Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

naam afkorting

Ik heb één van mijn hoofdpersonen de naam: "Alexander" gegeven. Zijn vrouw noemt hem Lex. Ik vertel het verhaal vanuit het perspectief van de alwetende. Noemt die hem Alexander of mag Lex dan ook?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alles mag. Zou hij over zichzelf denken als Lex of als Alexander? Hoe noemen zijn vrienden hem? Wat past bij hem? Wat past bij de toon van de alwetende verteller? Is die formeel en afstandelijk, of nabij en dicht op zijn huid? Jouw vraag kan niemand voor je beantwoorden. Het enige antwoord is: je moet doen wat gepast is binnen jouw verhaal.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Je alwetende verteller kan de vrouw van Alexander Lex laten noemen, terwijl iemand anders - stel: de buurman - hem Alexander noemt, en weer iemand anders - stel: een leerling - kan hem meneer De Vries noemen (als zijn achternaam De Vries is, natuurlijk), en weer iemand anders - stel: zijn dochter - kan hem Papa noemen. De alwetende verteller houdt rekening met de relaties die Alexander heeft en met de manier waarop ze hem aanspreken. Dus de een noemt hem zus, de ander zo.