Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dialoog binnen een dialoog hoe?

Ik schrijf een dialoog waarbinnen iemand iets zegt over een ander gesprek. Hoe zit het dan met de leestekens? Voorbeeld: Jan zegt: 'Hoe ging het?' Piet antwoordt: 'Moet je je voorstellen, loop ik daar naar binnen en zegt die trut: "Vergeet het maar, ik weet waar je voor komt. Jan was hier ook al, ik doe het echt niet." Je snapt dat ik maar weer ben weggegaan.' Kan dit zo?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lijkt mij ook oké. Als je het zelf niet prettig vindt of onduidelijk zou je er een 'dat' zin van kunnen maken. Bijv. ... loop ik daar naar binnen, zegt die trut dat ik het maar moet vergeten. Jan was ook al bij haar geweest en ze doet het echt niet. Je snapt etc. Ik vind persoonlijk jouw variant directer.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw wat snel! Dank jullie, ik wist gewoon niet hoe het volgens de regels moest. Deze vorm vind ik het mooist en is het meest indringend in de dialoog die ik heb. Bovenstaande was maar een voorbeeld. Ik kan dus stellen dat dialoog binnen de dialoog met dubbele aanhalingstekens goed moet komen. Geweldig :lol:

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan zegt: 'Hoe ging het?' Piet antwoordt: 'Moet je je voorstellen, loop ik daar naar binnen en zegt die trut: "Vergeet het maar, ik weet waar je voor komt. Jan was hier ook al, en die zei: "'Jij bent de grootste trut, die ik ken,''' waarop ik zei dat mijn vriendin, Ria, zei """Je hoeft je heus geen grote trut te laten noemen, door de grootste zakkenwasser uit de Benelux!"" dus ik doe het echt niet." Je snapt dat ik maar weer ben weggegaan.'

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Piet antwoordt: 'Moet je je voorstellen, loop ik daar naar binnen en zegt die trut: "Vergeet het maar, ik weet waar je voor komt. Jan was hier ook al, en die zei: "'Jij bent de grootste trut, die ik ken,''' waarop ik zei dat mijn vriendin, Ria, zei """Je hoeft je heus geen grote trut te laten noemen, door de grootste zakkenwasser uit de Benelux!"" dus ik doe het echt niet." Je snapt dat ik maar weer ben weggegaan.'
Mooi gevonden maar volgens mij klopt ie niet. Piet zegt wat -> over die trut -> over Jan en dan zegt die trut wat over Ria, maar waarom schrijf je Ria's aanhalingstekens dan eerst 3dubbel """ en dan 2dubbel? "" (ik ken al die mensen. Jan is een leraar op mijn school, Piet een gymleraar en Ria de duitslerares :confused: )

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Aart, je hebt gelijk. Ik verdwaalde en kwam er niet meer uit. Maar als je niets te doen hebt, is het leuk om, in theorie, een dialoog binnen een dialoog, die binnen een andere dialoog valt, correct qua interpunktie, weer te geven. Kan je er te zijner tijd een wedstrijd van maken, misschien. (Maar is wel tijdrovend) Zjors, het handtasje bevat méér...