Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hirash's of Hirash'

Wat is goed, Hirash's jas of Hirash' jas? Hiresh is een Indiase naam, en volgens mij spreek je dat uit als 'Hierasj'. Dan zou ik zeggen Hirash's maar dat staat zo raar :? klopt dat wel?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1.) Is de laatste letter een "s" dan komt er alleen dit --> ' 2.) In het geval van Hirash is het een "h", dus ---> 's Voorbeeld voor het eerste geval: Jannes' jas! Dus niet Jannes's jas. Veel plezier nog.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mario, het gaat volgens mij niet om wat de fysieke letter is, maar de klank. Want het is ook Joyce' jas, en dat eindigt niet op een s. Dus het lijkt me dat het Hirash' jas is. Maar verder wat Zjors zegt.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Sorry mensen, maar dit klopt inderdaad niet, zoals wonderer al aangeeft. De regel is als volgt: Namen die op een s-klank eindigen, krijgen alleen de apostrof en geen extra 's erachter in de bezitsvorm. Het gaat er dus niet om hoe de naam geschreven is (wat de laatste letter is), maar hoe die klinkt (wat de laatste klank is). Harish eindigt wel op een 'h' maar die hoor je niet, je hoort een 'sis-klank'. Dus: Harish' jas. Vergelijk: President Bush' redevoering over de oorlog in Irak raakte zoals gewoonlijk kant noch wal. :) Ariadne

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ariadne als ik het volgens jouw regel doe wordt het bij de naam Karst: Karsts. Maar dat wordt juist weer heel erg lang, 4 medeklinkers achter elkaar. Maar Karst's staat ook raar...

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aart ik snap het even niet Karst eindigt toch ook zoals je het hoort op een t, dus dan is het toch gewoon Karst's

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik dacht juist dat het zonder ' was xD dank je Rietje, nu weet ik het weer. Deed ik het toch goed.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Harish' jas, vanwege wat Ariadne zegt Karsts jas, vanwege: We schrijven de bezits- s vast aan het grondwoord, tenzij dat eindigt op een lange klinker of een sisklank (zie taaladvies

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
is het dan ook Annes verdriet? OF Anne's verdriet (dat staat veel mooier!)

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Annes verdriet, want door de s eraan vast verandert de klank niet (vergelijk: annas jas, dan wordt de tweede "a" ineens kort. de 's voorkomt dat).

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rietjes verdriet. Het verdriet o v e r de rietjes. Of v a n de Rietjes? Ananas vlekken op Koffe Anan's jas. Jass's. Mozes's tien geboden voor taal. Pontius Pilatus' jas, was pas gewassen. Ramses' piramide was hoger dan Austerlitz'z piramidé. De poes zat op Toets's Tielemans's toetsen te poetsen. (van zijn harmonica.) De heks' van Hans en Grietjes's bezem. Heksje sluiten#. Wie alle fouten er uit haalt, maakt kans op een chocolade S. Ik neem nog een pils'je.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
:lol: ros Het is: Karsts jas. Annes verdriet. Aart en Rietje, ik kan er niks aan doen, maar zo zijn de regels. :nod: Het is alleen 's als je een s-klank hoort of een lange, heldere klinker (aaaa, ooooo, uuuuu, ieeee, eeee). Verder zit de s altijd aan het woord vastgeplakt.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zag dat iemand het klaarspeelde om nieuw's op een site te zetten. Toen brak mijn spreekwoordelijke klomp wel even.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
nieuwsfeit

