Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoelang is een hoofdstuk?

Mijn eerste bericht hier. Ik ben Danny Kiezebrink, 19 jaar oud en schrijf veel korte verhalen. Nu vraag ik mij al tijden af hoelang een hoofdstuk van jullie is in Word. Ik snap zelf ook wel dat niet elk hoofdstuk 2 A4'tjes zijn, maar toch wil ik graag weten hoelang jullie het minimaal maken. Dank u alvast.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind te korte hoofdstukken veel vervelender lezen dan te lange. Te lang kan volgens mij namelijk niet echt. Een hoofdstuk dat uit 2 of 3 boekpagina's bestaat (kom je regelmatig tegen in literatuur) vind ik ontzettend vervelend lezen. Zit je er net een beetje in, word je er weer uitgehaald omdat er een nieuw hoofdstuk begint. Mij schijnt dat altijd een soort luiheid toe van de schrijver: zo kom je lekker makkelijk aan je aantal bladzijden, met zoveel stukken wit ;) Mijn eigen hoofdstukken zijn tussen de 6 en de 10 A 4'tjes (rglafstand 1,5 grootte 12) Ik denk dat dat in het boek neerkomt op 9-15 blz.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn pastelverhaal kent hele lange hoofdstukken (ca. 25.000 woorden). Elk hoofdstuk beslaat 1 jaar en is weer opgedeeld in ca. 10 stukken van circa 1.500 - 3.000. Wat vinden jullie van die verdeling?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik snap ook wel, dat je er niet meer van kan zeggen :\\ Maar soms zou ik zó graag eens echt met iemand mijn plot willen doorlopen om mijn ideeën bespreken.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het eerste hoofdstuk voor mijn jeugdroman Stiletto is af :D 1541 woorden, 2 en een half A4tje, dus in boekvorm zou dat zo'n 6 pagina's zijn... Da's trouwens ongeveer het gemiddeld aantal blz. van een hoofdstuk in een jeugdroman... :unibrow: :D

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar een hoofdstuk is af wanneer het juiste moment is aangebroken om aan een nieuw hoofdstuk te beginnen... Dus wat jij zegt, jacobjan, is niet helemaal waar...

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En waarom doe je dat niet, dan?
Tja, waarom :? Ik denk dat ik het nog een beetje te eng vind :o Komt vanzelf wel.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Die verdeling die je aangeeft, waarom zou dat niet kunnen Zjaan? Je verdeelt in logische hoofdstukken, namelijk de tijd (zou je ook delen kunnen noemen) en op de plekken waar logischerwijs een nieuw hoofdstuk begint laat jij een stuk beginnen. Behalve dat het me erg logisch in de oren klinkt, er zijn meer boeken die op een dergelijke manier structuur aanbrengen in de tekst. @ Greetje, ik heb zelfs een hoofdstuk van één zin :o . Een hoofdstuk stopt als het klaar is. Bij jeugdboeken zijn ze naar mijn gevoel wel een stuk strenger, maar dat heeft naar mijn gevoel ook van alles te maken met voorlezen (nog een hoofdstuk mama) en groepslezen (we lezen vandaag hoofdstuk 2 en 3).

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf gemiddeld 8 pagina's per hoofdstuk. In het begin wil ik nog niet teveel prijsgeven, dus daarom zijn de eerste hoofdstukken korter.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik haal hem even naar boven :o. Het is dus ook toegestaan om bijvoorbeeld hoofdstuk 1: 1677 woorden te doen. En de volgende hoofdstukken rond de 4000?

