Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijnes!

Zijn duim is gebroken. Mijnes niet. Hoe vinden jullie dat woord 'mijnes'? OO vindt niet dat het goed is, Word ook niet. Toch klopt het volgens mij wel. Maar 'Die van mij niet' klinkt te lang in die zin.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Waus, 'Mijnes' is heeeel erg spreektaal, te vergelijken met 'hunnie' en 'hullie'. Liever niet gebruiken dus, tenzij het echt bij je personage past (omdat dat plat praat) en je het als citaat gebruikt of grappig bedoelt. Correct zou zijn: 'Die van mij niet' of 'De mijne niet'. :thumbsup: (sorry, deze moest er gewoon even bij :lol: ) S.G.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zouden jullie mijnes niet gebruiken omdat het spreektaal is of om een andere reden? SG dank je nu weet ik waar ik dat woord vandaan heb :) Redhed, echt niet? Het is zo'n mooi woord (A)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het ook niet gebruiken, inderdaad omdat het spreektaal is. Enige moment dat je het wél kunt gebruiken, is als een personage van je ook echt zo praat (maar dan moet je wel concequent wezen en hem/haar altijd dat soort dingen laten zeggen).

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Silent: het is een ikpersoon :) @Micha: jammer, deze ikpersoon is Arthurs Tim niet :P

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan niet. Maar het kan wel als het past in de gehele context. Wij weten niet hoe de sfeer en het taalgebruik zijn van het verhaal. Eigenlijk moet je even tussen [ ] zetten wat voor soort post het is. Ik had geen idee wat ik kon verwachten bij 'Mijnes!' (Ja, dat moet ik zelf ook doen).

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij ons wordt 'mijnes' ook heel vaak gebruikt. Ik denk dat je het kunt gebruiken als spreektaal in een bepaalde regio, óf... voor spreektaal onder bijvoorbeeld jongeren. Mogelijk is ook dat de lezer weet wat de achtergrond van de hoofdpersoon is... - 'soort' opvoeding [beschaafd/niet beschaafd] - welke plaats speelt het verhaal zich af - waar komt de hoofdpersoon vandaan - wat is de leeftijd van de hoofdpersoon Dit kan allemaal meespelen waarom je het woord mijnes gebruikt. Als je het woord 'mijnes' alleen maar gebruikt omdat het korter is (en leuker klinkt) voegt dat geen waarde toe aan de tekst. Pas als er in dat tekstgedeelte wat meer plat gepraat word door bijv. alleen de hoofdpersoon (omgeving spreekt bijv. ABN) geeft dat aan de tekst een bepaalde sfeer. Doet het dat niet... dan zou ik het ook weglaten.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ze hier trouwens ook gebruiken: dit is de mijnese en dat is de jounese. Krrrrrramp.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het ook echt niet kunnen. Klinkt heel raar, tenzij de personage vaker op deze wijze (spreektaal/dialect) spreekt. 'Mijn duim niet' 'De mijne niet' (overigens ook niet denderend)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ze hier trouwens ook gebruiken: dit is de mijnese en dat is de jounese. Krrrrrramp.
Jounese... nog nooit van gehoord. Waar kom je vandaan Ing?? :)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
'Mijnes' is heeeel erg spreektaal, te vergelijken met 'hunnie' en 'hullie'. )
Ik wilde alleen maar zeggen: Bij ons zeiden ze zelfs 'zullie'. (Moeilijk, hoor, om dat gewoon even te typen).

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Mijnes' is heeeel erg spreektaal, te vergelijken met 'hunnie' en 'hullie'. )
Ik wilde alleen maar zeggen: Bij ons zeiden ze zelfs 'zullie'. (Moeilijk, hoor, om dat gewoon even te typen).
Zullie wordt bij ons ook wel gesproken, maar meer door de kleintjes die graag een combinatie zoeken tussen hun-->hunnie/hullie zij--> zullie

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben geboren en getogen onder de rook van Amsterdam en plat praten is mij niet vreemd. Maar mijnes klinkt zelfs in mijn oren niet lekker. Hier, zo rond Leiden, zeggen ze 'Het is van zijn' ipv 'Het is van hem'

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met Secret Garden, Silent Dream en Eline eens (en de meeste anderen, maar die hebben minder uitgebreid gepost ;)).

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ze hier trouwens ook gebruiken: dit is de mijnese en dat is de jounese. Krrrrrramp.
Jounese... nog nooit van gehoord. Waar kom je vandaan Ing?? :)
Wijchen (bij Nijmegen)