Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

driejarig/driejarige

Wat is het goede, driejarig lichaampje of driejarige lichaampje?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voorbeeld: Een driejarig paard - het driejarige paard; het driejarige contarct - een driejarig contract; het driejarige meisje - een driejarig meisje; een driejarig lichaampje - het driejarige lichaampje.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is de zin (sorry voor de inhoud maar het hoort bij het verhaal): Maar haar handen mishandelen zijn driejarig(e) lichaampje. ThePhantom als ik je goed begrijp is het driejarige?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
driejarige lichaampje - misschien dat het allebei kan - ik twijfel nu - nee ik geef toch de voorkeur aan driejarige.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ThePhantom: okee dan hou ik 't op driejarige tot iemand anders het beter weet. @Sjee: Donald was er nooit. Dat was Dagobert :P maar ik had zin in een andere avater daarom :)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar was een tijdje terug een topic over. Het kan allebei. Kan het topic alleen even niet terugvinden :P

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Noekie schreef: "Geen -e na twee toonloze klanken: het uitvoeriger(e) betoog De -e die zelf al toonloos is, zou na twee toonloze klanken een te lange toonloze reeks opleveren. Vandaar dat de -e dan achterwege mag blijven." Bij "driejarig" is er echter maar 1 toonloze lettergreep, "ja" is immers niet toonloos. Dus "driejarige" mag dan wel. Dit wil niet zeggen dat het ook moet: persoonlijk vind ik "zijn driejarig lichaampje" mooier, misschien door de verkleinende vorm? In een andere context zou ik wel de -e- erachter zetten, bijv. "haar driejarige zoontje". Zo is het toch nog ingewikkeld...

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hehehe. Ik dacht juist dat je de klemtoon op driejarige hoort te zetten. Als je gelijk hebt zou het driejarig moeten worden... dat klinkt eigenlijk best leuker, je hebt gelijk :confused:

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat Phantom al zei: met onbepaald lidwoord zonder E en met bepald lidwoord (het) met E. (Heb het pas aan mijn leerlingen Nederlands uit moeten leggen ;))

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waus: toonloos is niet hetzelfde als zonder klemtoon. Toonloos is een e, ij of i die wordt uitgesproken als u. Dus zoals jarig (jarug). De a wordt gewoon als a uitgesproken en is dus niet toonloos. Onbepaald lidwoord: een Bepaald lidwoord: de of het Er staat nu echter geen lidwoord voor, maar een bezittelijk voornaamwoord (zijn lichaampje). Wie het weet, mag het zeggen.....

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het even opgezocht in mijn Nederlandse leerboek voor Duitsers: bij HET-woorden krijgt het bijv. naamwoord geen E, als: er niets voorstaat vb Goed idee! er een onbepaald lidwoord voorstaat vb Een goed idee. er een vergelijkbaar onbepaald woord voorstaat, zoals geen, veel, weinig Bij bepaalde woorden, zoals mijn, dat, de, het, komt er wel een E achter. Conlusie: zijn driejarige lichaampje.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
zo leer ik het ook aan mijn cursisten: Groep "het" woorden: in geval van gebruik onbepaald artikel (een) of geen artikel, dan geen "e" achter het adjectief.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Koop de Schrijfwijzer van Jan Renkema en de antwoorden op al dit soort vragen kun je daarin gewoon vinden.