijgbaar. Die moet je zelf zien te slijten. Een aantal jaren geleden was het trouwens ook niet mogelijk om boeken die door hen zijn uitgegeven via het bol.com te bestellen. Ik wist niet dat ze er geld voor vroegen. Het antwoord dat ik kreeg is in feite nietszeggend.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ervaring met Boekscout sinds afgelopen september. Ik heb steeds getwijfeld om mijn manuscript op te sturen naar uitgeverijen. toen stuitte ik op Boekscout en op hun website stond dat zij 85% van de manuscripten uitgaven. De wewbsite heb ik laten zien aan mijn man, je "baby" geef je tenslotte niet zomaar aan iemand. Ik wilde het wel eens proberen en een paar dagen later kreeg een mailtje dat ze mij dan en dan zouden bellen. Dat gedaan en nog een belletje erover heen en drie dagen later lag mijn contract in de bus. Ze zijn altijd heel duidelijk geweest in hde informatie en ik ben blij met het eindresultaat. Het valt alleen niet mee om het aan de man te brengen want je wordt toch met de nek aangekeken als je boekhandels belt met de vraag of zij het boekje in de boekhandel willen leggen. Dat vind ik jammer, want waarom zou mijn verhaal minder zijn dan gerenommeerd schrijvers. Maar een ding is zeker: er is in ieder geval een droom van mij uitgekomen. Ik heb mijn boekje! Voor het volgende manuscript durf ik het toch aan om het naar gerenommeerde uitgeverijen te sturen, want ik heb altijd Boekscout nog achter de hand. groetjes Hexcaja

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gefeliciteerd hexcaja! Nu je deze eerste ervaring te pakken hebt kun je de volgende keer alles beter tegen elkaar afwegen. Fijn dat je dit deelt. Het lijkt me goed om, met het a.s. bundeltje onder de arm, een bezoekje te wijden aan boekwinkels in mijn omgeving. Mijn mooiste jurk aan en een betoverende glimlach doen wellicht wonderen... :) Succes met je volgende project!

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Wil voor je reactie. Mijn boekje ligt momenteel nog in één boekwinkel. Daar heb ik persoonlijk een contract mee opgesteld. zij verkopen mijn boekje voor de vraagprijs en ik krijg de volle pond. Vorig jaar had ik zo´n contract meen hele grote boekhandel en die vroeg 25% van de opbrengst. Dat heb ik wel gedaan, omdat dan je boekje onder de mensen komt. Het lag zelfs naast de boeken van "Het huis Anubis" Ik heb daar ook meer dan de helft van verkocht! Dat was trouwens naar aanleiding van Halloween. Dat was een goede insteek. Ik denk dat ik de rest van de boekjes die ik nog thuis heb liggen maar met de koninginnemarkt probeer. Ik moet er wel de volle pond voor vragen maar proberen kan geen kwaad. groetjes Hexcaja

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Boekscout ervaring. Vanaf gisteren kan mijn eerste boekje "Lennard een prachtjoch" bij boekscout gekocht worden. Een felicitatie waard? Och niet echt, ze geven zo een 80% van de manuscripten die ze binnen krijgen uit. Dus daar word je niet echt heel blij van. Tevreden? Och, de hele procedure bij Boekscout verloopt vriendelijk, maar een beetje chaotisch. Je bent in onderhandeling over je contract met de één en een andere medewerker schrijft je dan een mail dat je contract nog niet binnen is. Je maakt vooraf afspraken over het aantal illustraties met de contractonderhandelaar en als het zover is dan kun je weer beginnen omdat je "begeleider" dat niet weet, etc. De interne communicatie verloopt daar niet erg practisch. Marketing technisch zijn ze uiterst inflexibel en lay out technisch is het redelijk standaard. Telefonisch kun je niemand aanspreken, alles verloopt via mail. Dat kan soms even duren. Positieve kanten? Je kunt (nee moet) alles zelf doen, correctie, lay out via een standaard model, illustraties inpassen etc. Het is dan toch wel echt jouw boekje en ...het kost niets. Mocht het laatste een item voor je zijn, dan is Boekscout best geschikt. Mijn redenen om met boekscout in zee te gaan: de 15 aangeschreven uitgeverijen hadden niet eens de beleefdheid om iets te laten horen op mijn eerste brief op Kluitman na. Zij wilden geen korte verhalen meer uitgeven ... Boekscout reageerde onmiddelijk op mijn bericht en wist e.e.a. duidelijk aan te geven. De dame die mij te woord stond, was erg aardig en redelijk doortastend. Het contract duidelijk en niet echt bespreekbaar. Kortom; als je een beetje lui bent, zoals ik, je jouw boekje zelf kunt vermarkten, niet op zoek bent naar het grote geld, je schrijfwerk een erg aangename bezigheid is, dan is Boekscout een makkelijke oplossing. Geen drama van je keuze maken, gewoon doen, waar dan ook, dan komt je volgende boek van zelf uit je toetsenbord vliegen. Je kunt me heel blij maken door mijn boekje aan te schaffen en me daarna vooral te vertellen wat je ervan denkt ;-) komt dat grote schrijvers geld misschien toch nog eens binnen varen. Heel veel succes allemaal

