Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Emoties benoemen

Hallo, Na me suf gezocht te hebben naar een lijstje met 'soorten' emoties vraag ik jullie om hulp. Wie kan mij helpen er een mooi lijstje van te maken zodat ik, wanneer nodig is, een emotie een naam kan geven. Voorbeeld: - sarcastisch - verlegen - sacherijnig (hoe schrijf je dit??) - vrolijk - blij - boos - Er zijn er ongetwijfeld veel meer, maar ik kom er niet op.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
vertwijfeld somber pissig witheet/gloeiend depressief uitgelaten geamuseerd verward stomverbaasd jaloers afgunstig bezitterig en je spelt het chagrijnig ;)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Emoties: Jaloezie Haat Blijdschap Woede Verdriet Schaamte Schuld Liefde In de film "Vanilla sky" word door een psycholoog een aantal (6?) basisemoties opgenoemd. Als het binnen je mogelijkheden ligt, en het interesseert je, dan kan je deze film nog eens bekijken.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
verbijsterd uitgelaten beschaamd olijk monter grootmoedig bedeesd hysterisch koket deemoedig cynisch des duivels huilerig droefgeestig zwartgallig lakoniek geschokt uitdagend bescheiden opgefokt terneergeslagen

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier een paar lijstjes vol emoties (de laatste is in het engels, maar goed.) Je moet wel oppassen met het benoemen van emoties, anders krijgt je al snel een tell-verhaal. Je kunt beter door iemands taalgebruik en bewegingen laten zien dat dat hij bijvoorbeeld boos is, dan hoef je het niet meer te vertellen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_emoties http://www.loesje.info/medisch/emotie_lijst.htm http://www.jazzforum.be/lofiversion/index.php?t95…

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De meeste emoties kun je helemaal niet omschrijven zonder dat het een heel langdradig verhaal wordt. Boos en vrolijk enzo is wel duidelijk, maar hoe "show" je jaloezie, bijvoorbeeld? "Hij zag groen en geel" of zo? En somberheid? En olijk, bedeesd, cynisch?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier een paar lijstjes vol emoties (de laatste is in het engels, maar goed.) Je moet wel oppassen met het benoemen van emoties, anders krijgt je al snel een tell-verhaal. Je kunt beter door iemands taalgebruik en bewegingen laten zien dat dat hij bijvoorbeeld boos is, dan hoef je het niet meer te vertellen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_emoties http://www.loesje.info/medisch/emotie_lijst.htm http://www.jazzforum.be/lofiversion/index.php?t95…
Dank je trannel. Ik gebruik het benoemen van emoties ook niet vaak, maar in deze situatie zou het wel aanvullend kunnen zijn. Het is namelijk een zinnetje wat je als 'achterdochtig' of iets dergelijks zou kunnen benoemen, maar dat is het juist niet. Maar zo'n lijst woorden is altijd handig, want ik kan er echt nooit opkomen. MichaM, FS en Jorinde .. Bedankt ;)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Micham: vooral door d epersonages dingen te laten zeggen waaruit die emoties blijken of door ze bepaalde dingen te laten doen. Wat doe jij of je partner als er iets van jaloezie te voorschijn komt. Juist in kleine dingen ge kun je het meeste weergeven.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@FS Graag gedaan. @MichaM Je hebt gedeeltelijk gelijk. Soms is het niet mogelijk, maar als dat wel zo is, kun je dit soort woorden beter vermijden. En als je moet vermelden dat iets cynisch bedoeld is, is het ook niet erg cynisch, hetzelfde geldt voor jaloers. Zoiets moet je juíst uit de context laten blijken.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Acherdocht. In "het juiste woord" staat oa: wantrouwen, het niet hebben op, argwanen of overal wat achter zoeken. ps Graag gedaan hoor €line!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind persoonlijk dat er te veel gehamerd wordt op dat show don't tell ;) Ik lees liever een verhaal waar dingen benoemd worden dan dat er duidelijk gewerkt is aan een beschrijving om maar aan de sdt regel te voldoen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vraagje, op de lijst van wikipedia staat geen "verdriet". Is verdriet geen emotie? Of zie ik het verkeerd?
Verdriet is wel een emotie. Het staat inderdaad niet op deze wiki-pagina maar als je op de eerste regel doorklikt naar emoties kom je op een andere pagina waar hij wel op staat.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind persoonlijk dat er te veel gehamerd wordt op dat show don't tell ;) Ik lees liever een verhaal waar dingen benoemd worden dan dat er duidelijk gewerkt is aan een beschrijving om maar aan de sdt regel te voldoen.
Geforceerd 'showen' is ook niet goed. Maar als je alle emoties moet weergeven door ze te benoemen, is er ook iets mis met je dialogen. (Lees je in de trend van men)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind persoonlijk dat er te veel gehamerd wordt op dat show don't tell ;) Ik lees liever een verhaal waar dingen benoemd worden dan dat er duidelijk gewerkt is aan een beschrijving om maar aan de sdt regel te voldoen.
Geforceerd 'showen' is ook niet goed. Maar als je alle emoties moet weergeven door ze te benoemen, is er ook iets mis met je dialogen. (Lees je in de trend van men)
Dat ben ik met je eens, maar ik had het niet over moeten, maar over een weloverwogen keuze tussen wel of niet benoemen. Zoals jij het in eerste instantie bracht, klonk het alsof benoemen sowieso geen optie was. Da's alles ;) Maar eigenlijk is dat ook weer een nieuw topic.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch ben ik het met Micha eens. Het kan een verhaal enorm vertragen als je alles wilt laten zien. Vooral in scenes met meerdere personages kan dit storend zijn. Alles heeft zijn momenten denk ik.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind persoonlijk dat er te veel gehamerd wordt op dat show don't tell ;) Ik lees liever een verhaal waar dingen benoemd worden dan dat er duidelijk gewerkt is aan een beschrijving om maar aan de sdt regel te voldoen.
Ben ik helemaal met je eens. Je kunt ook te veel 'showen'en dan word het verhaal TE langdradig. Soms moet je het op deze manier doen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ow.. wat ik bedoel hat DeEllis eigelijk al gezegd. Maar ik ben het ook met jou eens hoor ;)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
€line, Volgens de Doctor of Psychiatry, Curtis McCabe, in het script van Vanilla Sky bestaan er vijf basis emoties. Dat zijn (vertaald uit het Engels) Schuld, Haat, Schaamte, Wraak en Liefde. Hopelijk is dit bruikbare informatie.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn lijstje van basisemoties (heb ik ook niet zelf bedacht): Blij Bang Boos Bedroefd Alle emoties zijn varianten of nuances van de bovenstaande vier. Het lijstje van FS is, zoals ik het zie, meer een lijstje van motieven - ook heel nuttig.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
het is glad, scared, mad, and sad en komt, voor zover ik weet, uit 'transactionele analyse.' Tja, leuk dat dit in NL allemaal met een 'b' begint ;)

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken de vier b's uit de socialevaardigheidstraining (die ik by the way niet zelf hoefde te volgen ;) ).