Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

hoe kies je een genre

Ik ben bezig met een eerste boek. Het is een psychologische thriller. Een behoorlijk serieus, dramatisch verhaal waarin weinig ruimte is voor luchtigheid en humor. Ik vind het leuk om te schrijven en ik kan er mijn gevoeligheid heel mooi in kwijt. Het onderwerp (seriemoord) boeit me ook gewoon heel erg, maar toch twijfel ik voortdurend of dit de goede weg is voor mij. Het is namelijk niet hetgeen ik echt goed in ben. Ik schrijf al jaren columns waarbij ik mijn meningen en visies verwerk. Vaak zijn mijn columns een combinatie van humor en gevoel/emotie. Die combinatie ligt me erg goed, merk ik, en ik hoor heel vaak van mensen terug dat ze me echt erg goed vinden. Dit is de schrijfstijl waar ik mezelf in gevonden heb. Waar ik heel erg veel zelfvertrouwen in heb en waarvan ik gewoon weet dat ik er goed in ben. Het liefst zou ik dat heel groot maken, maar het is vrijwel onmogelijk om als onbekende schrijfster door te breken als columniste. Ik wil ook graag echt boeken schrijven, maar ik vind het lastig om een verhaallijn te bedenken waarin ik humor en emotie echt goed kan combineren. Ik worstel daar dus best wel mee. Ik vind zelf dat ik vooraf moet bepalen in welk genre ik wil gaan schrijven. Als een schijver eerst een boek over een moord en daarna een humoristisch boek over de liefde schrijft, rijmt dat voor mijn gevoel niet. Als Stephen King ineens een roman schrijft over de liefde, klopt dat voor mijn gevoel niet. Die man hoort mysterie en spanning te schrijven. Als ik ervoor kies psychologische thrillers te schrijven wil ik niet na boek 1 ineens een hele andere weg kiezen. Dat lijkt me gewoon niet de logische weg. Hoe kies je dus de juiste schrijfweg? Hoe bepaal je in welke stijl je het beste kunt schrijven? Hoe bepaal je het genre? Ga je voor dat waarvan je weet dat je goed bent, maar waar je minder inspiratie in vindt? Of ga je voor dat waar je oneindig lang over kunt schrijven, maar waarvan je niet echt weet of het wel jouw juiste genre is? Hoe doen jullie dit?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In allerlei stijlen hetzelfde verhaal vertellen. Dan merk je wat je het beste ligt. En af en toe eens een puzzeltje uit de krant maken. Kun je ook uitknippen en bewaren tot je een keer tijd hebt. Zo blijf je scherp.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien ben je wel in meerdere genres goed. Ga je gewoon merdere genres uitproberen en schrijft eventueel meerdere genres straks. Al dan niet onder verschillende namen, je zou de eerste niet zijn. :D

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan best je serieuze roman schrijven, krienie en tegelijkertijd je luchtige columns, gevuld met humor, schrijven. Het een sluit het ander niet uit. Wie weet wat Stephen King voor rare hersenspinsels schrijft en die publiceert onder een andere naam.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Genre is ook alleen maar een dom labeltje. Alsof een fantasy-verhaal zo veel anders is dan een kinderboek of een roman. Je moet je niet afvragen of je dit genre wel aankan, maar of het verhaal je ligt.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er bestaat een cursus hierover bij het NTI, te weten; korte verhalen en romans schrijven. Hier volgt de link: Omschrijving: http://www.nti.nl/Hobby--en-vrije-tijd-cursussen/… (kon geen link aanmaken voor de inhoud, dus moet je via deze site "inhoud" aanklikken) Zelf heb ik de cursus niet gedaan, maar ik heb wel goede ervaringen met de cursussen die ik heb gevolgd bij het NTI Wat goedkoper is de workshop "korte verhalen schrijven" van Pim Wiersinga. Maar wat de inhoud precies is en of je ook leert welk genre het beste bij je past? Wie het weet mag het zeggen.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
precies Caduelis, dat wilde ik juist zeggen. Ik schreef wat en dat bleek chicklit te zijn. Dat is dus de stijl die bij me past en daar ga ik dan ook in verder. Een andere stijl of ander genre zoeken zou wellicht een beetje krampachtig worden qua schrijftstijl.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou ook zeggen dat verschillende genres mogelijk zijn. Niet voor niets ben je al aan je thriller begonnen. Waarschijnlijk begon je pas tijdens het schrijven te twijfelen. Mensen kunnen best heel humoristisch en ook serieus zijn.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben niet zo goed in het kiezen van genres. Meestal schrijf ik gewoon wat, en dan zie ik wel in welke genre het thuis hoort. Als ik van tevoren bepaal welk genre het moet worden, voel ik me geremd in het schrijven. Dan moet ik als het ware binnen de lijntjes blijven schrijven. En dat ligt mij niet.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Genres zijn bovendien ook maar verkooptrucs, om het publiek aan te trekken. Zeg gewoon dat je proza schrijft, dan doe je het altijd goed. Want wie zegt het genre "literaire kasteelroman" wat (stond in het "Geuzennieuws" van uitgeverij De Geus). Net zoiets als "komisch liefdesdrama" voor een film, bijvoorbeeld. 't Is een blijft proza, een film of een documentaire.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je plezier in het schrijven van dit boek? Kan je verder, vind je het spannend om te doen, ben je trots op het verhaal? Schrijf het dan. In het slechtste geval besluit je het verhaal in een la te leggen en heb je weer heel wat schrijfervaring opgedaan. In het beste geval kom je er achter dat dit ´genre´je ook ligt en heb je straks een boek om trots op te zijn. En misschien schrijf je daarna wel drie thrillers, en zes chicklits en een serie informatieve boeken over bijzondere huisdieren. Maar nu schrijf je dit. En je columns.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je het zelf echt wilt, dan moet je het hoe dan ook gewoon proberen. Probeer de verhaallijn eerst zo goed mogelijk uit te werken. Verander eventueel nog wat dingen zodat je het op een betere manier kunt verwoorden en begin vervolgens gewoon. Je ziet vanzelf wel of het je lukt of niet. En als je twijfelt heb je wellicht voldoende geïnteresseerd zijn in je verhaal? Het is altijd nog mogelijk om te stoppen met het schrijven.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle reacties. Ik denk inderdaad dat ik gewoon echt mijn eigen weg moet volgen en me niet moet meten aan dingen die ik van anderen lees of weet. Ik haal veel voldoening uit het schrijven van mijn boek, ook al voelt het soms alsof ik meer thuis ben in het luchtig, humoristisch schrijven. Ik kan het waarschijnlijk best combineren inderdaad en als straks blijkt dat geen uitgever mijn boek wil publiceren kan ik altijd nog besluiten dat dit misschien niet de meeste geschikte weg is voor mij. Voorlopig richt ik me dus lekker op mijn boek, in combinatie met de columns inderdaad.