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch gefeliciteerd! Maak je nu niet stiekem een beetje reclame? :) Voor het grote geld moet je een groot schrijver zijn denk ik. Afhankelijk van hoe je boek er uit moet zien, is de layout van boekscout een makkie. Zelfs de computeranalfabeet krijgt dat voor elkaar. Boekscout biedt de niet-grote schrijver de kans om toch een boekje gedrukt te krijgen. Moet je je daarom een mindere schrijver voelen? Dat dacht ik niet. In ieder geval hoor je dan niet tot de meest beroerde, want dan accepteert zelfs Boekscout je manuscript niet. ;) Erg ambitieus in je oplagen moet je niet zijn. Maar als 15 uitgevers je manuscript weigeren, dan kun je wellicht blij zijn dat het boek er toch is gekomen. En wie weet welke kant het balletje op gaat rollen? Van de week heb ik een auteursbijeenkomst bijgewoond van boekscout. Vriendelijke, jonge mensen ontvingen ons hartelijk. Ze hadden niets nieuws te vertellen. Alles informatie die ik kreeg, had ik via mail ook al gekregen. Ze nemen wel de tijd en moeite om alle vragen te beantwoorden en er was een aangename sfeer. Van chaos heb ik weinig gemerkt tot nu toe. We zien wel...

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch dank voor je felicitatie dan maar, Wil. Natuurlijk maak ik een beetje reclame. Een kleine toelichting is misschien op z'n plaats. Mijn eerste aanschrijving van uitgevers was gericht op het thema "wat kunnen jullie voor mijn boekje doen, het is klaar en ik wil weten wat jullie voor marketinginspanning leveren?" Het manuscript heb ik ze niet gestuurd. Behalve aan Kluitman, die tenminste de beleefdheid hadden m'n brief te beantwoorden. Het zomaar opsturen van mijn manuscript leek me helemaal geen goed idee. Raad ik ook niemand aan. Eerst weten of een uitgever überhaupt de moeite wil nemen om een nieuwe schrijver onder de loep te nemen. Als ze niet eens de moeite nemen je vragen te beantwoorden is het ook niet zinnig om verder met ze in zee te willen gaan. Mijn manuscript is in totaal naar drie uitgevers gegaan. Boekscout, Kluitman en een POD drukkerij voor een prijsopgave. dat geeft je een idee wat het kost, wat je voor oplage nodig hebt en wat het je kan opbrengen. Mijn tweede boek is bijna klaar en daarmee zal ik toch eerst weer een echte uitgever gaan zoeken. Fijne zondagavond groet Robert

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zomaar opsturen van mijn manuscript leek me helemaal geen goed idee. Raad ik ook niemand aan. Eerst weten of een uitgever überhaupt de moeite wil nemen om een nieuwe schrijver onder de loep te nemen. Als ze niet eens de moeite nemen je vragen te beantwoorden is het ook niet zinnig om verder met ze in zee te willen gaan.
Ik vind het wel een aparte aanpak. Het zou natuurlijk zo maar kunnen dat een uitgeverij sneller interesse toont op het moment dat het wel gezonden (deel van een) manuscript blijk geeft van een uitstekende schrijfstijl en een origineel plot. Toegegeven, ook een brief zonder manuscript zou gewoon beantwoord moeten worden, maar om nu op basis van jouw bescheiden ervaringen, direct iedereen aan te raden het op dezelfde manier als jij aan te pakken, vind ik persoonlijk een beetje ver gaan. Je had toch ook een synopsis kunnen sturen en enkele hoofdstukken? Waarom heb je daar niet voor gekozen? De manier die jij gekozen hebt, sluit volgens mij niet aan bij de dagelijkse praktijk van een uitgeverij, best mogelijk dat je mede daarom geen reacties hebt gekregen (waarmee ik niet wil zeggen dat dat normaal is).

