Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wel dat is niet zo

Ik vroeg mij of of de zin, 'wel dat is niet zo' wel helemaal correct was. Ik zal even een voorbeeld geven: 'Vroeger geloofde de mensen dat de aarde plat was, WEL dat is niet zo.' Het eerste deel van de zin, tot aan de komma, geeft een stelling. En na de komma word deze stelling ontkend. Is het woord 'MAAR' dan niet correcter dan 'WEL'? Want het woord 'MAAR' benadrukt toch de ontkenning, het geeft aan dat er een tegenspraak gaat komen, in tegenstelling tot 'WEL': 'Vroeger geloofde de mensen dat de aarde plat was, MAAR dat is niet zo.' Alvast bedankt! Carl

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wel, dat is niet zo. (Er moet volgens mij een komma in.) Ik denk dat het zo al goed klinkt. Het woordje 'wel' is misschien wat deftig. Een woordje als 'maar' is gewoner. Ik vind 'wel' juist leuk! Maar je moet nog wel een 'n' na 'geloofde' zetten.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou ook een komma invoegen en van de eerste komma een punt maken. ("Vroeger geloofden de mensen dat de aarde plat was. Wel, dat is niet zo.") Dan loopt het beter.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik zou er maar van maken, maar dat is persoonlijk mocht je wel willen gebruiken dan zou ik zeggen wél, dat is niet zo

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zó zou ik het zelf opschrijven: 'Vroeger geloofden de mensen dat de aarde plat was. Wel, dat is niet zo.' (Net als Carduelis dus)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij zit er verschil in het gebruik van wel of maar. Na 'wel' verwacht ik een soort uitleg, een vertelling, het is meer gericht op de lezer. 'Maar' oogt stelliger. Beide zinnen komen over alsof de schrijver meent dat de lezer niet weet dat de aarde rond is, is dat de bedoeling?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zó zou ik het zelf opschrijven: 'Vroeger geloofden de mensen dat de aarde plat was. Wel, dat is niet zo.' (Net als Carduelis dus)
Mee eens, al zou ik "men" zeggen in plaats van "de mensen".

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm, intuïtief heb ik het gevoel dat 'wel' meer een tussenwoordje is, dat is overgenomen uit het Engels... Ik zou niet voor wel kiezen, maar voor maar. (Hier kan ook staan: ik zou niet voor wel kiezen, wel voor maar :P )

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het woordje "wel" komt een beetje ouderwets/deftig over. Vroeger werd het vaker op deze manier gebruikt, eigenlijk 'heeft het wel wat', vind ik. In dit zinsverband heeft het de betekenis van: "Neem van mij aan..."

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wel, geeft aan dat je het tegen iemand of een groep(bij een speech ofzo) hebt. Het is niet echt een vervanging van maar. Beide zinnen zijn correct, maar niet hetzelfde. Er m oet wel een komma achter -wel,

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
"Wel" kan je toch ook vervangen door "Nou"? Persoonlijk vind ik "Wel, dat is niet zo" heel mooi, maar het kan ook verwarrend zijn, door de betekenis van het woordje "wel".

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lou de Jong (de historicus) schreef in zijn boeken vaak 'Welnu, (...)." Zo vaak dat het soms belachelijk gemaakt werd. Maar in dit geval zou je het (alhoewel wat gedateerd) best kunnen gebruiken, maar dan met komma: "De meesten vinden dat Mulisch een goede schrijver is. Welnu, dat is niet zo."

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als dat maar goed gaat op de meeting! Ik schaf in ieder geval plastic bordjes aan. O ja, en er wordt niet met messen gegeten. Welnu, zou dat een oplossing zijn?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lou de Jong (de historicus) schreef in zijn boeken vaak 'Welnu, (...)." Zo vaak dat het soms belachelijk gemaakt werd. Maar in dit geval zou je het (alhoewel wat gedateerd) best kunnen gebruiken, maar dan met komma: "De meesten vinden dat Mulisch een goede schrijver is. Welnu, dat is niet zo."
Je kunt ook zeggen: 'Er zijn er die Mulisch een kale snoever vinden. Welnu, dat is hij niet.' :!: :) (Dat 'Wel' mogelijk een afkorting is van 'Welnu' komt me wel plausibel voor). (Ik heb net via GoogleBooks een stuk gelezen van 'Nederlandse Letterkunde voor dummies'. Welnu, dat lijkt mij een onderhoudend boek).

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Welnu' is voor mij deftiger en ouderwetser dan 'wel'. Bij 'welnu' passen nog meer van dat soort chique 'desalniettemin'en'.