Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heden in het verleden

Ooit was ze een dikke vrouw geweest, maar door talloze kuren, was ze NU mager geworden. Die 'NU' lijkt niet te kloppen. Als het verhaal verdergaat in de OVT, hoe kan je dan die NU als 'heden van het verleden' aanduiden, zonder dat je jaartallen etc. wil prijsgeven? Alvast bedankt

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ooit was ze een dikke vrouw geweest, inmiddels was ze, door talloze kuren, mager geworden. (eventueel nog wat komma's weg, afhankelijk van wat je zelf het beste vind klinken)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmmm, in die zin lijkt dat wel te kloppen. Een ander voorbeeld: Ooit zullen er wel heren door het veen hebben gelopen, maar nu was Heerenveen een grauwe industriestad geworden.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het probleem, lijkt mij, is dat je bij toen/destijds verwarring krijgt omdat er twee verledens staan in één zin.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het mag er ook uit, maar het zou duidelijk moeten blijven dat er twee tijdsopnames zijn. Ook wil ik in de OVT blijven schrijven.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ze was een dikke vrouw geweest, maar door talloze kuren was ze nu zo mager als een lat.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ooit zullen er wel heren door het veen hebben gelopen, maar tegenwoordig was Heerenveen een grauwe industriestad geworden. Zoiets? Nee, wacht, dan blijf je een soort 'nu' houden. Heerenveen was een grauwe industriestad, hoewel er vast ooit heren door het veen hebben gelopen. Leuke woordspeling btw :)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alhoewel, dan ben je die - nuja, noodzakelijke - 'geworden' kwijt. Dan lijkt de stad niet echt te zijn verloederd zoals ik het oorspronkelijk bedoelde. Een soort actieve verloedering, alsof iedereen ineens is weggetrokken uit de stad, waarop de stad bijzonder grauw werd. Of vergis ik me?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Spatie, je kan van het eerste zinsdeel toch ook 'Heerenveen was een grauwe industriestad geworden' maken, als je 'm wil overnemen?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt gelijk Waus. Aan MichaM: de nu lijkt grammaticaal niet te kloppen. Nu kan toch moeilijk verleden tijd worden?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nu kan dan later worden. Als het idd in de vt verdergaat, kan nu niet. Tenzij het later nu is in het verhaal.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ooit IS ze een dikke vrouw geweest, maar door talloze kuren, IS ze NU mager geworden. Ooit HEBBEN er wel heren door het veen gelopen, maar nu IS Heerenveen een grauwe industriestad geworden.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt gelijk Waus. Aan MichaM: de nu lijkt grammaticaal niet te kloppen. Nu kan toch moeilijk verleden tijd worden?
Maar in het verhaal zelf is het wel nu, op het moment dat het zich afspeelt.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij kan deze 'nu' prima in de zin. Dat is volgens mij net zoiets als je zegt: "Ik moet dromen", dacht Pietje. Dit is dan omgekeert.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ooit was ze een dikke vrouw geweest, maar door talloze kuren, was ze NU mager geworden.
Nu kan prima hier, maar ik zou geweest en geworden weghalen: Ooit was ze een dikke vrouw, maar door talloze kuren, was ze NU mager. Hoewel JIJ het verhaal in het VERLEDEN laat spelen, is voor het personage NU in zijn of haar HEDEN, daarom kan je 'nu' in deze zin best gebruiken.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Volgens mij is de combinatie 'nu' en 'geworden' niet goed, want 'nu' is nu (tegenwoordige tijd), en 'geworden' is geweest (voltooid verleden tijd). Daarom moet je die twee van elkaar koppelen, en dan wordt het: Ooit was ze een dikke vrouw geweest, maar door talloze kuren was ze mager geworden. Of: Ooit was ze een dikke vrouw, maar door talloze kuren was ze nu mager.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij mag de 'nu' in het eerste voorbeeld best blijven staan, ik beschouw het ook als verhaal-nu, net als MichaM.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu mager geworden kan niet. Dat betekent dat je op dat moment mager wordt. Ze is nu mager en is mager geworden. Ik ben nu een discotheek binnengelopen als voorbeeld. Nu heeft betrekken op dat moment, terwijl de zin in het verledentijd staat, wat betekent dat het moment al voorbij is. Grammaticaal denk ik dat het dus inderdaad niet klopt, als er nu staat. Met betrekking op destijds denk ik inderdaad ook dat het verwarrend is. Gewoon 'nu' weg laten en klaar is kees. Update: ik zie dat ik eigenlijk gewoon hetzelfde zeg als Thérèse :P

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarschuwing: lees onderschrift eerst! Ooit was ze een dik, maar dankzij het brooddieet, sonja Bakker (een dieet dat in die tijd populair was) veranderde ze in een slanke den. 'whatever'. Zou een beetje oppassen met het gebruik van 'geweest' en 'geworden'. Is vaak onnodig. Ik vind het nu in de vt verwarrend. Dat ze een vrouw is. Dat lijkt me ook duidelijk of is ze travostiet? Dan moet vrouw er wel weer bij.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
IS ze nu mager...
Luistert er niemand? ;)
De vraag was:
Als het verhaal verdergaat in de OVT
Houd het verhaal in een eenheid.