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ervaring met boekscout was verre van chaotisch. Alles was al heel snel bij mij in huis inclusief het contract dat lag de volgende dag al in de bus. Verder schrok ik een beetje dat ze dan al heel snel willen beginnen met het drukken van je eerste boekje (die je overigens gratis krijgt, je eigen exemplaar). Ik wilde nog een boel verbeteren, althans gramaticaal. Verder kreeg ik het nog één keer terug met hun verbeteringen en daarna was de definitieve versie opgestuurd inclusief foto´s en mailadressen. Het enige dat mij een beetje tegenvalt is de reactie van mensen als je vertelt dat je het bij Boekscout hebt laten uitgeven. Net of jouw boekje dan minder is. Maar ik weet wel dat ik mijn volgende manuscript met bijgevoegde brief naar een "gerenommeerde" uitgeverij stuur, want dan kom je makkelijker overal binnen. Ik ben bij een aantal boekhandels geweigerd want met Boekscout deden ze geen zaken. Gelukkig was de Bruna bij ons in de stad en een groot boekenketen wel bereid om mijn boekjes neer te leggen. Dat vond ik heel vriendelijk. Maar het was allemaal wel het proberen waard en ik tenminste één boekje van mijn eigen hand in plaats van het zoveelste manuscript in een ordner.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb mijn boek mensenmens - elf politieke levensverhalen laten drukken door boekscout.nl en vervolgens zelf uitgegeven (digi-driel biografie). mede dankzij een goede pr-campagne in de lokale en regionale media heb ik er binnen een maand 115 kunnen verkopen. daardoor ben ik inmiddels behoorlijk uit de kosten. uitgeven in eigen beheer in combinatie met printing on demand kan ik iedereen aanraden. via mensenmens ben ik in contact gekomen met een drukker, die 100 exemplaren van een boek (140 pagina's, vier full-color fotos, full-color omslag, garenloos gebonden) voor 700 euro drukt. daarna kost een exemplaar 5,31 euro. met een beetje leuke verkoopprognose is een aantal van 100 boeken goed te overzien. een isbn-nummer is pas dan handig, als het bekend is bij aspirant-kopers. een boekhandel kan een boek via dat isbn-nummer voor iemand bestellen. bied je boek ook aan bij het centraal boekenhuis. dan komt je boek automatisch op de site van o.m. ako en bruna te staan. by the way: wie iets meer over mijn ervaringen met boekschout wil weten, mag mij mailen: info@digi-driel.nl arie

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Atreju, Ik wil even reageren op je oproep. Dinsdag jl. had ik mijn eerste kinderboek in mijn handen. BIJ FREEMUSKETEERS. Niet onder eigen beheer maar POD. Ik mag zeggen dat ik erg tevreden ben over de aanpak, de snelle en uiterst vriendelijke communicatie via e-mail, soms per telefoon. De afhandeling van manuscript tot aan de de dag van aankomst van mijn boek liep perfect. Je moet zelf veel doen: 50 e-mail adressen verzamelen, goed lezen van je eigen manuscript en in de laatste fase de correctieproeven die je van FM toegestuurd krijgt enz. Zij zijn niet verantwoordelijk voor de fouten in je boek. Dus een aantal goed (nederlandse taal) geschoolde proeflezers is erg belangrijk. Het boek ziet er echt mooi uit en staat via FM bij 4 internet boekhandels. Ga maar eens naar hun website en lees de diverse mogelijkheden goed door. Ik hoop dat ik je heb geholpen en dat het voor jou net zo'n succes wordt.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Resi, Het bericht van Atreju is bijna een jaar oud, maar evengoed kunnen jouw ervaringen voor anderen nuttig zijn. Veel succes met de verkoop.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Resi, Het bericht van Atreju is bijna een jaar oud, maar evengoed kunnen jouw ervaringen voor anderen nuttig zijn. Veel succes met de verkoop.
Hoi Zjaan, Ik loop nog een beetje met mijn hoofd in de wolken omdat ik blij ben. Mijn eigen boek in handen. Super. Maar wat suf dat ik niet naar de datum heb gekeken. Ik vind het fijn als ik iemand kan helpen die met datzelfde probleem zit als ik bijna een jaar geleden. Maar precies wat jij zegt: ik hoop dat mijn ervaring andere beginners kan helpen. Zij gaan hiervoor toch naar dit forum. Ik dank je hartelijk voor je goede wensen.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dinsdag jl. had ik mijn eerste kinderboek in mijn handen. Niet onder eigen beheer maar POD.
Ik heb een vraag over de terminologie: Wat is het exacte onderscheid tussen POD en uitgeven in eigen beheer? Ik heb al onder FAQ gekeken en ook in oude topics - wat zijn er veeeel over dit onderwerp - maar het is me nog altijd niet 100% duidelijk. > POD = 1) techniek die het mogelijk maakt kleine oplagen tegen geringe kosten te drukken, en 2) bedrijven als FM en BS die die techniek aan hun klanten verkopen door hun manuscripten te drukken. > Uitgeven in eigen beheer = een drukkerij (ongeacht welk soort) tegen betaling opdracht geven je manuscript te drukken, en zelf alle marketing, distributie, etc. verzorgen? Is POD daarmee dus een van de manieren die je kunt gebruiken om in eigen beheer uit te geven? Uit wat Resi schrijft, maak ik op dat die veronderstelling niet klopt. Wat is dan het verschil?

