Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat moet ik met deze zin?

Ik heb een zin, in mijn hoofd daar klinkt hij lollig, als ik hem uitspreek -ik bedoel, als ik de volledige anekdote vertel, en daarin die zin gebruik- klinkt hij goed. Nu heb ik hem opgeschreven, en er klopt iets niet aan. /enige vorm van nesteldrang was haar geheel vreemd gebleven/ Voor een betere interpretatie zal ik wat nadere uitleg geven... Bij een huisbezoek aan het begin van de bevalling aan mevrouw X treffen de verloskundige en haar stagiare een grote chaos aan. Over het algemeen hebben bijna barende dames een onstuitbare vorm van schoonmaken en opruimen, ook wel 'nesteldrang' genoemd. SOms lijken de stapeltjes wasgoed in de kast wel met een lineaal erlangs erlangs opgeruimd te zijn, geen stofje meer te bekennen op vloer of trap. TOT deze vrouw in kwestie, met een waar huishouden van Jan Steen, katteharen, poststapels, kattebakgeur, aangekoekte pannen, dorre plantjes in de vensterbank, volle wasmanden, en stapels ongesoorteerde was op het bed. Enfin, zonder het verhaal heel saai te maken, en een opsomming als boven staande erin te verwerken, was eigenlijk het enige wat ik erover wilde schrijven: Enige vorm van nesteldrang was haar geheel vreemd gebleven. De lezer kan zelf een beeld vormen over de gevolgen van de niet aanwezige nesteldrang. Een andere korte zin is: De kat kreeg een zetje en we schoven daarna de berg wasgoed een beetje naar de linker kant van het bed. Maar, het leest zo krom is het bijvoorbeeld 'gebleken' ipv 'gebleven'? klopt de zin niet grammaticaal?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Majanne Misschien kun je er dit van maken: Het fenomeen nesteldrang was geheel vreemd voor haar. groetjes

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
ze is van enige vorm van nesteldrang verstoken gebleven ze bleek verstoken te zijn gebleven van iedere vorm van nesteldrang helpt dit een beetje Majanne? (Doet me aan mijn zwangerschapstijd denken. Ik had wel nesteldrang, maar geen 'nestel'. de verbouwing liep dramatsich uit, er was zelfs nog geen vloer op de bovenverdieping, je keek vanuit de keuken zo naar de zoldering...oef... :confused: ) ik ben heel benieuwd naar de rest van het verhaal...

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Nesteldrang was haar duidelijk vreemd." Ik denk dat het woord "gebleven" hier de zin raar maakt.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Majanne, Misschien deze: Haar zwangerzijn had (in elk geval) niet geleid tot enige vorm van nesteldrang. (moet er nu wel of niet een spatie tussen zwanger en zijn?) Succes.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, al meteen bedankt voor de eerste snelle reacties, wat is zo'n forum toch een uitkomst. Wat ik precies zoek heb ik nog niet, maar de Cola op de roest begint al te werken, nog even en de raderen draaien weer zonder piepen. :D

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de suggestie van MichaM ook goed. Zo luidt de zegswijze volgens mij ook 'officieel'. Succes Majanne.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het fenomeen 'nesteldrang' was volledig langs haar huis gegaan. nee ook niet... haar huis volledig langs gegaan... Zucht maybe a darling to kill

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar het gaat juist om die nesteldrang haar huisje volledig voorbij gegaan. hoe is de uitdrukking grammaticaal? .... was hem volledig vreemd... Ooit had ik 'hem' ( de zin bedoel ik) schrijf ik later wel op dacht ik hebben jullie vast ook regelmatig

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Enige nesteldrang (/gevoel voor drama/medeleven etc) was haar vreemd." Volgens mij is dat de "officiele" versie. Maar je kunt er natuurlijk van maken wat je wil. "Ze was volledig gespeend van enige nesteldrang" kan ook nog.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
SInds ik de hondeharenvlokken bij haar in de hoeken van de kamer zag rondzweven is mijn associatie bij Nesteldrang, die van een vogelnestje bekleed met dons en veertjes en spinrag. Jullie maken het me niet makkelijker misschien kan ik alle uitdrukkingen wel verwerken in een columnachtig stukje. gespeend is dan ook een erg leuke geste :thumbsup: :nod:

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Enige vorm van nesteldrang bleek haar geheel vreemd gebleven. Op dit moment vind ik hem kloppen. Kijken wat ik er morgenochtend van vind. :)

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'enige vorm van' en 'geheel' spreken elkaar volgens mij tegen. Nesteldrang was haar geheel vreemd gebleven. Volgens mij is dat juist. Al klinken dan die lange e's achter elkaar niet al te mooi. Daarop zou je kunnen kiezen voor: elke vorm van nesteldrang was haar vreemd. en dan de tijdsaanduiding, dat dit altijd zo is geweest, in een nieuwe zin.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:D Ik laat hem even bezinken. Maar bedankt voor alle suggesties, ik ben weer helemaal terug bij af! :confused:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
:>: het fenomeen nesteldrang kwam niet in haar woordenboek voor. veel succes met al die opties.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Majanne, hoe is het nu? :) Om het ff moeilijker te maken... Ik vraag me af waarom je persé die zin wil, en niet laat zien wat die zin inhoudt. Dat wat je in je openingspost zet vind ik veel duidelijker geformuleerd! Bij jouw zin kan er wel vanalles zijn, wat ik niet kan bedenken. Als je toch die zin wil houden: ik vind de "Nesteldrang was haar duidelijk vreemd." van Micha het mooiste :nod:

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De honden rukken op, besnuffelen me van alle kanten, dochter Ilona huppelt vrolijk met ze mee. Ze draagt prachtige zilveren laarsjes met roze sterren en over haar K3 pyjama een witte bodywarmer met bontkraagcapuchon. ‘Ik wil niet naar oma, ik wil bij jou blijven.’ ‘Waar is je man?’ Evert is boven, hij probeert het kraambed in elkaar te zetten op de babykamer. Bianca verontschuldigt zich, het hele kraampakket blijkt nog niet in huis te zijn. Hondenharen, volle asbakken, lege koffiekopjes, dorre bloemen in een vaas. Het zichtbaar ontbreken van enige vorm van nesteldrang versterkt mijn bange vermoeden. Het ontbreken van de navelklem is wat Bianca het meeste dwars zit. Kan je wel thuisbevallen zonder zo’n klem? Ik stel haar gerust, ik heb er meerdere in mijn tas. Eerst maar zien hoe ik haar in de kraamkamer krijg. Eerst maar eens zien hoe ik mijn improvisatie-uitrusting bijelkaar gesprokkeld krijg. 'Hete kruiken, emmer, vuilniszakken, warme doeken, koude washandjes, steriele gaasjes, kraamverband, alcohol, stoffen luiers, wat heb je wel?' ‘Effe wachte.’

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Majanne, Is het je bedoeling dat we nog meer commentaar geven of wilde je alleen laten zien wat je ervan gemaakt hebt?