Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe kan ik beter op spelling blijven letten?

8 augustus 2008 - 20:03
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier postte, en dat komt omdat ik oa. erg druk ben met essays en rapporten schrijven voor de studie. Een veelgehoord commentaar is dan "Je schrijft heel goed maar het is zo jammer van de spelfouten". Volgens één docent waren het vooral de dt-fouten, typisch een soort fout die Word er uiteraard niet uit haalt. Dat vind ik zelf natuurlijk ook jammer, en daar wil ik graag wat aan doen. Ik denk dat ik in de eerste plaats bijvoorbeeld de dt-regels niet goed in mijn hoofd heb zitten, maar óók dat ik het moeilijk vindt om op spelfouten te letten in een tekst. Als ik stukken proef lees voor ons verenigingsmagazine lees ik er ook glad overheen, omdat ik steeds gewoon het verhaal ga lezen. Hoe kan ik dit probleem het beste aanpakken? Hoe zorg ik dat ik geïnteresseerd blijf in juiste spelling tijdens het schrijven in plaats van puur op de inhoud te letten? En zou iemand bijvoorbeeld mijn laatste essay willen lezen om te kijken of ik structurele fouten maak?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 augustus 2008 - 20:09
Ik wil best je essay lezen. Kan ik ook even de kunst afkijken. ;) (PB me maar.) Dat soort fouten kunnen proeflezers eruit halen, aangezien je zelf te veel in de tekst zit. Verder zou ik geen advies weten, mij vallen die dingen doorgaans wel op.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 augustus 2008 - 20:18
Hjalmar, Heb je "het groene boekje"? Of de "schrijfwijzer"? Ben je bekend met het kofschip? Ik denk dat je verder niet zoveel aan mij hebt, want ik schrijf eigenlijk op mijn gevoel. Ik heb dus geen theoriën ontwikkeld over het voorkomen van spelfouten.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 augustus 2008 - 20:20
Zjors heeft een goede tip: zet je verhaal heel groot zodat je steeds maar een paar regels in beeld hebt. Dat schijnt te dwingen om op de woorden te letten in plaats van op de inhoud. Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar Zjors is er nogal enthousiast over ;)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 augustus 2008 - 20:40
Ik ben ervan overtuigd dat je -d en -t fouten kunt leren vermijden, hoewel ik daar geen 100% garantie op kan geven, want ik maak ze zelf soms ook nog ;). Het is inderdaad moeilijk om op spelfouten te letten, want dat vereist wel concentratie, bijvoorbeeld dat je je niet door de inhoud laat meeslepen maar dat je telkens na moet denken waarom je elk woord zo hebt geschreven. Bij -d en -t's kan het helpen om elk werkwoord door 'lopen' of 'smurfen' te vervangen. Zo zie je snel of het 'hij wordt groot' of 'ik word groot' moet zijn (je zegt niet 'hij loop groot', maar 'hij loopT groot'. Dus ook: 'hij wordT groot'. En: '' ik loopT groot' klopt ook niet; want 'ik loop...', dus ook 'ik word groot' zonder -t. Hopelijk kan je hier iets mee! Op de basisschool had ik altijd hele hoge cijfers voor toetsen met -d's en t's zonder op de regels te letten. Het ging mis toen ik me iets van de regels ging aantrekken (soms denk ik dat ik daarmee mijn zesde zintuig heb verpest ;) ), maar nu kan ik niet meer zonder. Ik smurf dus heel vaak met werkwoorden als ik twijfel (en ook als ik niet twijfel, want stel je voor... ;) ).

