Wordt het tijd voor een herwaardering van het barokke taalgebruik?
De laatste jaren blinken boeken niet uit in barok taalgebruik. Ik denk dat dit te maken heeft met de nogal ''droge'' literatuur die nu erg in zwang is, voornamelijk gedreven door Amerikaanse Thrillers, die weinig speelsigheid toelaten, en vooral erg droog, haast zakelijk, geschreven zijn. Ik zou het een neorealistische stijl noemen. (Er zullen vast taalkenners zijn die het een ander woord geven). Ik ben absoluut niet tegen deze droog stijl (zolang de lezer geboeid blijft door het boek), maar persoonlijk speel ik liever met zinnen.
Stijlfiguren als asymmetrie, krachtige en scherpe metaforen, hyperbolen, paradoxen, tautologieën, pleonasmes, tegenstellingen, personificaties etc. lijken vrijwel uitgestorven te zijn. Ook bijvoeglijke naamwoorden worden zeer summier gebruikt, alsof er een taboe op rust.
Ik ben van mening dat barok taalgebruik en stijlfiguren, zolang ze niet te vaak te wollig worden, meer emotionele slagkracht kunnen bieden in een tekst, en bovendien de tekst kunnen verfraaien. Het zegt veel over de taalrijkdom van schrijvers als ze stijlfiguren beheersen en kunnen toepassen op een creatieve manier.
Wat is jullie mening?
Ik vind het erg jammer dat er
Ceridwen schreef: Ik vind het
Ik wacht even toto Bavarois
Ceridwen schreef: Ik wacht
bavarios schreef: Om even een
Johan Bordewijk schreef: Uit
Johan Bordewijk schreef: Die
Thérèse schreef: Dan
Barok of bourgondisch... Voor
chrislaevers schreef: Barok
Ik struikel voortdurend over