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik haal hem even naar boven :o. Het is dus ook toegestaan om bijvoorbeeld hoofdstuk 1: 1677 woorden te doen. En de volgende hoofdstukken rond de 4000?
Natuurlijk mag dat. Jij bent de schrijver, dus jij bepaald hoelang je hoofdstukken zijn. Voorbeeldje van mijn MS: Hoofdstuk 1=4040 woorden groot, 2=8202, 3=4164, 4=5074. Het hangt er maar net vanaf wat je allemaal in dat ene hoofdstuk wilt vertellen.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke bedankt voor je antwoord :). Ik zat er echt mee te knoeien, moet ik meer schrijven of niet. Zo ja, dan wordt de rest niets. Nu heb ik dus hoofdstuk 1 af, en eindelijk ben ik eens verder dan hoofdstuk 1 :d.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn pastelverhaal kent hele lange hoofdstukken (ca. 25.000 woorden). Elk hoofdstuk beslaat 1 jaar en is weer opgedeeld in ca. 10 stukken van circa 1.500 - 3.000. Wat vinden jullie van die verdeling?
Zijn die ca 10 stukken opgedeeld als een soort subhoofdstukjes? Zoals: hoofdstuk 1.1, 1.2 en dergelijke. Als dat het geval is lijkt het mij niet echt een probleem. Pas als ze enkel door witregels gescheiden worden, vind ik het vervelend. Tussenkopjes helpen me met oriënteren. Bij een cursus heb ik gemerkt dat het voor meerdere mensen telt. Aan de andere kant, een populaire schrijver als Terry pratchet kan ermee wegkomen om nauwelijks tot geen hoofdstukken in zijn boeken te proppen. Uiteindelijk mag de schrijver (zij het met enige inmenging van de redacteur) zelf beslissen. Hoofdstukken van 25.000 lijken me best groot. Ik ben wel benieuwd hoeveel hoofdstukken je dan wel niet in de planning hebt staan. Zelf richt ik op hoofdstukken van 2000 tot 6000 woorden. Vooraf heb ik op papier gezet wat er in het hoofdstuk moet gebeuren en als ik dat heb verteld is het hoofdstuk klaar. In totaal hoop ik dat het manuscript rond de 60.000 woorden komt. Ik heb 18 hoofdstukken in de planning staan. En er staat best wat te gebeuren. Ik ga nu maar weer verder, mijn hoofdpersoon van een draak redden.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant onderwerp dit. Ik heb op het moment een proloog geschreven, als eerste hoofdstuk, van 1.761 woorden. En ik vraag me af of het lang genoeg is voor een hoofdstuk. De volgende hoofdstukken zullen waarschijnlijk langer zijn omdat ik overloop van de ideeën. Maar de proloog kan ik niet langer maken voor mijn gevoel.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoofdstukken kun je zo lang en zo kort maken als je zelf wilt, sem. Soms is het beter om een korter, flitsend hoofdstuk te hebben dan een lang hoofdstuk dat duidelijk geforceerd is. Uiteindelijk zul je overbodige dingen in je verhaal toch wel schrappen, dus heeft het geen zin om te gaan forceren. De hoofdstukken van het verhaal waarmee ik nu bezig ben zitten (toevallig allemaal) rond de 2500 woorden. Dat vind ik voor mijn verhaal wel een mooie lengte, want ik wil de vaart er een beetje inhouden.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant onderwerp dit. Ik heb op het moment een proloog geschreven, als eerste hoofdstuk, van 1.761 woorden. En ik vraag me af of het lang genoeg is voor een hoofdstuk. De volgende hoofdstukken zullen waarschijnlijk langer zijn omdat ik overloop van de ideeën. Maar de proloog kan ik niet langer maken voor mijn gevoel.
Een proloog is voor mijn gevoel meestal kort. Hierin worden de HP's even voorgesteld en de situatie waarin zijn verkeren wordt uitgelegd, daarna kan het "echte" verhaal gaan beginnen. Dus een proloog kan, wat mij betreft, prima in ruim 1.700 woorden.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij bestaat er geen 'hoofdstukpolitie'. Dus er is niemand die zegt dat iets mag of niet mag.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat Zjors zegt: geen hoofdstukpolitie. Een proloog is geen hoofdstuk, geen hoofdstuk 1 en geen hoofdstuk 0. Een proloog wijkt gewoonlijk in een aantal opzichten af van hoofdstukken. De lengte kan daarvan een onderdeel zijn.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kortste hoofdstuk: 4 blz Langste hoofdstuk: 28 blz ----------------------------------- Totaal aantal hoofdstukken: 27 A4 pagina's in totaal: 500 Is dit misschien teveel van het goede? Of vindt een uitgever dit juist interessant?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ze het interessanter zullen vinden wat je als breekpunten hebt gekozen. Wat de inhoudelijke structuur van je verhaal is en hoe je tot die indeling bent gekomen.

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

op dit moment ben ik bezig met een roman over een middeleeuws meisje. Als doel had ik 15 hoofdstukken met elk minimaal 10 bladzijden. Ik schrijf in lettergrootte 12 met papiergrootte A5. De hoeveelheid woorden in mijn hoofdstukken verschillen erg. hoofdstuk 3 heeft bijvoorbeeld circa 28000 woorden, terwijl hoofdstuk 2 circa 37000 woorden heeft. Het verschilt gewoon heel erg. Ik zou je als tip geven: in het begin van je verhaal een doel stellen. Ik had als doel minimaal 10 bladzijden en 2500 woorden per hoofdstuk. En als je je gewoon aan je minimale doel houd, komt het goed. 

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het langste hoofdstuk: heel het boek, het is niet noodzakelijk om een verhaal in hoofdstukken op te delen. Het leest alleen prettiger. Ik heb hoofdstukken van meer dan vijftig pagina's gelezen. 

Het kortste hoofdstuk was twee regels lang.

Het belangrijkste is dat na het hoofdstuk de scène of het verhaaldeel is afgewerkt.