Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vraag over beeldspraak

Als men een gedicht/songtekst e.d. schrijft en er komen verschillende beeldspraken in voor, moeten die dan binnen de beeldspraak (als je ze letterlijk zou opvatten zegmaar) wel logisch zijn; zegmaar een logisch verhaal vormen? Voorbeeld (uit een Nine Inch Nails songtekst): "Why am I always watching from the outside? On the other side of the glass Behind the glass. (...) en even later in de lyric deze zinnen: (...) Behind these bars. In a rut." Dus eerst zit de schrijver achter een glazen muur, en daarna ineens achter tralies. Is dit poetisch gezien fout, of slecht, of maakt het niet uit en gaat 't enkel om de expressie van het, in dit geval, eenzame gevoel?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het goed is. Volgens mij maken verschillende beelden je gedicht/songtekst juist rijker.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij kan je een idee op verschillende manieren met beeldspraak duidelijk maken, waarbij de verschillende beeldspraken niets met elkaar te maken hebben (zoals in je voorbeeld). OF Je kan verschillende ideen met beeldspraak duidelijk maken, waarbij de gebruikte vergelijking wel telkens dezelfde is. OF OF OF Alles is mogelijk, zolang het goed, pakkend, en niet verwarrend is.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gevoel van onbereikbaarheid, glas en daarna, nog meer het gevoel van onbereikbaarheid: de tralies. Ja hoor, vind ik wel beeldend.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
de vraag is of het correct beeldend is. is het niet de kunst niet lukraak alles wat met de situatie/het gevoel te vergelijken is te noemen, maar juist, in het geval van de songtekst die ik aanhaalde, door te gaan op de glazen muur en daar een verhaaltje omheen bouwen, met metaforen die met de situatie (achter die glazen muur dus) in overeenstemming zijn; zodat eigenlijk het hele tekstje een metafoor is. ik vraag dit omdat ik zelf ook wat schrijf, en niet zeker weet of zoiets misschien slecht of gewoon fout is.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Door verschillende beelden te gebruiken maakt hij juist duidelijk dat het om de emotie gaat en niet om het plaatje. Wanneer hij weer terug was gekomen op de glazen wand had dat beeld waarschijnlijk te prominent aanwezig geweest. Juist door die andere metafoor te gebruiken kijk je voorbij het beeld en vallen vooral de overeenkomsten van beide op. Het is natuurlijk wel belangrijk dat hij er ruimte tussen laat. Eerst het ene beeld afmaken voordat je aan het volgende begint. Wat mij betreft is dit alles behalve fout, en werkt het juist erg goed om de nadruk op het achterliggende onderwerp te leggen, in plaats van op de eerste meest zichtbare metafoor. Maar dit is wel erg afhankelijk van wat je schrijft. hier werkt de wissel erg goed, maar als George Orwell halverwege Animal Farm van metafoor was gewisseld had het waarschijnlijk toch minder goed uitgepakt.