Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

op je tellen passen

Het klinkt als een waarschuwing: 'Je moet op je tellen passen.' Maar wat wordt er bedoeld: * dat je je geld moet tellen voordat je het uitgeeft, dus even goed oppassen om niet in de problemen te komen? * dat je niet zo veel te (ver)tellen hebt, dus op je woorden moet letten? * of héél iets anders? Waar vind je de verklaring voor zulke normale uitdrukkingen? Heeft iemand een link?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
het kan zijn als je te veel praat, en onzinnige woorden uitkraamd ze dan zeggen "je moet op je tellen passen". Want met dan nog 1 woord kun je over de onzichbare lijn heen stappen en dan vliegt iemand je letterlijk in de haren... :nod: Ik denk dat dat ermee bedoelt word.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het grote spreekwoordenboek:`'hij moet oppassen met hetgeen hij doet'. Volgens mij dus: opassen met alles wat je doet, dat kan geld, een actie, woorden, uitdagen enz. enz. dus in principe opaasen bij alles.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hebben jullie al eens van het volgende gehoord? Totdat ik het gisteren hoorde, had ik er nog nooit van gehoord: 'Ik kom hier wel even tegen de deur schoppen'. De uitleg die ik kreeg was: het is een Zeeuws gezegde van als je maar heel even naar binen komt en snel weer verdwijnt. het zal wel een regionaal gezegde zijn. Wij hadden in mijn schoonfamilie de uitspraak: Oon hazewind is weer geweest. (als een druktemaker even rondgaan, vragen terwijl je weer vertrekt.)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
op zijn tellen passen goed oppassen dat men zich niet vergist, letten op wat men zegt of doet Dit zegt de Digitale van Dale die jij als redacteur al lang op je pc zou moeten hebben. :nod: Echt hoor, digidale helpt mij minstens 20 keer per dag. :D

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hebben jullie al eens van het volgende gehoord? [...] 'Ik kom hier wel even tegen de deur schoppen'. De uitleg die ik kreeg was: het is een Zeeuws gezegde van als je maar heel even naar binen komt en snel weer verdwijnt.
Nee, daar heb ik nog niet van gehoord. DeEllis vast wel, zij komt daarvandaan.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het grote spreekwoordenboek:`'hij moet oppassen met hetgeen hij doet'. Volgens mij dus: opassen met alles wat je doet, dat kan geld, een actie, woorden, uitdagen enz. enz. dus in principe opaasen bij alles.
Ja, die betekenis haal ik er zelf ook uit. Ook Zjors bedankt. Maar hoe komen we aan zo'n uitdrukkig? Wat is zijn historie?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht dat het uit de scheepvaart kwam, maar dat weet ik dus niet zeker. Op mijn oude school hadden we een geweldig boek waarin al dat soort uitdrukkingen verklaard werden, maar daar weet ik helaas de titel niet van. Ik zal van 't weekend googlen, misschien kom ik het dan tegen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hé, leuk! Ik heb meteen de site bekeken. Inderdaad staan de tellen er niet bij, maar andere leuke uitdrukkingen wel. Als iemand nóg zo'n site weet?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Overigens weet spreekwoord.net ook de herkomst niet, dus het was meer een algemene link dan "kijk hier staat het" ;)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Joost Prinsen (geeft/gaf les aan de Kleinkunstacademie) zei heel mooi: Kom op tijd, Ken je tekst en zorg dat je je geld krijgt Verder heb je ook de uitdrukking: Spreken is zilver, zwijgen is goud. Maar dat geld dan ook weer niet voor iedereen (hoe moet dat dan als je bijv. mishandelt ben en met hulpverleners te maken heb?)

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei jongens, dat zou wel eens in het belachelijke getrokken kunnen worden. dat is toch niet de bedoeling?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op je tellen passen. Het zal mij benieuwen wie de herkomst vindt en hier uitlegt, want dan ben ik zeer in mijn schik, zeer in mijn sas en bijzonder in mijn knollentuin. En natuurlijk in mijn nopjes.