Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

maneschijn

Hier is op dit moment even een discussie over de schrijfwijze van maneschijn. Vraag: wat is goed, manéschijn of manenschijn? En waarom?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
maneschijn, want er is maar 1 maan. Net zoals koninginnedag (maar 1 koningin) pas wel op koninginnensoep (en die regel snap ik dus nooit, maar heeft te maken met meerdere soepen geloof ik)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach dat is het zelfde met pannekoek en pannenkoek. Vroeger (..in mijn tijd, nog niet zo lang geleden) was het pannekoek, want je bakte 1 koek in 1 pan. Nu is het pannenkoek, omdat je er meerdere tegelijk kunt bakken? (deze heb ik nooit begrepen) :o

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelfs de aarde heeft meer dan 1 maan ;) Rietje, het is koninginnensoep omdat die soep niet uit één specifieke koningin bestaat (zoals Koninginnedag).

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou dit dan de bekende uitzondering op de regel zijn? of weet iemand het uit te leggen? is Louis_Stiller niet aanwezig? *****roept hard om uitleg***** :confused:

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
maneschijn = het schijnsel van de maan, iedereen weet welke maan we bedoelen zonneschijn = het schijnsel van de zon, iedereen weet welke zon we bedoelen Er zijn nog meer manen en zonnen uiteraard , maar die bedoelen we dus over het algemeen niet. Koninginnensoep met een n, want de soep is niet perse gekoppeld aan onze Koningin, terwijl koniginnedag dat wel is. En ik heb de neiging hardnekkig "pannekoek" zonder n te blijven schrijven..... de redenering klopt wel (heeft niet per se betrekking op een en dezelfde pan) maar het ziet er gewoon niet uit, vind ik!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk, dat vind ik nou een plausibele verklaring Jorinde, dank je. Aan pannenkoeken begin ik aardig te wennen, hoewel ik ze zo goed als nooit eet. Maar: voor mij is het vanaf nu MANESCHIJN.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uit de Aristokatten (wordt hier grijs gedraaid): Geen mooier gehoor dan twee katten in koor in de maneschijn in de mane-maneschijn

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En kennen jullie deze nog: in de maneschijn in de maneschijn klom ik op een trapje naar het raamkozijn...

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries, je bent onmisbaar voor mij. Orde, ik houd daar wel van. Pluimen op je hoed, ik denk van ons allemaal.