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik moet en zal een 's hebben ipv s.
:lol: :lol: :lol: Ros, oké dan: Rietjes verdriet. Het verdriet o v e r de rietjes. Of v a n de Rietjes? Rietjes met hoofdletter, en over of van hangt ervan af wie er verdrietig is. :) Ananas vlekken op Koffe Anan's jas. Jass's. Kofi Annans jas. Jasses. Mozes's tien geboden voor taal. Mozes' Pontius Pilatus' jas, was pas gewassen. Geen fouten! :) Ramses' piramide was hoger dan Austerlitz'z piramidé. Austerlitz' piramide. Daar moest ik flink over nadenken! :) De poes zat op Toets's Tielemans's toetsen te poetsen. (van zijn harmonica.) Toots Thielemans' De heks' van Hans en Grietjes's bezem. Heksje sluiten heks :lol:, punten aftrek voor wie dit fout had. Hans en Grietjes bezem. Deze laatste is erg moeilijk, ik weet maar 95% zeker dat dit goed is! [self edit - ik denk dat ik Hans en Grietje eerst fout had, wie weet 100% zeker hoe je dit schrijft?]

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hans en Grietjes' bezem. Deze laatste is erg moeilijk, ik weet maar 95% zeker dat dit goed is!
Ja? Ik gebruik altijd 'Trenkes en marriejeannes auto', of weet ik veel. Allebei met 's/s.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt volkomen gelijk Aart, ik was ineens in de war :o, ik pas het aan in mijn post. Ros, ben ik dan nog wel de eerste? :lol: [self edit - Hmm, en nu zie ik dat Aart bedoelt dat het Hans' en Grietjes zou moeten zijn. :confused: Deze is echt heel lastig. Ros, weet je het zelf?]

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik probeer het ook zonder naar Trenkes oplossing te kijken. Rietjes verdriet. Het verdriet o v e r de rietjes. Of v a n de Rietjes? --> rietjes kleine letter Ananas vlekken op Koffe Anan's jas. Jass's. --> ananasvlekken, Anans, jasses Mozes's tien geboden voor taal. --> Mozes' Pontius Pilatus' jas, was pas gewassen. --> denk dat ie goed is Ramses' piramide was hoger dan Austerlitz'z piramidé. --> Austerlitz' De poes zat op Toets's Tielemans's toetsen te poetsen. (van zijn harmonica.) --> Toets Tielemans' De heks' van Hans en Grietjes's bezem. Heksje sluiten#. --> heks, Hans' en Grietjes denk dat het zo hoort :) Ros vertel je de oplossing?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ging er vanuit dat de Rietjes mensen waren, maar het kan natuurlijk ook verdriet over de drinkbuisjes zijn. Dan moet het uiteraard met een kleine letter. Ananasvlekken had ik niet gezien als een speltest, moet vanzelfsprekend aan elkaar.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De jury beraadslaagt, maar komt er waarschijnlijk zelf niet uit. De chocolade S en de chocolade apostrof worden aangehouden. In ieder geval worden nu al eervol vermeld: 1 Trenke 2 Aart Zij ontvangen ook al de aanmoedigingsprijs, heden, om klokslag 22.00 uur. De prijs bestaan uit het gezamelijk luid en duidelijk zingen door alle forumleden van het 'groot interpunctielied' : 'Zeg Marie, Zet jij de puntjes op de i, de puntjes op de i, de puntjes op de i. Zeg Marie, Zet jij de puntje op de i, Anders zie ik ze toch nie!'

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
he Jakkes zeg, Annes verdriet staat veel minder mooi dan Anne's verdriet, maar tja dan maar Annes verdriet

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zij ontvangen ook al de aanmoedigingsprijs, heden, om klokslag 22.00 uur.
:lol: :lol: Ik zal mijn oren spitsen! Maar wie weet nou hoe het zit met Hans en Grietjes bezem? :confused:

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
:lol: :lol: :lol: ros Prachtig lied! :nod: Ik neem aan dat er maar van een bezem sprake is? Dan is het Hans en Grietjes bezem (denk ik...) Of hebben ze er alletwee eentje? Dan is het Hans' en Grietjes bezem (denk ik...) @ Rietje, het is wel Anna's verdriet. Misschien de naam aanpassen? Net als Aart. ;)

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De bezem van Hans en Grietje, maar dat is waarschijnlijk te kort door de bocht Ja wellicht Anna.. nou ik denk er even overna.