Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

[kritiek] Wat, als de leraar het fout doet?

Van een leraar leer je de kneepjes van het vak, maar elke breister laat wel eens een steek vallen. Toch mag je kritisch zijn op een leraar, en hem (haar) corrigeren. Of niet? Zo las ik in Schrijven Magazine deze tekst: "Om dat te voorkomen, moet je je als schrijver altijd de moeite nemen om de beste formulering te zoeken." Dit komt uit het boek 'Schrijfstijl' van Heidi Aalbrecht, waarover zij zegt: "Je vindt er bijvoorbeeld [...] constructies die je beter kunt vermijden." Nu terug naar: "Om dat te voorkomen, moet je je als schrijver altijd de moeite nemen om de beste formulering te zoeken." * je moet je de moeite getroosten, óf je moet de moeite nemen. Je moet je niet de moeite nemen. * "om de beste formulering te zoeken." Dat zoeken is het punt niet, maar het vinden. Volgens mij is deze zin een voorbeeld van een constructie die je beter kunt vermijden. Maar of dat zó bedoeld is...?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij zit er een 'je' teveel in. Zonder loopt ie veel beter.
Helemaal mee eens Waus. Die viel mij ook al direct op ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zoeken kost moeite, het vinden niet. Dus met je tweede stukje ben ik het niet eens. Eerste wel, da's gewoon fout.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zoeken kost moeite, het vinden niet.
Dat is grappig, dat zie ik juist andersom. Zoeken kan iedereen, maar vinden niet.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo´n fout glipt er snel in. Eerst wil je het ene schrijven (Om dat te voorkomen, moet je je als schrijver altijd de moeite getroosten om de beste formulering te vinden) en dan besluit je dat twee keer je achter elkaar misschien niet de beste formulering is, en omdat de zin te zwaar wordt door het woord getroosten zoek je de oplossing in een lossere zin (Om dat te voorkomen, moet je als schrijver altijd de moeite nemen om de beste formulering te zoeken). Helaas laat je de ´je´ staan waar het allemaal om begonnen is. Grr. Is het extra erg omdat je leraar bent?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb Brad zonder enige moeite gevonden, terwijl mensen die naar een partner zoeken er bijkans uitgeput van raken. Dus ik vind dat zoeken energie kost en vinden niet.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het extra erg omdat je leraar bent?
Nou, érg... maar als je zegt dat je in jouw boek voorbeelden van constructies vindt die je beter kunt vermijden, en dan zelf zo'n foute constructie geeft... Érg is iets anders, het is geen oorlog, maar het haalt je eigen reclame wel wat onderuit. Maar het is zo gauw gebeurd, en wat zou ik balen als ik zoiets zou vinden in mijn boek. Sowieso als er fouten in staan. Dus ja, in die zin zou ik het toch wel erg vinden.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het op zijn minst slordig als dat soort fouten in zo'n soort boek sluipen. Ik begrijp dat ze gemaakt worden maar ik begrijp niet dat ze er niet uit worden gevist.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In elk boek blijven toch wel fouten zitten, hoe weinig ook? Wie weet hebben ze net die ene fout die ernog inzat in Schrijven geplakt. Zonder er bij na te denken dat ie fout was.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het hele boek vol fouten zit, vind ik het inderdaad wel raar dat het uitgegeven word. Maar als het maar om zo'n enkel foutje gaat op de schaal van misschien wel 100 bladzijden (ik weet niet hoe dik het boek is), vind ik niet dat we het de schrijvers zo zwaar aan moeten rekenen. Niemand is volmaakt, dus iedereen kan wel eens een foutje maken.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat eerste punt klopt niet inderdaad, al lees ik heel snel over dat soort dingen heen. :ninja: Met dat tweede punt ben ik het ook niet eens. Je zoekt formuleringen en dan, hopla, kom je er een tegen en dan heb je 't gevonden. Dat vinden is het probleem niet.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het hele boek vol fouten zit, vind ik het inderdaad wel raar dat het uitgegeven word. Maar als het maar om zo'n enkel foutje gaat op de schaal van misschien wel 100 bladzijden (ik weet niet hoe dik het boek is), vind ik niet dat we het de schrijvers zo zwaar aan moeten rekenen. Niemand is volmaakt, dus iedereen kan wel eens een foutje maken.
Natuurlijk is dat allemaal waar, maar ik vind toch verschil zitten tussen bijvoorbeeld een roman en een boek waarin de (fijne) kneepjes van het schrijfvak worden besproken.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil er eigenlijk helemaal geen fouten in hebben zitten, Ing. ;) Maar "als het dan toch moet", dan liever in een roman dan in een schrijfboek. Anders neem je dat niet meer serieus.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil er eigenlijk helemaal geen fouten in hebben zitten, Ing. ;) Maar "als het dan toch moet", dan liever in een roman dan in een schrijfboek. Anders neem je dat niet meer serieus.
Bij allebei je opmerkingen sluit ik me helemaal aan!

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de title van de post een beetje overdreven ( niet de inhoud). Een leraar is ook maar een mens, dus maakt ook fouten. Natuurlijk mag je daar kritiek op hebben of er over discusieren.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Redhed, iedereen is maar 'een mensch van vleesch en bloed', dus een leraar ook. Maar als oud-docent zou ik toch niet graag hebben dat ik merk dat ik mijn leerlingen/studenten iets verkeerds heb laten (aan)leren. Ik zou dat extra erg vinden, terwijl ik denk dat ik ook maar een mens ben. ja, ik vind het extra erg als, ik een stuk vakliteratuur publiceer, er dan een echte fout in staat. Zoiets hoort in mijn beleving gewoon niet.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste salonbezoekers, Normaal houd ik me afzijdig van dit soort discussies, maar deze keer moet ik wel even mijn stem laten horen. De fout die marriejeane zo terecht opmerkte in het magazine is niet afkomstig van Pyter Wagenaar en Heidi Aalbrecht maar van mij - ik bleek een oude, ongecorrigeerde versie van hun boek te hebben. Nog knap dat er zo weinig fouten instonden, maar het had niet gemogen. Mea Culpa, Louis

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het prettig dat het is uitgelegd. Dank je, Louis. (En kom nu maar weer overeind... :) ).