Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hebben, hadden, gaan, zullen enzo

"Wat had je gisteren gedaan?" "Ik ga naar huis fietsen." "Zullen we monopoly gaan spelen?" "Daar was iets gebeurd." "Ooit hadden we er wel een gehad." Of: "Wat deed je gisteren?" "Ik fiets naar huis." "Zullen we monopoly spelen?" "Daar gebeurde iets." "Ooit hadden we er wel een." Waarom schrijven en praten toch zoveel mensen met hebben, hadden, gaan, zullen enzo in de zin terwijl het ook makkelijk zonder kan? Ik vind de zin er zoveel beter door worden zonder die woorden. Zoveel vlotter, zo sneller. Ik probeer het sinds het me opviel ook echt niet te zeggen, gewoon zinnen zonder dat. Waarom doen jullie dat, of juist niet?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
even heel snel een opmerking Aart: ik ga naar huis fietsen, dan moet het nog gebeuren, het is een intentie. ik fiets naar huis, dan gebeurt het toch, de aktie is begonnen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, het hangt ook van de inhoud af: Ga jij lopend naar huis? Nee, ik ga naar huis fietsen. Maar ik ben het wel met je eens, Aart, het versloomt de tekst vaak enigszins.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dat kan een personage toch ook zeggen als ie nog op school is? Dan heeft ie zijn jas aan en zegt hij: "Ik fiets naar huis." Dan is het volgens mij toch ook duidelijk? Ik bedoel, je kan honderden woorden besparen in een boek door dat Ga in Ik ga naar huis fietsen niet te zeggen. Sorry als je vindt dat ik nu zeur maar ik snap het gewoon niet echt.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne, dat kan je korter zeggen: Nee, ik fiets naar huis. Dan zeg je nog hetzelfde ook, het is allebei een intentie volgens mij.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
je hebt gelijk hoor aart :) mensen praten/schrijven heel passief... net als dat veel mensen in de verleden tijd praten... of dat ze heel veel wouden gebruiken ipv wilden

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet per se, Mara. Er is een wezenlijk verschil tussen voltooid verleden tijd en onvoltooid verleden tijd. Soms heb je geen keus. Daar gebeurde iets'' en 'Daar is iets gebeurd' betekenen beslist niet hetzelfde. In het eerste geval zie je een stel overvallers met getrokken pistolen in de juwelierszaak staan, in het tweede geval zijn de daders al gevlogen en wordt je aandacht getrokken doordat er vijf politieauto's en een ambulance bij de juwelier op de stoep staan. Ik ben het ermee eens dat 'gaan' en 'zullen' vaak overbodig gebruikte woorden zijn.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eufdrie, wat is dan het verschil? Want bij "Daar gebeurde iets" staat het in de VT, is dus al geweest.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedoelde dat in de context van een verhaal dat in VT geschreven is. Als ik zeg: Daar gebeurt iets/Daar is iets gebeurd, zie je dan het verschil wel? In het eerste geval is het nog bezig, in het tweede is het al achter de rug.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan en Piet renden door de wei. 'Uitkijken voor slootjes!' had Opa nog zo gezegd. Maar daar gingen ze al. Een voor een de plump in. Zie je het verschil, Aart?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, nu zie ik het verschil. Voor een verhaal in de VT kan het wel. Anders lijkt het net of Opa bij Jan en Piet is. En Eufdrie, dat verschil zie ik ook. Maar omdat ik altijd in de TT schrijf dacht ik daar even niet aan.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik soms de OVT als VTT gebruikelijk is (gejat van Tais Teng, dat wel), dat geeft dan een mooi effect. Kan zo gauw alleen even geen voorbeeld geven.