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 augustus 2008 - 20:43
Ja, daar ben ik ook enthousiast over (edit- ik reageerde op Micha :o ). Je moet het eigenlijk zo instellen dat je het verhaal in de tekst niet meer ziet, maar alleen de woorden. Over een andere tip die ik kreeg ben ik ook enthousiast (wie was het ook alweer, roep eens!), elke dag op een vaste tijd een vijftal pagina´s zorgvuldig nakijken. Niet te veel in een keer dus. Nee, ik haal ze er nog steeds niet allemaal uit, maar elke fout is er eentje.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 augustus 2008 - 20:52
Goeie tip van de lettergrootte! Die ga ik eens proberen, maar bij een erg lang verhaal lijkt het me wel erg tergend. Structureel teksten nakijken om er zo routine in te krijgen is wel hard werken maar misschien de enige manier om het écht te leren. Taalboeken aanschaffen is volgens mij sowieso geen slecht idee ... Voor gewillige proeflezers; ik heb het even online gezet, het is een filosofisch essay van ongeveer 2200 woorden en gaat over de 'geest' van techniek (wat onze wetenschappelijke en technologische wereld met ons doet). De dt-vervoegingen gaan bij mij vooral mis met de onderwerpen je, die, dat, deze enzo, als die áchter het werkwoord komen. Denk ik. Dat weet ik dus niet zeker :) Download essay

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 augustus 2008 - 22:55
Voor je studie, dan heb ik een mooie zin om eronder te zetten. Onder elk betoog ed voor mijn school staat altijd iets in de trant van: "Ik maak geen spelfouten, ik veroorloof mij enkel literaire vrijheden." Mijn leraren vinden het geweldig, vooral die van nederlands :D

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 augustus 2008 - 23:24
Hjalmar, ik ken geen enkele regel omtrent de d's en de t's en toch maak ik geen enkele fout daarin als ik oplet. Dat komt omdat ik ook altijd bij het nalezen voor de werkwoorden waar je het niet meteen hoort het werkwoord lopen in de plaats zet. Werkt altijd.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
8 augustus 2008 - 23:50
iedere kenmerk moet zijn ieder kenmerk ook al vind hij, moet zijn ook al vindt hij (bij hij in de tegenwoordige tijd altijd een t erachter. Let op in de verleden tijd geldt dit niet!) ik vraag me af of desondanks het goede woord is in de zin die je schrijft. Zoek even na wat de betekenis is en of die in de zin past. overeen kwamen moet zijn overeenkwamen (want overeenkomen is één woord) hetzelfde geld voor televisie moet zijn hetzelfde geldt voor televisie langs komen moet zijn langskomen (want langskomen is één woord) creeeren moet zijn creeren (met trema op de 2e e, zie woordenboek of spellingscontrole) vindt ik moet zijn vind ik (bij Wikipedia) --> onthoud goed.. vindt ik kan nooit! Je krijgt nooit een t bij ik. Het is ook Ik loop en niet ik loopt. toneel, schilderijen zou ik van maken toneel en schilderijen. (omdat je meestal een opsomming eindigt met en) ieder bewaard element behoud moet zijn ieder bewaard element behoudt zijn (het element... bij hij, zij en het altijd in de tengewoordige tijd een t erachter, element is het element dus t erachter.) zowel de leiders als het volk zal er niet meer omheen kunnen moet zijn zowel de leiders als het volk zullen er niet meer omheen kunnen (de leiders én het volk, dus meervoud) Occam's moet zijn Occams scheermes (geen uitspraak problemen en geen klinker op het eind, daarom vaste s) Ik hoop dat je er wat mee kunt. Succes!