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is het verschil dat je met eigen beheer al een bepaalde oplage laat drukken, dus bijv. honderd of tweehonderd exemplaren. En dat POD werkt als in één boek besteld; dan wordt er één gedrukt, dus zit je nooit met een voorraad boeken op je zolder, maar dit is verhoudingsgewijs duurder.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik versta onder eigen beheer dat je zelf naar een drukker stapt, en POD dat je het via een POD-uitgever doet. Maar er schijnen verschillende definities te zijn.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij Eigen Beheer stap je inderdaad naar een drukker (zonder tussenkomst) en bestelt daar bijvoorbeeld 50 boeken. Die betaal je en verkoop je dan ook zelf. De winst (of het verlies) is ook voor jou. Je regelt alles zelf. POD is niet meer dan het drukken als er een boek besteld is. Je zou zelfs met een drukker zelf af kunnen spreken dat hij een exemplaar drukt als jij weer een bestelling binnen hebt, maar dat wordt erg duur. Ook reguliere uitgevers die oude titels niet op voorraad willen houden vanwege de hoge kosten laten die oude titels soms On Demand drukken. Dat is dus eigenlijk ook POD. Maar meestal wordt de term gebruikt voor bedrijven als Free Musketeers en Boekscout, waar jij je boek onderbrengt met een contract (je zit er dus jaren aan vast en de winst is voor hen, maar ze nemen je ook het opmaken van het boek uit handen) en die jouw boek laten drukken bij een drukker als er een bestelling is. Het boek staat dan ook op de site van hen. Jij krijgt een percentage van de verkoopprijs. Omdat de boeken per stuk worden gedrukt zijn ze veeeeeel te duur, en wordt het dus nauwelijks verkocht aan anderen dan je oma en je buurvrouw. Laat je er zelf 100 drukken dan ben je voor de helft van de prijs klaar. En maak je nog flink winst. En dan is het dus beter verkoopbaar. Als je zo weinig geloof in je eigen boek hebt dat je denkt dat je er geen 100 kunt verkopen, zou je naar mijn idee je boek ook beter niet uit kunnen brengen, maar wachten tot het wel die kwaliteit heeft :confused:

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook reguliere uitgevers die oude titels niet op voorraad willen houden vanwege de hoge kosten laten die oude titels soms On Demand drukken. Dat is dus eigenlijk ook POD.
Oh, dat wist ik niet. Toch mooi dat dat kan! :) Bedankt voor de uitleg, dat werpt weer wat licht op de zaak.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Op dit moment ligt mijn manuscript bij vier erkende uitgevers. Ik dacht; ach, laat ik het toch maar proberen. In eerste instantie wilde ik het gelijk naar Free Musketiers of Boekscout sturen. Maar ja, een uitgever als Podium of Athos uitgeverij is toch wel de hoofdprijs. Mocht het nou toch niet lukken bij één van de vier, met een reden als; "Dit manuscript past niet in ons fonds." Wat je wel vaker leest. Welke van de twee (Free Musketiers of Boekscout) is dan aan te raden en wat zijn de voordelen? Ik vraag dit omdat ik benieuwd ben naar ervaringen van mensen. Ik bedoel hun websites zien er beiden goed uit. Hoop dat iemand mij kan helpen.
Wat ik dan niet snap, waarom niet eerst bij kleinere uitgeverijen proberen als het bij die vier 'grote' niet lukt?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Over het algemeen worden boeken in eigen beheer en on demand niet gedrukt, maar geprint. Dat is veel goedkoper en niemand, die er geen verstand van heeft, ziet het verschil. Je kunt natuurlijk ook op verzoek (on demand) laten printen bij een drukker of een goede copyshop. Een hoger aantal in één keer bestellen, is weliswaar goedkoper, maar dan moet je een sluitende inschatting kunnen maken van het aantal dat je verkoopt - anders is goedkoop nog duurkoop. Daarom is een goede pr, afgestemd op de inhoud van je boek, essentieel. Ik zou ze zelf in porties bestellen, on demand van kopers, want printen en binden is snel klaar. Je kunt op een bestelling een levertijd van drie dagen zetten (een boek kan binnen twee dagen bij je thuis zijn, als men 'het model' maar heeft, je kunt dat afspreken met je leverancier) van drie dagen wachten wordt geen klant onrustig. Zo houd je het proces en het product en alles wat erbij hoort, zelf onder controle. Houd wel rekening met 6% btw, dat komt er nog bij. P.S. Wat Zjors zegt over het on demand bijdrukken (printen) van oude, niet meer leverbare titels door reguliere uitgeverijen, is mij niet bekend, maar daarom kan het wel kloppen. Ik denk echter niet dat het gangbaar is.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals ik het zie: Uitgeven in eigen beheer heeft betrekking op het uitgeefproces. POD (Print On Demand) heft betrekking op het print- of drukproces. Vaak zal bij uitgeven in eigen beheer een POD oplossing gekozen worden, maar dat hoeft niet. Bij uitgeven in eigen beheer is de schrijver de uitgever, met alle voor- en nadelen van dien. Zo ver ik weet zijn FM en BookScout uitgevers die gebruik maken van POD. Het zijn (volgens mij) echter wel uitgevers die bijna alles accepteren en dus minder hoog staan in de uitgevers-pikorde. De keuze welke de beste is kan ik niet bepalen, want ik heb zelf gekozen voor POD in eigen beheer zodat ik zelf nog eigenaar blijf van mijn schrijfsel.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi allemaal, Wou even mijn mening geven: Mijn boek wordt uitgegeven bij Free Musketeers. Ze nemen zich er flink de tijd voor (doorlooptijd nu 6 maanden), maar alles gaat prima. Communicatie goed, goede instructies en vooral flexibiliteit. Kom je niet uit met de tijd, zit je ergens mee, geen probleem ! Als je je eerste boek uitbrengt, is dat toch wel fijn. Ergens las ik nog iets over het ISBN nummer: Als je geen ISBN nummer hebt, bestaat je boek niet ! Dat heb je ALTIJD nodig ! Zelf heb ik geen ervaring met reguliere uitgeverijen, maar het lijkt me dat je ook daar een boel inspanning moet verrichten om je boek in de spotlights te krijgen. FM, of een andere uitgeverij doet dat deels wel voor je, maar bedenk dat boekhandels worden overspoeld met nieuwe titels. Je zult dus zelf ook aan de bak moeten om je boek te promoten. Zo zie ik het toch. Verder vindt ik het wel een voordeel dat je zelf bij FM geen startkapitaal op tafel hoeft te leggen. Dan is ieder verkocht boek winst. Als je zelf investeert, krijg je wellicht een hogere royalty, maar dan moet je eerst maar eens de investering terug verdienen. Als je eenmaal beroemd bent, kun je bij een volgend boek altijd nog andere keuzen maken als je zeker weet dat je er 100.000 gaat verkopen. Bij FM staat het boek onder contract, niet de auteur. Je bent dus altijd vrij een eventueel volgend werk op een andere manier uit te geven mocht je niet tevreden zijn. Het blijft een lastige keuze, reguliere uitgeverij, FM, boekscout, of anderen. Laatste tip: Lees veel van deze topics, en maak dan je keuze.