Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dialect

Ik heb een vraag over een woord uit het Gronings dialect. Dat leek me een goede aanleiding om een nieuw topic te starten waar alle vragen over dialect in kunnen. Bij dezen...

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
heb je het over een dialect, een grammatikale taal of een anders uitgesproken nederlands met een accent?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan dus mijn vraag. Ik had een tijd geleden met iemand contact, hier in Groningen, die altijd tegen haar kinderen 'doekedoeke doen' zei. Ik als Noord-Hollander had geen flauw idee wat doekedoeke was en zij legde mij uit dat het knuffelen betekende. Nu wil ik het woord in een verhaal gebruiken maar dan wil ik wel even zeker weten of dat inderdaad een Gronings woord is, met die betekenis. Wie weet dat?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, wat een snelle reacties. Ik zat mijn vraag nog te typen... Jacqueline, als topic-onderwerp kan alle drie er wat mij betreft onder vallen. Wat mijn specifieke vraag betreft is het volgens mij echt dialect.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had in mijn boek wat Amsterdams dialect, maar aangezien Belgen dat niet snappen, moest dat er weer uit :')

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij kun je dat gewoon als Gronings bestempelen, desnoods dat degene die dat zegt erbij vermeldt dat hij/zij vindt dat dat Gronings is.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me iets voorstellen van: je eigen lekkere knuffeldoekje pakken en samen zitten knuffelen in een doekje, doekedoeke. Zo had mijn neefje de eigenaardigheid om bij zijn moeder en bij mij onder de kleren over de buik te wrijven en dan zei hij: even buiken. Dat heeft hij jááááren gedaan. "Even buiken' het werd en was een begrip in de familie. Misschien net zoals doekedoeke?