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
8 augustus 2008 - 23:52
Werkwijzer spelling (werk)woorden Voor een uitgebreide en volledige uitleg zie Praktische Cursus Spelling (PCS). Hieronder een uitleg omtrent de meest voorkomende problemen bij de spelling van (werk)woorden. Tegenwoordige tijd Zoek eerst de ik-vorm (stam van het werkwoord) maken - maak vinden - vind jij/je hij/zij u/het/men/etc. Stam + t Voorbeeld: hij maakt zij vindt Jij en je (als je jij betekent) achter het ww Stam Voorbeeld: Denk jij? Denkt je vader? (je betekent hier geen jij) Verleden tijd/voltooid deelwoord Zwakke werkwoorden (dus ww die niet van klank veranderen) Gebruik ’t kofschip (alleen de medeklinkers) Van het hele ww –en afhalen! Bijvoorbeeld: Verhuizen – verhuiz De z zit niet in ’t kofschip, dus gebruik je in de verleden tijd een d. Vergissen – vergiss De s zit wel in ’t kofschip, dus een t. Staat er al een d of t dan krijg je 2 d’s of 2 t’s. Engelse ww: - en: daarna op klank letten. Hij verhuisde naar Frankrijk. Hij is naar Frankrijk verhuisd. De docent vergiste zich. De docent heeft zich vergist. Hij wendde zijn gezicht af (afwenden). Ze berichtte ons dat ze spoedig terug zou komen (berichten). finishen – en = s-klank, dus t! finishte – gefinisht (zie boekje PCS) Voltooid deelwoord Voor het voltooid deelwoord kun je dus ook ’t kofschip gebruiken. Je kunt het ww ook langer maken (verhuisde). Bij twijfel ’t kofschip gebruiken! Een voltooid deelwoord heeft altijd een hulpwerkwoord nodig, zoals worden, hebben of zijn. Hij is naar Frankrijk verhuisd. De deur wordt geschilderd. De deur is geschilderd. Hij heeft de deur geschilderd. Bijvoeglijk naamwoord Zo kort mogelijk. Alleen 2 d’s of t’s als dit nodig is voor de uitspraak. Bijvoeglijke naamwoorden (van ww) komen van voltooid deelwoorden. Bij voltooid dw met –en, -n nooit weghalen! Het gelande vliegtuig. De gehate man. Het geredde kind. De verzonden brief. (De brief is verzonden.) De verraden man. (De man is verraden.) Ooit een keer van een lerares gekregen. Het is een mooi schema, alleen pakt het forum dat niet en ziet het er slordig uit. Als mensen dit handig vinden kunnen we vragen of Dries dit bovenaan bij spelling en gram. kan zetten?

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
9 augustus 2008 - 7:37
Ik heb tegenwoordig een lijstje met alle zaken erop waar ik altijd de mist mee inga. Saai als het is, ga ik de tekst nakijken op elk punt. Ofwel eindeloos erdoorheen met elke keer een ander aandachtspunt. Als ik meerdere aandachtspunten tegelijk wil herstellen werkt het niet dan vergeet ik er toch weer omdat ik mezelf dan betrap op een probleem te focussen. Ik moet zeggen dat het aantal fouten drastisch is teruggelopen. Het was dan ook meer dan erg. Zaken als d/t - hun/hen en vele stopwoorden. Een deel kan ik gelukkig met de zoekfunctie snel vinden en beoordelen.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 augustus 2008 - 11:20
Ik gebruik net als Ajstinad als het werkwoord lopen als ik het niet meteen weet. Bij de meeste zinnen heb je dan meteen je antwoord of het stam of stam+t moet zijn. Loop je weg? Loopt je vader weg? Makkelijk te zien dus of er wel of geen t achter de stam komt. Ik doe het zelf verder vooral op gevoel en dat gaat gelukkig meestal goed. Ik heb hier nog een boekje staan met spellingsregels, is echt de basis, want die moesten we op de pabo gebruiken zodat je wel de juiste spelling leert aan de kids :) Als je er interesse in hebt kan ik hem wel naar je opsturen (na mn vakantie dan, want ik ga al bijna weg). Ook Renkema is handig, niet alleen voor spellingsregels, maar ook allerlei andere taalregels enzo!

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 augustus 2008 - 13:45
Als het niet volgende week af moet zijn wil ik je essay wel bekijken en toetsen a.d.h. van mijn remedial teaching/ leerstoornis toetsen. Waarschijnlijk kan ik daar wel uithalen waar je precies problemen mee hebt. Lang niet gedaan, maar ik zal het nog wel niet verleerd zijn, een foutenanalyse krijg ik er wel uit. Ik heb er dus wel tijd voor nodig. Stuur maar PB.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 augustus 2008 - 16:46
Wauw, thnx voor al die snelle reacties! Het essay is al een tijdje ingeleverd, maar het gaat erom fouten in de toekomst te voorkomen. Dus als je het voor me wil doorlezen marja, graag! Ik heb je een PB gestuurd. Rietje, thnx voor het regeloverzicht, ik zal het tijdens het schrijven eens bij de hand houden kijken of het werkt :)